Název: Name: | Farman MF.11 | |
Originální název: Original Name: | Farman MF.11 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1914-DD.MM.191R Farman frères, Boulogne-Billancourt / DD.MM.1914-DD.MM.191R Aircraft Manufacturing Co. Ltd., Hendon / DD.MM.1916-DD.MM.191R Whitehead Aircraft Co. Ltd., Richmond / DD.MM.191R-DD.MM.191R SA Nieuport-Macchi, Varese / DD.MM.1914-DD.MM.191R SA Fabbrica Italiana Automobili Torino, Torino / 3) DD.MM.191R-DD.MM.191R SA Costruzioni Aeronautiche Savoia, Bovisio / 3) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1914-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 4000+ | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 620 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 945 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 16,131) m | |
Délka: Length: | 9,232) m | |
Výška: Height: | 3,00 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 52,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Renault 8C o výkonu 74 kW, nebo De Dion Bouton o výkonu 59 kW, nebo De Dion Bouton 12B o výkonu 96 kW, nebo Salmson Sal.A9 o výkonu 96 kW, nebo Fiat A-10 o výkonu 74 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 118 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet 60 kg pum | |
Uživatelské státy: User States: | ... | |
Poznámka: Note: | 1) úvodní série 9,48 m 2) některé série MF.11bis 18,15 m 3) z dostupných pramenů není poznat, zda Shorthorny vyráběla SIA/Fiat, Savoia nebo obě firmy subverze: MF.11bis - ? MF.11bis-BO - bombardovací | |
Zdroje: Sources: | Liron, J. Les avions Farman. Docavia no.21. Editions Lariviere, Paris 1984. www.hydroretro.net |
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501598Verze : 0
Aubi
MOD
Farman MF.11
Víceúčelový dvoumístný jednomotorový dvouplošník, používaný Spojenci na počátku války k leteckému průzkumu a bombardování
Při konstrukci tohoto svého nového stroje Maurice Farman vycházel ze své starší kontrukce MF.7. tentokráte šlo však již o výrazně modernější řešení a kvalitativní posun vpřed. I tentokrát ovšem Maurice trval na tlačném uspořádání svého stroje. Ačkoliv tlačný motor představoval limit z hlediska výkonnosti a byl také jistým nebezpečím pro samotné letce (při nouzovém přistání často docházelo k jeho utržení a rozdrcení gondoly s osádkou), poskytovalo toto na druhou stranu vynikající výhled, což u průzkumného letounu byla neocenitelná vlastnost.
K zásadním změnám se však Maurice rozhodl ohledně uspořádání ovládacích prvků letadla. Výškové kormidlo, které bylo u typu MF.7 umístěno před pilotní gondolou, přemístil totiž dozadu, jak je dnes obvyklé. Tím došlo k zjednodušení konstrukce, zlepšení ovladatelnosti a výhledu osádky.
Podvozek mohl být variabilně měněn - po sejmutí kol je bylo možno nahradit plováky
Absence přdního kormidla také dala letounu přezdívku, zatímco MF.7 s kormidlem vpředu byl letci nazýván "Longhorn" (Dlouhorožec), nový MF.11 dostal přezdívku "Shorthorn" (Krátkorožec).
Osádky si nové stroje rychle oblíbily, byl to spolehlivý, dobře ovladatelný letoun. Jeho kvality ocenili také Britové, kteří jich zakoupili necelou stovku pro námořnictvo a také pozemní RFC (Královský letecký sbor) je používal nejen v Evropě jako bombardéry proti základnám německých ponorek a vzducholodí, ale také v Africe, Mezopotámii a na tureckém bojišti.
MF.11 byl první francouzský letoun nasazený k nočnímu bombardování a také má na kontě zničený německý Zeppelin. Došlo k tomu 7. 6. 1915. kdy Farman z námořní základny v Dunkerque pumami napadl a zničil Zeppelin LZ 38 v jeho hangáru na letišti v Bruselu.
V roce 1915 byly Mf.11 deklasovány novými německými letouny a začaly být z fronty stahovány. Dosloužily pak v roli výcvikových letounů, přičemž některé létaly až do roku 1919.
Prameny:
Václav Němeček: Vojenská letadla 1, nakl. Naše vojsko, Praha 1977, 28-050-77
www.aeroweb-fr.net
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/mf11.htm
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
http://www.constable.ca/shorthrn.htm
Víceúčelový dvoumístný jednomotorový dvouplošník, používaný Spojenci na počátku války k leteckému průzkumu a bombardování
Při konstrukci tohoto svého nového stroje Maurice Farman vycházel ze své starší kontrukce MF.7. tentokráte šlo však již o výrazně modernější řešení a kvalitativní posun vpřed. I tentokrát ovšem Maurice trval na tlačném uspořádání svého stroje. Ačkoliv tlačný motor představoval limit z hlediska výkonnosti a byl také jistým nebezpečím pro samotné letce (při nouzovém přistání často docházelo k jeho utržení a rozdrcení gondoly s osádkou), poskytovalo toto na druhou stranu vynikající výhled, což u průzkumného letounu byla neocenitelná vlastnost.
K zásadním změnám se však Maurice rozhodl ohledně uspořádání ovládacích prvků letadla. Výškové kormidlo, které bylo u typu MF.7 umístěno před pilotní gondolou, přemístil totiž dozadu, jak je dnes obvyklé. Tím došlo k zjednodušení konstrukce, zlepšení ovladatelnosti a výhledu osádky.
Podvozek mohl být variabilně měněn - po sejmutí kol je bylo možno nahradit plováky
Absence přdního kormidla také dala letounu přezdívku, zatímco MF.7 s kormidlem vpředu byl letci nazýván "Longhorn" (Dlouhorožec), nový MF.11 dostal přezdívku "Shorthorn" (Krátkorožec).
Osádky si nové stroje rychle oblíbily, byl to spolehlivý, dobře ovladatelný letoun. Jeho kvality ocenili také Britové, kteří jich zakoupili necelou stovku pro námořnictvo a také pozemní RFC (Královský letecký sbor) je používal nejen v Evropě jako bombardéry proti základnám německých ponorek a vzducholodí, ale také v Africe, Mezopotámii a na tureckém bojišti.
MF.11 byl první francouzský letoun nasazený k nočnímu bombardování a také má na kontě zničený německý Zeppelin. Došlo k tomu 7. 6. 1915. kdy Farman z námořní základny v Dunkerque pumami napadl a zničil Zeppelin LZ 38 v jeho hangáru na letišti v Bruselu.
V roce 1915 byly Mf.11 deklasovány novými německými letouny a začaly být z fronty stahovány. Dosloužily pak v roli výcvikových letounů, přičemž některé létaly až do roku 1919.
Prameny:
Václav Němeček: Vojenská letadla 1, nakl. Naše vojsko, Praha 1977, 28-050-77
www.aeroweb-fr.net
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/mf11.htm
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
http://www.constable.ca/shorthrn.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#210214Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
Zdroj: http://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo v Maria Gailu u Běláku ( Villachu ) dne 17.4.1917.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo v Maria Gailu u Běláku ( Villachu ) dne 17.4.1917.
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#322992Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww1/mf11.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Farman MF.11 Shorthorn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501599Verze : 0
Aubi
MOD
http://www.airwar.ru/enc/bww1/mf11.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Farman MF.11 Shorthorn |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501600Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.