AV - Kamoi (1922)

Kamoi
神威 / かもい
Kamoi
Druh: nosič hydroplánů/tanker
Třída: Kamoi
Stát: Japonsko
Založení kýlu: 14. 9. 1921
Spuštění na vodu: 8. 6. 1922
Loděnice: New York Shipbuilding, Camden , číslo kontraktu: 267
Dokončení: 12. 9. 1922 (jako tanker)
Zařazení do služby (jako nosič): 1. 6. 1934
Vyřazení ze služby: 15. 4. 1944 (konverze zpět na tanker)


Tanker
Délka: 148,9 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 151 m)
Šířka: 20,4 m
Ponor: 8,5 m
Výtlak: 17 000 t (ojediněle uvedeno 13 000 t)
Posádka: 181 mužů
Náklad: 10 000 t nafty nebo 7 500 t nafty a 2 000 t uhlí


Nosič
Délka: 151,18 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 151 m)
Šířka: 20,42 m (ojediněle uváděno 20,4 m)
Ponor: 8,43 m (nejběžnější údaj, dále 8,4 m; 8,53 m)
Výtlak: 17 000 t (ojediněle uváděno i 15 381 t)
Výtlak max.: 19 240 t (ojediněle uváděno i 19 500 t)
Posádka: ?


Pohon: 2 elektricky řízené turbíny Curtiss, 9 000 shp (zcela ojediněle uvedeno 8 000 hp), 2 šrouby
Kotle: 4 (uhlí; uváděny i 2 kotle)
Paliva: 2 500 t uhlí (uvedeno i 2 542 t)
Rychlost: 15 uzlů
Dosah: 8 000 mil při rychlosti 7 uzlů


Výzbroj: 2 x 140/50 (2xI), 2 x 76,2/40 (2xI), 4 x 12,7 (2xII)
Letadla: 12 hydroplánů (uváděno též 10-14), maximálně 22 letounů
původně hydroplány typu 90 No. 3 (trojmístné průzkumné dvojplošníky Kawanishi E5K1), později typu 95 (dvojsedadlové dvojplošníky Kawanishi E8N2)


