Název: Name: | TN SPE-34 | |
Originální název: Original Name: | TN SPE-34 | |
Výrobce: Producer: | ČKD, Praha / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.1934 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Náhon: Configuration: | 4x2 | |
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight: | ? kg | |
Užitečné zatížení: Payload: | ? kg | |
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | ~12000 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 7990 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2200 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2650 1) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 250 mm | |
Rozvor: Wheelbase: | 5200 mm | |
Rozchod: Track: | 1650 mm - 1. 1660 mm - 2. | |
Brzdová soustava: Braking System: | ? | |
Elektrický systém: Electrical System: | ? | |
Pneumatiky: Tyres: | 36x8 SS (zodpovedá 9.00-20) | |
Pancéřování: Armour: | motorový priestor, kabína - 4 mm veža - 8 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Praga Tn 2.séria (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7069 cm3 s výkonom 62,5 kW) | |
Převodovka: Gearbox: | 4+R | |
Spojka: Clutch: | ? | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 160 l | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 40 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Spotřeba paliva: Fuel Consumption: | ? l/100 km | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 200 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Nájezdový úhel přední/zadní: Angle of Approach/Departure: | ? ° / ? ° | |
Svah: Gradient: | 20 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,6 m | |
Výzbroj: Armament: | - vodné delo (dostrel 45 metrov, objem nádrže: 5000 litrov) - 1x ľahký guľomet ZB vz.30 kalibru 7,92 mm (1000 nábojov) - ručné granáty dýmové, slzotvorné (100 ks) - nádrže so slzným plynom (6x 100 litrov) - osobné zbrane posádky | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) Výška bez veže. | |
Zdroje: Sources: | Jirka Tintěra - viď. príspevok nižšie Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3 Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2 Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#560412Verze : 1
brano
MOD
TN SPE - 34
V třicátých letech minulého století konstrukční kanceláře ČKD: vojenských vozidel (SPE), silniční techniky (SIL) a konstrukční kancelář Pragovky, vyvinuly na žádost bukurešťské policie takzvaný protitemonstrační obrněný automobil. Policejní obrněný automobil byl postaven na chassis nákladního automobilu Praga TN a byl exportován v malých sériích rumunskému četnictvu (jandarmi). Vozidla TN SPE byla v roce 1940 použita v Bukurešti k potlačení nepokojů, které propukly po té co rumunská území Besarábie, Dobrudži a Transylvánie, byla bez boje vydána Sovětskému svazu, Bulharsku a Maďarsku. Některé zdroje tvrdí, že během druhé světové války tato vozidla sloužila jako výpomoc bukurešťského hasičstva. TN SPE byly údajně natřeny světle modrou barvou.
Základní údaje
- výrobce: ČKD a Praga
- označení výrobce: TN SPE, nebo TN SPE-34
- označení rumunského četnictva: není známé
- počet vyrobených kusů: 3
- rok výroby: 1934
- osádka: 3 osoby (velitel vozu, řidič, střelec)
- hmotnost pohotovostní: nezjištěna
- hmotnost max.: 12000 kg
Rozměry
- délka: 7990 mm
- šířka: 2200 mm
- výška celková: nezjištěna
- výška vez věže: 2650 mm
- světlá výška: 250 mm
Pohonná jednotka
- motor, typ: Praga TN, 2. série
- druh: benzínový, vodou chlazený, 6 válců v řadě
- obsah: 7070 cm3
- výkon: 62,5 kW (85 k) při 1600 otáčkách za minutu
- převodovka: Praga TN
- počet rychlostních stupňů: 4 vpřed, 1 vzad
Podvozek
- chassis: Praga TN, vyčleněna k přestavbě pravděpodobně z 2. série
- náhon kol: 4x2
- pneumatiky: 36x8 SS (odpovídá 9.00-20)
- rozvor: 5200 mm
- rozchod vpředu: 1650 mm
- rozchod vzadu: 1660 mm
Výkony
- maximální rychlost: 40 km/h
- dojezd: až 200 km
- stoupavost: 20°
- boční náklon: nezjištěn
- stupeň: výstupnost nezjištěna
- zákop: překročitelnost nezjištěna
- brod: do 0,6 m
Výzbroj
- vodní dělo: typ nezjištěn
- dostřel: až 45 m
- porážecí účinek: do 10 m
- lehký kulomet: 7,9 mm ZB-26
- nádrže se slzným plynem: 6x 100 dm3
- granáty: dýmotvorné, slzotvorné (vrhány ručně)
- osobní zbraně osádky
Zásoba vezeného střeliva
- pro kulomet: 1000 kusů (50 zásobníků)
- ruční granáty: 100 kusů
- nádrž s vodou: 5000 dm3 (některé prameny uvádějí 2000 dm3)
- nádrže se slzným plynem: 600 dm3
Pancéřování
- motorový prostor, kabina osádky: 4 mm
- věž: 8 mm
- ostatní části vozidla bez pancíře
Poznámka
Použité fotografie jsou z níže uvedených zdrojů.
