Main Menu
User Menu

Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A]

Mikoyan-Gurevich MiG-15

Микоян-Гуревич МиГ-15

     
Název:
Name:
Mikojan-Gurevič MiG-15
Originální název:
Original Name:
Микоян и Гуревич МиГ-15
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1949-DD.MM.1953 Kujbyševský letecký závod č. 1 Stalina, Kujbyšev /
DD.MM.1950-DD.MM.1950 Komsomolskoamurský letecký závod č. 126, Komsomolsk na Amuru /
DD.MM.1949-DD.MM.1951 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.MM.1950-DD.MM.1950 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
DD.MM.1949-DD.MM.1949 Moskevský letecký závod č. 381 , Moskva /
DD.MM.1951-DD.07.1953 Rudý Letov n.p.1), Praha-Letňany /
DD.07.1953-DD.MM.1954 Aero Vodochody n.p.1), Odolena Voda /
DD.MM.1951-01.09.1954 Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego nr 12), Mielec /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1949-DD.MM.1954
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1344:
- Zavod 1: 813 - 510 (1949) + 301 (1950) + 2 (1953)
- Zavod 126: 1 (1950)
- Zavod 153: 453 - 144 (1949) + 308 (1950) + 1 (1951)
- Zavod 292: 2 (1950)
- Zavod 381: 75 (1949)

821:
- Letov: 160
- Aero: 661

227:
- WSK: 227
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1947 (prototyp I-310 / prototype I-310)
06.11.1951 (první MiG-15 vyrobený v Československu / first MiG-15 manufactured in Czechoslovakia)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3247 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4917 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6286 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,08 m
Délka:
Length:
10,10 m
Výška:
Height:
3,70 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20,60 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
238,7 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov RD-45F (M 05)
- maximální tah bez přídavného spalování: 22,26 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1460 l
2x 250 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1042 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
41 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
15100 m
Dolet:
Range:
1335 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
19203) km
Výzbroj:
Armament:
1x kanón N-37 se zásobou 40 nábojů
2x kanón NR-23 (nebo NS-23), každý se zásobou 80 nábojů


2x 50kg / 100kg / 250kg puma
Uživatelské státy:
User States:









Poznámka:
Note:
kódové označení NATO: Fagot-A

1) československé označení S-102
2) polské označení Lim-1
3) s přídavnými nádržemi

článek MiG-15 / Legendární Patnáctka
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9.

Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#198377Verze : 0
MOD
Pohled do kokpitu.
Vlastní foto.
Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#226436Verze : 0
MOD
No a tak to někdy končí,.......
Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#226564Verze : 0
Mig-15 - letecké muzeum Košice - přední část a kokpit - více fotek zde.


Zdroj:
Foto vlastní
Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#274621Verze : 0
Muzeum Linkoping, vlastni foto
melo by jit o polsky LIM-1, prosim o kontrolu
Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#543741Verze : 0
MOD
Diskuse
Kdo něco ví o MiG-15 s nástavcem na tankování za letu? Díky
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#380481Verze : 0
MOD
Na letounech MiG-15 (přesněji MiG-15bis) byly zkoušeny dva způsoby tankování za letu.Prvním byla klasická sovětská metoda křídlo-křídlo kdy z konce křídla tankeru (tankovací Tu-4) byla vypuštěna závažím a padáčkem stabilizovaná přečerpávací hadice a tankovaný letoun ji zachytil záchytným zařízením na konci svého křídla, hadici si přitáhnul a po propojení s palivovým vedením provedl přečerpání pohonných hmot (tento princip se běžně používal kupříkladu u letounů Tupolev Tu-16, dobré záběry na takto tankující stroje viz.film Událost ve čtverci 36-80).Tento systém se však u malých MiGů-15 příliš neosvědčil (turbulentním prouděním rozkmitaná hadice s MiGem cvičila v mezních limitech) takže bylo přistoupeno k demontáži tohoto zařízení a montáži klasického tankovacího ráhna na prstenec vstupního ústrojí vzduchu k motoru.Toto ráhno bylo umístěno asymetricky, z pohledu pilota vlevo od osy letounu, a jeho protikusem byla opět z tankeru Tu-4 (hadice byly stejně jako v předchozím případě umístěny v přední pumovnici letounu a vypouštěny z konce křídla) vypuštěná hadice stabilizovaná stabilizačním a naváděcím trychtýřem.Bohužel, ani tato metoda se příliš neosvědčila protože docházelo k opakovaným potížím s rychlospojkami stykovacího mechanismu a s rychle se opotřebovávajícími kladkami hadicového vedení což vedlo k rozkmitávání trychtýřů a vážným potížím s navedením.Navíc, v případě použití této metody velmi často docházelo po rozstykování mechanismu k nasátí kerosinového aerosolu do vstupního ústrojí vzduchu k motoru což jednak zvyšovalo riziko požáru a jednak to vedlo k přidušení pilota výpary paliva.


Letové zkoušky tankování Tu-4/MiG-15 (je známa fotografie letounu MiG-15bis "červená 342" (s červeným prstencem vstupního ústrojí vzduchu k motorům) s tankovacím ráhnem ovšem není známo zda jde o některý z prototypů či zda jde o běžný sériový MiG-15bis) započaly v roce 1953 a ukončeny byly státními zkouškami v roce 1955.V průběhu zkoušek se podařilo vyřešit problémy s rychlospojkami avšak problémy s kladkami a vnikáním palivového aerosolu do vstupního ústrojí vzduchu k motoru se uspokojivě vyřešit nepodařilo (u palivového aerosolu šlo o nectnost danou samotnou konstrukcí letonu) takže státní zkoušky nakonec zavedení této modifikace nepokročily.V pokusech se ovšem pokračovalo dál nicméně tyto již nebyly konány s MiGy-15 nýbrž s prototypem MiGu-19 SM-10.
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#380522Verze : 0
V archivu jsem ještě vyhrábnul tyto možná zajímavé fotografie z pozemních zkoušek tankovacích patnáctek.Je na nich vidět MiG-15 s ráhnem zřejmě v prostoru schránky fotokulometu a koncovka tankovací hadice se stabilizačním a stykovacím trychtýřem.Bohužel, zdroj fotografie je mi neznámý...
Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-A-t53179#380523Verze : 0