Main Menu
User Menu

Švecov AŠ-21

Shvetsov ASh-21 / Швецов АШ-21

     
Název:
Name:
Švecov AŠ-21
Originální název:
Original Name:
Швецов АШ-21
Kategorie:
Category:
hvězdicový motor
Výrobce:
Producer:
Státní průmysl SSSR / , výrobní závod č. 19, Perm
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1947-DD.MM.1955
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
7636
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1946
Použití:
Use:
Jakovlev Jak-11 a Jak-16, Berijev Be-8, Jak-200, Jak-210
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
7
Hmotnost:
Weight:
487 kg
Celková délka:
Overall Length:
1372 mm
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
1267 mm
Celková výška:
Overall Height:
- mm
Vrtání:
Bore:
155,5 mm
Zdvih:
Stroke:
155 mm
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
20,605 l
Palivo:
Fuel:
Б-91115 (minimálně 91 oktanů)
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
Karburátor
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
6,4 : 1
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňovaný jedstupňovým jednorychlostním odstředivým kompresorem.
Chlazení:
Cooling:
Vzduchem
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
515 kW při 2300 ot/min
Poznámka:
Note:
452,3 kW (615 k) v h= 1 700 m
Mazání: suchá kliková skříň
Rozvod: OHV, dva ventily na každou hlavu válců.


Motor byl od roku 1952 vyráběn v Avii, licenční výroba byla zahájena, protože vázly dodávky ruských motorů pro cvičné letouny C-11.
Zdroje:
Sources:
Zbigniew Luranc, Samolot szkolno-treningowy Jak-11 (C-11), Typy Broni i Uzbrojenia nr 76, Warszawa, Wydawnictwo MON, 1982. ISBN 83-11-06743-0.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%A8-21
www.airwar.ru
https://engine.aviaport.ru/issues/index.html archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Svecov-AS-21-t54636#490968Verze : 0
MOD
AŠ-21
(АШ-21)


Jednohviezdicový sedemvalcový vzduchom chladený preplňovaný motor AŠ-21 bol dielom kolektívu konštrukčnej kancelárie A. D. Švecova (ОКБ А.Д.Швецова) v Omsku pod vedením V. S. Nitčenka (В.С.Нитченко). Pri jeho konštrukcii boli využité mnohé diely a súčiastky z motorov AŠ-62IR a AŠ-82FN a o vzniknutom motore možno povedať, že výkonovo i hmotnostne bol polovicou motora AŠ-82. Prototyp bol vyrobený začiatkom roka 1946 a v tomto roku aj prebehli podnikové skúšky motora. Sériová výroba bežala v závode č. 29 (№29) od roku 1947 do roku 1955. Celkovo bolo v ZSSR vyrobených 7636 motorov AŠ-21.


Používaný bol najmä na lietadlách Jakovlev Jak-11 (Як-11), ale využitie našiel aj na prototypoch Jakovlev Jak-16, Jak-200, Jak-210 a Četverikov TA-1. Plánovalo sa jeho využitie na type Antonov An-2 a mal slúžiť ako pohonná jednotka aj na projektovanom ľahkom prieskumnom obojživelnom stroji konštruktéra Četverikova. Časti a bloky motora boli použité pri projektovaní motora M-26/AI-26 (АИ-26).


Okrem ZSSR boli odberateľmi motora aj ďalšie krajiny – Československo, Rakúsko, Albánsko, Alžír, Bulharsko, Vietnam, Guinea, NDR, Egypt, Irak, Jemen, Poľsko, Rumunsko a Sýria.


Od roku 1952 sa AŠ-21 vyrábal v licencii aj v Československu pod označením M-21, pričom hmotnosť licenčného motora bola o čosi vyššia než u originálu - M-21 vážil 495 kg.


zdroje:
www.airwar.ru
https://engine.aviaport.ru/issues/index.html
Němeček, V.: Československá letadla 2, Naše vojsko, 1984
URL : https://www.valka.cz/Svecov-AS-21-t54636#201835Verze : 3
MOD
exponát z expozice leteckého muzea v Krakově
Švecov AŠ-21 - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Svecov-AS-21-t54636#282604Verze : 0
MOD