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Zdroj
Zaniklý podnikový archiv ČKD-Praha, fond AS, export, typové listy a fotografie řady 110 a 112
Zaniklé odd. projekce ČKD-Slaný, nalezené výkresy z roku 1934: 0-SIL-419, 0-SIL-421, z roku 1937 0-SIL-445
Jiří Tintěra: Osobní difrologické poznámky z let 1970-1990
Korespondence s ing. Ivanem Bajtošem, modelářská rekonstrukce vozidel TNSPE, roky 1984-1985
Ivan Bajtoš: výkresy TNSPE-34 a TNSPE-37, rok 1985
Josef Dumek: Obrněný automobil Praga-TNSPE, časopis ATOM, rok 1990, č. 2. str. 53
Pavel Pilař: Policejní obrněné automobily zn. Škoda a Praga, časopis Historie a plastikové modelářství, rok 1999, č. 8, str. 2-7
Emil Příhoda: Devadesát let výroby automobilů Praga, Unium, Praha 1998, ISBN 80-902542-1-7
Vladimír Francev a Charles Kliment: Československá obrněná vozidla, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-06-03
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
Oldřich Pejs, autor kapitoly: Československo, z knihy: Obrněná technika 5, Ares, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Internet
en.wikipedia.org
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
http://utocnavozba.wz.cz/foto/galerie3.htm
www.ordersofbattle.darkscape.net
http://www.sturmvogel.orbat.com/romafv.html
P. S.
Z popudu O. Pejse, člena Difrologického klubu, opraveny některé údaje.
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
V třicátých letech minulého století konstrukční kanceláře ČKD: vojenských vozidel (SPE), silniční techniky (SIL) a konstrukční kancelář Pragovky, vyvinuly na žádost bukurešťské policie takzvaný protitemonstrační obrněný automobil. Policejní obrněný automobil byl postaven na chassis nákladního automobilu Praga TN a byl exportován v malých sériích rumunskému četnictvu (jandarmi). Vozidla TN SPE byla v roce 1940 použita v Bukurešti k potlačení nepokojů, které propukly po té co rumunská území Besarábie, Dobrudži a Transylvánie, byla bez boje vydána Sovětskému svazu, Bulharsku a Maďarsku. Některé zdroje tvrdí, že během druhé světové války tato vozidla sloužila jako výpomoc bukurešťského hasičstva. TN SPE byly údajně natřeny světle modrou barvou.
