Název: Name: | TN SPE-37 | |
Originální název: Original Name: | TN SPE-37 | |
Výrobce: Producer: | ČKD, Praha / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 4 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Náhon: Configuration: | 4x2 | |
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight: | ? kg | |
Užitečné zatížení: Payload: | ? kg | |
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | ~12000 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 7990 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2200 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2650 1) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 250 mm | |
Rozvor: Wheelbase: | 5200 mm | |
Rozchod: Track: | 1650 mm - 1. 1660 mm - 2. | |
Brzdová soustava: Braking System: | ? | |
Elektrický systém: Electrical System: | ? | |
Pneumatiky: Tyres: | 36x8 SS (zodpovedá 9.00-20) | |
Pancéřování: Armour: | motorový priestor, kabína - 4 mm veža - 8 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Praga Tn 4.séria (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7793 cm3 s výkonom 76,5 kW pri 3000 ot./min.) | |
Převodovka: Gearbox: | 4+R | |
Spojka: Clutch: | ? | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 200 l | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 50 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Spotřeba paliva: Fuel Consumption: | ? l/100 km | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 250 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Nájezdový úhel přední/zadní: Angle of Approach/Departure: | ? ° / ? ° | |
Svah: Gradient: | 20 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,6 m | |
Výzbroj: Armament: | - vodné delo (dostrel 45 metrov) - 1x ľahký guľomet ZB vz.30 kalibru 7,92 mm (1000 nábojov) - ručné granáty dýmové, slzotvorné (100 ks) - nádrže so slzným plynom (6x 100 litrov) - osobné zbrane posádky | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) Výška bez veže. | |
Zdroje: Sources: | Jirka Tintěra - viď. príspevok nižšie Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3 Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2 Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#560413Verze : 1
brano
MOD
TN SPE - 37
V třicátých letech minulého století konstrukční kanceláře ČKD: vojenských vozidel (SPE), silniční techniky (SIL) a konstrukční kancelář Pragovky, vyvinuly na žádost bukurešťské policie takzvaný protidemonstrační obrněný automobil. Policejní obrněný automobil byl postaven na chassis nákladního automobilu Praga TN a byl exportován v malých sériích rumunskému četnictvu (jandarmi). Vozidla TN SPE byla v roce 1940 použita v Bukurešti k potlačení nepokojů, které propukly po té co rumunská území Besarábie, Dobrudži a Transylvánie, byla bez boje vydána Sovětskému svazu, Bulharsku a Maďarsku. Některé zdroje tvrdí, že během druhé světové války tato vozidla sloužila jako výpomoc bukurešťského hasičstva. TN SPE byly údajně natřeny světle modrou barvou.
Základní údaje
- výrobce: ČKD a Praga
- označení výrobce: TN SPE 2, nebo TN SPE-37
- označení rumunského četnictva: není známé
- počet vyrobených kusů: 4
- rok výroby: 1937
- osádka: 3 osoby (velitel vozu, řidič, střelec)
- hmotnost pohotovostní: nezjištěna
- hmotnost max.: 12000 kg
Rozměry
- délka: 7990 mm
- šířka: 2200 mm
- výška celková: nezjištěna
- výška bez věže: 2650 mm
- světlá výška: 250 mm
Pohonná jednotka
- motor, typ: Praga TN, 4. série
- druh: benzínový, vodou chlazený, 6 válců v řadě
- obsah: 7800 cm3
- výkon: 77,2 kW (105 k) při 2000 otáčkách za minutu
- převodovka: Praga TN
- počet rychlostních stupňů: 4 vpřed, 1 vzad
Podvozek
- chassis: Praga TN, vyčleněna k přestavbě pravděpodobně ze 4. série
- náhon kol: 4x2
- pneumatiky: 36x8 SS (odpovídá 9.00-20)
- rozvor: 5200 mm
- rozchod vpředu: 1650 mm
- rozchod vzadu: 1660 mm
Výkony
- maximální rychlost: 50 km/h
- dojezd: až 250 km
- stoupavost: 20°
- boční náklon: nezjištěn
- stupeň: výstupnost nezjištěna
- zákop: překročitelnost nezjištěna
- brod: do 0,6 m
Výzbroj
- vodní dělo: typ nezjištěn
- dostřel: až 45 m
- porážecí účinek: do 10 m
- lehký kulomet: 7,9 mm ZB-26
- nádrže se slzným plynem: 6x 100 dm3
- granáty: dýmotvorné, slzotvorné (vrhány ručně)
- osobní zbraně osádky
Zásoba vezeného střeliva
- pro kulomet: 1000 kusů (50 zásobníků)
- ruční granáty: 100 kusů
- nádrž s vodou: 5000 dm3 (některé prameny uvádějí 2000 dm3)
- nádrže se slzným plynem: 600 dm3
Pancéřování
- motorový prostor, kabina osádky: 4 mm
- věž: 8 mm
- ostatní části vozidla bez pancíře
Poznámka
Použité fotografie jsou z níže uvedených zdrojů.
