25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage

25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage
Húfnica označovaná aj ako 18/25pdr využíval lafetu 18pdr Mk.IV. Typ bol po prvý raz bojovo nasadený v Nórsku v apríli 1940. Bol aj vo výzbroji jednotiek Britského expedičného zboru vo Francúzsku, kde po jeho evakuácii väčšina diel zostala a dostala sa do rúk Wehrmachtu. Nemci ho zaradili do výzbroje pod označením 8,76cm FK 281 (e).
Výrobca: Royal Ordnance
Vyrábaný: 1936 - 1939
Počet vyrobených kusov: viac ako 12 000
TTD:
Kaliber: 87,63 mm
Hmotnosť: 1625 kg
Námer: -5 st až +37,5 st.
Odmer: 4 st. na každú stranu
Hmotnosť projektilu: 11,34 kg HE, 9,89 zadymovací, 10,51 kg HE
Úsťová rýchlosť strely: 198 m/s zadymovací, 297 m/s HE
Rýchlosť paľby: 6-8 rán/min


Zbraň na pripojených záberoch je z expozície Royal Artillery Musea vo Woolwichi.


Zdroj:
panzergeneral.strategyplanet.gamespy.com
25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage -


25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage -


25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage -


25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage -


25pdr QF Mk.1 on 18 pdr Mk.4 carriage -


URL : https://www.valka.cz/25pdr-QF-Mk-1-on-18-pdr-Mk-4-carriage-t50149#193226 Verze : 0
Jen poznámka, počet 12 000 kusů se nevztahuje k tomuto konkrétnímu typu ale všem vyrobeným 25 liberním kanonovým houfnicím (tedy QF 25pdr howitzer) počet děl označovaných QF 25 pdr MkI on carriage 25/18pr MkIVP je ve skutečnosti malý a většina jich byla ztracena při akci v Norsku a Francii v roce 1940. Výrobcem byla "Royal Ordnance Factory" v městě Leeds
doplním ještě TTD
délka hlavně : (L/28) 2457 mm (se závěrem)
délka vývrtu : 1885,3 mm
délka hlavně bez závěru (tedy vnitřní) : 2346 mm
přepravní váha : 2516 kg (součástí zbraně je i kolesna s municí)
váha hlavně : 450kg
úsťová rychlost : 453 m/s
váha střely : 11,34 kg
dostřel : 10 790 m
rychlost palby : 12 - 14 ran za minutu
Jde o dělo vyráběné od poloviny třicátých let, vzhledem k finančním potížím (na armádu nebylo v meziválečném období mnoho peněz) bylo použito starších lafet 18 liberních kanobů (ty byly použity už v období WWI ) a rovněž jejich hlavní. Tyto hlavně byly z původní ráže 83,8 mm na novou ráži 87,6 mm. Na fotce je vidět starší oblý závěr který pozdější 25 liberní houfnice už nemají. Lafeta byla ale poměrně zastaralé konstrukce a omezeovala odměr takže byla posléze nahrazena jinou a dělo se pak jmenovalo QF 25 pdr MkI on carriage 25/18pr Mk.VP (stále ještě mělo převrtanou původní hlaveň 18 liberního kanonu).
dělo o kterém je tento příspěvek vzniklo na požadavek armády nahradit 18 liberní kanon a houfnici ráže 114 mm. Kromě zjednodušení zásobování municí bylo hlavním účelem získat zbraň s pohyblivostí kanonu, ale hmotnější (a tedy účinější) municí, která by navíc střílela i horní skupinou úhlů (což kanon nemohla a při boji se zakopaným nepřítelem to dost chybělo). to se po poměrně dlouhé době (vývoj byl zadán počátkem 20´let a dokončen až v první polovině let 30´) povedlo konstrukcí právě tohoto děla. Toto dělo se pak stalo prvním z celé rodiny děl obvykle označovaných jako 25 pdr howitzer (tedy 25 liberní houfnice) která byla používána až do sedmdesátých let (poslední mně známé použití bylo na Kypru v roce 1973), právě k nim se vztahuje těch 12000 kusů vyrobených a zmiňovaných v předchozím příspěvku.
Jde o jednu z prvních kanonových houfnic které byly zavedeny do armády tedy o dělo které spojuje vlastnosti kanonu (přímá střelba) s vlastnostmi houfnice (palba horní skupinou úhlů a hmotnější střela).
URL : https://www.valka.cz/25pdr-QF-Mk-1-on-18-pdr-Mk-4-carriage-t50149#193320 Verze : 0
25-pdr Q. F. Mk. 1 na podvozku 18-pdr Mk. 4


Internetové studie s názvem "British Artillery in World War 2" v kapitole "The Guns" uvádí dva odkazy na počty děl v britské armádě.


