Jagdpanther

     
Název:
Name:
Jagdpanther Ausf.G1/Ausf.G2 Jagdpanther Ausf.G1/Ausf.G2
Originální název:
Original Name:
Jagdpanther Ausf.G1/Ausf.G2
Výrobce:
Producer:
DD.11.1943-DD.04.1945 Mühlenbau und Industrie AG, Braunschweig /
DD.11.1944-DD.04.1945 Maschinenfabrik Niedersachsen-Hannover GmbH, Hannover /
DD.11.1944-DD.04.1945 Maschinenbau und Bahnbedarf AG, Potsdam-Drewitz /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1943-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
415+ (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.10.1943
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
45600 kg 100531 lb
Celková délka:
Overall Length:
9654 mm 31 ft 8 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
3420 (so schürzenmi) mm 11 ft 2 ⅝ in (with schürzen)
Celková výška:
Overall Height:
2715 mm 8 ft 10 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
540 mm 1 ft 9 ¼ in
Pancéřování:
Armour:
horné čelo - 80 mm
dolné čelo - 50 mm
boky nadstavby - 50 mm
zadok nadstavby - 40 mm
boky korby - 40 mm
zadok korby - 40 mm
strop - 16 (neskôr 25 mm)
predné dno - 25 mm
zadné dno - 16 mm
motorový kryt - 16 mm
upper front - 80 mm
lower front - 50 mm
superstructure sides - 50 mm
superstructure rear - 40 mm
hull sides - 40 mm
hull rear - 40 mm
roof - 16 (later 25 mm)
belly forward - 25 mm
belly aft - 16 mm
engine deck - 16 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 230 P30 (vodou chladený 12-valec objemu 23.095 cm3) Maybach HL 230 P30 (12 cyl., water cooled, 23.095 ccm)
Výkon:
Power:
441,3 kW při 2500 ot/min 591.8 bhp at 2500 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF A.K. 7/200 (7+R) ZF A.K. 7/200 (7+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
45 km/h 28 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h 9 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
160 km 99 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
80 km 50 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,45 m 96 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,9 m 35 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,55 m 61 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
8,8 cm PaK 43/3 L/71 (57 nábojov) 8,8 cm PaK 43 L/71 (57 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
1x guľomet MG 34 P kalibru 7,92 mm v Kugelblende
1x guľomet MG 42 kalibru 7,92 mm

(celkovo 2.550 nábojov)
1x machine gun MG 34 P cal. 7,92 mm in Kugelblende
1x machine gun MG 42 cal. 7,92 mm

(total: 2.550 rounds)
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 64/660/150 (87 článkov v jednom páse, neskôr 86 (?))
Tracks:
Kgs 64/660/150 (87 links per side, later 86 links per side (?))
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzer Tracts No.9-3 "Jagdpanther" Panzerjeager Panther (8,8cm)(Sd.Kfz.173) Ausf.G1 und G2, rok vydania 2005, ISBN: 0-9771643-0-6
Walter J. Spielberger - The Panther & Its Variants, rok vydania 1993, ISBN-10: 0887403972, ISBN-13: 9780887403972
Walter J. Spielberger, Hilary L.Doyle, Thomas L.Jentz - Heavy Jagdpanzer Development-Production-Operations, Schiffer Military History, rok vydania 2007, ISBN 978-0-7643-2625-7
URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#423115 Verze : 4
Vznik a vývoj
Už v roku 1939 sa pokúsila firma Krupp o návrh nového Sturmgeschütz mit 8,8cm (8,8cm Flak auf Sonderfahrgestell (Pz.Sfl.IVc)), z ktorého vzišiel jediný prototyp. Tento typ nesplňal očakávania a tak sa už v 9/1941 viedla diskusia medzi firmou Krupp a WaPrüf 6 o novom návrhu ťažkoobrneného samohybného dela. Výkresové návrhy nového dizajnu Pz.Sfl. IVc2 mit 8,8cm L/71 Geschütz zur Begleitung der Infanterie, ako sa označoval tento nový stroj, boli predložené v 1/1942. Išlo o dvojicu návrhov, ktoré sa odlišovali použitým motorom. Na výber bol vznetový motor firmy Deutz-Stern alebo zážihový Maybach HL 90. Vzhľadom na už zavedenú výrobu motorov Maybach HL 90 bola táto motorizácia preferovaná. Podľa možnosti priemyselnej produkcie sa zvažoval druh odpruženia podvozku medzi odpružením torznými tyčami alebo listovými pružinami. Výhodou torzného odpruženia bola o 100 mm nižšia výška vozidla.


