Main Menu
User Menu

Short Bomber

Short Bomber

     
Název:
Name:
Short Bomber
Originální název:
Original Name:
Short Bomber
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1916 Short Brothers Ltd., Rochester /
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Mann, Egerton & Co Ltd., Norwich /
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Parnall & Sons Ltd., Bristol /
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Phoenix Dynamo Manufacturing Co Ltd., Bradford /
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Sunbeam Motor Car Co Ltd., Wolverhampton /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
83:
36 - Short
15 - Sunbeam
20 - Mann, Egerton
6 - Parnall
6 - Phoenix
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1915
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2268 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3084 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
25.91 m
Délka:
Length:
13.72 m
Výška:
Height:
4.57 m
Plocha křídla:
Wing Area:
80.83 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Sunbeam Mohawk o výkonu 168 kW nebo
Rols-Royce Eagle I o výkonu 186 kW
dvoulistá dřevěná vtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
125 km/h v 1981 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
45 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
2896 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,87mm kulomet Lewis v zadní kabině

Bomby:
4x 104 kg nebo
8x 51 kg
obvyklý náklad 8x 29,5 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 6 h
Zdroje:
Sources:
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Mason, Francis K. British Bombers since 1914, Putnam, London 1994, ISBN 0-85177-861-5.
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/bww1/bomber.html
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=687

Short Bomber - Prototyp s původním krátkým trupem

Prototyp s původním krátkým trupem
Short Bomber - Shortem vyrobený Bomber 9315, 10. vyrobený stroj s motorem Sunbeam, zde s 29,5kg bombami během testů před převzetím námořnictvem. Tento stroj patřil mezi 15 následně předaných RFC v době bitvy na Sommě.

Shortem vyrobený Bomber 9315, 10. vyrobený stroj s motorem Sunbeam, zde s 29,5kg bombami během testů před převzetím námořnictvem. Tento stroj patřil mezi 15 následně předaných RFC v době bitvy na Sommě.
Short Bomber -


URL : https://www.valka.cz/Short-Bomber-t54876#378436Verze : 0
MOD
Short Bomber

Poté, co se poměrně osvědčily letouny vyzbrojené torpédy, které ale v počáteční fázi Velké války neměly příliš vhodných cílů, obrátil šéf leteckého oddělení britské admirality komodor M. F. Sueter pozornost ke strojům, určeným spíše k útokům na nepřátelské přístavy a lodě v nich než k útokům na nepřítele na moři. Letadlo s velkým doletem a velkou nosností pum bral jako přirozené rozšíření možností flotily bez jejího ohrožení ze strany min a ponorek. V té době, koncem roku 1914, ovšem nebyly k dispozici dostatečně výkonné motory, a v podstatě ani vhodné pumy, pro letadlo zamýšlených rozměrů a výkonů. Bylo proto rozhodnuto o prozatímním řešení v podobě modifikace již existujících a přitom poměrně výkonných plovákových letounů pro nový úkol.

Jako hlavní dodavatel podobných strojů byla pro vývoj nového bombardéru logicky vybrána firma Short, která počátkem roku 1915 začala dodávat nový plovákový torpédový letoun Short 184. Ten se stal základem nového typu, jehož prototyp, 3706, byl velice brzy dokončen. Zatím byl obvykle označován jako Type 184 Landplane a zpočátku se lišil jen kolovým podvozkem. Brzy ale byla jeho trojpříhradová křídla o shodném rozpětí nahrazena novými, dvoupříhradovými, s dolním křídlem podstatně kratším, s křidélky pouze na horním křídle. Trup 3706 se od Type 184 nijak zvlášť nelišil, hlavně neohrabaným, ale odolným čtyřkolovým podvozkem s bržděnými zadními koly, a pozorovatelem/střelcem, umístěným v předním kokpitu, s kulometem umístěným na stojanu na horním křídle, takže při střelbě musel nebohý kulometčík vylézt na trup.

S konečnou podobou křídel (nyní opět trojpříhradovou) byl 3706 schopen unést zamýšlený náklad devíti 29,5kg bomb a se dvěma muži na palubě také dostatek paliva pro čtyřhodinový let. Trpěl ovšem velkou podélnou nestabilitou, kterou bylo možno napravit pouze podstatným prodloužením trupu. Horace Short, jeden z majitelů firmy, ovšem s úpravami nesouhlasil - první sériové stroje byly již těsně před dokončením a potřebné změny by podle něho vyžadovaly příliš mnoho práce. Navzdory tomu byl v jeho nepřítomnosti prototyp prostě přeříznut, nastaven a Horace po svém návratu nakonec uznal, že úprava bude provedena i na sériových strojích.

Zakázky na výrobu admiralita zadala ale i u několika dalších firem, které také stihly vyrobit první stroje. Námořnictvo ovšem žádný z nich nepřevzalo, dokud nebyly provedeny úpravy trupu. Stroje od Shortu a firmy Sunbeam si zachovaly původní motory Sunbeam, letouny ostatních dodavatelů obdržely nové Rolls-Royce I, později přejmenované na Eagle I. Všechny sériové stroje měly již prohozená místa střelce a pilota a také pancéřované nádrže.

Úpravy trupu ovšem vedly ke zdržení a první stroje převzalo námořnictvo až v průběhu roku 1916. To už ovšem byl na světě prototyp Handley Page O/100, který Shortův Bomber naprosto deklasoval, a další stroje nebyly objednány.

První jednotkou, která měla nové stroje dostat, bylo 3. křídlo na základně Luxeuil, které se mělo podílet na chystaných útocích na německý průmysl. V té době ale utrpěla RFC během letních ofenziv na západní frontě obrovské ztráty, a na základě žádosti o pomoc bylo patnáct Shortů předáno RFC, což původní plány pozdrželo, a není zřejmé, nakolik se Bombery nakonec na náletech, zahájených v říjnu 1916, podílely.

Mezitím dostala Bombery 7. (námořní) peruť 5. křídla RNAS a 15. listopadu 1916 čtyři její letadla napadla ponorkovou základnu v Zeebrugge, na kterou shodily 32 bomb (sériové Bombery byly schopné nést až 8 51kg bomb, ovšem kvůli zachování doletu byly obvykle neseny bomby 29,5kilové).

5. křídlo provedlo také další nálety, kdy v květnu 1917 na Zeebrugge čtyři noci po sobě svrhlo nové 236kilové bomby v přípravě na útok britského námořnictva v následujících dnech. To už ovšem příchod nových sériových O/100, mnohem vhodnějších pro těžké pumy, a současně začátek německého bombardovacího náporu na Anglii vedly k tomu, že tento dočasný typ už nebyl zapotřebí a většina Shortů Bomber tak byla ještě v létě 1917 vyřazena.


Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Mason, Francis K. British Bombers since 1914, Putnam, London 1994, ISBN 0-85177-861-5.
https://www.airwar.ru/enc/bww1/bomber.html
www.aviastar.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Bomber
URL : https://www.valka.cz/Short-Bomber-t54876#250826Verze : 3
MOD
9357, druhý stroj vyrobený u fy Sunbeam, s nestandardní směrovkou. Tento stroj později létal u 5. křídla RNAS v Dunkerque.


Zdroj: http://avia.russian.ee/
Short Bomber -


URL : https://www.valka.cz/Short-Bomber-t54876#202522Verze : 0