Vultee Vengeance Mk.I

Vultee Vengeance Mk.II
     
Název:
Name:
Vultee Vengeance Mk.I Vultee Vengeance Mk.I
Originální název:
Original Name:
Vultee Vengeance Mk.I
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.194R Vultee Aircraft, Inc., Nashville, Tennessee
DD.MM.1941-DD.MM.194R Northrop Aircraft, Inc., Hawthorne, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Vultee: 200 (41-30848/31047)
Northrop: 200 (41-31048/31047)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1941
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4458 kg 9828 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5661 kg 12480 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14.63 m 48ft
Délka:
Length:
12.19 m 40ft
Výška:
Height:
3.91 m 12ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
30.84 m2 332 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-2600-A5B5 o výkonu 1193 kW Wright R-2600-A5B5, power 1600 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
449 km/h v ? m 279 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
402.3 km/h v ? m 250 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7407 m 24300 ft
Dolet:
Range:
1931.2 km 1200 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Browning ráže 7,7 mm v křídle
1x pohyblivý dvojkulomet téže ráže v zadní kabině

680 kg pum v pumovnici
4x fixed .30 Browning machine gun in the wings
1x flexible twin .30 Browning machine gun

1500 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Wegg, John. General Dynamics Aircraft and their Predecessors. Naval Institute Press, Annopolis 1990. ISBN 0-87021-233-8.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
http://www.century-of-flight.net/.../Vultee%20Vengeance.htm
URL : https://www.valka.cz/Vultee-Vengeance-Mk-I-t53900#200318 Verze : 0
Historie: Firma v novém letounu navazovala na své víceúčelové typy Vultee V-11/V-12, které se byly v menším počtu exportovány do zahraničí a devět kusů odebralo pod označením YA-19 USAAC.
Nový letoun, který dostal označení Model 72 (V-72), však měl být výhradně střemhlavým bombardérem. V roce 1940 hledala britská nákupní komise v USA letoun přesně tohoto určení a po seznámení s projektem firmy Vultee objednala 200 sériových kusů. Brzo komise přiobjednala dalších pět set a do výroby se měla zapojit i firma Northrop.
První prototyp však vzlétl až v červenci 1941 a Northrop vyrobil první kus v listopadu 1941. Oba modely se od sebe lišily jen v detailech. Jednalo se o celokovové letouny se zatahovacím podvozkem.
Na konci roku 1941 ale RAF pro takovýto typ neměla v Evropě použití. Většina dodaných kusů byla tak použita k výcviku a u druholiniových jednotek, např. k vleku cvičných terčů.
V té době však v Barmě vyvstala potřeba letounů, které by dokázaly přesně zasahovat bodová japonská opevnění v džungli. Upravené Hurricany se neosvědčily a tak byly vyzkoušeny Vengeance. První perutě se objevily na podzim 1942 v Indii, nejprve používaly verzi Mk.I/II, které byly brzy nahrazeny verzí Mk.IV. Do boje se poprvé typ dostal 19.března 1943 v řadách 110. squadrony RAF. V červnu 1943 používaly Vengeance čtyři squadrony, které je postupně nahrazovaly Mosquity. Část letounů byla převedena do stavu Indického letectva, které bojovalo společně s RAF. V červnu 1943 je používaly dvě squadrony.
Celkem 337 letounů typu Vengeance obdržela Austrálie, která některé použila na Nové Guineji.
Typ se v boji poměrně osvědčil, ztráty byly malé a žádný letoun nebyl sestřelen ve vzdušném boji (nikdy totiž nenarazil na japonský letoun).

Prameny:
www.century-of-flight.freeola.com
Schmid, J.: Stíhací a bombardovací letadla USA, Plzeň 1993
URL : https://www.valka.cz/Vultee-Vengeance-Mk-I-t53900#200443 Verze : 0
Vengeance Mk.II (EZ986, OB-V) z výzbroje 45. peruti, RAF SEAC, Kumbhirgram, Indie, 1943.
Vultee Vengeance Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Vultee-Vengeance-Mk-I-t53900#412718 Verze : 1
Na obrázku Vultee V-72 Vengeance Mk.II (AF745)
Vultee Vengeance Mk.I - http://1000aircraftphotos.com/APS/2734L.jpg

http://1000aircraftphotos.com/APS/2734L.jpg
URL : https://www.valka.cz/Vultee-Vengeance-Mk-I-t53900#200484 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více