Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-10

Yakovlev Yak-10

Яковлев Як-10

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-10
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-10
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
DD.MM.1946-DD.MM.1947 Dolgoprudněnský letecký závod č. 464, Dolgoprudnyj /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1947
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 Moskva
40 Dolgoprudnyj
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.01.1945
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
820 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1170 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1250 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,00 m
Délka:
Length:
8,45 m
Výška:
Height:
3,80 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-11FR o výkonu 118 kW/160 k
dvoulistá stavitelná vrtule VIŠ-327
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
206 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3500 m
Dolet:
Range:
605 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#557907Verze : 0
MOD
Jakovlev Jak-10
Яковлев Як-10


První prototyp letadla byl zalétán v lednu 1945 a jeho testování bylo ukončeno v červnu 1945. Jeho výkon byl shledán jako dostatečný, ovládání a údržba jako jednoduchá. Poté následovala sériová výroba. Některé letouny byly upraveny na verzi Jak-10V (Як-10В) (вывозной = výcvikový), která měla zdvojené řízení.


V roce 1946 byl do letadla nainstalován výkonnější motor M-11FR (М-11ФР). Dále byla postavena verze Jak-10G (Як-10Г) (Гидро = hydroplán), avšak výkon byl velice nízký a zkoušky této verze nebyly dokončeny.


V roce 1947 se začala vyrábět verze Jak-10S (Як-10С) (Санитарный = sanitní). Hmotnost letadla se nezměnila a mohli být přepravováni 1 - 2 pacienti na nosítkách a lékař.


V únoru byly na Jak-10 nainstalovány lyže (Made in Canada Smile). Ačkoli lyže byly velice lehké (každá 20,25 kg, ocasní 1,93 kg), výkon byl nevyhovující vzhledem ke špatné aerodynamice. Letadlo mohlo operovat jen dobře připravených sněhem pokrytých dráhách a bylo nevhodné pro zemědělské oblasti.


Celkem bylo vyrobeno 40 ks všech verzí.


Zdroje:
www.ctrl-c.liu.se
www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#202358Verze : 3
MOD
Jak-10
Jakovlev Jak-10 - www.bellabs.ru

www.bellabs.ru
Jakovlev Jak-10 - www.ctrl-c.liu.se

www.ctrl-c.liu.se
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#202359Verze : 0
MOD
K Jak-10V - jde o letoun určený k výcviku žáků a k jejich "vyvážení" do vzduchu. Proto má takto označený typ dvojí řízení. Jde o běžně užívaný termín v sovětském letectvu. Stroj samozřejmě ani nebyl exportován (malý počet vyrobených letounů a nadbytek podobných strojů na trhu to neumožňoval).
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#202362Verze : 0
https://www.aviastar.org/air/russia/yak-10.php

Jakovlev Jak-10 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#557908Verze : 0
MOD