Dňa 2.4.1942 bol zástupcom WaPrüf 6 predvedený drevený model Pz.Sfl.IVc2. Tí vzniesli svoje pozmeňujúce požiadavky, ktoré mali konštruktéri zohľadniť. Kontrakt na trojicu prototypov, ktoré niesli zmenené označenie Pz.Sfl. IVd bol zadaný 4.6.1942. Firma Krupp však oznámila, že vzhľadom na kapacitnú vyťaženosť firmy pri výrobe Pz.Kpfw. IV zvažuje prenechať vyhotovenie prototypov firme Deutsche Stahlindustrie v Mühlheim. Počas komunikácie o tom, kto sa má podieľať na výrobe konštrukčných častí prototypov prišla 3.8.1942 z WaPrüf 6 radikálna zmena ohľadom toho, aká platforma sa má použiť. Výber padol na práve vyvíjaný stredný tank Pz.Kpfw. V Panther. Na diskusii z 9/1942 o novom dizajnérskom návrhu stíhača tankov využívajúceho platformu tanku Panther padli viaceré upresňujúce špecifikácie. Koncom 9/1942 boli návrhy prednesené Adolfovi Hitlerovi, ktorý vývoj a výrobu posvätil. Pôvodné pomenovanie Sturmgeschütz (útočné delo) bolo zmenené na Panzerjäger (stíhač tankov). Pokračovaním prác na vývoji bola 15.10.1942 poverená firma Daimler-Benz, ktorá mala podľa plánov začať sériovú produkciu v lete 1943. Firma Krupp bola dozorujúcou firmou, ktorá mala do 11/1942 vyhotoviť drevený model stíhača tankov v mierke 1:1.
Pri inšpekciách WaPrüf 6 z 24.11.1942 a 5.1.1943 boli požadované rôzne úpravy návrhu. Najmarkantnejším bola zmena platformy. Pôvodný návrh využíval platformu VK 30.02 (M), čo bol klasický Panther I (Ausf.D). Pretože už v čase ukončenia vývoja a nábehu sériovej výroby tanku Panther I sa pracovalo na jeho nástupcovi Panther II, bol návrh neskoršieho Jagdpanthera prispôsobený tomuto plánovanému nástupcovi. Pancierovanie jednotlivých častí stroja a ich tvar vychádzal z návrhu Panther II, t.j. napr. čelný pancier mal mať hrúbku 100 mm a bočný tvar korby nebol lomeného tvaru á Pz.Kpfw.V Ausf.D, ale mal mať rovnú hranu ako Panther II, resp. neskorší Pz.Kpfw.V Ausf.G. Po zrušení plánovanej produkcie Panther II 4.5.1943 musel byť novovypracovaný koncept firmy Daimler-Benz opäť prepracovaný na štandard Panther I. Projekt však využíval niektoré dizajnérske modifikácie Panther II.
Ďalšie práce na projekte pokračovali v spolupráci s firmou Miag, ktorá bola vybratá ako hlavný výrobca tohoto stíhača tankov. Pôvodná hrúbka strechy nadstavby bola zredukovaná z 30 na 16 mm, kanón sa posunul 50 mm napravo od osi stroja, zredukoval sa bočný odmer zbrane z 14° na 12° do oboch strán, zmenená bola pozícia tlmiča spätného nárazu kanóna a tým sa zväčšil námer zbrane na 24°. Pôvodne zamýšľaný počet mužov v posádke stíhača bol šesť, no kvôli zvýšeniu zásoby nábojov do kanóna bola posádka zredukovaná na päť mužov. Zredukoval sa i počet periskopov na streche nadstavby z piatich na štyri (dva pevné a dva otočné). Firma Daimler-Benz vyhotovila drevený model v mierke M 1:1. Do firmy Miag bol odoslaný 15.6.1943. Tento model bol predstavený Adolfovi Hitlerovi 20.10.1943.


Prvý prototyp Fgst.Nr.V101 bol dokončený v 10/1943, druhý prototyp Fgst.Nr.V102 v 11/1943.


