Main Menu
User Menu

Gotha G.I

     
Název:
Name:
Gotha G.I
Originální název:
Original Name:
Gotha G.I
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.03.1916 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.03.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
18 (9-14/15, 40-45/15, 100-105/15)
První vzlet:
Maiden Flight:
27.07.1915
Osádka:
Crew:
2-3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1800 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2966 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
20,30 m
Délka:
Length:
12,00 m
Výška:
Height:
3,90 m
Plocha křídla:
Wing Area:
82,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Benz Bz.III o výkonu 110 kW/150 k
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
130 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
47 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
2750 m
Dolet:
Range:
540 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Parabellum LMG 14 ráže 7,92 mm na přídi
0-1x pohyblivý kulomet Parabellum LMG 14 ráže 7,92 mm na hřbetě


200-350 kg pum
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Grosz, P. M. Gotha G.I, Windsock Datafile 83. Albatros Publications, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-25-4.
Grosz, P. M. The Gotha GI-GV, Profile No.115. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#199811Verze : 0
Gotha G.I popis

Bombardér Gotha Ursinus G.U.H G.I později známý jako Gotha G.I byl prvním z řady dvoumotorových středních bombardérů firmy Gothaer Waggonfabrik AG vyráběných v průběhu 1. světové války. Prototyp tohoto dvouplošník nezvyklé konstrukce, trup byl připevněn k hornímu křídlu a motory s podvozkem k dolnímu křídlu, poprvé vzlétl v lednu roku 1915. Vznikl úpravou původního hydroplánu konstruktéra Oskara Ursinuse, proto možná toto nezvyklé uspořádání.
Tříčlená posádka měla v tomto uspořádání během letu výtečný výhled a vpředu umístěný kulomet Maxim IMG (Parabellum) ráže 7,92 mm s bubnovým zásobníkem měl otevřený široký prostor pro střelbu. Při startu a přistání bylo umístění trupu ve velké výšce spíše handicapem. Vysoko položené těžiště zvyšovalo možnost převrácení letadla na nos. Motory byly umístěny co nejblíže k sobě, jejich vrtulové okruhy se téměř dotýkaly, aby při problémech s jedním motorem nedocházelo k velké asymetrii v tahu.
I když zkoušky prototypu ukázaly některé nedostatky byl podepsán kontrakt na dodávku bombardérů pro armádu. První sériový stroj byl, po dílčích úpravách, dokončen 27. července 1915. Do konce roku bylo vyrobeno asi 20 letadel. Prameny se v počtu vyrobených letadel rozcházejí, údaje se pohybují mezi 18 a 20 kusy vyrobených G.I.
Pohon sériových strojů obstarávaly dva vodou chlazené řadové šestiválcové motory Benz Bz. III, každý o výkonu 150 koní, umístěné v aerodinamicky tvarovaných, duralových (hliníkových) gondolách na spodním křídle, pohánějící tažné dvoulisté dřevěné vrtule. Celkově čtyřkolový podvozek byl umístěn přímo pod motory.
Do svého stažení z fronty na podzim 1916, působily bombárdéry jak na západní tak i na východní frontě. Některé stroje patrolovaly v Severním moři proti britským ponorkám.

Počet strojů na frontě schopných bojového nasazení:
k 31. říjnu 1915 - 5 letadel
k 31. prosinci 1915 - 6 letadel
k 28. únoru 1916 - 1 letadlo
k 30. červnu 1916 - 1 letadlo
k 31. srpnu 1916 - 1 letadlo
k 31. říjnu 1916 - 1 letadlo

Použité prameny:
[1] COOKSLEY, Peter. German Bombers of WWI in Action: Aircraft nrumber 173. Squadron/Signal Publications, Inc. 2000, ISBN 0-89747-416-3
[2] GROSZ, Peter. Gotha!, Alabtros Productions Ltd., 1994, ISBN 0-948414-57-X
[3] https://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_G.I
[4] https://www.airwar.ru/enc/bww1/gothag1.html
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#200175Verze : 0
Fotka převzata z www.earlyaviator.com.
Gotha G.I -


URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#200176Verze : 0
https://www.airwar.ru/enc/bww1/gothag1.html

Gotha G.I - G.I z první série, vyfocený na cestě na východní frontu v Schneidemühlu (dnes Pila), září 1915.

G.I z první série, vyfocený na cestě na východní frontu v Schneidemühlu (dnes Pila), září 1915.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#521468Verze : 0
MOD
https://www.airwar.ru/enc/bww1/gothag1.html

Gotha G.I - Jedna z podob hřbetního střeliště. Stroje první a druhé série byly dvoumístné, pouze s jedním střelcem.

Jedna z podob hřbetního střeliště. Stroje první a druhé série byly dvoumístné, pouze s jedním střelcem.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-I-t53669#521469Verze : 0
MOD