Main Menu
User Menu

Gabreski, Francis Stanley

     
Příjmení:
Surname:
Gabreski
Jméno:
Given Name:
Francis Stanley
Jméno v originále:
Original Name:
Francis Stanley Gabreski
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
28.01.1919 Oil City, Okres Venango /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
31.01.2002 Huntington /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 56. stíhací skupiny
- velitel 51. přepadového stíhacího křídla
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- nejúspěšnější americké stíhací eso na evropském válčišti 2. sv. v. s 28 samostatnými sestřely, 1 pravděpodobným a 3 poškozenými (28-1-3) a eso korejské války s 6 samostatnými sestřely, 1 sdíleným a 2 poškozenými (6+1-0-2)
- 1 ze 7 amerických pilotů, který se stal esem ve dvou válečných konfliktech
- ve své autogiografii uvádí, že neměl na pilotování talent; při létání s Taylor Cub měl potíže s pilotáží a neabsolvoval sólo let, jeho instruktor Homer Stockert mu řekl "že by neměl být pilotem"
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabby_Gabreski
www.afhra.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#440460Verze : 3
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Gabreski
Jméno:
Given Name:
Francis Stanley
Jméno v originále:
Original Name:
Francis Stanley Gabreski
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
14.03.1941 poručík
DD.MM.1942 nadporučík
16.10.1942 kapitán
19.07.1943 major
23.01.1944 podplukovník
24.10.1945 plukovník
11.03.1950 plukovník
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Automaticky vyplněné položky:
05.10.1949-20.01.1950 Velitel : 56. stíhací skupina
20.01.1950-DD.05.1951 Velitel : 56. přepadová stíhací skupina
06.11.1951-13.06.1952 Velitel : 51. přepadové stíhací křídlo
19.11.1956-01.07.1958 Velitel : 354. denní stíhací křídlo

Ručně vyplněné položky:
Vyznamenání:
Awards:

14.03.1941

Pilotní odznak (základní)
Pilot Badge (Basic)
-

DD.MM.1943

Záslužný letecký kříž
Distinguished Flying Cross
se 2 stříbrnými a 2 bronzovými dubovými listy (13x)
DD.MM.1943
04.11.1943
27.12.1943
28.01.1944
07.03.1944
05.04.1944
19.04.1944
08.06.1944
27.07.1944
10.08.1944
DD.MM.1951
08.10.1951
30.01.1952

27.01.1944

Stříbrná hvězda
Silver Star
-

26.04.1944

Kříž za vynikající službu
Distinguished Service Cross
-

28.09.1944

Stříbrná hvězda
Silver Star
-

01.07.1952

Letecká medaile za vynikající službu
Air Force Distinguished Service Medal
-

30.10.1967

Záslužná legie legionář (4.třída)
Legion of Merit Officer - Legionnaire(4th Class)
Legion of Merit (4th Class)
-

DD.MM.RRRR

Řád Čestné legie 5. třída
Order of Legion of Honour 5th Class
Ordre de la Légion d'Honneur Chevalier
-

DD.MM.RRRR

Válečný kříž 1940
War Cross 1940
Croix de Guerre 1940
bronzová palma

DD.MM.RRRR

Kříž za chrabrost
Cross of Valour
Krzyż Walecznych
-

DD.MM.RRRR

Válečný kříž 1939-1945
Cross of War
Croix de Guerre
bronzová palma

DD.MM.RRRR

Záslužný letecký kříž
Distinguished Flying Cross
-

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v Korejské válce
Korean War Service Medal
6.25사변종군기장
-

DD.MM.RRRR

Prezidentská citace Korejské republiky
Republic of Korea Presidential Unit Citation
대한민국 대통령 부대 표창; 大韓民國大統領 部隊表彰;
-

OSN / UNO DD.MM.RRRR

Korejská medaile OSN
United Nations Service Medal for Korea
United Nations Service Medal for Korea (UNKM)
-

DD.MM.RRRR

Pilotní odznak (velitelský)
Pilot Badge (Command)
-

DD.MM.RRRR

Pilotní odznak (nadřízený)
Pilot Badge (Senior)
-

DD.MM.RRRR

Medaile válečního zajatce
Prisoner of War Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile vítězství (2. světová válka)
World War II Victory Medal
-

DD.MM.RRRR

Bronzová hvězda
Bronze Star
-

DD.MM.RRRR

Medaile okupační armády
Army of Occupation Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v amerických obranných silách
American Defense Service Medal
s bronzovou hvězdou

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v národní bezpečnosti
National Defense Service Medal
s bronzovou hvězdou (2x)

DD.MM.RRRR

Medaile za asijsko pacifické tažení
Asiatic-Pacific Campaign Medal
s bronzovou kampaňovou hvězdou (1x)

DD.MM.RRRR

Prezidentská citace (letectvo & armáda) (1942-1947)
Presidential Unit Citation (Air Force & Army) (1942-1947)
s bronzovým dubovým listem (2x)