Podrobná historie:
12. září 1922 Kamoi dokončena jako flotilový tanker.
27. září 1922 opustila Philadelphii.
V roce 1932 je po tzv. Šangajském incidentu rozhodnuto konvertovat Kamoi na nosič hydroplánů k podpoře stávajícího nosiče Notoro.
V únoru 1933 zahájení přestavby v Uraga Dock Co. v Tokiu.
1. června 1934 dokončení přestavby, výzbroj 12 letouny typu 90, kód letounů ?5-xx?
V září 1935 zařazena do 4. flotily.
25. září 1935 „Incident 4. flotily“ – 2 letadlové lodi, křižníky a torpédoborce poškozeny tajfunem, přes 50 mužů zahynulo; škody na Kamoi neznámé.
V letech 1936-7 při rekonstrukci loď vybavena německým jeřábem a zařízeními.
1. prosince 1936 zařazena do 12. bitevní eskadry (Kamoi, minonoska a 4 torpédoborce).
28. ledna 1937 eskadra vyplouvá z Yokosuky ke Karolínským a Marianským ostrovům, aby vyhledala potencionální vojenské základny; navštíveno 21 přístavů a vytipováno 11 možných letišť.
2. července 1937 Kamoi dostává rozkaz k pátrání po letounu Amelie Earhartové; po několika hodinách rozkaz odvolán.
V srpnu 1937 se Kamoi zapojuje do bojů v Číně.
12. října 1937 dva hydroplány z Kamoi (?) při průzkumu Nankingu zničeny čínskými stíhačkami Curtiss Hawk III; posádky zahynuly.
Počátkem roku 1938 se čtyři hydroplány z Kamoi utkaly s čínskou stíhačkou Gloster Gladiator (pilot Brit) poté, co sestřelily čínský pozorovací letoun nad Guangzhou; po urputném boji se Gladiatoru podařilo uniknout.
V květnu 1938 se Kamoi účastní japonské výpravy k ostrovu Kulangsu, kam se uchýlilo 10 000 čínských uprchlíků; USA, Velká Británie a Francie odpovídají vysláním válečných lodí a Japonci se stahují.
V srpnu 1938 Kamoi operuje proti Číňanům na Žluté řece.
12-25. října 1938 Kamoi a další nosiče letounů poskytují vzdušnou podporu při obsazení Kantonu.
V listopadu 1939 je 4. flotila včetně Kamoi umístěna na atol Truk.
Během roku 1940 se Kamoi účastní budování nových vojenských základen v Pacifiku.
8. prosince 1941 při vypuknutí války v Pacifiku se Kamoi nachází jako součást 24. námořní letecké flotily na atolu Truk.
23. ledna 1942 Kamoi podporuje obsazení Rabaulu.
28. ledna 1944 průliv Salajar, Celebes: Kamoi a tři doprovodná plavidla se mezi 21:00 a 23:48 místního času utkávají v urputném boji s americkou ponorkou USS Bowfin (SS-287, LtCdr. Walter T. Griffith); z 18 vypálených amerických torpéd je Kamoi zasažena pěti (souřadnice 04-08S, 117-50E) a musí najet na mělčinu, aby se nepotopila; ponorka navzdory zuřivé odvetné palbě vyvázla beze škod.
29. ledna 1944 Kamoi odtažena k Surabayi, kde podstoupila nouzovou opravu u opravárenské jednotky 102.
1. února 1944 připlula k celkové opravě do Singapuru u jednotky 101.
15. dubna 1944 zahájena konverze Kamoi zpět na tanker.
29. srpna 1944 dokončena oprava a konverze Kamoi v Singapuru.
24. září 1944 Coron Bay, Palawan, Filipíny: v časných ranních hodinách jsou přítomná japonská plavidla napadena 22 americkými střemhlavými bombardéry Helldiver a 96 stíhačkami Hellcat ze svazu 38.3 (letadlové lodi Lexington, Intrepid a Cabot) admirála Mitschera; Kamoi je těžce poškozena, ale uniká na širé moře.
27. září 1944 je v 5:00 místního času pomalu plující Kamoi 240 JZ od Manily (souřadnice 13-51N, 119-35E) napadena americkou ponorkou USS Bonefish (SS-223, LtCdr. Lawrence L. Edge); ze čtyř torpéd zasáhlo jedno a způsobilo středně těžké poškození.
29. září 1944 Kamoi připlula do Manily, kde je v Cavite nouzově opravena; pak přemístěna k dalším opravám do San Fernanda.
11. října 1944 připlula do Hongkongu k celkové opravě.
5. listopadu 1944 poškozena leteckým útokem v Hongkongu.
9. ledna 1945 lehce poškozena blízkým zásahem při útoku 17 amerických Avengerů a Hellcatů (38th TF, viceadmirál John McCain) na přístav v Takau.
16. ledna 1945 proběhl letecký útok (opět 38th TF) na Hongkong; v 11:24 Kamoi poškozena blízkým zásahem bomby; ve 12:40 těžce poškozena a znehybněna zásahem strojovny; později během dne napadena a dále poškozena palbou Mustangů ze 14. letecké armády USAAF.
5. dubna 1945 zaútočily na Hongkong bombardéry B-24 Liberator z 5. letecké armády USAAF; Kamoi zasažena bombami a utrpěla kritické poškození.
8. dubna 1945 Kamoi dosedá na dno v důsledku postupujícího zatopení trupu.
13. dubna 1945 vrak Kamoi je definitivně opuštěn posádkou.
V roce 1946 je vrak vyzdvižen a sešrotován Brity.
3. května 1947 Kamoi vyškrtnuta ze stavu námořnictva.


