URL : https://www.valka.cz/Doolittle-James-Harold-t50512#499218
Verze : 3
Reklama
(full) General James Harold "Jimmy" Doolittle
(14.12.1896 - 27.9.1993)
Jimmy Doolittle se narodil 14. prosince 1896 v kalifornské Alamedě, mládí však prožil v Nome na Aljašce, kde jeho otec působil jako zlatokop, a získal si tam pověst dobrého boxera. Střední školu však absolvoval v Kalifornii a ve studiích pokračoval na Kalifornské důlní univerzitě. Po vstupu USA do války však školu přerušil (titul získal až v roce 1922) a v říjnu 1917 vstoupil do armády. Přihlásil se k spojovacímu vojsku jako letecký kadet. 11.3.1918 ukončil pilotní výcvik na letecké základně Rockwell Field v Kalifornii a v hodnosti poručíka se stal leteckým instruktorem. V této pozici strávil celý zbytek války a působil na mnoha základnách po celé zemi, především však v Kalifornii a Texasu. Během služby v Texasu pak sloužil i u 104. a 90. perutě a také prováděl hlídkové lety nad mexickou hranicí.
Po demobilizaci mu bylo umožněno zůstat u armády. Absolvoval školu pro letecké mechaniky v Kelly Field v Texasu a kurz leteckého inženýrství v McCook Field v Ohiu a 1.7.1920 byl povýšen na nadporučíka. Mezi válkami patřil k známým propagátorům letectví a zkušebním pilotům. Získal několik prvenství: např. první přelet napříč Spojenými státy (za což byl vyznamenán DFC) nebo byl prvním, kdo dokázal provést vnější přemet. Účastnil se také rychlostních závodů hydroplánů. Za své výkony byl několikrát oceněn Mackay Trophy. V armádě pak patřil do 1. provizorní letecké brigády brig. gen. Billyho Mitchella, která v roce 1921 dokázala, že letouny mohou potopit bitevní loď.
V roce 1923 se přihlásil na Massachusettský technologický institut a během dvou let si zdě udělal doktorát v leteckém inženýrství. Poté byl vyslán jako předváděcí pilot do Jižní Ameriky. Právě tam se mu v roce 1926 povedl poprvé vnější přemet. Po návratu do států se pak zabýval vývojem leteckých přístrojů pro let v mlze. Podílel se například na vytvoření umělého horizontu a v roce 1929 provedl první start, let a přistání pouze podle přístrojů, za což později získal Harmon Trophy.
15.2.1930 opustil armádu v hodnosti majora a stal se vedoucím leteckého oddělení Shell Oil Company, kde ovlivnil zavedení 100oktanového leteckého benzínu. Nadále se také věnoval leteckému závodění a v roce 1932 vytvořil světový rychlostní rekord (476kmh na stroji Gee Bee R-1). Po vítězství ve třech velkých leteckých závodech (Schneider Trophy, Bendix Trophy a Thompson Trophy) závodit přestal a od dubna 1934 se stal členem vojenské komise pro studium organizace Vzdušného sboru.
1.7.1940 se Doolittle vrátil do aktivní služby a spolupracoval s výrobci aut na přechodu jejich továren na leteckou výrobu. V srpnu byl pak vyslán do Británie jako pozorovatel. Jinak ho gen.Arnold používal coby řešitele technických problémů. Po útoku na Pearl Harbour požádal, aby se mohl vrátit k létání, byl však pouze přeložen na velitelství armádních vzdušných sil do Washingtonu, kde pracoval na speciálních projektech přímo pro Arnolda.
Mezitím bylo rozhodnuto o provedení úderu na Japonské ostrovy. Kvůli neexistenci základen v dostatečné blízkosti bylo nutno využít letadlových lodí. Jejich letouny však neměly dostatečný dolet, což dávalo všanc bezpečnost celého svazu. Bylo proto přistoupeno k použití armádních bombardérů. Jimmy Doolittle byl vybrán, aby operaci připravil a vycvičil posádky pro start z letadlové lodi. Později si vydobyl, aby nálet sám vedl. 2.1.1942 byl povýšen na podplukovníka a začal s přípravami. 18.4.1942 pak 16 bombardérů B-25B provedlo nálet na Tokio, Osaku, Kobe a Nagoju. Přistát na letišti v Číně, jak bylo naplánováno, se sice nepodařilo žádnému ze strojů a všechny byly ztraceny, z posádek však pouze dvě padly do zajetí a třetí byla internována v SSSR. Přesto byla operace považována za velký úspěch a Doolittle byl již 19.4.1942 povýšen na brigádního generála a navíc byl vyznamenán Medal of Honor.
V červenci byl zařazen k vznikající 8. letecké armádě v Anglii, ale už v září se stal velitelem 12.letecké armády v severní Africe. V listopadu přišlo další povýšení - na generálmajora - a od března 1943 velel Doolittle spojeneckému strategickému letectvu v severozápadní Africe. V listopadu 1943 se stal velitelem 15. letecké armády a od ledna 1944 až do září 1945 velel 8. letecké armádě, přičemž od 13.3.1944 byl generálporučíkem.
10.5.1946 odešel Doolittle do zálohy (byl záložním důstojníkem s nejvyšší hosností) a stal se viceprezidentem Shell Oil Company (posléze i ředitelem). S armádou však zůstal v kontaktu. V březnu 1951 byl jmenován zvláštním poradcem náčelníka štábu vzdušných sil. Jeho působení vedlo k programům balistických střel a vesmírného výzkumu. Tuto funkci opustil 28.2.1959, nadále však působil jako předseda výboru pro laboratoří vesmírných technologií.
4.4.1985 byl v civilu povýšen na čtyřhvězdičkového generála.
Zemřel 27.9.1993 v Kalifornii a byl pochován na Arlingtonském hřbitově.
povýšení Jamese Doolittla (uprostřed) na čtyřhvězdičkového generála prezidentem Ronaldem Reaganem (vlevo) a senátorem za Arizonu Barrym Goldwaterem (vpravo), 10. dubna 1985, kdy bylo Doolittleovi 88 let.
generál ve výslužbě James Doolittle v roce 1986, ve věku necelých 90 let.
URL : https://www.valka.cz/Doolittle-James-Harold-t50512#665464
Verze : 2
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.