DD.MM.RRRR

Medaile za evropsko/africko/blízko východní tažení
European-African-Middle Eastern Campaign Medal
se 2 bronzovými kampaňovými hvězdami (2x)

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v Koreji
Korean Service Medal
se 2 bronzovými kampaňovými hvězdami (2x)

DD.MM.RRRR

Letecká medaile
Air Medal
se stříbrným a bronzovým dubovým listem (7x)

DD.MM.RRRR

Ocenění letectva za dlouhodobou službu
Air Force Longevity Service Award
se stříbrným dubovým listem (6x)

Poznámka:
Note:
- vyznamenání za mimořádnou jednotku letectva
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabby_Gabreski
https://valor.militarytimes.com/hero/23090
www.afhra.af.mil
https://www.cieldegloire.com/014_gabreski_f_s.php
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#440461Verze : 3
MOD
Colonel Francis Stanley "Gabby" Gabreski


*28.ledna 1919 - †31.ledna 2002


Narodil se 28. ledna 1919 jako jedno z pěti dětí polským emigrantům Stanleymu a Josephine Kapici Gabryszewske v Oil City ve státě Pensylvania. V roce 1938 byl přijatý na univerzitu Notre Dame. Tam se také začalo jeho letecké dobrodružství. Rozhodl se, že si udělá pilotní licenci, aby mohl cestovat rychleji z univerzity domů. Na univerzitě vydržel jen rok, díky vlivu přednášek o letectví se v roce 1939 zapsal do Air Army Corps. Když absolvoval přijímací pohovor a byl přijatý do armády absolvoval první armádní výcvik. Výcvik byl hodně obtížný a Gabreski z něho chtěl odstoupit.


Základy létání se naučil v letecké škole ve Spojených státech v roce 1941. Po základním výcviku byl Gabreski převelený na základnu Wheeler Field na ostrově Oahu v Havajském souostroví, kde pokračoval v dalším výcviku. A také ho zde zastihl útok japonců na Pearl Harbor. Viděl na vlastní oči útok japonských střemhlavých bombardérů Aichi D3A Val na Pearl Harbor. Ve filmu Pearl Harbor je ukázána scéna, kde několik pilotů skáče do strojů, aby vzletěli do boje. Ta scéna se skutečně stala, jedním z jejích hrdinů byl právě Francis Gabreski.


Po zjištění, že je jako armádní letec nemá skoro šanci dostat se do bojů v Pacifiku, požádal o převelení do Velké Británie. V prosinci 1942 se dostal do bojů jako příslušník 315. polské stíhací squadrony na letadle Supermarine Spitfire Mk.IX. V únoru po svém krátkém působení polské letce opouští a je umístěn k 56. FG.


V průběhu bojového nasazení v řadách 56. FG 8. letecké armády USAAF sestřelil 28 německých letadel a další tři zničil na zemi a to během 153 bojových misí. Stal se tím i nejúspěšnějším pilotem na letounu P-47 Thunderbolt. Před invazí do Normandie měl na svém kontě již 27 sestřelů. 5. července 1944 uskutečnil další let ve kterém sestřelil 28 letadlo nepřítele a to byl rekord v americkém letectvu. Obdržel za to titul America´s Greatest Living Ace. Následkem tohoto ocenění byl povolán zpět do Spojených států. Ale ještě před návratem uskutečnil 25. července 1944 svůj poslední a osudový let. Během bitevní zteče v malé výšce na německé letiště u Koblenze došlo ke kontaktu jeho letadla se zemí a havaroval. Byl zajat a deset měsíců strávil v německém zajetí jako válečný zajatec. K létání se vrátil až po válce. Po demobilizaci se také oženil s Catherine "Kay" Cochran.


V roce 1951 se dostal na základnu Kimpo v Jižní Koreji, jako zástupce velitele 4. stíhacího wingu a později se stal velitelem 51. stíhacího wingu ve kterém létal na North American F-86 Sabre. V Korejské válce odlétal více misí než bylo úředně povoleno a dosáhl 6,5 sestřelů letadel Mig-15. 4. června 1952 byl odvolán zpět do Spojených Států. Byl jedním z úspěšných stíhacích es Korejské války.


Kariéru bojového stíhacího pilota završil 24. června 1952 setkáním s americkým prezidentem H. S. Trumanem. Během následujících 15 let létal nadále na proudových stíhačkách. Po Koreji Gabreskiho další umístění byla letecká základna Norton na Kalifornském pobřeží, kde pracoval jako vedoucí bezpečnostního oddělení. V roce 1954 nastoupil do školy na letecké základně Maxwell v Alabamě, kde se seznamoval s novými metodami v letectví. V červenci 1955 byl přidělen na základnu Shaw v Jižní Karolíně jako náčelník štábu.


