Název: Name: | Ikarus IK-2 | |
Originální název: Original Name: | Икарус ИК-2 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1935-DD.MM.1939 Ikarus AD, Zemun / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1935-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy, 12 sériových | |
První vzlet: Maiden Flight: | 22.04.1935 IK-L1 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1502 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1857 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,34 m | |
Délka: Length: | 7,86 m | |
Výška: Height: | 3,83 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano Suiza 12Ycrs o výkonu 641 kW/860 k třílistá na zemi stavitelná vrtule Ratier | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 435 km/h v 4000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 250 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,4 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12000 m | |
Dolet: Range: | 700 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanón Hispano HS-404 ráže 20 mm v ose vrtule 2x kulomet Darne ráže 7,92 mm nad motorem | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Ostrič, Šime; Janiš, Čedomir. IK Fighters (Yugoslavia 1930-1940s), Profile no. 242. Profile Publications, Windsor 1972. Green, W.; Swanborough, G. Encyklopedie stíhacích letounů. Svojtka & Co., Praha 2002. ISBN 80-7237-341-2. |
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#203092Verze : 0
Michal Rak
MOD
Ikarus IK-2
Historie: V letech 1934/35 začali inženýři K. Sivčev a L. Ilič pracovat na vývoji stíhacího letounu pro Jugoslávské letectvo. Navrhli hornoplošný letoun s celokovovou kostrou, která byla potažena převážně plátnem, a pevným podvozkem.
První prototyp IK-1 poprvé vzlétl v dubnu 1935. Letoun byl poháněn motorem HS 12 Ycrs a nebyl vyzbrojen. Během zkoušek na letišti v Zemuni však došlo k havári a letoun byl zničen. Pilot se naštěstí zachránil na padáku.
Konstruktéři typ trochu upravili a v červnu 1936 vzlétl prototyp IK-2. Nový letoun poháněl stejný motor, křídla však byla celokovová s duralovým potahem a kabina byla celá uzavřená. Při testech, kdy byl mimojiné porovnáván se standardní stíhačkou Jugoslávského letectva Hawker Fury, prokázal vynikající obratnost i ovladatelnost a dobré letové výkony. Byo proto objednáno 12 sériových kusů, které byly vyzbrojeny kanónem HS-404 v ose vrtule a dvojicí kulometů Darne nad motorem. Všechny letouny byly dodány v roce 1937 a v době napadení Jugoslávie Německem v dubnu 1941, bylo osm letounů ve stavu 107. Eskadrily 34. skupiny. Dne 9. dubna se smíšená skupina IK-2 a stíhaček Huricane dostala do souboje s formací Bf 109 od III/JG 54. Piloti Hurricanů ohlásili dvě vítězství, přišli ale o dva letoun a velitele 106. Eskadrily. Teké jeden IK-2 byl sestřelen a jeho pilot těžce zraněn.
Piloti III/JG 54 nahlásili tři vítězství, IK-2 nárokovali Oblt. H.-E. Bob, velitel 9. Staffel, a Oblt. G. Koall, a přišli o jeden letoun.
Zbylé letouny se poté podílely hlavně na útocích proti pozemním cílům a konce bojů se dočkaly tři z nich. Ty pak krátce využívalo letectvo Chorvatska.
Prameny:
L+k
http://en.wikipedia.org/wiki/Ikarus_IK_2
www.vojska.net
Shores C. a kol.: Air war for Yugoslavia, Greece and Crete, Grub Stret, London 1999
Historie: V letech 1934/35 začali inženýři K. Sivčev a L. Ilič pracovat na vývoji stíhacího letounu pro Jugoslávské letectvo. Navrhli hornoplošný letoun s celokovovou kostrou, která byla potažena převážně plátnem, a pevným podvozkem.
První prototyp IK-1 poprvé vzlétl v dubnu 1935. Letoun byl poháněn motorem HS 12 Ycrs a nebyl vyzbrojen. Během zkoušek na letišti v Zemuni však došlo k havári a letoun byl zničen. Pilot se naštěstí zachránil na padáku.
Konstruktéři typ trochu upravili a v červnu 1936 vzlétl prototyp IK-2. Nový letoun poháněl stejný motor, křídla však byla celokovová s duralovým potahem a kabina byla celá uzavřená. Při testech, kdy byl mimojiné porovnáván se standardní stíhačkou Jugoslávského letectva Hawker Fury, prokázal vynikající obratnost i ovladatelnost a dobré letové výkony. Byo proto objednáno 12 sériových kusů, které byly vyzbrojeny kanónem HS-404 v ose vrtule a dvojicí kulometů Darne nad motorem. Všechny letouny byly dodány v roce 1937 a v době napadení Jugoslávie Německem v dubnu 1941, bylo osm letounů ve stavu 107. Eskadrily 34. skupiny. Dne 9. dubna se smíšená skupina IK-2 a stíhaček Huricane dostala do souboje s formací Bf 109 od III/JG 54. Piloti Hurricanů ohlásili dvě vítězství, přišli ale o dva letoun a velitele 106. Eskadrily. Teké jeden IK-2 byl sestřelen a jeho pilot těžce zraněn.
Piloti III/JG 54 nahlásili tři vítězství, IK-2 nárokovali Oblt. H.-E. Bob, velitel 9. Staffel, a Oblt. G. Koall, a přišli o jeden letoun.
Zbylé letouny se poté podílely hlavně na útocích proti pozemním cílům a konce bojů se dočkaly tři z nich. Ty pak krátce využívalo letectvo Chorvatska.
Prameny:
L+k
http://en.wikipedia.org/wiki/Ikarus_IK_2
www.vojska.net
Shores C. a kol.: Air war for Yugoslavia, Greece and Crete, Grub Stret, London 1999
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#203142Verze : 0
Michal Rak
MOD
Reklama
Ikarus IK-2
www.yumodel.co.yu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.yumodel.co.yu
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#203144Verze : 0
Michal Rak
MOD
Schéma letounu
boční přední pohled
Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ik2-d.gif, aviastar.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
boční přední pohled
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#337165Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.