Main Menu
User Menu

Fokker D.I

Fokker B.III

     
Název:
Name:
Fokker D.I
Originální název:
Original Name:
Fokker D.I
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.191R Fokker Flugzeugwerke GmbH, Schwerin /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Ungarische Allgemeine Maschinenfabrik AG, Budapest /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
106 Fokker
8 MAG
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
463 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
671 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,05 m
Délka:
Length:
6,30 m
Výška:
Height:
2,47 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mercedes D.II o výkonu 88 kW/120 k
Vrtule dřevěná dvoulistá
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
150 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4300 m
Dolet:
Range:
200 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1 x kulomet LMG 08/15 Spandau ráže 7,92 mm
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 1 hodina 30 minut


Zdroje:
Sources:
[1] LEAMAN, Paul, Fokker Aircraft of World War One, The Crowood Press, 2001, ISBN 1-86126-353-8
[2] www.pilots-n-planes-ww1.com
[3] www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-I-t57746#208629Verze : 0
Fokker D.I


Fokker M.18z bol návrh nového pozorovacieho a stíhacieho lietadla. Naprojektoval ho šéfkonštruktér firmy Fokker Martin Kreutzer. Pre sériovú výrobu dostal označenie Fokker D.I. Bol jednomiestnym dvojplošníkom zmiešanej konštrukcie. Krídla rovnakého rozpätia boli drevené a potiahnuté plátnom. Horné krídlo bolo posadené na vrch trupu lietadla tak že sa dotýkalo kapotáže motora. Chvostové plochy prešli vývojom, pričom napokon ich tvorilo zaguľatené vyvážené smerové kormidlo a pevná kýlová plocha. Lietadlo dostalo do výbavy klapky namiesto vtedy obvyklého nakrucovaniu koncov krídiel. Podvozok bol dvojkolesový pevný s ostrohou vzadu. Lietadlo vzhľadom na svoju váhu a rozmery poháňal pomerne nevýkonný motor Mercedes D.II (120 koní). Ako sa čoskoro po jeho nasadení v lete 1916 ukázalo, Fokker D.I nebol konkurencieschopný voči spojeneckým lietadlám najmä francúzskym Nieuportom. Preto bol čoskoro preradený na pokojnejšiu východnú frontu resp. pôsobil ako výcvikové lietadlo. Celkovo bolo dodaných 90 lietadiel pre potreby nemeckých Fliegertruppen a 16 pre potreby Rakúsko-Uhorských Luftfahrttruppen. V Rakúsko-Uhorsku dostalo lietadlo označenie Fokker B.III. Okrem 16 kusov dodaných priamo od Fokkeru ďalších 9 kusov bolo licenčne vyrobených v továrni Magyar Általános Gépgyár. Nakoľko ani v Rakúsko-Uhorsku s lietadlom nevládla spokojnosť, laborovalo sa tu z jeho úpravami. Jeden stroj dostal upravené krídla a podstatne výkonnejší motor Mercedes D.III (160 koní). Výkonnostný nárast asi nebol dostatočný, nakoľko výroba takejto varianty sa nerozbehla.


zdroj:
Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999
https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.I
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-I-t57746#279705Verze : 0
Fotografie převzata ze serveru www.airwar.ru.
Fokker D.I -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-I-t57746#208630Verze : 0