Supermarine Spitfire PR Mk.X

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.X Supermarine Spitfire PR Mk.X
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.X
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1944-DD.09.1944Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.09.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
16
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2545 kg 5611 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3710 kg 8179 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4310 kg 9502 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.230 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9.460 m 31ft 0.5in
Výška:
Height:
3.850 m 12ft 7,75in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.48 m2 242 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
165,04 kg/m2 33.8 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 77, kapalinou chlazený dvanáctiválec o maximálním výkonu 1 275 kW, 1 100 kW v h= 6 790 m.
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm
Rolls-Royce Merlin 77, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,710 hp and 1,475 hp at 22,250 ft,
driving a four-blade Rotol propeller of the constant-speed type of 10 ft 9 in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
991 l ve vnitřních nádržích 218 UK gallons in internally tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
664 km/h v 7620 m 412.6 mph in 25000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
407.2 km/h v 6706 m 253 mph in 22000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20,83 m/s 4100.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12700 m 41667 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3200 km 1988.4 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 387
Výškový průzkumný letoun s přetlakovou kabinou
Kamery: 2x F.52 nebo 2x F.8 pro vertikální snímkování
nebo 2x F.24 vertikálně a 1x F.24 šikmo uložená
- 541. a 542. peruť
Supermarine Type 387
High-altitude reconnaissance aeroplane with pressurized cockpit
- 541 and 542 Squadrons
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla, Naše Vojsko Praha, rok 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.jaapteeuwen.com
http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/spitdev.htm
www.historyofwar.org
www.vflintham.demon.co.uk - fotografie
http://wp.scn.ru/ru/ww2/f/52/9/13/74_b1 - barevné schéma
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-X-t48459#188971 Verze : 0
Supermarine Spitfire PR Mk.X


Stručná historie:
Zajímavostí je že Spitfiry Mk.X byly dány do výroby rok po zavedení PR Mk.XI. Tato verze měla stejná křídla jako mladší „jedenáctka“, tedy křídla bez výzbroje, zato s velkou zásobou paliva. V každé polovině křídla byla integrální palivová nádrž o objemu 66.5 UK gal (302,3 l). Shodné s Mk.XI byly i držáky pro uchycení kamer. „Desítka“ však byla výšková verze a tak měla přetlakovou kabinu shodnou s výškovou stíhací verzí Spitfire HF Mk.VII. Přetlaková kabina poskytovala pilotům jistý komfort při dálkových letech ve velké výšce, ale na druhou stranu její velká hmotnost znatelně snižovala obratnost letounu a právě rychlost, výška letu a obratnost byly jedinou ochranou neozbrojených letounů při setkání s německými stíhačkami. Ještě na jednou špatnou vlastnost přetlakové kabiny si piloti stěžovali – na zkreslený a zhoršený výhled přes tlustý perspexový překryt kabiny.
Pohon letounu obstarával motor Merlin 77, který letounu zabezpečil dobrou rychlost a stoupavost. Tento motor nebyl startován pyropatronou, protože na jejím místě byl namontován kompresor Marshall IX A, který sloužil k přetlakování kabiny. Vyrobeno bylo pouhých 16 letadel.


Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-X-t48459#339824 Verze : 0
Fotografie průzkumného tofoto "Spita"
Zdroj uveden výše
Supermarine Spitfire PR Mk.X -


Supermarine Spitfire PR Mk.X -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-X-t48459#188974 Verze : 0
Barevné schéma ukazuje velmi zajímavé růžové zbarvení, to mělo průzkumnému letounu umožnit skrytý let na obloze mezi červánky.
Zdroj uveden výše
Supermarine Spitfire PR Mk.X -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-X-t48459#188975 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více