V roce 1956 dostal příležitost velení 342. TFW na nově založené základně v Myrtle Beach v Jižní Karolíně. Velení základny převzal 19.listopadu 1956 a základnu musel zařídit a kompletně vybavit. Létal na North American F-100 Super Sabre. V roce 1958 se v rámci operace Double Trouble přesunul s jednotkou vybavenou F-100 do Turecké Adany. Celý přesun představoval obrovské problémy a došlo i ke ztrátám letadel, ale naštěstí se to obešlo bez ztrát na životech.


V červenci 1960 se opět stěhoval. Tentokrát na leteckou základnu Kadena na ostrově Okinawa na jihu Japonska. Dostal velení 18. TFW vyzbrojenému F-100. V červnu 1963 se Gabreski zase stěhoval tentokrát na leteckou základnu Hickam na Havaji, kde dostal funkci výkonného důstojníka Pacific Air Forces. V roce 1964 opouští Havaj a přijímá funkci u Air Defence Command. V srpnu 1964 dostal funkci 54. FW na letecké základně Suffolk County na Long Islandu v New Yorku. 31.října 1967 skončil v americkém letectvu, ukončil službu a kariéru v hodnosti plukovníka. Během kariéry bojového pilota sestřelil 34,5 letadel protivníka a vykonal nejvíce bojových misí ze všech amerických stíhačů.


Hned po opuštění armády nastoupil k firmě Grumman. U Grummana začal pracovat v oddělení pro styk s veřejností. Později se stal asistentem ředitele. Po čase odešel pracovat do marketingového oddělení. V červenci roku 1978 byl uvedený do Letecké síně slávy v Daytonu v Ohiu. V září 1978 opouští firmu Grumman a nastupuje jako ředitel Long Island Railroad. V roce 1980 se vrátil zpět ke Grummanovi. Na projektech pro letectvo pracoval následujících šest let. Když v roce 1987 odcházel do důchodu byl ve funkci viceprezidenta v oddělení marketingu.


V roce 1992 se mu dostalo pocty Suffolkské okresní letiště (Suffolk County Airport) bylo přejmenováno na letiště Francise S. Gabreskiho (Francis S. Gabreski Airport). V roce 1992 také poprvé navštívil Polsko. Jeho manželka Kay zemřela v roce 1993. V roce 1999 podruhé navštěvuje Polsko.


Gabreski přežil šest dcer a tři syny. Zemřel 31.ledna 2002 na selhání srdce ve věku 83 let v Dix Hills ve státě New York. Pohřben je na Calvertonském národním hřbitově.


hlavní zdroj: Francis Stanley Gabreski, Carl Molesworth - GABBY -Život stíhače
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#208855Verze : 0
Tiež som plánoval napísať Gabbyho životopis, tak aspoň doplním dve fotografie:








Zdroj: www.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#209000Verze : 0
MOD
Sestřely Francise S. GABRESKIHO


II. světová válka



datum
jednotka
letadlo
soupeř
24. 8. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
3. 9. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
5. 11. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
26. 11. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 110
29. 11. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 109
11. 12. 1943
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 110
29. 1. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 110
30. 1. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109
Me 410
20. 2. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 410
22. 2. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
16. 3. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Fw 190
27. 3. 1944
56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 109
8. 5. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109
22. 5. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
3x Fw 190
7. 6. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
Me 109
12. 6. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
2x Me 109
27. 6. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109
5. 7. 1944
61. FS 56. FG
P-47 Thunderbolt
Me 109



Korejská válka


datum
jednotka
letadlo
soupeř
8. 7. 1951
4. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
2. 9. 1951
4. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
2. 10. 1951
4. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
11. 1. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
20. 2. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
½ MiG 15
1. 4. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
MiG 15
13. 4. 1952
51. FIW
F-86 Sabre
MiG 15



Prameny:
https://nostalgicaviation.com/aac235.htm
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#217235Verze : 0
Na této stránce naleznete další fotografie Gabbyho Gabreskiho
forum.12oclockhigh.net
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#284097Verze : 0
Během služby v řadách letectva Col. Francis S. Gabreski obdržel tato vyznamenání Distinguished Service Cross, Distinguished Service Medal, 2x Silver Star, Legion of Merit, Bronze Star, 13x Distinguished Flying Cross, 5x Air Medal, American Defense Service Medal, American Campaign Medal, 2x Asiatic-Pacific Campaign Medal, 3x European-African-Middle Eastern Campaign Medal, World War II Victory Medal, National Defense Service Medal, Korean War Service Medal, United Nations Service Medal, 6x Air Force Longevity Service Award, britský Distinguished Flying Cross, francouzský Croix de Guerre with Palm, francouzský Légion d′honneur, belgický Croix de Guerre, with Palm, polský Krzyż Walecznych


Prameny
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabby_Gabreski
URL : https://www.valka.cz/Gabreski-Francis-Stanley-t57804#317550Verze : 0