Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
SU-76M
Originální název:
Original Name:
СУ-76М
Kategorie:
Category:
samohybné dělo
Výrobce:
Producer:
Zavod 38 (Завод № 38), Kirov /
Zavod 40 (Завод № 40), Mytišči /
Gorkovskij avtomobilnyj zavod, Gorkij /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
11 494 (do 1.6.1945 / until 1st June 1945):
- Zavod 38: 1665 - 562 (1943) + 1103 (1944)
- Zavod 40: 2306 - 210 (1943) + 1344 (1944) + 752 (do 1.6.1945)
- GAZ: 7523 - 601 (1943) + 4708 (1944) + 2214 (do 1.6.1945)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.05.1943 (SU-15)
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10500 kg
Celková délka:
Overall Length:
4965 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2714 mm
Celková výška:
Overall Height:
2100 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
GAZ-203 (2x GAZ-202)
- zážehový, řadový
- počet válců: 6
Výkon:
Power:
2x 51,5 kW při 3400 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanické převodovky GAZ-MM
- počet stupňů: 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
320 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 °
Boční náklon:
Side Slope:
35 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,65 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,9 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76mm kanon ZIS-3
- zásoba munice: 60 nábojů
- náměr: -3° až +25°
- odměr: ±15
Vedlejší:
Secondary:
1x 7,62mm kulomet DT
- zásoba munice: 945 nábojů
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Čubarin, A.: SU-76. Bratskaja mogila ili oružije Pobědy?, Eksmo, 2009
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#41439Verze : 0
MOD
Stroje SU-76 trpeli vysokou poruchovosťou zapríčinenou nevhodným riešením pohonu. Ten tvorili 2 motory GAZ 202 spojené dvoma 4-stupňovými prevodovkami GAZ-MM. Tomuto spojeniu však chýbala synchronizácia a preto dochádzalo k ničeniu prevodových ozubení. Výrobný závod preto urýchlene pristúpil k rekonštrukcii konštrukcie a upravil pohon tak, že obe motory poháňali spoločnú prevodovku. Motory sa zároveň presunuli z centrálneho uloženia uprostred korby vedľa seba, na pravú stranu stroja, kde boli umiestnené vedľa seba. Zároveň bola upravená bojová nadstavba. Bolo odstránené pancierovanie strechy, tým sa znížila hmotnosť a zlepšilo odvetrávanie priestoru posádky od plynov vznikajúcich pri streľbe. Na druhú stranu sa znížila pasívna ochrana posádky pred streľbou. Takto upravené vozidlo, ktorého prototyp bol dokončený v 5/1943 nieslo označenie SU-76M (SU-15). Celkovo bolo v pôvodnej podobe (SU-76) vyrobených okolo 560 ks strojov. Tie sa aktívne zúčastnili bojov a priebežne boli upravované na štandard SU-76M.

Prvý prototyp SU-76M (SU-15) mal okrem spomenutých úprav pohonu odstránené len stropné pancierovanie. Po predvedení prototypu však bola vznesená požiadavka na zníženie hmotnosti na 10,5 t. To malo zlepšiť jazdné vlastnosti stroja a zvýšiť max.rýchlosti na 30 km/hod. Úprava pancierovania nadstavby bojového priestoru posádky bola prevedená na druhom prototype. Okrem odstránenia stropného panciera bola zmenšená hrúbka čelného i bočného pancierovania. Tento druhý prototyp prešiel úspešnými testami a stal sa vzorom pre nadchádzajúcu sériovú výrobu.
Do konca vojny bolo vyrobených okolo 11 500 kusov tohoto samohybného stroja. Postupov výroby sa konštrukcia priebežne upravovala a modernizovala. Boli napr. použité iné typy motorov. Vývoj ľahkého samohybného dela neustal a dal vzniknúť viacerým zaujímavým prototypom, ktoré sa však nedočkali sériovej produkcie.

