Příjmení: Surname: | Newton | |
Jméno: Given Name: | Percival Guy Haig | |
Jméno v originále: Original Name: | Percival Guy Haig Newton | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | podplukovník | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 29.09.1917 Christchurch | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 24.07.2018 | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | velitel 17. perutě RNZAF | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | stíhací eso (5-1-0 v.) nejúspěšnější stíhač RNZAF v boji s Japonci | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | http://www.nzfpm.co.nz/article.asp?id=newton www.stuff.co.nz |
URL : https://www.valka.cz/Newton-Percival-Guy-Haig-t56270#205247Verze : 0
Michal Rak
MOD
Příjmení: Surname: | Newton | |
Jméno: Given Name: | Percival Guy Haig | |
Jméno v originále: Original Name: | Percival Guy Haig Newton | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | DD.MM.RRRR | |
Průběh vojenské služby: Military Career: | Automaticky vyplněné položky: DD.07.1943-DD.01.1944 Velitel : 17. peruť RNZAF Ručně vyplněné položky: | |
Vyznamenání: Awards: |
Záslužný letecký kříž Distinguished Flying Cross - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | http://www.nzfpm.co.nz/article.asp?id=newton Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994 www.thegazette.co.uk |
URL : https://www.valka.cz/Newton-Percival-Guy-Haig-t56270#547405Verze : 0
Michal Rak
MOD
Wing Commander Percival Guy Haig Newton
RNZAF No.1069
Narodil se v Christchurchu 29. září 1917. Pracoval jako technický projektant a 3. dubna 1939 vstoupil do RNZAF. Po dokončení pilotního výcviku, který absolvoval ve Digramu, měl být přeřazen k RAF, vypuknutí války to však překazilo a Newton zůstal u RNZAF. Nejprve působil jako štábní pilot, v dubnu 1940 prošel kurzem instruktora a poté vyučoval nové piloty u 2.IFTS. Po vstupu Japonska do války, vznikla RNZAF Fighter OTU, kde do října 1942 Newton působil jako instruktor.
Poté se stal velitelem letky u nově postavené 17. squadrony RNZAF, která byla vyzbrojena Kittyhawky. V červenci se stává jejím velitelem a squadrona se přesouvá na Nové Hebridy na letiště Espiritu Santo, kde zodpovídá za protivzdušnou obranu. O měsíc později se ale přesouvá do centra bojů na ostrov Guadalcanal a zapojuje se do vzdušných bojů.
Hned první bojový let se mu stal málem osudný, protože jeho Curtiss zachvátily plameny a on musel k záchraně použít padák. Z vod ho po krátké nedobrovolné koupeli vyzvedl létající člun US Navy. Mnohem lépe se mu vedlo 11. října 1943. Squadrona tehdy poskytla doprovod Avangerům a nad Kahili narazili na skupinku Zer, která bojovala s americkými stíhači. Novozélanďané se rádi přidali a dvě, jednu z nich Newton na Kittyhawku NZ3132, sestřelili.
V prosinci 1943 se jeho jednotka stala společně s 16. squadronou RNZAF součástí RNZAF Fighter Wingu, který operoval proti Rabaulu. A na štědrý den roku 1943 dobyl Newton svůj největší úspěch. Čtyřiadvacet novozélandských a stejný počet amerických stíhaček provedlo sweep nad nepřátelským územím v prostoru Rabaulu a narazilo na stejný počet japonských letounů. V nastalé bitvě si Newton připsal dvě jistá a jedno pravděpodobné vítězství nad obávanými Zery. Šlo o vůbec jeden z nejúspěšnějších soubojů Novozélanďanů, kteří si připsali 12 jistých a šest pravděpodobných vítězství. Zaplatili za to ale sedmi letadly a pěti piloty.
Poslední dvě vítězství získal 9. ledna 1944 během doprovodu Avangerů nad Toberu, kdy sestřelil další dvě Zera.
Na konci února 1944 byla jednotka stažena z operací a vrátila se na Nový Zéland. Její piloti získali celkem 19 jistých vítězství a Newton se s 5-1-0 sestřely stal nejúspěšnějším stíhačem RNZAF v bojích proti Japoncům (tabulka zde). Za to obdržel DFC a zároveň opustil aktivní službu. Poté působil v různých štábních funkcích, byl povýšen na Wing Commandera a v dubnu 1945 se stal vedoucím operací RNZAF.
