Main Menu
User Menu

Sopwith Tabloid

     
Název:
Name:
Sopwith Tabloid
Originální název:
Original Name:
Sopwith Tabloid
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1913-DD.MM.1915 The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston-upon-Thames /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1913-DD.MM.1915
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1913
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
331 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
508 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
7.77 m
Délka:
Length:
6.2 m
Výška:
Height:
2.57 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22.39 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 7A o výkonu 60 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
149.7 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1 min do 366 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4572 m
Dolet:
Range:
506.9 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
původně žádná, později 1x kulomet Lewis
Pumy: 2x 9 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
COOKSLEY, Peter. Sopwith Fighters in Action: Aircraft nrumber 110. Squadron/Signal Publications, Inc. 1991 ISBN 0-89747-256-X
www.britishaircraft.co.uk
https://en.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Tabloid
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#197180Verze : 0
Sopwith Tabloid


popis:

Jednomístný dvouplošník s kokpitem pod horním křídlem. Křídla stejné délky tvořena dřevěnou konstrukcí potaženou plátnem. Řízení pomocí zkroucení křídel (wing warping), později byly vybaveny křidélky. Trup dřevěné konstrukce potažené plátnem. Podvozek dvoukolový se dvěma lyžinami připojený k trupu vzpěrami. Motor rotační vzduchem chlazený sedmiválec Gnome Monosoupape o výkonu 80 koní pohánějící dvoulistou dřevěnou vrtuli o průměru 2,51 m.


Tabloid je předchůdcem známé série stíhačů firmy Sopwith. Byl vyvinut před válkou dvojicí konstruktérů T. O. M. Sopwithem a F. Sigristem jako dvoumístný předváděcí a sportovní stroj. Pilot i cestující seděli v jednom kokpitu vedle sebe. První vzlet se uskutečnil na podzim 1913. Testovací let proběhl 29. listopadu 1913 ve Farnborough. Tentýž den, odletěl testovací pilot Harry Hawker do Hendonu na letecký den, kde před 50 tisíci diváky předvedl vynikající výkonnost nového letadla. Tento malý, aerodynamicky čistý dvouplošník dosahoval velmi dobré maximální rychlosti 148 km/h (92 mph) a stoupavosti 365 m (1200 ft) za minutu s pilotem, cestujícím a palivem na 2 1/2 hodiny letu. Původní Tabloid se na jaře roku 1914 představil i v Austrálii. Spolu s pilotem H. Hawkerem se vrátil zpět do Británie v červnu 1914.


Díky těmto výsledkům se o něj brzy začala zajímat Royal Flying Corps (R.F.C.) i Royal Naval Air Service (R.N.A.S.) a na jaře 1914 se rozběhla výroba vojenské verze. Ta byla jednomístná se dvěma lyžinami přidanými k podvozku. První Tabloidy neměly vlastní výzbroj. Úplně první výzbrojí byly ocelové šipky (flechettes) vrhané na nepřátelská letadla. Jeden nepřátelský stroj byl tímto způsobem lieutenantem Normanem Sprattem "sestřelen". Piloti používali revolver nebo karabinu, případně shazovali malé bomby. Později byly některé Tabloidy vyzbrojeny kulometem Lewis ráže 7,7 mm (0.303 in) umístěným na horním křídle a střílejícím mimo okruh vrtule. Jeden z námořních Tabloidů byl vyzbrojen kulometem Lewis umístěným na pravé straně letadla a střílejícím skrz okruh vrtule chráněné vychylovačem navrženým francouzským konstruktérem Saulnierem.


Na začátku roku 1914 připravila firma Sopwith Aviation Co. jeden jednomístný letoun k závodu Schneider Trophy. Byl použit motor Gnome Monosoupape o výkon 100 koní, dále došlo k úpravě směrovky a instalaci nové vrtule. Protože tento závod je vypsán pouze pro hydroplány upravili konstruktéři podvozek letadla. Původně měl být použit jeden plovák, ale při zkouškách se letadlo převrátilo, proto konstruktéři upravili podvozek na dva plováky. Po úspěšném testu přistání na Temži byl letoun připraven na účast v závodu a byl 8. dubna odeslán do Monaka. V Monaku 20. dubna 1914 letoun pilotovaný Howardem Pixtonem dosáhl průměrné rychlosti 86,9 mph a ve dvou přídaných kolech dokonce 92 mph čímž ustanovil nový rychlostní rekord hydroplánů. Tímto vynikajícím výkonem získal vítězství v závodě a též vítězství ve Schneider Trophy pro Velkou Británii. Je nutné podotknout, že závodní stroj se jen velmi málo lišil od sériové produkce, což ještě více podtrhuje kvalitu původní konstrukce. Po návratu byly plováky nahrazeny klasickým podvozkem a stroj pilotovaný R. H. Barnwellem se zúčastnil Aerial Derby. Pro špatnou viditelnost však závod nedokončil. Tímto nevydařeným závodem končí závodní kariéra Tabloidu. Začala válka a Tabloidy začínají svoji vojenskou službu jako průzkumná letadla.


První čtyři Tabloidy nasazené na frontě ve Francii nepřiletěly "po svých", ale byly přepraveny patnáct dní po vypuknutí války v demontovaném stavu a ve Francii opětovně smontovány.


