Název: Name: | Polikarpov Maljutka | |
Originální název: Original Name: | Поликарпов Малютка | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | OKB N. N. Polikarpova, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.MM.1944 práce na projektu / design work | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 0 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1016 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2795 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 7,50 m | |
Délka: Length: | 7,30 m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 8,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | raketový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gluško NII-1 o tahu 11,77 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 890 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 845 km/h v 15000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 1 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 16000 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kanon VJa-23 ráže 23 mm | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | http://xplanes.free.fr/florov/afr-13.html http://xplanes.free.fr/florov/afr-6.html www.aviarmor.net |
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-Maljutka-t48304#549527Verze : 0
Aubi
MOD
Polikarpov Maljutka
Po napadení SSSR Německem sovětské VVS hledaly rychlé přepadové stíhačky, které by účinně zajistily obranu důležitých míst proti náletům. Typy z počátku války, zvláště dvojplošné I.153 sice poměrně rychle stoupaly, ale jejich dostup brzy nestačil a kulometná výzbroj byla slabá. Proto roli záchytných stíhačů plnily běžné frontové stroje. VVS ale potřebovaly rychle stoupající letoun se silnou a účinnou výzbrojí. Vysoká vytrvalost letu nebyla podmínkou, stroje měly pracovat taktikou rychlý výstup, smrtelný úder mohutnou výzbrojí a přistání. Požadavek na konstruktéry tedy stále trvá.
Předválečný "král stíhaček" N. N. Polikarpov (Н. Н. Поликарпов ) krátce před svou smrtí pracoval na několika typech takové stíhačky. Vedle stroje VP(K) [= выcoтный = výškový, пушечный = kanónový, (компреccор = kompresor)] s motorem AM-39B s turbokompresory TK-300B, který zůstal jen na papíře, pracuje na raketové přepadové stíhačce.
Stroj, pojmenovaný vzhledem k malým rozměrům Maljutka ( Малютка = Brouček, Drobeček, Děťátko ), byl posledním letounem, který N. N. Polikarpov konstruoval. Pracoval na něm od června 1943. (Někdy je jako datum zahájení prací na návrhu uváděn 1. leden 1943.) Malé letadlo bylo navrženo k tomu, aby dosáhlo rychlosti 845 km/h při letech trvajících 8 až 14 minut. Projektováno bylo podle týchž takticko-technických požadavků, jako "konkurenční" letadla BI a "302". Stavba prototypu začala v počátku roku 1944. Práce rychle pokračovaly až do 30. července 1944, kdy Polikarpov zemřel na srdeční mrtvici. Polikarpov měl sice Stalinovu podporu, ale také mnoho dalších nepřátel. Výsledek byl ten, že jeho konstrukční kancelář byla po jeho smrti okamžitě zrušena a projekty stornované. Prototyp Maljutky potkal stejný osud. Ačkoli byl v té době již téměř hotov, práce na něm byly zastaveny a již nikdy nebyly obnoveny. Osudy nedokončeného prototypu nejsou známy, nezachovaly se ani fotografie jeho či z jeho stavby. Existuje pouze jediný model, mnohokráte fotografovaný, a několik zřejmě dodatečně vytvořených a v detailech se lišících třípohledových nákresů a řezů. Protože vývoj letadla nebyl dokončen, nedostal ani tovární, ani vojskové označení. Jméno Maljutka ale nezmizelo, nese je komplet sovětské řízené střely.
Maljutka byla vybavena raketovým motorem ŽRD NII-1 (ЖРД НИИ-1 ). Motor konstruovaný Gluškovovým kolektivem (Gluško, Valentin Petrovič - Глушко, Валентин Петрович) byl v podstatě složen ze 4 jednotek RD-1, poháněných kyselinou dusičnou a petrolejem. Maximální tah ve výši mořské hladiny byl 1200 kg. Letoun, či spíše letounek, se nepodobal žádné z dosavadních polikarpovských stíhaček. Konstrukce smíšená: trup letadla tvořila překližková skořepinová konstrukce a křídlo bylo celokovové (z lehké slitiny D - 1), stejně jako štěrbinová křidélka na koncích křídla, uváděná do činnosti pneumatickým systémem. Ocasní plochy byly rovněž ze slitiny D - 1. Podvozek letadla byl tříkolový příďového typu, přední noha se zatahovala vzad do trupu za pilotem, hlavní nohy se zatahovaly k sobě naplocho do kořenů křídel a spodku trupu. Výzbroj měly tvořit dva výkonné letecké kanony Vja-23 (ВЯ-23) ráže 23 mm.
Přetlakový pilotní prostor vybavený radiostanicí byl na předku trupu letadla, za ním následovaly prostory s kyslíkovými bombami a zásobníkem střeliva, následované nádržemi se značnou zásobou kyseliny a o něco menší zásobou leteckého petroleje.