Od letectva odešel v březnu 1946, věnoval se předválečné profesi a pracoval pro General Motors Corporation.
Tabulka vítězství
Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
http://www.nzfpm.co.nz/article.asp?id=newton
Thomas, A.: Tomahavk and Kittyhawk Aces of the RAF and Commonwealth, Osprey, Oxford, 2002
RNZAF No.1069
Narodil se v Christchurchu 29. září 1917. Pracoval jako technický projektant a 3. dubna 1939 vstoupil do RNZAF. Po dokončení pilotního výcviku, který absolvoval ve Digramu, měl být přeřazen k RAF, vypuknutí války to však překazilo a Newton zůstal u RNZAF. Nejprve působil jako štábní pilot, v dubnu 1940 prošel kurzem instruktora a poté vyučoval nové piloty u 2.IFTS. Po vstupu Japonska do války, vznikla RNZAF Fighter OTU, kde do října 1942 Newton působil jako instruktor.
Poté se stal velitelem letky u nově postavené 17. squadrony RNZAF, která byla vyzbrojena Kittyhawky. V červenci se stává jejím velitelem a squadrona se přesouvá na Nové Hebridy na letiště Espiritu Santo, kde zodpovídá za protivzdušnou obranu. O měsíc později se ale přesouvá do centra bojů na ostrov Guadalcanal a zapojuje se do vzdušných bojů.
Hned první bojový let se mu stal málem osudný, protože jeho Curtiss zachvátily plameny a on musel k záchraně použít padák. Z vod ho po krátké nedobrovolné koupeli vyzvedl létající člun US Navy. Mnohem lépe se mu vedlo 11. října 1943. Squadrona tehdy poskytla doprovod Avangerům a nad Kahili narazili na skupinku Zer, která bojovala s americkými stíhači. Novozélanďané se rádi přidali a dvě, jednu z nich Newton na Kittyhawku NZ3132, sestřelili.
V prosinci 1943 se jeho jednotka stala společně s 16. squadronou RNZAF součástí RNZAF Fighter Wingu, který operoval proti Rabaulu. A na štědrý den roku 1943 dobyl Newton svůj největší úspěch. Čtyřiadvacet novozélandských a stejný počet amerických stíhaček provedlo sweep nad nepřátelským územím v prostoru Rabaulu a narazilo na stejný počet japonských letounů. V nastalé bitvě si Newton připsal dvě jistá a jedno pravděpodobné vítězství nad obávanými Zery. Šlo o vůbec jeden z nejúspěšnějších soubojů Novozélanďanů, kteří si připsali 12 jistých a šest pravděpodobných vítězství. Zaplatili za to ale sedmi letadly a pěti piloty.
Poslední dvě vítězství získal 9. ledna 1944 během doprovodu Avangerů nad Toberu, kdy sestřelil další dvě Zera.
Na konci února 1944 byla jednotka stažena z operací a vrátila se na Nový Zéland. Její piloti získali celkem 19 jistých vítězství a Newton se s 5-1-0 sestřely stal nejúspěšnějším stíhačem RNZAF v bojích proti Japoncům (tabulka zde). Za to obdržel DFC a zároveň opustil aktivní službu. Poté působil v různých štábních funkcích, byl povýšen na Wing Commandera a v dubnu 1945 se stal vedoucím operací RNZAF.
Od letectva odešel v březnu 1946, věnoval se předválečné profesi a pracoval pro General Motors Corporation.
Tabulka vítězství
Datum | Jednotka | Typ letounu | Místo | Nepřítel |
11.10.1943 | 17. peruť RNZAF | P-40 NZ3132 | J Kahili - J ostrov Shortland | Zeke zn. |
24.12.1943 | 17. peruť RNZAF | P-40 NZ3136 | oblast Rabaulu | 2x Zeke zn. |
Zeke pr. | ||||
9.1.1944 | 17. peruť RNZAF | P-40 NZ3126 | letiště Tobera | 2x Zeke zn. |
Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
http://www.nzfpm.co.nz/article.asp?id=newton
Thomas, A.: Tomahavk and Kittyhawk Aces of the RAF and Commonwealth, Osprey, Oxford, 2002
URL : https://www.valka.cz/Newton-Percival-Guy-Haig-t56270#205241Verze : 0
Michal Rak
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.