MiG-21MF 4314

     
Typ:
Type:
MiG-21MF
Výrobce:
Producer:
Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
27.06.1971
Výrobní číslo:
Construction Number:
964313
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.08.1971-15.10.1977 4314
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
15.10.1977 zničen při nehodě
15.10.1977 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Zničen při katastrofě (15.10.1977), U 9.slp byl v době katastrofy technikem letounu npor.Jan Bosňák, K letecké nehodě došlo při plnění úkolu vyšší pilotáže. Letoun řízený majorem Moťkou narazil ve 14. minutě po vzletu do země 1,5 km západně obce Želeč. K nárazu došlo pod úhlem 30° rychlostí 1400-1500 km/h v levém náklonu 70-90°. Motor letounu pracoval v režimi FORSÁŽ. Letoun nejméně v posledních 10 vteřinách před nárazem do země nebyl řízen. Pilot neprovedl katapultáž, nevyslal o situaci žádnou zprávu. S řídícím létání korespondoval naposledy ve třetí minutě letu. Automatický registrátor parametrů byl při nárazu zničen, včetně jeho údajů. Pilot byl podle zdravotní dokumentace k plnění letového úkolu způsobilý.V jeho přípravě na let a v zabezpečení letu nebyly zjištěny nedostatky. Rovněž v přípravě techniky nebyly zjištěny nedostatky. Do organizace a řízení letové akce rušivě zasáhlo částečné omezení leteckého provozu v souvislosti s letem státní důležitosti. Vyšetřováním však nebyla prokázána souvislost tohoto omezení se zapříčiněním katastrofy. Soudně lékařská expertiza shledala u pilota fyzickou zátěž odpovídající buď plnému vypětí fyzických sil, nebo pasivnímu přetížení značným násobkem v průběhu letu, nevylučuje snížení práceschopnosti pilota v průběhu letu ze zdravotních příčin. Hlavní příčina katastrofy nemohla být zjištěna pro vysoký stupeň destrukce letounu, desintegrace těla pilota a nedostatek objektivních důkazů či svědectví o průběhu letu. Vyšetřovací komise se přiklání k závěru, že s největší pravděpodobností došlo pod vlivem velkého zatížení k selhání pilota ze zdravotních příčin. Opírá se o fakt, že pilot v poslední fázi letu nesnížil tah motoru vypnutím forsáže, což byl v dané situaci prvotní a nejjednodušší žádoucí úkon, že nevybíral letoun z klesání, neprovedl katapultáž, ani nepodal zprávu. -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#196273 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.08.1971
Datum vyřazení:
Decommissioned:
15.10.1977
Provozovatel:
Operator:
DD.08.1971-21.03.1973 4. stíhací letecký pluk
21.03.1973-15.10.1977 9. stíhací letecký pluk
DD.08.1971-21.03.1973 4th Fighter Air Regiment
21.03.1973-15.10.1977 9th Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.08.1971-15.10.1977 4314
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.08.1971-15.10.1977 standardní (high visibility)
DD.08.1971-15.10.1977 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.08.1971-15.10.1977 standardní vojenská
DD.08.1971-15.10.1977 standard military
Barvy:
Colors:
DD.08.1971-15.10.1977 kov, stříbrná
DD.08.1971-15.10.1977 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#241864 Verze : 1
Zdroj:
Letectví+kosmonautika 1978, ročník LIV, č. 19. s. 723.
MiG-21MF 4314 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#511134 Verze : 0
Hrob mjr.Jiří Moťka (* 10.11.1932 - + 15.10.1977), Místo: Ďáblický hřbitov - Praha 8, poloha: 14°28'44"V - 50°08'05"S, Stav ze dne 18.11.2009
Foto: Ondřej Knotek
MiG-21MF 4314 -


MiG-21MF 4314 -


MiG-21MF 4314 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#333748 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více