Název: Name: | T-54M | |
Originální název: Original Name: | T-54M | |
Kategorie: Category: | střední tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.19RR-DD.MM.19RR Turčianske strojárne n.p., Martin / DD.MM.1968-DD.MM.1975 Opravárenský závod 025, Nový Jičín / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1968-DD.MM.1975 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1200 - 500 v ZŤS / in ZŤS - 700 v VOZ 025 / in VOZ 025 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.04.1966 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 36000 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 9000 mm | |
Délka korby: Hull Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3270 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 27501) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 425 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | ? mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,088 MPa | |
Pancéřování: Armour: | ? | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | V-54M - čtyřtaktní vznětový s kapalinovým chlazením - počet válců: 12 - maximální kroutící moment: (2354 ± 49) Nm při 1200 ot/min | |
Výkon: Power: | 427 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | - počet převodových stupňů: 5+1 - ovládání: mechanické | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 502) km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 273) km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 5004) km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 3205) km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 30 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,7 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,8 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,46) m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | kanón D10-TGM - ráže: 100 mm - náboje pro kanón: 43 kusů - stabilizátor kanónu: STP-2 Cyklon - stabilizace ve svislé a vodorovné rovině - maximální rychlost střelby z místa: 7 ran/min - maximální rychlost střelby za pohybu: 4 rány/min - maximální dálka střelby: - se zaměřovacím dalekohledem: 6900 m - s polohovou libelou: 14600 m - dálka přímé střelby při výšce cíle 2 m: 1000 - 1100 m - navádění kanónu: - ve svislé rovině: pouze střelec - ve vodorovné rovině: střelec i velitel | |
Vedlejší: Secondary: | spřažený kulomet SGMT (později PKT ?) - ráže: 7,62 mm - maximální dálka mířené střelby: 2200 m - náboje pro spřažený kulomet: ? kusů protiletadlový kulomet vz.36/48M DŠKM - ráže: 12,7 mm - náboje pro protiletadlový kulomet: 300 kusů - maximální dostřel se zaměřovačem: 3500 m | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) s kulometem DŠKM, 2400 mm bez kulometu 2) maximální, 30 - 35 km/h průměrná 3) průměrná v terénu 4) bez přídavných sudů, s přídavnými sudy 650 - 715 km 5) bez přídavných sudů, s přídavnými sudy 410 - 450 km 6) bez přípravy, s přípravou: - maximální rychlost proudu: 1,5 m - maximální hloubka vody: 5 m - maximální šířka vodní překážky: 1 000 m spotřeba paliva: - na silnici: 190 - 210 l/100 km - v terénu: 300 - 330 l/100 km spotřeba oleje: - na silnici: 6 - 8 l/100 km - v terénu: 7 - 11 l/100 km ochrana proti ZHN: - ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické uzavírání bojového a řidičského prostoru - ochrana při průjezdu zamořeným prostorem: vytvoření přetlaku požární zařízení: - automatická signalizace požárů a uvedení zařízení do chodu, možnost ručního ovládání zadýmovací zařízení: tepelné, trvale zabudované napětí v elektrické síti vozidla: 24 V objem všech palivových nádrží: 960 l (z toho přídavné nádrže 280 l) Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje: přístroje používané ve dne: - zaměřovací dalekohled střelce: TŠ-2B-22 nebo TŠ-2A-22 přístroje nočního vidění: - zaměřovací infradalekohled střelce: TPN-1-22-11 (dálka viditelnosti 800 m) - zaměřovací infradalekohled velitele: TKN-1 (dálka viditelnosti 300 m) - infrahled řidiče: TVN-2 (dálka viditelnosti 60 m) střelecký infrasvětlomet: L-2 Spojovací prostředky: radiostanice: R-113 - frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz - dělení frekvenčního rozsahu: po 25 kHz - dosah: do 20 km tankové hovorové zařízení: R-124 | |
Zdroje: Sources: | Hlavní takticko-technická data tankové a automobiní techniky ČSLA, Naše vojsko 1976 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#338634Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
T-54M
(T-54AM)
Jedná se o modernizaci starších tanků řady T-54A tak, aby byly svými provozními a bojovými parametry srovnatelné s tanky T-55A. Modernizace byla zahájena v roce 1968. Takto modifikované tanky bývají rovněž označovány jako T-54AM.