První tabulka se vztahuje k měsíci květnu 1940 a uvádí tyto údaje o zbrani 18/25-pdr:
- ztraceno v bojích ......... 704 kusů
- teritoriální jednotky ..... 269 kusů
- zámořská jednotky ..... 146 kusů
- ve výrobě ................... 299 kusů
celkem ........................ 1418 kusů



Druhý údaj uvádí počty, které se od horní tabulky mírně liší.


Zbraně přestavěné z ráže 3,3 palce: 18-pdr Q. F. Mk. 4, na ráži 3,45 palce: 18/25-pdr Q. F. Mk. 1
- v letech 1937-1939: 611 kusů
- v letech 1939-1941: 811 kusů
celkem .................... 1422 kusy


Označení lafet
- písmeno R (rubber), je označením pro konstrukci podvozku s plnopryžovou bandáží kol
- písmeno P (pneu), přísluší podvozkům vybavených koly s klasickou pneumatikou


Internet
http://members.tripod.com/~nigelef/gunsintro.htm
www.btinternet.com
http://www.pof.gov.pk/products/qf25pdr.htm
www.historyofwar.org
URL : https://www.valka.cz/25pdr-QF-Mk-1-on-18-pdr-Mk-4-carriage-t50149#193386 Verze : 0
U přestaveb z 18liberního děla je jeden problém, jde o dva odlišné modely, liší se zcela jinou lafetou starší označený QF 25 pdr Mk.I on carriage 25/18pr MkIVP má chobotovou lafetu v podstatě stejnou jako původní kanon, druhý model označovaný QF 25 pdr MkI on carriage 25/18pr Mk.VP má novou lafetu ale starou přerážovanou hlaveň, lafeta je s dvěma rameny a je zcela jiná než původní od kanonu (výrazně se tím zlepšil odměr na 25° na každou stranu). Nejsem si z hlavy jist, ale myslím že počet cca 1400 děl platí pro oba modely, pokusím se to doma ověřit v Ospreyi na tuto houfnici, doufám že to tam bude. Německá armáda používala pro starší verzi (tedy IVP) označení 8,76 cm FK 281(e), a pro druhou verzi pak 8,76 cm FK 282(e). Zbraně které se dostaly do rukou němcům byly použity především v obraně pobřeží a po vylodění v normandii se dostaly do bojů s brity vyzbrojenými pozdějšími verzemi pětadvacetiliberky.
URL : https://www.valka.cz/25pdr-QF-Mk-1-on-18-pdr-Mk-4-carriage-t50149#193391 Verze : 0
Zapoměl jsem uvést zdroj předchozích příspěvků, je jím "Small arms, artilery and special weapons of the Third Reich" utoři Terry Gander a Peter Chamberlain. Knihu vydalo nakladatelství Macdonald and Jane´s v Londýně v 1978 ISBN 0 354 01108 1
(adresa nakladatelství je Macdonald and Jane´s Publisher limited, Paulton House, 8 Shepherdess Walk, London N1 7LW)


Díval jsem se i do Ospreye (New Vanguard 48) a zde se o počtu těchto děl píše jen obecně (něco přes tisíc) s tím že modelu s lafetou s rozevíracími rameny bylo jen málo a většina byla ztracena ve Francii. Pokusím se časem doplnit i vznik tohoto předchůdce slavné pětadvacetiliberky. děla po roce 1940 dosloužila většinou při výcviku (menší počet jich byl i u australské armády). Ta ukořistěná němci byla využita u útvarů na pobřeží Francie a snad i Norska, ta ve Francii byla použita němci v bojích při vylodění.
URL : https://www.valka.cz/25pdr-QF-Mk-1-on-18-pdr-Mk-4-carriage-t50149#193542 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více