Název: Name: | Tupolev SB 2M-103 | |
Originální název: Original Name: | Туполев СБ 2М-103 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Fili / DD.MM.1938-DD.MM.1941 Irkutský letecký závod č. 125J. V. Stalina, Irkutsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~5000 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola/lyže | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4768 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 63801) kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 80502) kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 20.33 m | |
Délka: Length: | 12,27 m | |
Výška: Height: | 4,24 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 56,7 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-103 o výkonu 706 kW/960 k třílisté kovové stavitelné vrtule VIŠ-2 nebo VIŠ-22 | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1520 l 2x 368 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 4503) km/h v 4100 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 419 km/h v 4000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,54) min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 93005) m | |
Dolet: Range: | 13506) km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý dvojitý 7,62mm kulomet ŠKAS v přídi 1x 7,62mm kulomet ŠKAS ve hřbetním střelišti TUR-9 nebo věži MV-3 1x pohyblivý 7,62mm kulomet ŠKAS v podlaze, později ve věžičce MV-2 1500 kg bomb | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - údaje platí pro standard roku 1939, pro rok 1938 platí: 1) 6175 kg 2) 7750 kg 3) 419 km/h v 4000 m 4) 8,4 min do 5000 m 5) 9600 m 6) 1450 km | |
Zdroje: Sources: | Kulikov, Viktor, Michulec, Robert. Tupolew SB, Monografie lotnicze 83, AJ-Press, Gdańsk 2002. ISBN 83-7237-113-X. Cieślak, Krzystof. Samolot bombowy SB-2, TBiU 63, Wydavnictwo ministerstwa obrony narodowej, Warszawa 1980. ISBN 83-11-06426-1. Gordon, Yefin, Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft, Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4. Maslov, Mikhail. Tupolev SB - Soviet High Speed Bomber, Icarus Aviation Press, old Saybrook 2004. ISBN 0-9724527-1-0. Bjušgens, G. S. a kol. Samoletostrojenije v SSSR gg., kniga I. CAGI 1992. http://www.airwar.ru/enc/bww2/sb2.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Příď SB M-103 prvních sérií s původními čelními chladiči, od předchozích verzí rozeznatelný jedině podle pumových závěsníků mezi motory a trupem.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Finský SB M-103 pozdní výroby s lyžovým podvozkem a upravenými vstupy do chladičů bez vřetenového tělesa.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vzorový kus pro výrobu 201. série SB - motory M-103 v přepracovaných gondolách a s tunelovými chladiči, s pohyblivým vřetenovým tělesem ve vtoku sloužícím jako záklopka.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#368057Verze : 1
Aubi
MOD
Trojice fotografií zachycujících dva rozdílné SB-2. Snímky pořídil jeden německý voják při postupu do vnitrozemí SSSR a pocházejí z jednoho alba.
Zdroj : ebay.de
ebay.de
ebay.de
ebay.de
Zdroj : ebay.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
ebay.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
ebay.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
ebay.de
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#283505Verze : 0
V roku 1941 ukoristili slovenské jednotky jeden kus bombardéra SB-3* a určitú dobu ho skladovali (prevádzkovali) na letisku v Tarnopoli. Ešte v tom istom roku bolo rozhodnuté o presune koristnej techniky (okrem tohto aj niekoľko lietadiel Polikarpov I-16, I-153 a Po-2, Antonov Šs-6) na Slovensko a ich zaradenie do výzbroje leteckých jednotiek. Jediný exemplár SB-3 vo farbách Slovenských vzdušných zbraní havaroval pri medzipristáni v Ľvove a už nikdy nebol opravený.
Zdroj: Jiří Rajlich, Jiří Sehnal - Slovenští letci 1939-1945, LABEL s r.o Kutná Hora, 1991
* Němci používané označení pro SB s motory M-103 - pozn. Aubi
Zdroj: Jiří Rajlich, Jiří Sehnal - Slovenští letci 1939-1945, LABEL s r.o Kutná Hora, 1991
* Němci používané označení pro SB s motory M-103 - pozn. Aubi
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#297423Verze : 0
buko1
MOD
.
Tento SB-2bis náležel do stavu 24. SBAP (skorostnoj bombardirovočnyj aviaconnyj polk - letecký pluk rychlých bombardérů). Pluk byl nasazen do operací během Zimní války, kde ztratil 13 strojů. Jeden z nich byl i tento letoun, jenž byl sestřelen protiletadlovou obranou nad Viipuri. Datum sestřelu je udáván jako 1. 12. 1940, patrně jde o chybu, a má jít o rok 1939, neboť v prosinci 1940 nebyl SSSR z Finskem ve válečném stavu. Letoun celý v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Zimní (sovětsko-finská) válka [1939-1940] |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev SB 2M-103 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 4 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Tento SB-2bis náležel do stavu 24. SBAP (skorostnoj bombardirovočnyj aviaconnyj polk - letecký pluk rychlých bombardérů). Pluk byl nasazen do operací během Zimní války, kde ztratil 13 strojů. Jeden z nich byl i tento letoun, jenž byl sestřelen protiletadlovou obranou nad Viipuri. Datum sestřelu je udáván jako 1. 12. 1940, patrně jde o chybu, a má jít o rok 1939, neboť v prosinci 1940 nebyl SSSR z Finskem ve válečném stavu. Letoun celý v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#589773Verze : 0
Rad
MOD
Tupolev SB 2M-103A “Modrá 7″, 62. bombardovací divize / 52. smíšeného bombardovacího pluku. Jihozápadní front, léto 1941.
Tupolev SB 2M-103A Side view by Basil Zolotov
http://basilzolotov.com/
Tupolev SB 2M-103A Side view by Basil Zolotov
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev SB 2M-103 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 7 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1941 |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://basilzolotov.com/
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#556178Verze : 1
Aubi
MOD
Tupolev SB 2M-103 ("žlutá 6") z výzbroje letectva Severozápadního frontu byl v Pobaltí ukořistěn německou armádou na počátku operace Barbarossa v neporušeném stavu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev SB 2M-103 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | žlutá 6 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#625634Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Nejsem si zcela jist, ale pokud vím lyže na SB-2 se nezatahovaly, byly používány při vytaženém a zablokovaném podvozku, proto od nich vedou u ty dva gumové provazce, které zajišťují že lyže je vždy špičkou výš a to že má shora kapotáž, což by pro zatahovací lyži (používanou na některých I-16) nebylo potřebné.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#368075Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.