Název: Name: | Breguet Bre.521 Bizerte | |
Originální název: Original Name: | Breguet Bre.521 Bizerte | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1933-DD.04.1937 Société anonyme des ateliers d’aviation Louis Breguet, Le Havre / DD.04.1937-DD.MM.1940 Société nationale de constructions aéronautiques du Nord, Le Havre / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1933-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 32 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.09.1933 | |
Osádka: Crew: | 8 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 9480 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 15105 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 16600 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 35,13 m | |
Délka: Length: | 20,48 m | |
Výška: Height: | 7,45 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 162,60 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 3 | |
Typ: Type: | Gnome-Rhône 14Kirs/Kjrs Mistral Major vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 625 kW (850 k) při 2 400 ot/min, bojový výkon 691 kW (940 k) v h= 2 600 m a nominální výkon 566 kW (770 k) nebo později Gnome-Rhône 14N o výkonu 662 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 5240 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 243 km/h v 1000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 200 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,75 min do 2000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6000 m | |
Dolet: Range: | 2100 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3000 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm na přídi 2x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm na bocích 1x kulomet Darne ráže 7,5 mm v ocasní věži 300 kg pum | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Němeček, Václav. Breguet Bre-521 Bizerte, L+K 1989/02. www.ffaa.net www.aviafrance.com http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html |
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#502758Verze : 0
Aubi
MOD
Breguet Bre.521 Bizerte
Historie:
V roce 1931 zakoupilo Francouzské námořnictvo u firmy Short dopravní létající člun S-8 Calcutta. Po úspěšných zkouškách byla firma Breuget pověřena zahájením licenční sériové výroby, kterou tvořily čtyři stroje. Firma pak letoun přepracovala a vyvinula z něj vlastní typ. Nový letoun byl výrazně větší a měl silnější motory. Jinak se také jednalo o létající člun celokovové konstrukce kostry, ocasních i nosných ploch. Typ byl přijat a stavěl se ve dvou verzích. Pro civilní zájemce byl dopravní Bre.530 Saigon. Ty byly nakonec postaveny jen dva, poháněly je tři motory Hispano-Suiza 12Ybr a vozily 20 cestujících.
Pro námořnictvo byla určena verze Bre.521. Vojenský prototyp poprvé vzlétl 11.9.1933 a byl poháněn trojicí motorů Gnome-Rhone 14 Kdrs po 606 kW (825 k). Letoun měl tři otevřená střeliště s kulomety Darne ráže 7,5 mm a osádku tvořilo osm mužů. Následovaly náročné zkoušky a v dubnu 1935 byl stroj poslán k vyhodnocení k eskadře 1E2 v Cherburgu. Už v dubnu 1934 byly objednány tři sériové stroje. Jejich pohon zajišťovaly tři motory Gnome-Rhone 14 Kirs 1 po 662 kW (900 k) a počet střelišť vzrostl na čtyři a na zádi byla střelecká věž. Všechny prostory osádky byly zakryty. Hlavním účelem nasazení byl dálkový námořní průzkum.
Letouny se osvědčily a byly objednány další kusy. Jeden z nich byl postaven ve verzi Bre.522. Tento letoun byl poháněn motory Hispano-Suiza 14AA, taktéž o výkonu 900 k Poslední série tří kusů, které poháněly motory Gnome-Rhone 14 N-1 o stejném výkonu, byla námořnictvu předána na počátku roku 1940. Celkem tak za sedm let výroby vzniklo 32 exemplářů.
Letoun se velmi osvědčil a používalo ho 5 eskader Francouzského námořnictva. Po vypuknutí války prováděl dálkový průzkum nad Atlantikem a Středozemním mořem. Blitzkrieg přežilo 20 letounů, deset z nich používaly eskadry 1E a 9E námořnictva Vichistické Francie. Po její okupaci je zabavila Luftwaffe a připojila k již používaným strojům. Luftwaffe typ úspěšně používala jako záchranný ze základen v Orientu a Saint Mandrieru.
Po spojenecké invazi do jižní Francie v srpnu 1944 byl jeden letuschopný Bre.521 objeven francouzskými vojáky a letoun byl následně používán u 9FTr a to až do vyčerpání zásob náhradních dílů.
Pramen:
L+K 2/89
Historie:
V roce 1931 zakoupilo Francouzské námořnictvo u firmy Short dopravní létající člun S-8 Calcutta. Po úspěšných zkouškách byla firma Breuget pověřena zahájením licenční sériové výroby, kterou tvořily čtyři stroje. Firma pak letoun přepracovala a vyvinula z něj vlastní typ. Nový letoun byl výrazně větší a měl silnější motory. Jinak se také jednalo o létající člun celokovové konstrukce kostry, ocasních i nosných ploch. Typ byl přijat a stavěl se ve dvou verzích. Pro civilní zájemce byl dopravní Bre.530 Saigon. Ty byly nakonec postaveny jen dva, poháněly je tři motory Hispano-Suiza 12Ybr a vozily 20 cestujících.
Pro námořnictvo byla určena verze Bre.521. Vojenský prototyp poprvé vzlétl 11.9.1933 a byl poháněn trojicí motorů Gnome-Rhone 14 Kdrs po 606 kW (825 k). Letoun měl tři otevřená střeliště s kulomety Darne ráže 7,5 mm a osádku tvořilo osm mužů. Následovaly náročné zkoušky a v dubnu 1935 byl stroj poslán k vyhodnocení k eskadře 1E2 v Cherburgu. Už v dubnu 1934 byly objednány tři sériové stroje. Jejich pohon zajišťovaly tři motory Gnome-Rhone 14 Kirs 1 po 662 kW (900 k) a počet střelišť vzrostl na čtyři a na zádi byla střelecká věž. Všechny prostory osádky byly zakryty. Hlavním účelem nasazení byl dálkový námořní průzkum.
Letouny se osvědčily a byly objednány další kusy. Jeden z nich byl postaven ve verzi Bre.522. Tento letoun byl poháněn motory Hispano-Suiza 14AA, taktéž o výkonu 900 k Poslední série tří kusů, které poháněly motory Gnome-Rhone 14 N-1 o stejném výkonu, byla námořnictvu předána na počátku roku 1940. Celkem tak za sedm let výroby vzniklo 32 exemplářů.
Letoun se velmi osvědčil a používalo ho 5 eskader Francouzského námořnictva. Po vypuknutí války prováděl dálkový průzkum nad Atlantikem a Středozemním mořem. Blitzkrieg přežilo 20 letounů, deset z nich používaly eskadry 1E a 9E námořnictva Vichistické Francie. Po její okupaci je zabavila Luftwaffe a připojila k již používaným strojům. Luftwaffe typ úspěšně používala jako záchranný ze základen v Orientu a Saint Mandrieru.
Po spojenecké invazi do jižní Francie v srpnu 1944 byl jeden letuschopný Bre.521 objeven francouzskými vojáky a letoun byl následně používán u 9FTr a to až do vyčerpání zásob náhradních dílů.
Pramen:
L+K 2/89
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#204031Verze : 0
Michal Rak
MOD
Reklama
Breguet Bre.521 Bizerte Francouzského námořnictva
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#204035Verze : 0
Michal Rak
MOD
Breguet Bre.521 Bizerte v barvách Luftwaffe
http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#204036Verze : 0
Michal Rak
MOD
Schéma letounu a snímky na vodní hladině
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#337916Verze : 0
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.