Oficiálne názvy

Názov
Uvedené v dokumente (dátum)
Pz.Sfl.IVc2 mit 8.8cm L/71 Geschütz zur Begleitung der Infanterie
firemné označenie Krupp (21.1.1942)
schweren Panzerjäger (Pz.Sfl.IVd)(8,8,cm L/71)
WaPrüf 6 (3.8.1942)
schweren Panzerjägers 8,8cm Kw.K. L/71 mit Bauelementen des Pz.Kpfw.Panther
WaPrüf 6 (9.9.1942)
8,8cm Sturmgeschütz 42 (pz.Sfl.IVd)
WaPrüf 6 (24.11.1942)
8,8cm Stu.-Gesch-42 auf Panther-Fahrgestell
Hauptausschuss Panzerwagen (1/1943)
8,8cm Panzerjäger 43/3 (L/71) Panther
WaPrüf 6 (1.5.1943)
Panzerjäger auf Fgst.Panther I (mit 8,8cm Pak 43/3 L/71)
Wa J Rue (15.7.1943)
s.Panzerjager auf Fgst.Panther I (mit 8,8cm Pak 43/3 L/71)
Wa J Rue (15.9.1943)
Sturmgeschütz Panther für 8,8,cm Stu.Kam.43 (Sd.Kfz.173)
In 6 (10/1943)
Jagdpanther
Adolf Hitler (29.11.1943), OKW (1.2.1944), OKH (27.2.1944)
Panzerjäger Panther für 8,8cm Pak 43/3 (Sd.Kfz.173)
K.St.N.1149a (1.3.1944), K.St.N.1154a
Jagdpanther (8,8cm Pak 43/3 L/71 auf Fgst.Panther I)
Wa J Rue (14.3.1944)
s.Pz.-Jäger V 8,8cm Pak 43/3 L/71 "Jagdpanther"
WaPrüf 6 (1.5.1944)
s.Panzerjäger mit 8,8cm Pak L/71 auf Fgst.Panther as "Jagdpanther"
Gen.Insp.d.Pz.Tr. (8.9.1944)
Jagdpanther Ausf.(verzia uvedená v manuáli)
Gen.Insp.d.Pz.Tr.(11.9.1944)
Jagdpanther, Panzerjäger Panther (m. 8,8cm Pak 43/3 L/71)(Sd.Kfz.173)
Wa J Rue (15.11.1944)
Jagdpanther G1
MNH (27.2.1945)



Produkcia
Výrobou stíhačov tankov boli poverené tri firmy (Mühlenbau-und-Industrie-AG, Maschinenfabrik-Niedersachsen a Maschinenfabrik Bahn Bedarf). Produkciu pancierových trupov zabezpečovala len jediná firma Brandenburger Eisenwerke (Kirschmöser) v Brandenburg an der Havel. Sériové čísla začínali od čísla Wanne.Nr.300001, rovnako ako podvozky Fgst.Nr.300001 no kompletizácia Jadpantherov striktne nezohľadňovala rovnaké výrobné čísla (hlavne v neskoršej výrobe). Najvyššie známe výrobné číslo trupu bolo Wanne Nr.300795, to znamená, že len približne polovica vyrobených trupov sa dočkala kompletizácie na plnohodnotný stíhač tankov. Sú známe viaceré fotografie množstva rozpracovaných a nedokončených zvarencov trupov. Produkcia stíhačov často viazla kvôli náletom, výpadkom elektriny, či nedostatku pracovných síl.



Dátum
Prevzaté
Miag (Fgst.Nr.300001-?)
M.N.H. 1) (Fgst.Nr.303001-?)
MBA (Fgst.Nr.30(6)001-?)
11/1943
1
1


12/1943
0
0


1/1944
5
5


2/1944
7
7


3/1944
8
8


4/1944
10
10


5/1944
10
10


6/1944
6
6


7/1944
15
15


8/1944
14
14


9/1944
21
21


10/1944
8
8


11/1944
55
35
20
(0)
12/1944
67
37
30
(0)
1/1945
72
35
35
(2)
2/1945
42
22
(10)
(10)
3/1945
52
32
(10)
(10)
4/1945
(21)
3
(7)
(11)
Celkom
(415)
270
112
33



Údaje v zátvorkách sú odhad/kalkulácia za pomoci iných zdrojov ako sú plánované počty a hlásenia o produkcii.
1) - Celkový počet vyrobených Jagdpantherov v továrni MNH bolo 112 kusov. Hlásenia o mesačných produkciách sa nedochovali.



Popis konštrukcie
Počas výroby Jagdpanthera dochádzalo k neustálym modifikáciám. Prvých 50 stíhačov malo strop nadstavby vyrobený zo 16 mm hrubého pancierového plechu. Ďalšia produkcia dostala 25 mm hrubé pancierové plechy. Sú zname minimálne tri podoby Kugelblende, tri podoby krytov vodičovho periskopu. Vývojom prešiel ochranný výklenok kanóna (4 typy), dorazy kyvných ramien (4 typy), závesy schurzenov boli inej konštrukcie u firmy Miag, iné u M.N.H., modifikovala sa základňa uchytenia antény atď. Firma Miag montovala u časti produkcie (Fgst.Nr.300026-300100) iné dorazy pre hornú úvrať kyvného ramena na 1.pozícii po oboch stranách.


Podvozok bol prevzatý z klasického Panthera. Pre modelárov je zaujímavosťou použitie troch rôznych typov kyvných ramien pre pojazdové kolesá, čo nezohľadnujú viacerí výrobcovia modelov.