Zdroje:
Ivo Pejčoch - Obrněná technika 4 - SSSR 1939-1945 (2.část), vydavateľstvo Ares, Praha 2002, ISBN 80-86158-18-7(ARES)
Alexander Čubačin - Samochodnoje orudie SU-76 i mašiny na jevo baze - edícia Broněprojektcia, séria Bronětankovyj muzej, Moskva, rok 2006
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#208040Verze : 0
MOD
Kolona samohybných děl SU-76M z výzbroje 8. samohybné dělostřelecké brigády, Běloruský front, únor 1944.

(ABL)
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#380816Verze : 0
MOD
SU-76M, Bovington Tank Museum, 2003 a 2004. Vozidlo bylo ukořistěno severokorejské armádě v roce 1950 během bojů Korejské války. V současnosti aplikovaný kamuflážní nátěr není původní.












URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#2943Verze : 0
MOD
SU-76M, Bovington Tank Museum, 2005. Druhým vozidlem na fotkách je SU-76M ("11") bývalé východoněmecké armády (resp. jejího předchůdce KVP - Kasernierte Volkspolizei), Militärhistorisches Museum der Bundeswehr, Drážďany, 2004. Východoněmecké SU-76M sloužily v KVP zhruba od roku 1949, jejich primárním uživatelem byly výcvikové útvary.
















URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#379512Verze : 0
MOD
SU-76M, Vojenno-istoričeskij muzej artilleriji, inženěrnych vojsk i vojsk svjazi, Sankt-Petěrburg, 2009.




URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#489641Verze : 0
MOD
V dňoch 16.09.1949 bolo v pohraničnej stanici Čop prevzatých 53 ľahkých samohybiek SU-76M s 10 zdvojenými motormi GAZ203.

SU-76M pod označením LSD-76 ( ľahké samohybné delo ) bolo zaradené do výzbroje čs.armády po dodaní na základe Dohody o spôsobe a podmienkach zúčtovanie za výzbroj a vojnový materiál, dodávaný vládou ZSSR vláde Československej republiky z 12. decembra 1950. Jej prvý článok stanovil, že ... " výzbroj a vojenský materiál vymenovaný v prílohe tejto dohody v hodnote 66 800 000 rubľov bude dodaný vláde Československej republiky na úver ".

V rámci tejto dohody bolo, o.i., dodaných 17 samohybných diel SU-76M.

TTD sú v plnej miere totožné so SU-76M.

LSD-76 sa nachádzali vo výzbroji československej armády ešte v druhej polovici päťdesiatych rokov. V plnej miere ich nahradili samohybné delá SD-100.


Zdroj : Vojenské dejiny Československa V. diel, str .426 Naše vojsko 1989

Holub,Ota : Československé tanky a tankisté - Naše vojsko 1980

Periodikum : Československá armáda 1952

Naše vojsko č.32 1951

LSD-76 - počas údržby.

Osádka LSD-76

ĽSD-76 ČSA
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#292874Verze : 2
SU-76M (evidenční číslo 70944), Vojenské technické muzeum, Lešany, červenec 2012. Zobrazená SU-76M byla do sbírek Vojenského historického ústavu získána v roce 1968 z Vojenské akademie Antonína Zápotockého v Brně, kde byla používána jako školní pomůcka. V září 1949 bylo do Československa ze Sovětského svazu dodáno 53 samohybných děl SU-76M, dalších 17 kusů následovalo v prosinci 1950. Samochodky skončily ve výzbroji 5. divise /mechanisované/, 8. divise /mechanisované/, 3. divise /tankové/ a 4. divise /tankové/. Již v první polovině padesátých let však byly průběžně vyřazovány z výzbroje bojových útvarů. Vozidla skončila u 4. tankové základny ve Stráži pod Ralskem, kde byla uložena jako válečná záloha.


URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76M-t525#522379Verze : 0
MOD