Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning:
DD.MM.1956 zrušen a předán do muzea
DD.MM.1956 decommisioned and transferred to museum
Poznámka: Note:
Dne 19.6.1952 vysadil za letu motor - příčinou byl vadný regulátor paliva.
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. Gordon, Yefim. Early Soviet Jet Fighters. Midland Punlishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-139-3. Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986. ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209957
Verze : 3
DD.12.1950-DD.MM.1956 standardní (high visibility)
DD.12.1950-DD.MM.1956 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení: Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení: Camouflage and Color Scheme:
Kategorie: Category:
DD.12.1950-DD.MM.1956 standardní vojenská
DD.12.1950-DD.MM.1956 standard military
Barvy: Colors:
DD.12.1950-DD.MM.1956 kov, stříbrná
DD.12.1950-DD.MM.1956 metalic, silver
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. Gordon, Yefim. Early Soviet Jet Fighters. Midland Punlishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-139-3. Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986. ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#682032
Verze : 0
Diskuse
Myslím, že co se týká letounu výrobního čísla 10101 tak v tom máte trochu hokej. Doporučuji článek v HPM 9/2001 a tabulku v HPM 7/2003. Myslel jsem, že uvádíte pouze označení se kterými byly letadla v provozu. Kde jste viděli na Jaku 23 označení HF?
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209902
Verze : 0
Reklama
Co se výrobního (evidenčního) čísla týče tak toto mi zatím není přesně známo protože v literatuře jsou uváděny pro stejné číslo obě označení.Bylo by možné toto opravit/doplnit dle vámi zmíňených publikací (nejsou mi přístupné)?
Ad HF.Dle knihy S.Vystavěl:11.stíhací INVAZNÍ obdržely Jaky (s vyjímkou KR-12 zničeného při katastrofě) označení HF-XX rozkazem ke dni 22.10.1952 (strana 33).Nepředpokládám že by na trupech zůstaly původní kódy KR
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209919
Verze : 0
Jediné co je jisté, že letoun 10101 nesl označení HX - 51. je to ten co je dnes v muzeu. Další jistota je, že s tímto označením sloužil v Brně. Počátkem šedesátých let byl z přerovského vojenského letiště (kde zřejmě zůstal po opravě) převezen na sportovní letiště v Kroměříži kde byl do roku 1967. Byl to jen drak bez motoru. Pak jej převzalo v muzeum v Praze. Označení HF sice měly letouny mít, ale neexistuje jediný důkaz, že tomu tak skutečně bylo. Zbytek po víkendu
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209927
Verze : 0
Problém je že číslo letounu co je v muzeu není původní (letoun byl přemalován,důvody mi nejsou známy).HX-51 ve skutečnosti nesl letoun 10102
Poprosím S.Vystavěla ať se sem k problematice označení HF,IR a HX vyjádří a uvede to na pravou míru
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209929
Verze : 0
O změně označení S-101 z "KR" na "HF" existuje opis TR velitele 11. lp č. 57/52 z 22.10.1952 o přidělení letounů mechanikům do rojů s novým označřením příslušnosti v souladu s předpisem čj, 0047684 MNO-VL ze 4.9.1952. Opis pořídil pracovník VÚA ještě před "potopou v srpnu 2002" a poskytl mě jej. Spolu s "přidělením" S-101 pro 1. a 2. roj (bez zničeného ev.č. 10103!) je poprve zaznamenán i první CS-102 s kódem JH-01, C-2.753 - HF-27, C-2.537 - HF-28; C-2.786 - KF-48 a C-2.807 - KF-49 u 3. roje. (Viz. "11. stíhací INVAZNÍ" str. 33)
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209940
Verze : 0
Nedaří se mě dokončit.. Že došlo ke změně, potvrdil VL. Muras (st.technik letky) - HIL/ náč. ILS VL a PVOS, A. Kopka (technik roje) a J. Křížek (mechanik HF-19).
Článek M.Irry vznikl PŘED tím, než byly známy informace pracovníků VÚA (Dr. Minařík, Dr. Šlosar).