Odlišnosti oproti verzi T-54A:
- zvýšení ochrany osádky před účinky zbraní hromadného ničení
- buldozerové a odminovací zařízení lze montovat jen na některé tanky
- kanón typu D10-TGM
- možná je montáž zaměřovačů TŠ-2A-22 i TŠ-2B-22
- jiné uspořádání některých přístrojů v řidičském prostoru
- výkonnější motor V-54M
- kapalinové ovládání směrového ústrojí
- odlišné napínání kolejových pásů
- zlepšené zariadenie pre hklboké brodenie RIEKA
(T-54AM)
Jedná se o modernizaci starších tanků řady T-54A tak, aby byly svými provozními a bojovými parametry srovnatelné s tanky T-55A. Modernizace byla zahájena v roce 1968. Takto modifikované tanky bývají rovněž označovány jako T-54AM.
Odlišnosti oproti verzi T-54A:
- zvýšení ochrany osádky před účinky zbraní hromadného ničení
- buldozerové a odminovací zařízení lze montovat jen na některé tanky
- kanón typu D10-TGM
- možná je montáž zaměřovačů TŠ-2A-22 i TŠ-2B-22
- jiné uspořádání některých přístrojů v řidičském prostoru
- výkonnější motor V-54M
- kapalinové ovládání směrového ústrojí
- odlišné napínání kolejových pásů
- zlepšené zariadenie pre hklboké brodenie RIEKA
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#184308Verze : 0
Modernizácia tanku T-54A
Problematika modernizácie tanku T-54A sa po prvý raz v ideovej rovine riešila na porade zástupcu náčelníka Generálneho štábu ČSĽA pre materiálne veci na jar 1964. Na porade sa zúčastnili odborníci z vývojového strediska TEES Martin a odborného pracoviska Vojenskej technickej akadémie A. Zápotockého v Brne. Začiatkom júla 1964 bolo k otázkam modernizácie T-54A zvolané do TEES Martin pracovné rokovanie za účasti zástupcov MNO a ministerstva všeobecného strojárstva. V rámci rokovania boli prekonzultované otázky spojené s opravárenskou kapacitou vojenských podnikov rezortu obrany a výrobou potrebnej súčiastkovej základne pre modernizáciu.
Samotná modernizácia T-54A sa v rámci ČSĽA začala koncepčne riešiť až po zasadnutí Technickej rady Náčelníka Generálneho štábu koncom roka 1964. Jej podstatou bolo v rámci generálnych opráv tankov T-54A, uskutočniť ich modernizáciu použitím agregátov tanku T-55 tak, aby ich technické parametre zodpovedali tankom T-55A. Prijaté opatrenia sa v lete 1965 konzultovali s odborníkmi Vojenskéhoopravárenského závodu v Žitomíre (dnešná Ukrajina). Pri konzultáciách sa po tvrdila správnosť čs. koncepcie. Začiatkom augusta 1965 vybralo ministerstvo obrany za riešiteľa úlohy modernizácie tanku T-54A Vojenský opravárenský podnik 025 Nový Jičín (ďalej VOP 025). Podnik po konzultáciách s vývojovým strediskom TEES Martin pred ložil na jeseň 1965 MNO dokladovú správu, ktorá konkrétne riešila úlohu modernizácie T-54A. Začiatkom novembra 1965 po spresnení požiadaviek zo strany ministerstva začal VOP 025 so stavbou prototypu modernizovaného tanku. Koncom apríla 1966 si prototyp prezreli členovia Vojensko-technickej rady MNO, ktorí bezprostredne po prehliadku predložili úlohu modernizácie Vojenskej komisii ÚV-KSČ. Tá 5. 5. 1966 modernizáciu tanku T-54A na tank T-54M schválila. O niekoľko dní na to sa vo VOP 025 uskutočnili s prototypom podnikové a hneď aj kontrolné skúšky. V priebehu skúšok došlo k poruchám na motore, stabilizátore a protipožiarnom zariadení. Po odstránení porúch prevzalo prototyp Vojenské skúšobné stredisko 020 Doksy (ďalej VZS 020). To s prototypom vykonalo intenzívne jazdno-technické a strelecké skúšky, pri ktorých vozidlo vyhovelo. Po skúškach bol prototyp ponechaný VOP 025 Nový Jičín ako vzorové vozidlo. Skúšky s druhým prototypom postaveným začiatkom roka 1967 boli opäť vo VZS 020 Doksy. Pri náročných jazdných a streleckých skúškach prototyp uspel, na základe čoho komisia MNO-TAS odporučila jeho zavedenie do výzbroje ČSĽA.
