Main Menu
User Menu

Nieuport N.10

     
Název:
Name:
Nieuport N.10
Originální název:
Original Name:
Nieuport N.10
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1914-DD.MM.1916 Société anonyme des établissements Nieuport, Issy-les-Moulineaux /
DD.MM.1915-DD.MM.191R SA Nieuport-Macchi, Varese /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1914-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
240 Nieuport-Macchi
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1-2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
410 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
660 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
7,9 m
Délka:
Length:
7,0 m
Výška:
Height:
2,7 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Le Rhône 9C o výkonu 60 kW nebo
Le Rhône 9Ja1) o výkonu 82 kW nebo
Le Rhône 9Jb1) o výkonu 89 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
146 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
16 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3800 m
Dolet:
Range:
250 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x 7,7mm kulomet Lewis nebo 8mm Hotchkiss na na různých držácích nad horním křídlem
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
1) ruské stroje
Zdroje:
Sources:
Sanger, Ray. Nieuport Aircraft of World War One. The Crowood Press, Ramsbury 2002. ISBN 1-86126-447-X.
Bruce, J. M. Nieuport Fighters, Windsock Datafile Special vol.1. Albatros Porductions, Berkhamsted 1993. ISBN 0-948414-54-5.
Bruce, J. M. Nieuport 10-12, Windsock Datafile No.68. Albatros Productions, Berkhamsted 1998. ISBN 1-902207-01-7.
Cooksley, Peter. Nieuport Fighters in Action, In Action No.167. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1997. ISBN 0-89747-377-9.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#401090Verze : 0
MOD
Fotografie převzaty ze serveru www.earlyaviator.com.
Nieuport N.10 -


Nieuport N.10 -


URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#203913Verze : 0
.
Nieuport N.10 - Nieuporty 10 (přezdívané Nieuport 18 mq, podle plochy křídel) byly prvními stíhacími letouny italského letectva. Na tomto stroji (vyrobeném v licenci firmou Macchi) se 13. 9. 1915 utkal F. Baracca s rakouským pozorovacím letounem typu Lloyd. Se zaseknutým kulometem však musel z boje odstoupit. Letoun je v barvě materiálu trup, křídla a ocasní plochy jsou olemovány šedohliníkovou barvou. Kromě výsostného označení na SOP, nese letoun ještě národní barvy na motorovém krytu a spodních plochách křídel (bílá je vynechána).

Nieuporty 10 (přezdívané Nieuport 18 mq, podle plochy křídel) byly prvními stíhacími letouny italského letectva. Na tomto stroji (vyrobeném v licenci firmou Macchi) se 13. 9. 1915 utkal F. Baracca s rakouským pozorovacím letounem typu Lloyd. Se zaseknutým kulometem však musel z boje odstoupit. Letoun je v barvě materiálu trup, křídla a ocasní plochy jsou olemovány šedohliníkovou barvou. Kromě výsostného označení na SOP, nese letoun ještě národní barvy na motorovém krytu a spodních plochách křídel (bílá je vynechána).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#398854Verze : 0
MOD
.
Nieuport N.10 - Nieuport 10 (respektive Nieuport 9, jak byla v Rusku nazývána místní výroba jednomístné verze tohoto francouzského stroje) na němž v období květen-srpen roku 2016 u 19. leteckého oddílu létal nejúspěšnější carský stíhač A. A. Kazakov. Letoun ještě není vybaven synchronizačním zařízením, proto je nouzově vyzbrojen kulometem (zřejmě typu Maxim 1910) před pilotem, jenž míří šikmo vzhůru přes horní okraj okruhu vrtule. Kazakov na tomto stroji dosáhl dvou sestřelů. Letoun létal celý v barvě materiálu. Podle dochované fotografie se však zdá, že neměl kokardy na bocích trupu.

Nieuport 10 (respektive Nieuport 9, jak byla v Rusku nazývána místní výroba jednomístné verze tohoto francouzského stroje) na němž v období květen-srpen roku 2016 u 19. leteckého oddílu létal nejúspěšnější carský stíhač A. A. Kazakov. Letoun ještě není vybaven synchronizačním zařízením, proto je nouzově vyzbrojen kulometem (zřejmě typu Maxim 1910) před pilotem, jenž míří šikmo vzhůru přes horní okraj okruhu vrtule. Kazakov na tomto stroji dosáhl dvou sestřelů. Letoun létal celý v barvě materiálu. Podle dochované fotografie se však zdá, že neměl kokardy na bocích trupu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 - Umístění kokard na horní nosné ploše. Kokardy byly shora i zespodu horního křídla (na stejném místě). Na spodním křídle byly kokardy pouze zespodu.

Umístění kokard na horní nosné ploše. Kokardy byly shora i zespodu horního křídla (na stejném místě). Na spodním křídle byly kokardy pouze zespodu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 - Jediné další viditelné označení na letounu. Uprostřed horní části motorového krytu byl carský dvouhlavý orel.

Jediné další viditelné označení na letounu. Uprostřed horní části motorového krytu byl carský dvouhlavý orel.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 - Detail této insignie. Orel je tvořen bílou siluetou v černém kruhu.

Detail této insignie. Orel je tvořen bílou siluetou v černém kruhu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#569074Verze : 0
MOD
.
Nieuport N.10 - Nieuport 10 C.1 stíhací varianta vzniklá přestavbou dvoumístné verze na jednomístnou. Stroj je vyzbrojen kulometem Lewis nad horní nosnou plochou. Ačkoliv je stroj sériového čísla 237 poměrně dobře fotograficky zdokumentován, bohužel nevíme, u které jednotky letoun sloužil. Letoun je kompletně v barvě materiálu, je však zajímavý kokardami na bocích trupu, které francouzského Nieuporty v tomto období (v letech 1915/16) obvykle nenosily.

Nieuport 10 C.1 stíhací varianta vzniklá přestavbou dvoumístné verze na jednomístnou. Stroj je vyzbrojen kulometem Lewis nad horní nosnou plochou. Ačkoliv je stroj sériového čísla 237 poměrně dobře fotograficky zdokumentován, bohužel nevíme, u které jednotky letoun sloužil. Letoun je kompletně v barvě materiálu, je však zajímavý kokardami na bocích trupu, které francouzského Nieuporty v tomto období (v letech 1915/16) obvykle nenosily.
URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#611973Verze : 0
MOD