Jako lehký bombardovací stroj se Tabloid zapsal do historie 8. října 1914. Tabloidy 167 a 168 patřící R.N.A.S. odstartovaly z obležených Antverp k náletu na hangáry Zeppelinů v Cologec a Dusseldorfu. Squadron Commander Spenser Grey nenašel cíl a bombardoval nádraži v Colagne. Lieutenant Reginald Marix shodil své 20lb. bomby na hangár v Dusseldorfu a zničil vzducholoď Zeppelin Z IX (výrobní číslo LZ25). Tato akce je považována za první strategické letecké bombardování.


V období mezi říjnem 1914 a červnem 1915 bylo dodáno 36 letounů pro R.F.C. a R.N.A.S.


Použité prameny:
www.fiddlersgreen.net
www.airracinghistory.freeola.com
www.britishaircraft.co.uk
COOKSLEY, Peter. Sopwith Fighters in Action: Aircraft nrumber 110. Squadron/Signal Publications, Inc. 1991 ISBN 0-89747-256-X
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#197181Verze : 0
Fotky převzaty ze serveru www.earlyaviator.com.
Sopwith Tabloid -


Sopwith Tabloid -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#197270Verze : 0
.
Sopwith Tabloid - S Tabloidem  č. 168 zničil v říjnu Lieutenant Marix od 3. perutě RNAS Zeppelin Z.IX. Fotografie tohoto konkrétního stroje není bohužel dostupná, přesto vlastní muzeum RAF v Hendonu repliku Tabloidu právě v podobě stroje č. 168. Tento obrázek je rekonstrukcí na základě porovnání podoby hendonské repliky, fotografií jiných strojů tohoto typu a dalších souvisejících informací.

S Tabloidem č. 168 zničil v říjnu Lieutenant Marix od 3. perutě RNAS Zeppelin Z.IX. Fotografie tohoto konkrétního stroje není bohužel dostupná, přesto vlastní muzeum RAF v Hendonu repliku Tabloidu právě v podobě stroje č. 168. Tento obrázek je rekonstrukcí na základě porovnání podoby hendonské repliky, fotografií jiných strojů tohoto typu a dalších souvisejících informací.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith Tabloid -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#506937Verze : 0
MOD
.
Sopwith Tabloid - Tabloidy se v malém množství nelicencovaně vyráběly také v carském Rusku pod označením Lebeď 7. Nebylo jich vyrobeno mnoho a nebyly proto ani nijak výrazně rozšířeny. Doloženou jednotkou, u které Lebedě 7 sloužily, byl 21. sborový letecký oddíl (od roku 1914 do zimy 1915/16). Příslušnost k tomuto oddílu je určena černou číslicí 1 na obou stranách kýlovky. Barevné odstíny byly rekonstruovány podle černobílých fotografií.

Tabloidy se v malém množství nelicencovaně vyráběly také v carském Rusku pod označením Lebeď 7. Nebylo jich vyrobeno mnoho a nebyly proto ani nijak výrazně rozšířeny. Doloženou jednotkou, u které Lebedě 7 sloužily, byl 21. sborový letecký oddíl (od roku 1914 do zimy 1915/16). Příslušnost k tomuto oddílu je určena černou číslicí 1 na obou stranách kýlovky. Barevné odstíny byly rekonstruovány podle černobílých fotografií.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith Tabloid -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#507004Verze : 0
MOD
.
Sopwith Tabloid - Koncem 90. let 20. století byla v USA postavena velmi přesná replika Sopwithu Tabloid, dokončená v markingu stroje č. 1213 RNAS. Barevný obrázek kabiny byl vypracován podle této repliky.

Koncem 90. let 20. století byla v USA postavena velmi přesná replika Sopwithu Tabloid, dokončená v markingu stroje č. 1213 RNAS. Barevný obrázek kabiny byl vypracován podle této repliky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#507005Verze : 0
MOD
.
Sopwith Tabloid - Sopwith Tabloid sériového čísla 1205 byl přidělen 3. letce RNAS zformované v únoru 1914 v Eastchurch. V březnu 1915 se letka přesunula  na řecký ostrov Tenedos, odkud podporovala spojenecké vylodění u Gallipoli. Její letouny tehdy pořídily na 700 fotografií. Tento Tabloid létal vyzbrojen kulometem Lewis nad horní nosnou plochou a kompletně v barvě materiálu.   Jedním označením státní příslušnosti byla britská vlajka Union Jack namalovaná na spodní nosné ploše, jak bylo tehdy u Royal Navy Air Service obvyklé.

Sopwith Tabloid sériového čísla 1205 byl přidělen 3. letce RNAS zformované v únoru 1914 v Eastchurch. V březnu 1915 se letka přesunula na řecký ostrov Tenedos, odkud podporovala spojenecké vylodění u Gallipoli. Její letouny tehdy pořídily na 700 fotografií. Tento Tabloid létal vyzbrojen kulometem Lewis nad horní nosnou plochou a kompletně v barvě materiálu. Jedním označením státní příslušnosti byla britská vlajka Union Jack namalovaná na spodní nosné ploše, jak bylo tehdy u Royal Navy Air Service obvyklé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Tabloid-t52494#589710Verze : 0
MOD