Typ kyvného ramena
Použité na pozícii pojazdového kolesa/torznej tyče (počítané spredu)
verstärkte Siepmann-Kurbel (021 St 48393-40)
1., 8. (na pravej strane), 7. (na ľavej strane)
verstärkte Bochumer-Vereins-Kurbel (021 St 48393-14)
2.
normale Siepmann-Hohlkurbel (021 St 48303-30)
zvyšné pozície



Zaujímavosťou je, že výrobné čísla vaní (Wanne Nr.) a výrobné čísla skompletovaných podvozkov (Fgst.Nr.) boli u prvej série 50 stíhačov tankov zhodné t.j. napr. Fgst.Nr.300022 mal vaňu Wanne Nr.300022. Pri ďalšej produkcii to už nebolo pravidlom a používali sa vane podľa dostupnosti a sériové čísla podvozkov a vaní bývali rozdielne. Sériové čísla korieb Ausf.G1 boli Wanne Nr.300001-300300. Sériové čísla korieb Ausf.G2 boli Wanne Nr.300301-300795 (300795 je najvyššie doposiaľ identifikované sériové číslo korby).



Sú známe dve základné verzie Jagdpanthera a to Ausf.G1 a Ausf.G2.
Modifikácia Ausf.G1 mala zadnú stropnú časť korby tvorenú poklopom, vstupmi a výstupmi vzduchu, plniacimi otvormi atď. prevzatú z Pz.Kpfw.V Ausf.A. Vyrábala sa súbežne s verziou Ausf.G2 až do konca vojny.
Modifikácia Ausf.G2 mala zadnú stropnú časť korby tvorenú poklopom, vstupmi a výstupmi vzduchu, plniacimi otvormi atď. prevzatú a modifikovanú z Pz.Kpfw.V Ausf.G (neboli identické).


Vzhľadom na rozdielnu dĺžku tejto partie bol sklon zadnej časti nadstavby u oboch verzií rozdielny. Tým pádom tento rozdiel ovplyvňoval i tvar a rozmery bokov nadstavby. Tieto rozdiely však naovplyvnili celkovú dĺžku Jagdpanthera. Táto modifikácia odrážala vnútorné zmeny chladiaceho systému prevzatého z tanku Pz.Kpfw.V Ausf.G. Od 5/1944 sa na tankoch Pz.Kpfw.V Ausf.G začal montovať namiesto odlievaného pancierového krytu výstupu výfuku oblého tvaru zváraný kryt hranatého tvaru. Takýto kryt však dostali stroje Jagdpanther až v závere produkcie.
Ako prevencia proti stratám náradia neseného na externých závesoch navarených v prednej časti bokov nadstavby boli tieto závesy zrušené a väčšina nástrojov bola presunutá do zadných priestorov vozidla. Na pravej strane stroja zotrvala montáž drevenej podložky pod zdvihák, na ľavej strane zotrvala montáž tubusu s čistiacimi tyčami kanóna. Tubus často posádky premietnili do zadnej časti motorového poklopu. Po bokoch stroja zostali len úchyty pre ťažné laná a úchyty pre náhradné články pásov.
Mnohé úpravy a požiadavky na úpravy zaviedli a požadovali zaviesť do výroby príslušníci schwere Panzerjäger-Abteilung 654, ktorí boli prvou jednotkou, ktorá dostala stíhače Jagdpanther. Existoval súpis požadovaných úprav vypracovaných veliteľom jednotky Hauptmannom Noakom (datovaný k 25.7.1944), z ktorých niektoré boli neskôr zavedené do sériovej výroby.
Spomeniem len niektoré charakteristické modifikácie prevedené v opravárenských jednotkách schwere Panzerjäger-Abteilung 654:
- montáž schránky na ľavom zadnom pancieri nadstavby
- demontáž privarených nosičov výstroje po bokoch nadstavby a presun výstroje na zadné partie stíhača. Toto riešenie zabraňovalo stratám výstroje. Zachovaný bol predný úchyt ťažného lana.
- montáž ochranného límca okolo zameriavača kanóna
- zaslepenie ľavého priezoru pre pozorovací periskop vodiča


Oficiálne výrobné modifikácie:

Dátum zavedenia modifikácie
Druh modifikácie (popis)
3/1944
Na streche nadstavby pred poklopom nabíjača sa začala montovať trojica úchytov pre diaľkomer EM 0,9m R.
4/1944
Paralelne s montážou kanóna s monoblokovou hlavňou sa od tohoto obdobia začal montovať kanón Pak 43/3 so stupňovitou hlavňou. Kanón s monoblokovou hlavňou mal na jeho vyváženie použité závažie, ktoré bolo priskrutkované k ochrannému krytu pri závere kanóna. Je zdokumentované použitie monoblokovej hlavne ešte i z 10/1944. Kanón so stupňovitou hlavňou mal vyváženie kanóna riešené pomocou pružiny. Zväčšil sa objem zásobníka hydraulickej brzdy pre tlmenie spätného rázu pri výstrele z 5,1 litra na 6 litrov.
5/1944
Na kryt servisného vstupu k motoru sa začalo montovať ťažné zariadenie pre odťah pokazenej techniky pomocou ťažnej tyče. Pôvodný 15 tonový zdvihák montovaný horizontálne pod výfukmi bol nahradený 20 tonovým zdvihákom montovaným vertikálne medzi výfukmi.
6/1944
Eliminoval sa ľavý z dvojice pozorovacích periskopov vodiča. Otvor po periskope bol zavarený 5 mm hrubým plechom. Dažďový odkvap nad periskopmi vodiča v tvare obráteného písmena "V" bol od tejto zmeny zmenenil na jednoduchý naklonený odkvap. Odkvap bol v 7/1944 zrušený. Doposiaľ používaná "ťažká" úsťová brzda (Mündungsbremse 05B3801-22 určenej pre 8,8 cm Kw.K.36 a 8,8 cm Pak 43/2) sa začala nahrádzať ľahšou a menšou verziou (M8,8 05St0816-001 určenej pre 8,8 cm PaK 43/41). Začalo sa montovať nové väčšie napínacie koleso, ktoré bolo navrhnuté ako samočistiace. Pôvodný výklenok na ochranu lafetácie kanóna (Geschütznische 021B51244), ktorý bol uchytený pomocou kolíkov a skrutiek v interiéri bol od tohoto obdobia nahradzovaný modifikovaným typom (Geschütznische 021B51251), ktorý bol k čelnému pancieru prichytený dvoma štvoricami skrutiek.
7/1944
Pásy Kgs 64/640/160 vyrobené vo firme August Engels Eisengiesserei, Werk Dellingsen (kód výrobcu "crg") dostali na ľavom konci malý hrot/výstupok. Vzhľadom na nedostatočné zásobovanie obrannou zbraňou Nahverteidigungswaffe mali mnohé stroje vyrobené pred 6/1944 otvor pre montáž tejto zbrane zaslepený pancierovou krytkou okrúhleho tvaru priskrutkovanou štvoricou skrutiek. Od 7/1944 sa dodávky zlepšili a montáž Nahverteidigungswaffe sa stalo štandardom. Od Fgst.Nr.300051 bola strecha nadstavby vyrobená z 25 mm hrubého panciera. Zväčšila sa i hrúbka základne pre otočný periskop veliteľa vozidla z 20 mm na 25 mm. Pôvodné poklopy veliteľa a nabíjača mali jeden zámok, od tohoto obdobia sa začal montovať poklopy s dvojicou zámkov. Pôvodné chrániče periskopov mali výšku 110 mm, po novom mali výšku zredukovanú na 100 mm. Pôvodná dvojica výfukov bola tvorená samostatnou výfukovou trubicou. Od tohoto obdobia sa na ľavý výfuk montovala dvojica prídavných výfukových trubíc, ktoré mali pomôcť pri chladení ľavej polovice motora (valcov na ľavej strane). Táto modifikácia sa výfukov sa eliminovala pri verzii Ausf.G2, ktorá mala modifikovaný chladiaci systém. Pravdepodobne od tohoto obdobia sa začalo montovať madlo na veľký poklop na zadnej strane nadstavby (madlo bolo v horizontálnej polohe).
8/1944
Na štít kanóna "Topfblende" sa na jeho hornej časti začal predvŕtavať závit pre uchytenie závesného oka, ktoré výrazne uľahčilo manipuláciu s týmto ťažkým krytom pri jeho montáži a demontáži.
9/1944
Zastavila sa aplikácia antimagnetickej pasty zimmerit. Modifikovali/zosilnili sa lopatky ventilátorov zabezpečujúce chladenie motora. Vozidlá vybavené takýmito ventilátormi mali na vstupných mrežovitých krytoch malý červený krížik. Začali sa montovať modifikované rozvodovky, u pôvodných dochádzalo k poruchám.
10/1944
Opäť sa modifikoval výklenok na ochranu lafetácie kanóna (Geschütznische 021B51251). Zmenila sa jeho hrúbka a jeho tvar. Neskôr sa v spodnej časti krytu vyvŕtavali väčšie otvory pre hlavy skrutiek, aby sa k nim pri montáži uľahčil prístup (90 mm vs. 115 mm). Modifikoval sa tvar streliska pre guľomet Kugelblende. Pôvodne bol konštruovaný tak, že hladký sklz otvoru spôsoboval, že odrazené strely zasahovali hlaveň guľometu. Modifikáciou bolo, že otvor dostal stupňovitý tvar, ktorý už strely neodrážal. V závere produkcie bol tento kryt opäť modifikovaný, bol mierne väčší a mal mierne sploštený tvar. Vo firme Miag sa začali na strop nadstavby navárať úchyty pre 2 tonový pomocný žeriav (Pilze). Firma M.N.H. nikdy tieto úchyty nemontovala. 