MiG-21MF 7804

     
Typ:
Type:
MiG-21MF
Výrobce:
Producer:
Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
23.06.1973
Výrobní číslo:
Construction Number:
967803
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.07.1973-17.01.1979 7804
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
17.01.1979 zničen při nehodě
17.01.1979 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Dne 17.01.1979 došlo k letecké nehodě, při které byl stroj zničen, pilot přežil. Stroj pilotaval, pilot mjr. Jiří Ovísek, pilot 1. třídy, zpravodajský náčelník pluku. Důvod nehody - nesprávný postup (tj. chyba pilotáže?). -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-7804-t51863#196387 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.07.1973
Datum vyřazení:
Decommissioned:
17.01.1979
Provozovatel:
Operator:
DD.07.1973-17.01.1979 6. stíhací bombardovací letecký pluk
DD.07.1973-17.01.1979 6th Fighter Bomber Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.08.1973-17.01.1979 7804
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.08.1973-17.01.1979 standardní (high visibility)
DD.08.1973-17.01.1979 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.08.1973-17.01.1979 standardní vojenská
DD.08.1973-17.01.1979 standard military
Barvy:
Colors:
DD.08.1973-17.01.1979 hnědozelená světlá
DD.08.1973-17.01.1979 zelená
DD.08.1973-17.01.1979 nebeská modř
DD.08.1973-17.01.1979 light khaki
DD.08.1973-17.01.1979 green
DD.08.1973-17.01.1979 sky
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-7804-t51863#241859 Verze : 1
Pri uvedenej leteckej nehode sa z lietadla katapultoval mjr.Jiří Ovísek, brat Františka Ovíska. Lietadlo patrilo do stavu 2.letky 6.sbolp.


Zdroj : Vlastné poznatky zo služby u tohto útvaru a letky.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-7804-t51863#414839 Verze : 0
Technikem letounu v té době byl por. Alois Maslík. Letoun se chybou pilota při letu s vysunutou pilotní záclonkou dostal do "druhého režimu" a dopadl naplocho cca 150 m od bytového domu u obce Dolní Němčí. Pilot se úspěšně katapultoval v posledním okamžiku a přistál asi 60m od trosek letounu. Z místní restaurace pak ohlásil nehodu ŘL. Lehce ohořelá přední část trupu se odlomila a sjela po zasněženém svahu ke švestce, o kterou se zastavila. Křídla se odlomila a ležela podél placatého trupu. Zploštělý byl i motor, který do posledního okamžiku běžel na plnou forsáž. Lopatky kompresoru byste nepoznali! Jedna pneumatika hlavního kola byla neporušená. Z 200 ks granátů palubního kanonu se část nepodařilo dohledat. Škoda byla odhadnuta na 17 mil. Kčs. Jako příslušníci zrušené letové směny jsme se v mrazivém počasí netopícím embéčkem jeli podívat na místo nehody. Slunko sice svítilo, ale bylo tak -15 stupňů. Řidič Rosťa zvaný Dolton (taky Berry) při jedné zastávce prohlásil, že už se těší, jak si ohřeje ruky na šulínkovi. Jako suvenýr jsem si tehdy vzal úlomek krytu kompresoru, ale už nevím, kde je...
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-7804-t51863#431625 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více