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Zdroj
Zaniklý podnikový archiv ČKD-Praha, fond AS, export, typové listy a fotografie řady 110 a 112
Zaniklé odd. projekce ČKD-Slaný, nalezené výkresy z roku 1934: 0-SIL-419, 0-SIL-421, z roku 1937 0-SIL-445
Jiří Tintěra: Osobní difrologické poznámky z let 1970-1990
Korespondence s ing. Ivanem Bajtošem, modelářská rekonstrukce vozidel TNSPE, roky 1984-1985
Ivan Bajtoš: výkresy TNSPE-34 a TNSPE-37, rok 1985
Josef Dumek: Obrněný automobil Praga-TNSPE, časopis ATOM, rok 1990, č. 2. str. 53
Pavel Pilař: Policejní obrněné automobily zn. Škoda a Praga, časopis Historie a plastikové modelářství, rok 1999, č. 8, str. 2-7
Emil Příhoda: Devadesát let výroby automobilů Praga, Unium, Praha 1998, ISBN 80-902542-1-7
Vladimír Francev a Charles Kliment: Československá obrněná vozidla, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-06-03
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
Oldřich Pejs, autor kapitoly: Československo, z knihy: Obrněná technika 5, Ares, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Internet
en.wikipedia.org
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
http://utocnavozba.wz.cz/foto/galerie3.htm
www.ordersofbattle.darkscape.net
http://www.sturmvogel.orbat.com/romafv.html
P. S.
Z popudu O. Pejse, člena Difrologického klubu, opraveny některé údaje.
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937.
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937.
V třicátých letech minulého století konstrukční kanceláře ČKD: vojenských vozidel (SPE), silniční techniky (SIL) a konstrukční kancelář Pragovky, vyvinuly na žádost bukurešťské policie takzvaný protidemonstrační obrněný automobil. Policejní obrněný automobil byl postaven na chassis nákladního automobilu Praga TN a byl exportován v malých sériích rumunskému četnictvu (jandarmi). Vozidla TN SPE byla v roce 1940 použita v Bukurešti k potlačení nepokojů, které propukly po té co rumunská území Besarábie, Dobrudži a Transylvánie, byla bez boje vydána Sovětskému svazu, Bulharsku a Maďarsku. Některé zdroje tvrdí, že během druhé světové války tato vozidla sloužila jako výpomoc bukurešťského hasičstva. TN SPE byly údajně natřeny světle modrou barvou.
Základní údaje
- výrobce: ČKD a Praga
- označení výrobce: TN SPE 2, nebo TN SPE-37
- označení rumunského četnictva: není známé
- počet vyrobených kusů: 4
- rok výroby: 1937
- osádka: 3 osoby (velitel vozu, řidič, střelec)
- hmotnost pohotovostní: nezjištěna
- hmotnost max.: 12000 kg
Rozměry
- délka: 7990 mm
- šířka: 2200 mm
- výška celková: nezjištěna
- výška bez věže: 2650 mm
- světlá výška: 250 mm
Pohonná jednotka
- motor, typ: Praga TN, 4. série
- druh: benzínový, vodou chlazený, 6 válců v řadě
- obsah: 7800 cm3
- výkon: 77,2 kW (105 k) při 2000 otáčkách za minutu
- převodovka: Praga TN
- počet rychlostních stupňů: 4 vpřed, 1 vzad
Podvozek
- chassis: Praga TN, vyčleněna k přestavbě pravděpodobně ze 4. série
- náhon kol: 4x2
- pneumatiky: 36x8 SS (odpovídá 9.00-20)
- rozvor: 5200 mm
- rozchod vpředu: 1650 mm
- rozchod vzadu: 1660 mm
Výkony
- maximální rychlost: 50 km/h
- dojezd: až 250 km
- stoupavost: 20°
- boční náklon: nezjištěn
- stupeň: výstupnost nezjištěna
- zákop: překročitelnost nezjištěna
- brod: do 0,6 m
Výzbroj
- vodní dělo: typ nezjištěn
- dostřel: až 45 m
- porážecí účinek: do 10 m
- lehký kulomet: 7,9 mm ZB-26
- nádrže se slzným plynem: 6x 100 dm3
- granáty: dýmotvorné, slzotvorné (vrhány ručně)
- osobní zbraně osádky
Zásoba vezeného střeliva
- pro kulomet: 1000 kusů (50 zásobníků)
- ruční granáty: 100 kusů
- nádrž s vodou: 5000 dm3 (některé prameny uvádějí 2000 dm3)
- nádrže se slzným plynem: 600 dm3
Pancéřování
- motorový prostor, kabina osádky: 4 mm
- věž: 8 mm
- ostatní části vozidla bez pancíře
Poznámka
Použité fotografie jsou z níže uvedených zdrojů.