V rokoch 1968 – 1975 sa vo VOP 025 Nový Jičín modernizovalo 700 kusov T-54A na T-54M a ďalších 500 tankov modernizovali Závody ťažkého strojárstva Martin.
Oproti tanku T-54A bol modernizovaný T-54M vybavený:
- ochranou osádky proti účinkom ZHN, novým stabilizátorom kanónu v dvoch rovinách,
- novými prístrojmi na streľbu v noci,
- výkonnejším motorom V-54M,
- kvapalinovým posilňovačom ovládania smerového ústrojenstva,
- zlepšeným zariadením pre hlboké brodenie „RIEKA“.
Od roku 1973 do roku 1980 boli postupne všetky tanky T-54M vyzbrojené 12,7 mm PLG DŠKM vz. 38/46, ktorého lafeta sa montovala na vežičku nabíjača.
Organizačne tvorili tanky T-54M až do roku 1989 výzbroj tankových práporov motostreleckých plukov, tankových plukov motostreleckých divízií a samostatných výcvikových práporov vo vojenských výcvikových priestoroch.
Z výzbroje ČSĽA sa začali postupne stahovat v roku 1990. Ich samotná likvidácia podľa ustanovení Zmluvy o konvenčných ozbrojených silách v Európe prebehla v rokoch 1992 až 1994.
Dva kusy tohto tanku (jeden s vežovým číslo 012) sa nachádzajú v zbierkach VHM Piešťany.
Zdroj : Turza, Peter: Stredný tank T-54M OBRANA č.7 2009 MO SR
Problematika modernizácie tanku T-54A sa po prvý raz v ideovej rovine riešila na porade zástupcu náčelníka Generálneho štábu ČSĽA pre materiálne veci na jar 1964. Na porade sa zúčastnili odborníci z vývojového strediska TEES Martin a odborného pracoviska Vojenskej technickej akadémie A. Zápotockého v Brne. Začiatkom júla 1964 bolo k otázkam modernizácie T-54A zvolané do TEES Martin pracovné rokovanie za účasti zástupcov MNO a ministerstva všeobecného strojárstva. V rámci rokovania boli prekonzultované otázky spojené s opravárenskou kapacitou vojenských podnikov rezortu obrany a výrobou potrebnej súčiastkovej základne pre modernizáciu.