V květnu 1953 "přešel" - spolu s předáním S-101 do Mladé J. Březina a stal se velitelem 51. lp (od podzimu 7. lsp) a taky V. Muras jako st. technik 1. letky.
Do Brna "předali" koncem října 1954 10 letadel S-101 KE 3. slp...
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209954
Verze : 0
Evidenční čísla u přiřazených kódů" existují a určitě souhlasí pro 11. lp. "Číslování" u 51./7. lp není spolehlivě dokladováné - vychází však z tehdejšího "úzu": IR-10 měl velitel letky, dále postupně. Tento letoun s číslem 10101 uvedl Vl. Muras, protože to byl v MLADÉ "JEHO" letoun. Ostatní že "šly postupně". Brno ???
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209961
Verze : 0
Číslo 10101 a označení HX - 51 je určítě původní, pamatuji si ho a je doloženo na fotkách z roku 1961. To že v muzeu je přemalovaný HX - 57 na 51 jsou báchorky. Ta mašina je původní, v roce 1968 prodělala opravu v Přerově. Byly doplněny chybějící věci jako např. motor, budíky, kryt kabiny atd. atd. Pokud je označení HF dokladováno v let. zápisníku či někde jinde tak se omlouvám. Nové věci vyplavávají na povrch neustále.
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209962
Verze : 0
K tomu HX-51 jak jsem koupil tak prodávám.Je to uvedeno v Triádě na stránkách 70-71 (je tam i fotka HX-57 s viditelným označením před budovou VHU odkud byl údajně přemístěn do Kbel a zde při renovaci přemalován).
Poprosil jsem ICEho aby se ve Kbelích poptal jak to nakonec doopravdy bylo.
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209963
Verze : 0
Vdobě kdy stál HX - 57 v Praze tak HX - 51 stál v Kroměříži. Bohužel se dodnes nenašel nikdo kdo věděl výr. č. 57. Jinak foto z Kroměříže jsou k nahlédnutí na www.czfree-ol.cz
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#209965
Verze : 0
Přidávám úryvek z knihy "Chlapci létejte pomalu a při zemi" o historii letišti v Kroměříži, který vysvětlí kterak se objevil Jak 23 na sportovním letišti. „Únos“ Jakovleva 23 V Československu byly zařazeny k vojenskému letectvu v roce 1949 do výzbroje letouny Jak-23, tenkrát také označované S-101, a to v počtu dvanácti kusů. Ve výzbroji ale nebyly dlouho, počátkem padesátých let byly nahrazeny letouny MiG-15. Asi osm nebo devět strojů bylo poté údajně prodáno do Polska. U nás v republice podle dostupných údajů zůstaly dva: HX-51 (drak s číslem na směrovce S 101 - 10.101) na vojenském letišti v Přerově a HX-57, umístěný na nádvoří Vojenského historického ústavu. Ten byl ale ještě před vznikem Muzea letectví sešrotován. HX-51 se ocitl v roce 1961 na kroměřížském letiště. Hlavním aktérem celé akce „únosu“ (dnes, kdy už je vše promlčené, by se dalo říct, že to letadlo normálně čmajzli) byl místní plachtař Vladimír Procházka, člověk, který také kromě jiného měl na starosti veškeré technické aparáty, které se kdy na letišti vyskytly. Dospěl k závěru ne zcela nepodobnému osudu radiostanice: zde bude pro daný letoun důstojnější místo, než v Přerově - před prodejnou Arma. Vzal si z práce vojenskou Tatru 111, k ní Pragu RN z letiště a vyrazil s dalšími členy aeroklubu „na lup“ do Přerova na letiště. Naši „únosci“ drak rozebrali, trup naložili na Tatru, křídla na Pragovku. Motor a přístrojové vybavení bylo již dříve vojáky vymontováno. Pak už nic nebránilo, aby vyrazili směrem k domovu. Dalo by se říci, že „lup“ dokonce nikdo ani moc nesháněl, natolik bylo jednání únosců suverénní. Po příjezdu na letiště stroj smontovali a postavili vedle hangáru nedaleko pomníčku Koubka a Kotka. Byli příjemně překvapeni, když při ukládání letadla na sokl postřehli šplouchání. Zjistili, že v nádržích zůstalo přes dvě stě litrů kerosenu čili leteckého petroleje. Velmi se potom hodil na různé údržbářské práce. Jak-23 v dalších létech sloužil kroměřížským klukům k „létání“ s balíkem slámy pod zadkem místo padáku, aby viděli ven. Také za pěkného počasí se na křídlech krásně opalovalo a když už se to nedalo vydržet, vlezlo se pod křídlo do stínu. Odtud se poklidně sledoval cvrkot na letišti. Takže tak se ocitl na místním letišti „tryskáč“, který byl jako typ prvním proudovým letounem, který sloužil v naší armádě.
