Petljakov Pe-2 "Peška"
Přehled verzí:
PB-100
- prototypy bombardéru z roku 1940
Pe-2
- první sériová výroba
Pe-2I (stíhač)
- prototyp těžké stíhačky z roku 1941
Pe-2A
- první z 32 prototypů navržených Mjasičevem v říjnu 1943
Pe-2M-1
- zřejmě pouze neoficiální označení experimentálního letounu s novými motory PD M-1, listopad 1943
Pe-2B
- bombardovací verze z roku 1944, nedostala se do výroby
Pe-2D
- bombardovací verze pohánšná motory VK-107A
Pe-2FT
- vylepšená bombardovací verze s výkonnějšími motory a výzbrojí
Pe-2FZ
- vyrobeno pouze malé množství
Pe-2I
- pět vysokovýkonných bombardérů s motory VK-107, konstruktér Vladimir Mjasičev
Pe-2K
- několik málo prototypů s hvězdicovými motory
Pe-2K RD-1
- jeden letoun předešlé verze byl vybaven raketovým motorem Gluško RD-1 o tahu 300 kp
Pe-2M
- verze s mohutnou obrannou výzbrojí a tříčlennou osádkou, vývoj na přání maršála Novikova
Pe-2MV
- letoun nesl pod trupem gondolu s kanónem ŠVAK a kulomety UBK
Pe-2R
- trojmístný fotoprůzkumný letoun s prodlouženým doletem
Pe-2S
- cvičná verze
Pe-2Š
- upravený prototyp PB-100, výzbroj 2x ŠVAK a 1x UB
Pe-2VI
- výškový stíhač
Pe-2UTI / (UPe-2)
- cvičná verze, někdy označená jako UPe-2, v čs. letectvu CB-32
Pe-2 "Paravan"
- letoun určený k ničení protiletadlových balónových uzávěr
Pe-3
- stíhací letoun, vyrobeno relativně malé množství (několik set)
Pe-3bis
- stíhací letoun s upravenou výzbrojí a s dalšími úpravami, opět vyrobeno relativně malé množství (několik set)
Pe-4 (Pe-2M-82)
- stíhací letoun, vyrobeno malé množství.
Použité prameny:
Peter C. Smith, Petlyakov Pe-2 "Peshka", Ramsbury, Marlborough, Wiltshire, UK, The Crowood Press, 2003, ISBN 1-86126-588-3
Přehled verzí:
PB-100
- prototypy bombardéru z roku 1940
Pe-2
- první sériová výroba
Pe-2I (stíhač)
- prototyp těžké stíhačky z roku 1941
Pe-2A
- první z 32 prototypů navržených Mjasičevem v říjnu 1943
Pe-2M-1
- zřejmě pouze neoficiální označení experimentálního letounu s novými motory PD M-1, listopad 1943
Pe-2B
- bombardovací verze z roku 1944, nedostala se do výroby
Pe-2D
- bombardovací verze pohánšná motory VK-107A
Pe-2FT
- vylepšená bombardovací verze s výkonnějšími motory a výzbrojí
Pe-2FZ
- vyrobeno pouze malé množství
Pe-2I
- pět vysokovýkonných bombardérů s motory VK-107, konstruktér Vladimir Mjasičev
Pe-2K
- několik málo prototypů s hvězdicovými motory
Pe-2K RD-1
- jeden letoun předešlé verze byl vybaven raketovým motorem Gluško RD-1 o tahu 300 kp
Pe-2M
- verze s mohutnou obrannou výzbrojí a tříčlennou osádkou, vývoj na přání maršála Novikova
Pe-2MV
- letoun nesl pod trupem gondolu s kanónem ŠVAK a kulomety UBK
Pe-2R
- trojmístný fotoprůzkumný letoun s prodlouženým doletem
Pe-2S
- cvičná verze
Pe-2Š
- upravený prototyp PB-100, výzbroj 2x ŠVAK a 1x UB
Pe-2VI
- výškový stíhač
Pe-2UTI / (UPe-2)
- cvičná verze, někdy označená jako UPe-2, v čs. letectvu CB-32
Pe-2 "Paravan"
- letoun určený k ničení protiletadlových balónových uzávěr
Pe-3
- stíhací letoun, vyrobeno relativně malé množství (několik set)
Pe-3bis
- stíhací letoun s upravenou výzbrojí a s dalšími úpravami, opět vyrobeno relativně malé množství (několik set)
Pe-4 (Pe-2M-82)
- stíhací letoun, vyrobeno malé množství.
Použité prameny:
Peter C. Smith, Petlyakov Pe-2 "Peshka", Ramsbury, Marlborough, Wiltshire, UK, The Crowood Press, 2003, ISBN 1-86126-588-3
URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-2-kod-NATO-Buck-t57851#209103Verze : 3
Michal Rak
MOD
Po úspešných skúškach s UT-2N bolo rozhodnuté vykonať skúšky s montážou vzdušnej podušky namiesto pôvodného podvozku aj na jednom exempláre Pe-2-M105, v niektorých zdrojoch označovaný ako Pe-2N. Skúšky boli vykonávané v rokoch 1941-43 pod vedením A.D. Nadiradze, konštruktéra sovietskeho leteckého inštitútu CAGI. Kvôli napadnutiu ZSSR vojskami hitlerovskej koalície v júni 1941, ako i nedostatočnému výkonu motorov, ktorých časť výkonu spotreboval pohon dúchadiel pre ŠVP, nepodarilo sa skúšky doviesť do letovej fázy. Skúšky s Pe-2N tak boli 18.01.1943 zastavené.
ЯКУБОВИЧ, Н.: НЕБЕСНЫЙ ВЕЗДЕХОД Воздушная подушка для Пе-2, Крылья Родины 04-1998
alternathistory.com
history-kazan.ru
ЯКУБОВИЧ, Н.: НЕБЕСНЫЙ ВЕЗДЕХОД Воздушная подушка для Пе-2, Крылья Родины 04-1998
alternathistory.com
history-kazan.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Petljakov Pe-2 [kód NATO: Buck] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-2-kod-NATO-Buck-t57851#557208Verze : 3
Panzer
MOD
Údaje o počtu vyrobených letounů Pe-2 kolísají mezi 10500 až 11500 kusy. Uvedená čísla představují 75% z celkového počtu nasazených sovětských dvoumotorových bombardérů. Ve válce proti SSSR použili několik ukořistěných strojů i Finové. Po válce byly letouny dodávány do Československa, Číny, Polska a Jugoslávie.
S bojovou činností Pe-2 je spojována další zajímavost, a to použití granátu AG-2. Několik jich bylo umístěno v ocase letounu, mechanismus granát vymrštil a ten explodoval cca 80 m za letounem, přičemž pronásledovatele zasypal krupobitím střepin. Sověti tvrdí, že nejméně jedno z každých pěti vzdušných vítězství dosažených Pe-2 připadá na vrub této zbrani.
S bojovou činností Pe-2 je spojována další zajímavost, a to použití granátu AG-2. Několik jich bylo umístěno v ocase letounu, mechanismus granát vymrštil a ten explodoval cca 80 m za letounem, přičemž pronásledovatele zasypal krupobitím střepin. Sověti tvrdí, že nejméně jedno z každých pěti vzdušných vítězství dosažených Pe-2 připadá na vrub této zbrani.
URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-2-kod-NATO-Buck-t57851#53283Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.