Samotná modernizácia T-54A sa v rámci ČSĽA začala koncepčne riešiť až po zasadnutí Technickej rady Náčelníka Generálneho štábu koncom roka 1964. Jej podstatou bolo v rámci generálnych opráv tankov T-54A, uskutočniť ich modernizáciu použitím agregátov tanku T-55 tak, aby ich technické parametre zodpovedali tankom T-55A. Prijaté opatrenia sa v lete 1965 konzultovali s odborníkmi Vojenskéhoopravárenského závodu v Žitomíre (dnešná Ukrajina). Pri konzultáciách sa po tvrdila správnosť čs. koncepcie. Začiatkom augusta 1965 vybralo ministerstvo obrany za riešiteľa úlohy modernizácie tanku T-54A Vojenský opravárenský podnik 025 Nový Jičín (ďalej VOP 025). Podnik po konzultáciách s vývojovým strediskom TEES Martin pred ložil na jeseň 1965 MNO dokladovú správu, ktorá konkrétne riešila úlohu modernizácie T-54A. Začiatkom novembra 1965 po spresnení požiadaviek zo strany ministerstva začal VOP 025 so stavbou prototypu modernizovaného tanku. Koncom apríla 1966 si prototyp prezreli členovia Vojensko-technickej rady MNO, ktorí bezprostredne po prehliadku predložili úlohu modernizácie Vojenskej komisii ÚV-KSČ. Tá 5. 5. 1966 modernizáciu tanku T-54A na tank T-54M schválila. O niekoľko dní na to sa vo VOP 025 uskutočnili s prototypom podnikové a hneď aj kontrolné skúšky. V priebehu skúšok došlo k poruchám na motore, stabilizátore a protipožiarnom zariadení. Po odstránení porúch prevzalo prototyp Vojenské skúšobné stredisko 020 Doksy (ďalej VZS 020). To s prototypom vykonalo intenzívne jazdno-technické a strelecké skúšky, pri ktorých vozidlo vyhovelo. Po skúškach bol prototyp ponechaný VOP 025 Nový Jičín ako vzorové vozidlo. Skúšky s druhým prototypom postaveným začiatkom roka 1967 boli opäť vo VZS 020 Doksy. Pri náročných jazdných a streleckých skúškach prototyp uspel, na základe čoho komisia MNO-TAS odporučila jeho zavedenie do výzbroje ČSĽA.
V rokoch 1968 – 1975 sa vo VOP 025 Nový Jičín modernizovalo 700 kusov T-54A na T-54M a ďalších 500 tankov modernizovali Závody ťažkého strojárstva Martin.
Oproti tanku T-54A bol modernizovaný T-54M vybavený:
- ochranou osádky proti účinkom ZHN, novým stabilizátorom kanónu v dvoch rovinách,
- novými prístrojmi na streľbu v noci,
- výkonnejším motorom V-54M,
- kvapalinovým posilňovačom ovládania smerového ústrojenstva,
- zlepšeným zariadením pre hlboké brodenie „RIEKA“.
Od roku 1973 do roku 1980 boli postupne všetky tanky T-54M vyzbrojené 12,7 mm PLG DŠKM vz. 38/46, ktorého lafeta sa montovala na vežičku nabíjača.
Organizačne tvorili tanky T-54M až do roku 1989 výzbroj tankových práporov motostreleckých plukov, tankových plukov motostreleckých divízií a samostatných výcvikových práporov vo vojenských výcvikových priestoroch.
Z výzbroje ČSĽA sa začali postupne stahovat v roku 1990. Ich samotná likvidácia podľa ustanovení Zmluvy o konvenčných ozbrojených silách v Európe prebehla v rokoch 1992 až 1994.
Dva kusy tohto tanku (jeden s vežovým číslo 012) sa nachádzajú v zbierkach VHM Piešťany.
Zdroj : Turza, Peter: Stredný tank T-54M OBRANA č.7 2009 MO SR
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#372575Verze : 1
Tank T-54M vznikol modernizáciou tanku T-54A a jeho konštrukcia až nižšie uvedené odchylnosti zodpovedá konštrukcii tanku T-55A.
V T-54M sú oproti T-55A tieto zmeny :
- prídavné zariadenie ( napr. kolesový odmínovač, buldozerová radlica ) je možné montovať len u niektorých vozidiel,
- použitý kanón D 10-TGM,
- bolo dovolené montovať zameriavač TŠ-2A-22 alebo TŠ-2B-22.