Základní údaje
- výrobce: ČKD a Praga
- označení výrobce: TN SPE, nebo TN SPE-34
- označení rumunského četnictva: není známé
- počet vyrobených kusů: 3
- rok výroby: 1934
- osádka: 3 osoby (velitel vozu, řidič, střelec)
- hmotnost pohotovostní: nezjištěna
- hmotnost max.: 12000 kg
Rozměry
- délka: 7990 mm
- šířka: 2200 mm
- výška celková: nezjištěna
- výška vez věže: 2650 mm
- světlá výška: 250 mm
Pohonná jednotka
- motor, typ: Praga TN, 2. série
- druh: benzínový, vodou chlazený, 6 válců v řadě
- obsah: 7070 cm3
- výkon: 62,5 kW (85 k) při 1600 otáčkách za minutu
- převodovka: Praga TN
- počet rychlostních stupňů: 4 vpřed, 1 vzad
Podvozek
- chassis: Praga TN, vyčleněna k přestavbě pravděpodobně z 2. série
- náhon kol: 4x2
- pneumatiky: 36x8 SS (odpovídá 9.00-20)
- rozvor: 5200 mm
- rozchod vpředu: 1650 mm
- rozchod vzadu: 1660 mm
Výkony
- maximální rychlost: 40 km/h
- dojezd: až 200 km
- stoupavost: 20°
- boční náklon: nezjištěn
- stupeň: výstupnost nezjištěna
- zákop: překročitelnost nezjištěna
- brod: do 0,6 m
Výzbroj
- vodní dělo: typ nezjištěn
- dostřel: až 45 m
- porážecí účinek: do 10 m
- lehký kulomet: 7,9 mm ZB-26
- nádrže se slzným plynem: 6x 100 dm3
- granáty: dýmotvorné, slzotvorné (vrhány ručně)
- osobní zbraně osádky
Zásoba vezeného střeliva
- pro kulomet: 1000 kusů (50 zásobníků)
- ruční granáty: 100 kusů
- nádrž s vodou: 5000 dm3 (některé prameny uvádějí 2000 dm3)
- nádrže se slzným plynem: 600 dm3
Pancéřování
- motorový prostor, kabina osádky: 4 mm
- věž: 8 mm
- ostatní části vozidla bez pancíře
Poznámka
Použité fotografie jsou z níže uvedených zdrojů.
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977
Zdroj
Zaniklý podnikový archiv ČKD-Praha, fond AS, export, typové listy a fotografie řady 110 a 112
Zaniklé odd. projekce ČKD-Slaný, nalezené výkresy z roku 1934: 0-SIL-419, 0-SIL-421, z roku 1937 0-SIL-445
Jiří Tintěra: Osobní difrologické poznámky z let 1970-1990
Korespondence s ing. Ivanem Bajtošem, modelářská rekonstrukce vozidel TNSPE, roky 1984-1985
Ivan Bajtoš: výkresy TNSPE-34 a TNSPE-37, rok 1985
Josef Dumek: Obrněný automobil Praga-TNSPE, časopis ATOM, rok 1990, č. 2. str. 53
Pavel Pilař: Policejní obrněné automobily zn. Škoda a Praga, časopis Historie a plastikové modelářství, rok 1999, č. 8, str. 2-7
Emil Příhoda: Devadesát let výroby automobilů Praga, Unium, Praha 1998, ISBN 80-902542-1-7
Vladimír Francev a Charles Kliment: Československá obrněná vozidla, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-06-03
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
Oldřich Pejs, autor kapitoly: Československo, z knihy: Obrněná technika 5, Ares, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Internet
en.wikipedia.org
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
http://utocnavozba.wz.cz/foto/galerie3.htm
www.ordersofbattle.darkscape.net
http://www.sturmvogel.orbat.com/romafv.html
P. S.
Z popudu O. Pejse, člena Difrologického klubu, opraveny některé údaje.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#197165Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
TN SPE-34
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#197167Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Vážení,
na internetu jsem narazil na reklamu knihy Mariána Šumana-Hreblaye s názvem: Vojenská vozidla, ISBN 978-80-264-0179-7. Během prohlídky jsem zjistil chybu, která vznikla záměnou fotografií na straně 59. Přiložený text uvádí, že nahoře je TN SPE-34 a dole TN SPE-37 - opak je však pravdou.
Rychlé rozlišení vozidel
TN SPE-34 měl zadní kola s běžnými blatníky,
TN SPE-37 měl zadní kola kapotovaná.
Odkazy
knihy.cpress.cz
https://www.valka.cz/topic/view/52491/
https://www.valka.cz/topic/view/52493/
Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.
na internetu jsem narazil na reklamu knihy Mariána Šumana-Hreblaye s názvem: Vojenská vozidla, ISBN 978-80-264-0179-7. Během prohlídky jsem zjistil chybu, která vznikla záměnou fotografií na straně 59. Přiložený text uvádí, že nahoře je TN SPE-34 a dole TN SPE-37 - opak je však pravdou.
Rychlé rozlišení vozidel
TN SPE-34 měl zadní kola s běžnými blatníky,
TN SPE-37 měl zadní kola kapotovaná.
Odkazy
knihy.cpress.cz
https://www.valka.cz/topic/view/52491/
https://www.valka.cz/topic/view/52493/
Období | - |
Typ stroje | CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#504778Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.