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#210388
Verze : 0
S časovým odstupem si dovolím "vrátit" ke službě a označování letounů Jak-23/S-101 v čs. letectvu:
(Všechny byly dodány v bednách v prosinci 1950 ke Stíhací letce 5 do Mladé - (od 01.01.1951 "přejmenované na 5. slt) po smontování od konce března první seznamovací lety)
1. Letouny byly po celou dobu jejich služby označeny v souladu nařízením S-101 (původní ozn. - v tomto případě Jak-23 platilo až od r. 1956, tedy po jejich vyřazení a je tedy fakticky špatně).
2. Průběh služby:
a) 5. stíhací letka 01.01.1951-31.05.1951 ozn. KR-10 (typové číslo S-101-10101), KR-11 (typové číslo S-101-10102),až KR-20, (typové číslo S-101-101..)
b) Proudové výcvikové středisko letectva 01.06.1951-30.09.1951 ozn. KR-10 až KR-20
c) 11. letecký stíhací pluk proudový 01.10.1951-07.05.1953 ozn. KR-10 až KR-20 01.10.1951-DD.10.1952 ozn. HF-10, HF-11, HF-13 až HF-20 DD.10.1952-07.05.1952
Proč "létaly" S-101 až do podzimu 1952 s "kódy" 5. slt/PVSL? Zatím, co ostatní letecké pluky 3. ld (1.,5., 8. lp) měly pro ozn příslušnost znaky již z "minulosti", nově vzniklé pluky, podřízené 15. leteckému sboru (jednalo se postupně o 11.,15.,9.,17.,16.,19. lspp) "dostaly" přidělené "kódy" pro letouny až v souladu s předpisem "čj.0047684 MNO-VL ze 4. září 1952-rozpoznávací znaky letadel - přidělení 15. leteckému sboru".
V tomto "mezidobí" ani letadla S-102, která dostal 11. lsp v závěru r. 1951 a 01.04.1952 předal 15. lsp neměla "kódy" ozn. příslušnosti ( stejně jako C-2 "Arada")
Proto se mohlo stát, že ještě 15.10.1952 tragicky zahynuvší ppor. Čermák "letěl" v KR-12 (S-101-10103).
Ve výše uvedeném TR č. 57/52 je jmenovitě uveden celý technický sestav - mj.: Starší technik letky: strš. Muras Vladimír
Přidělení letounů mechanikům: HF-10 rt. Škorpík Jaroslav HF-11 strš. Daniel Václav HF-13 rt. Polášek Jiří HF-14 strš. Frolek Jan HF-15 strš. Jamrich Miloslav HF-16 rt. Novák František HF-17 strš. Buštík Miroslav HF-18 rt. Málek František HF-19 rt. Krížek Ján (ještě žije v Žatci) HF-20 rt. Chlebo Jaroslav
Koncem dubna 1953 byla zrušena "hotovost" v Chebu.
07.05.1952 "přeletly" do Mladé k 51. leteckému stíhacímu pluku proudovému - jeho 1. letce (ozn. IF-xx). (Od 01.10.1953 přečíslován na 7. lspp)
Zdroj: VÚA/VHA Praha Vlastní archiv a sdělení "pamětníků"
URL : https://www.valka.cz/Jak-23-0101-t54446#376275
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.