Korba a veža tanku
Korba T-54M má tieto odlišnosti oproti tanku T-55A :
- vedľa otvoru k vypúšťaniu paliva zo strednej palivovej nádrže, ktorý je uzatvorený zátkou smerom ku stredu dna korby je pôvodná zátka z T-54A, ktorá je z vnútra korby zavarená a nejde vyskrutkovať,
- okrem 3 otvorov pre vypúšťanie paliva z prednej nádrže a zo schránkovej nádrže sa v prednej časti korby nachádza ešte jeden otvor z pôvodnej korby T-54A, uzatvorený, pevne zavarenou zátkou,
- otvory v strope nad motorom, ktoré umožňujú prístup k motoru a k čističu vzduchu, zodpovedajú T-54A s tým rozdielom, že kryt otvoru nad čističom vzduchu sa neotvárá smerom k veži, ale smerom k pravej bočnici korby.
Ďalej má tank T-54M v priestore vodiča niektoré prístroje posunuté z pôvodnej polohy :
- gyrokompas GPK-48 so zdrojom,
- automat AS-2 požiarneho zariadenia.
Do tanku sa montuje rádiová stanica R-113.
Zdroj : Tank-21-4 Tank T-55 Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1968
V T-54M sú oproti T-55A tieto zmeny :
- prídavné zariadenie ( napr. kolesový odmínovač, buldozerová radlica ) je možné montovať len u niektorých vozidiel,
- použitý kanón D 10-TGM,
- bolo dovolené montovať zameriavač TŠ-2A-22 alebo TŠ-2B-22.
Korba a veža tanku
Korba T-54M má tieto odlišnosti oproti tanku T-55A :
- vedľa otvoru k vypúšťaniu paliva zo strednej palivovej nádrže, ktorý je uzatvorený zátkou smerom ku stredu dna korby je pôvodná zátka z T-54A, ktorá je z vnútra korby zavarená a nejde vyskrutkovať,
- okrem 3 otvorov pre vypúšťanie paliva z prednej nádrže a zo schránkovej nádrže sa v prednej časti korby nachádza ešte jeden otvor z pôvodnej korby T-54A, uzatvorený, pevne zavarenou zátkou,
- otvory v strope nad motorom, ktoré umožňujú prístup k motoru a k čističu vzduchu, zodpovedajú T-54A s tým rozdielom, že kryt otvoru nad čističom vzduchu sa neotvárá smerom k veži, ale smerom k pravej bočnici korby.
Ďalej má tank T-54M v priestore vodiča niektoré prístroje posunuté z pôvodnej polohy :
- gyrokompas GPK-48 so zdrojom,
- automat AS-2 požiarneho zariadenia.
Do tanku sa montuje rádiová stanica R-113.
Zdroj : Tank-21-4 Tank T-55 Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1968
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#383402Verze : 1
T-54M ("bílá 598") na snímku z přelomu osmdesátých a devadesátých let.
(www.csla.cz)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(www.csla.cz)
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#305340Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Ve službách 65. motostřeleckého pluku (VÚ 8522), Cheb, 1973/1974.
(© Dušan Michal)
Autor: Dušan Michal, poprvé uveřejněno na www.csla.cz
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(© Dušan Michal)
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#305711Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pokud si pamatuji na dobu VZS v letech 1972-74, kdy jsem dělal velitele tanku, tak tanky T-54M a T-55A měly pouze 1 spřažený kulomet 7,62 mm. DŠK, pokud se nemýlím, se montovala až koncem 70. let. V T-54M byly RDST R-113 a v T-55A byly RDST R-123.
Pokud se nemýlim, T-54 už stabilizátor měla.
K.Kunovski@seznam.cz
Pokud se nemýlim, T-54 už stabilizátor měla.
K.Kunovski@seznam.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#184364Verze : 0
Ten motor to záleží na pohledu na věc.Pokud si odmyslíš vodní čerpadlo,lépe jeho umístění,tak jsou tyto motory a jejich komponenty naprosto shodné.Tzn.:vemeš motor V-55 vyměníš vstřiky a nastavíš jinak čerpadlo a máš V-2-34 akorát,že ho do T-34 nenacpeš neboť ti bude vadit právě to vodní čerpadlo,které je jak známo na boku motoru a je jedno zatím co u originálního V-2-34 jsou dva a jsou vespod neboť jak je znáno T-34 má chladiče dva.U kanónu sohlasím závěrový klín nelze zaměnit.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54M-t48910#239743Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.