31.10.1944 bolo nariadené nemaľovať interiéry tankov, exteriérovou základnou farbou sa mala stať základná červeno-hnedá farba (Rotbraun RAL 8017). Doplnkovými farbami mali byť Olivegrün RAL 6003 a Dunkelgelb RAL 7028. V prípade nedostatku Dunkelgelb RAL 7028 sa mohli použiť zásoby staršej kamuflážnej farby Dunkelgrau RAL 7021. Koncom tohoto mesiaca sa začala montovať ochranný plechový kryt výfukového potrubia, ktorý mal zabraňovať odhaleniu stroja v noci, ktorého prezrádzalo rozžeravené potrubie. U verzie Ausf.G2 sa začal montovať tlmič výfukových plynov, ktorý spoľahlivo eliminovalo nočné demaskovanie, ktoré spôsobovali rozžeravené výfukové trubky. Neskôr sa na tlmič modifikoval montážou ešte ďalšieho zakriveného potrubia, ktoré pravdepodobne eliminovalo odhalenie stroja z lietadiel (?). Tento tlmič sa však dá nájsť i na verzii Ausf.G1. Začal sa montovať nový systém vykurovania priestoru posádky v zimnom období. Charakteristickou črtou tohoto systému je vyvýšený kryt ventilátora na ľavej strane. Pôvodný ventilátor vyfukujúci teplý vzduch od chladiča sa následne vracal cez potrubie v tomto kryte do rozvodnej potrubnej siete do priestoru posádky a k batériám. Nasledovala úprava, kedy sa montovali pancierové krytky (segmenty) nad týmto vyvýšeným krytom ventilátora, ktorými sa reguloval prietok vyfukujúceho vzduchu. Tým sa dala regulovať teplota vykurovania. Do tohoto systému patrila i montáž posuvných krytiek regulujúcich prietok vzduchu nad obdĺžníkovými vstupmi vzduchu na pravej strane.
11/1944
Ochranný plechový kryt periskopu vodiča bol zväčšený zo šírky 206 na 226 mm. V tomto období bolo firme M.N.H. firmou Miag dodaných 80 skeletov, z ktorých desať nadstavieb malo zmenenú pozíciu vetracieho vstupného otvoru. Tento bol situovaný v prednej časti strechy nadstavby nad kanónom (známe Fgst.Nr. 303003, 303006, 303011, 303012, 303016, 303017, 303018, 303019 a 303020). Charakteristickými znakmi tejto malej série boli opačne montované poklopy nabíjača a veliteľa, mali ľavý blatník s výrezom pre lopatu. Vozidlá firmy M.N.H. nemali úchyty pre skladací žeriav (Pilze). Madlo veľkého poklopu na zadnej strane nadstavby bolo uchytené vertikálne. Firma M.N.H. vybavovala svoje stíhače odlišnou konfiguráciou blatníkov montovaných po dĺžke vozidla (6-dielny). Firma Miag taktiež produkovala stíhače s ventilátorom presunutým nad kanón v prednej časti stropu nadstavby, podľa toho aké skelety dostávala od výrobcov. Miag montoval na svoje stíhače odlišnú konfiguráciu blatníkov montovaných po dĺžke vozidla (4-dielny, bez výrezu pre lopatu). Pravdepodobne od tohoto obdobia sa začalo montovať madlo na veľký poklop na zadnej strane nadstavby. Madlo bolo vo vertikálnej polohe (M.N.H.).
12/1944
V hlásení M.N.H. sa uvádza, že sa začali vyrábať vane s jedným otvorom pre pozorovací periskop vodiča. Výroba takýchto vaní bola zavedená niekedy v čase výroby Wanne.Nr.300186 - Wanne.Nr.300294. V hlásení M.N.H. z 20.12.1944 sa uvádza zavedenie zmien od 31. vyrobeného Jagdpanthera tejto firmy (Fgst.Nr.303031). Jednalo sa o zmenu uloženia rádiovýbavy (presunutá dopredu nasmiesto úchyteného samopalu MP, guľometnej hlavne a trojice sáčkových zásobníkov munície do guľometu), zrušenie jedného zásobníka na 3 ks munície do kanóna v prednej časti a zrušenie jednej z dvojice sedačiek nabíjača. Pôvodná sedačka veliteľa bola určená pre rádiooperátora, veliteľ dostal novú sedačku.
1/1945
-
2/1945
Pravdepodobne v tomto období sa začala montovať odlievaná klzná pätka, ktorá nahradila podpornú kladku namontovanú v zadnej časti pancierového krytu pohonu hnacieho kolesa. Takáto pätka je známa z Fgst.Nr.303091 a 303101 (M.N.H.). Pre nedostatok odkladacích skriniek na materiál a výbavu montovaných na zadný pancier korby boli niektoré stíhače Jagdpanther Ausf.G1 dodané bez nich. Zaviedlo sa opätovné natieranie vnútorných stien a strechy nadstavby farbou slonová kosť. Zvyšné časti boli bez náteru, resp. boli v základnej farbe červený oxid.
3/1945
Od 1.3.1945 sa mala základnou kamuflážnou farbou stať Dunkelgrün. Pokiaľ však budú dostupné zásoby starých kamuflážnych farieb mohli sa použiť do 30.5.1945. Od 1.6.1945 sa však mal tento predpis o novej kamuflážnej farbe plne implementovať do sériovej výroby.
4/1945
Začali sa montovať nové kryty stredového uloženia hnacích kolies, ktoré boli uchytené štvoricou skrutiek. Začalo sa montovať modifikované Kugelblende so splošteným tvarom (Fgst.Nr.303101). Vo firme M.N.H. sa začali montovať odkladacie schránky na zadnom pancieri korby s piatimi zvislými prelismi (štandarne mali schránky dvojicu prelisov do kríža).