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Zdroj
Zaniklý podnikový archiv ČKD-Praha, fond AS, export, typové listy a fotografie řady 110 a 112
Zaniklé odd. projekce ČKD-Slaný, nalezené výkresy z roku 1934: 0-SIL-419, 0-SIL-421, z roku 1937 0-SIL-445
Jiří Tintěra: Osobní difrologické poznámky z let 1970-1990
Korespondence s ing. Ivanem Bajtošem, modelářská rekonstrukce vozidel TNSPE, roky 1984-1985
Ivan Bajtoš: výkresy TNSPE-34 a TNSPE-37, rok 1985
Josef Dumek: Obrněný automobil Praga-TNSPE, časopis ATOM, rok 1990, č. 2. str. 53
Pavel Pilař: Policejní obrněné automobily zn. Škoda a Praga, časopis Historie a plastikové modelářství, rok 1999, č. 8, str. 2-7
Emil Příhoda: Devadesát let výroby automobilů Praga, Unium, Praha 1998, ISBN 80-902542-1-7
Vladimír Francev a Charles Kliment: Československá obrněná vozidla, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-06-03
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
Oldřich Pejs, autor kapitoly: Československo, z knihy: Obrněná technika 5, Ares, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Internet
en.wikipedia.org
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
http://utocnavozba.wz.cz/foto/galerie3.htm
www.ordersofbattle.darkscape.net
http://www.sturmvogel.orbat.com/romafv.html
P. S.
Z popudu O. Pejse, člena Difrologického klubu, opraveny některé údaje.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#197173Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
TN SPE-37
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#197174Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
TN SPE-37
TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze čtyř, serie TNSPE z roku 1937 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#197175Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
TN SPE-37
Vnitřek kabiny policejního obrněného automobilu byl spartánsky vybaven. Povšimněte si sedačky střelce ve věži. Zavěšení na řetězech, bylo standardním uspořádáním většiny obrněných vozidel československé konstrukční školy.
Větrák s pancéřovaným labyrintem byl umístěn na levé straně vozidla. Tato informace platí pouze pro model TNSPE-37.
Levá strana kabiny TNSPE-37 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Pohled do věže TNSPE-37 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Prostor před řidičem TNSPE-37 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Vnitřek kabiny policejního obrněného automobilu byl spartánsky vybaven. Povšimněte si sedačky střelce ve věži. Zavěšení na řetězech, bylo standardním uspořádáním většiny obrněných vozidel československé konstrukční školy.
Větrák s pancéřovaným labyrintem byl umístěn na levé straně vozidla. Tato informace platí pouze pro model TNSPE-37.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Levá strana kabiny TNSPE-37 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohled do věže TNSPE-37 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prostor před řidičem TNSPE-37 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#197178Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
cgi.ebay.de
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#227684Verze : 0
brano
MOD
Vážení,
před časem byla na E-bay dražena fotografie s názvem: "orig Foto Beute Panzerspähwagen Fahrzeug Sd.Kfz 250#75", kde mimo německou techniku je i rumunský protidemonstrační obrněný automobil TN SPE-37. Fotografie pořízena před policejním komisařstvím v Temešváru (Chestura Poliţiei Timişoara) pravděpodobně v roce 1940.
Internet
http://cgi.ebay.de/
před časem byla na E-bay dražena fotografie s názvem: "orig Foto Beute Panzerspähwagen Fahrzeug Sd.Kfz 250#75", kde mimo německou techniku je i rumunský protidemonstrační obrněný automobil TN SPE-37. Fotografie pořízena před policejním komisařstvím v Temešváru (Chestura Poliţiei Timişoara) pravděpodobně v roce 1940.
Internet
http://cgi.ebay.de/
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#227737Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Vážení,
na internetu jsem narazil na reklamu knihy Mariána Šumana-Hreblaye s názvem: Vojenská vozidla, ISBN 978-80-264-0179-7. Během prohlídky jsem zjistil chybu, která vznikla záměnou fotografií na straně 59. Přiložený text uvádí, že nahoře je TN SPE-34 a dole TN SPE-37 - opak je však pravdou.
Rychlé rozlišení vozidel
TN SPE-34 měl zadní kola s běžnými blatníky,
TN SPE-37 měl zadní kola kapotovaná.
Odkazy
knihy.cpress.cz
https://www.valka.cz/topic/view/52491/
https://www.valka.cz/topic/view/52493/
Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.
na internetu jsem narazil na reklamu knihy Mariána Šumana-Hreblaye s názvem: Vojenská vozidla, ISBN 978-80-264-0179-7. Během prohlídky jsem zjistil chybu, která vznikla záměnou fotografií na straně 59. Přiložený text uvádí, že nahoře je TN SPE-34 a dole TN SPE-37 - opak je však pravdou.
Rychlé rozlišení vozidel
TN SPE-34 měl zadní kola s běžnými blatníky,
TN SPE-37 měl zadní kola kapotovaná.
Odkazy
knihy.cpress.cz
https://www.valka.cz/topic/view/52491/
https://www.valka.cz/topic/view/52493/
Období | - |
Typ stroje | CZK - TN SPE-37 (policejní obrněný automobil) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-37-policejni-obrneny-automobil-t52493#504779Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.