Zdroje:
archiv autora; globalsecurity.org; warships.web4u.cz; homepage2.nifty.com/nishidah; hazegray.org; globalsecurity.org; theshiplist.com; military.sakura.ne.jp; tighar.org; combinedfleet.com; homepages.fh-giessen.de; nihonkaigun.modellmarine.de; members.aol.com/nyship; yorkship.home.att.net; coltoncompany.com/shipbldg
URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190676 Verze : 1
mateřská loď pro hydroplány / tanker Kamoi


Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190717 Verze : 1

Přehled důstojníků




Velitel lodi
12.09.1922-20.01.1923 - námořní kapitán Murase Teijiro
20.01.1923-20.10.1923 - námořní kapitán Nakayama Tomonobu
01.05.1924-25.10.1924 - fregatní kapitán Hirota Minoru
09.05.1925-20.10.1925 - námořní kapitán Anno Kiyoshi
04.12.1928-07.12.1929 - fregatní kapitán Shibayama Masaki (od 10.12.1928 námořní kapitán)
15.11.1932-20.10.1933 - námořní kapitán Takeda Rokukichi
20.10.1933-15.11.1934 - námořní kapitán Terada Kokichi
15.11.1935-02.11.1936 - námořní kapitán Okuda Kikuji
02.11.1936-23.03.1938 - fregatní kapitán Kosaka Kanae (od 01.12.1936 námořní kapitán)
22.03.1938-25.08.1938 - námořní kapitán Iwabuchi Sanji
25.08.1938-14.01.1939 - námořní kapitán Matsuda Chiaki
14.01.1939-20.07.1939 - námořní kapitán Mori Tomoichi
15.11.1939-15.11.1940 - námořní kapitán Hattori Katsuji
15.11.1940-01.07.1941 - námořní kapitán Furukawa Tamotsu
07.08.1942-03.05.1943 - námořní kapitán (v záloze) Yamazaki Sukeichi


První důstojník
01.08.1925-01.12.1925 - fregatní kapitán Koizumi Hisao
01.12.1925-20.05.1926 - korvetní kapitán Nakamura Kazuo
07.01.1927-01.12.1927 - fregatní kapitán Taketomi Kunishige
01.12.1932-01.11.1934 - fregatní kapitán Senda Sadatoshi
15.11.1935-01.12.1936 - fregatní kapitán Imazato Hiroshi
01.12.1936-01.12.1937 - fregatní kapitán Sasaki Hankyu
15.12.1938-16.08.1939 - fregatní kapitán Shimizu Toshio


Operační důstojník
10.03.1926-01.11.1926 - korvetní kapitán Matsura Tadayuki
15.11.1927-20.11.1928 - korvetní kapitán Kurosaki Rinzo
25.05.1932-25.01.1933 - korvetní kapitán Tsuji Masayasu


Navigační důstojník
12.09.1922-10.12.1922 - poručík Fukutome Shigeru
15.10.1923-01.12.1924 - poručík Shibazaki Keiji
01.12.1924-01.12.1925 - poručík Watanabe Seishichi
01.11.1926-21.02.1927 - korvetní kapitán Matsura Tadayuki
07.12.1929-01.12.1930 - poručík Kitamura Fumio


Provozní velitel
12.09.1922-01.12.1922 - poručík Tada Takeo
12.09.1922-01.12.1922 - poručík Kobayashi Kengo
12.09.1922-01.12.1922 - poručík Okuda Kikuji
25.10.1923-01.12.1924 - podporučík Haneda Jiro
15.07.1924-15.05.1925 - poručík Abe Koun
15.05.1925-20.05.1926 - poručík Kamata Shoichi
01.11.1926-15.11.1926 - podporučík Sugiura Keizaburo



Před dokončením - Vrchní výstrojní důstojník
01.12.1921-12.09.1922 - námořní kapitán Murase Teijiro


Před dokončením - Výstrojní důstojník
01.12.1921-12.09.1922 - poručík Fukutome Shigeru
15.02.1922-12.09.1922 - poručík Kobayashi Kengo
01.05.1922-12.09.1922 - poručík Tada Takeo
15.05.1922-12.09.1922 - poručík Okuda Kikuji


Zdroj: nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190722 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více