Jednotky vyzbrojené stíhačom tankov Jagdpanther:




Dodnes zachované stíhače tankov Jagdpanther:

Lokalizácia/majiteľ
Krajina
Verzia Ausf.G1/Ausf.G2
Fgst.Nr.
Výrobca (dátum výroby)
Poznámka
Imperial War Museum
Veľká Británia
Ausf.G1
300054
Miag (7/1944)
Befehls-Jagdpanther pochádzajúci z jednotky schwere Panzerjäger-Abteilung 559. Niesol taktické označenie "01".
Bovington Tank Museum
Veľká Británia
Ausf.G2
303101
M.N.H. (1945/46)
Stíhač bol skompletovaný až po skončení vojny v M.N.H. v réžii britskej REME (Royal Electrical and Mechanical Engineers) 823 Armoured Troops Workshop s posádkou v nemeckom meste Laatzen. Vozidlo bolo následne rozsiahlo testované.
Weald Foundation
Veľká Británia
Ausf.G1
300185
Miag (1/1945)
Rozstrieľané vozidlo bolo nájdené na nemeckom cvičisku. Bolo rozsiahlo zrekonštruované do pojazdného stavu. Motor a prevodovka vozidla boli získané z múzea v Overloone.
Munster Panzer Museum
Nemecko
Ausf.G2


Vozidlo je v pojazdnom stave.
Technik Museum Sinsheim
Nemecko
Ausf.G1


Rozstrieľané vozidlo bolo nájdené na nemeckom cvičisku. Bolo rozsiahlo zrekonštruované za pomoci dielov z Francúzska a Švajčiarska (Thun). Časť stroja je iba replika.
Wehrtechnische Dienststelle Trier
Nemecko
Ausf.G1
300099 (Wanne Nr.300185)
Miag (10/1944)
Vozidlo bolo získané zo Saumuru a bolo v Heeresinstwerk at Darmstadt v Nemecku zrekonštruované do pojazdového stavu.
Panzermuseum, Thun
Švajčiarsko
Ausf.G1
300100
Miag (10/1944)
Zničený 22.11.1944 pri bitke o Friesen (neďaleko Mulhouse vo Francúzsku). Vozidlo patrilo jednotke schwere Panzerjäger-Abteilung 654 a nieslo taktické označenie "323" (veliteľ vozidla Feldwebel Gerdes). Vozidlo bolo zničené zásahom z bazooky.
Musée des Blindés, Saumur
Francúzsko
Ausf.G1



Tankové múzeum v Kubinke
Rusko
Ausf.G1

MNH

Aberdeen U.S. Army Ordnance Museum
Spojené štáty americké
Ausf.G1
303018
MNH (11/1944)
Ukoristený počas bitky v Ardenách.



Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzer Tracts No.9-3 "Jagdpanther" Panzerjeager Panther (8,8cm)(Sd.Kfz.173) Ausf.G1 und G2, rok vydania 2005, ISBN: 0-9771643-0-6
Walter J. Spielberger - The Panther & Its Variants, rok vydania 1993, ISBN-10: 0887403972, ISBN-13: 9780887403972
Walter J. Spielberger, Hilary L.Doyle, Thomas L.Jentz - Heavy Jagdpanzer Development-Production-Operations, Schiffer Military History, rok vydania 2007, ISBN 978-0-7643-2625-7
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html

Jagdpanther - V pozadí drevená maketa Jagdpanthera

V pozadí drevená maketa Jagdpanthera
Jagdpanther - Pôvodný model Jagpanthera využívajúci platformu VK 30.02(M)

Pôvodný model Jagpanthera využívajúci platformu VK 30.02(M)
URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#128427 Verze : 29
www.ebay.de

Jagdpanther - Fgst.Nr.V102

Fgst.Nr.V102
Jagdpanther - Fgst.Nr.V102

Fgst.Nr.V102
Jagdpanther - Fgst.Nr.V102 dokončený v 11/1943

Fgst.Nr.V102 dokončený v 11/1943
Jagdpanther - Fgst.Nr.V101

Fgst.Nr.V101
Jagdpanther - Fgst.Nr.V101

Fgst.Nr.V101
Jagdpanther - Prvý prototyp Fgst.Nr.V101 dokončený v 10/1943.

Prvý prototyp Fgst.Nr.V101 dokončený v 10/1943.
URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#33882 Verze : 2
Velmi netradiční úprava Jagdpanteru. Jde o zkoušky na poligonu Mühlenbau- und Industrieaktiengesellschaft (MIAG).


Edit: brano (zlúčené a doplnené príspevky)


www.ebay.de

Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#244616 Verze : 3
Jagdpanther Ausf.G2 Fgst.Nr.303101 skompletovaný po skončení vojny v M.N.H. v réžii britskej REME (Royal Electrical and Mechanical Engineers) 823 Armoured Troops Workshop s posádkou v nemeckom meste Laatzen. Vozidlo bolo následne rozsiahlo testované.








URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#2925 Verze : 0
Tak ještě nějaké obrázky Jagdpanthera, který měl být restaurován ve Velké Británii do pojízdného stavu. Vrak měl být objeven v nejmenovaném vojenském prostoru a po vyproštění byl převezen do muzea, kde na něm začaly práce na jejimž konci měl být pojízdný unikát.
Jak se práce povedla a jak probíhala se můžete podívat na fotkách. Jelikož nalezený kus neměl žádnou výzbroj, musela se vzít z jiného kusu nebo spíše kousku, který se zachoval. Že to nebyla práce snadná je vidět z fotek, ale výsledek stojí za to!!!!! I dnes dá najít něco na co se zapomenulo.
Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#186392 Verze : 0
Interiér Befehls-Jagdpanthera Ausf.G1 (Fgst.Nr.300054) pôvodne z jednotky schwere Panzerjäger-Abteilung 559. Dnes sa nachádza v londýnskom Imperial War Museum.
Jagdpanther - Na ochrannom kryte záveru kanóna je priskrutkované vyvažovacie závažie.

Na ochrannom kryte záveru kanóna je priskrutkované vyvažovacie závažie.
Jagdpanther - Zaujímavý pohľad na uchytenie výklenku na ochranu lafetácie kanóna. Z dvojice štrbín pre pozorovacie periskopy vodiča bol ľavý eliminovaný navarením 5 mm plechu.

Zaujímavý pohľad na uchytenie výklenku na ochranu lafetácie kanóna. Z dvojice štrbín pre pozorovacie periskopy vodiča bol ľavý eliminovaný navarením 5 mm plechu.
URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#185955 Verze : 0
Imperial War Museum London


Foto vlastní
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#321586 Verze : 0
Imperial War Museun London


Foto vlastní
Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#321587 Verze : 0
vlastní foto Bovington 05 a Koblenz
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#380390 Verze : 0
Výrobní linka Jagdpantherů a Pantherů.


Foto via Panzernet

Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#453904 Verze : 0
Z restaurování jednoho nalezeného stroje,..
Dolin
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#186389 Verze : 0
...
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#69769 Verze : 0
...
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#69763 Verze : 0
...
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#69761 Verze : 0
Zaniknuté internetové stránky.
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#33883 Verze : 0
Zaniknuté internetové stránky.
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#33881 Verze : 0
Zaniknuté internetové stránky.
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#25177 Verze : 0
Zaniknuté internetové stránky.
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#25174 Verze : 0
Zaniknuté internetové stránky.
Jagdpanther -


Jagdpanther -


Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#25175 Verze : 0
Na serveru RM se v jednom vlákně objevil i tento krásný jagdpanter late. Stroj by měl být z Kasselu 1945. Kamufláž pruhovaná.


(foto mám doma s touto popiskou již delší domu, ale když už je to venku jinde,....)


Zdroj :


www.rozzlobenimuzi.com
Jagdpanther -


URL : https://www.valka.cz/Jagdpanther-t507#292536 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více