Popis
Konstrukce: OKB N.N.Polikarpova
Označení: Maljutka
Určení: přepadová stíhačka
Posádka: 1
Rozměry
Délka: 7,3 (7) m
Rozpětí: 7,5 m
Plocha křídla: 8 m2
Hmotnosti
Letová, 2795 kg
Prázdná, 1016 kg
Vzletová: 1779 kg
Specifické zatížení na křídlo: 350 kg/ m2
Specifické zatížení na výkon: 2,8 kg/KS
Pohonná jednotka
Počet motorů: 1
Motor: ŽRD NII- 1
Tah motoru: 1000 kp
Letové údaje (vypočtené)
Rychlost letu: u země 890 km/h
ve výši 15 km: 845 km/h
přistávací: 135 km/h
Doba výstupu do 5000 m: 1 min
Dostup praktický: 16000 km
Výzbroj
Děla: 2 x VJa-23 ráže 23 mm
prameny:
Němeček, Václav, Vojenská letadla díl 4., období 1945-1950, NV Praha, 1978, vydání 1.
http://xplanes.free.fr/florov/afr-13.html
http://xplanes.free.fr/florov/afr-6.html
http://www.astronautix.com/craft/malyutka.htm
www.daviddarling.info
http://www.aeronautics.ru/nws001/bi/history.htm
http://hangaril.iespana.es/aviones/bi-1/bi-1.htm
www.geocities.com
sergib.agava.ru
pramen: v textu
pramen: v textu
pramen: v textu
pramen: v textu
pramen: v textu
pramen: v textu
Po napadení SSSR Německem sovětské VVS hledaly rychlé přepadové stíhačky, které by účinně zajistily obranu důležitých míst proti náletům. Typy z počátku války, zvláště dvojplošné I.153 sice poměrně rychle stoupaly, ale jejich dostup brzy nestačil a kulometná výzbroj byla slabá. Proto roli záchytných stíhačů plnily běžné frontové stroje. VVS ale potřebovaly rychle stoupající letoun se silnou a účinnou výzbrojí. Vysoká vytrvalost letu nebyla podmínkou, stroje měly pracovat taktikou rychlý výstup, smrtelný úder mohutnou výzbrojí a přistání. Požadavek na konstruktéry tedy stále trvá.
Předválečný "král stíhaček" N. N. Polikarpov (Н. Н. Поликарпов ) krátce před svou smrtí pracoval na několika typech takové stíhačky. Vedle stroje VP(K) [= выcoтный = výškový, пушечный = kanónový, (компреccор = kompresor)] s motorem AM-39B s turbokompresory TK-300B, který zůstal jen na papíře, pracuje na raketové přepadové stíhačce.
Stroj, pojmenovaný vzhledem k malým rozměrům Maljutka ( Малютка = Brouček, Drobeček, Děťátko ), byl posledním letounem, který N. N. Polikarpov konstruoval. Pracoval na něm od června 1943. (Někdy je jako datum zahájení prací na návrhu uváděn 1. leden 1943.) Malé letadlo bylo navrženo k tomu, aby dosáhlo rychlosti 845 km/h při letech trvajících 8 až 14 minut. Projektováno bylo podle týchž takticko-technických požadavků, jako "konkurenční" letadla BI a "302". Stavba prototypu začala v počátku roku 1944. Práce rychle pokračovaly až do 30. července 1944, kdy Polikarpov zemřel na srdeční mrtvici. Polikarpov měl sice Stalinovu podporu, ale také mnoho dalších nepřátel. Výsledek byl ten, že jeho konstrukční kancelář byla po jeho smrti okamžitě zrušena a projekty stornované. Prototyp Maljutky potkal stejný osud. Ačkoli byl v té době již téměř hotov, práce na něm byly zastaveny a již nikdy nebyly obnoveny. Osudy nedokončeného prototypu nejsou známy, nezachovaly se ani fotografie jeho či z jeho stavby. Existuje pouze jediný model, mnohokráte fotografovaný, a několik zřejmě dodatečně vytvořených a v detailech se lišících třípohledových nákresů a řezů. Protože vývoj letadla nebyl dokončen, nedostal ani tovární, ani vojskové označení. Jméno Maljutka ale nezmizelo, nese je komplet sovětské řízené střely.
Maljutka byla vybavena raketovým motorem ŽRD NII-1 (ЖРД НИИ-1 ). Motor konstruovaný Gluškovovým kolektivem (Gluško, Valentin Petrovič - Глушко, Валентин Петрович) byl v podstatě složen ze 4 jednotek RD-1, poháněných kyselinou dusičnou a petrolejem. Maximální tah ve výši mořské hladiny byl 1200 kg. Letoun, či spíše letounek, se nepodobal žádné z dosavadních polikarpovských stíhaček. Konstrukce smíšená: trup letadla tvořila překližková skořepinová konstrukce a křídlo bylo celokovové (z lehké slitiny D - 1), stejně jako štěrbinová křidélka na koncích křídla, uváděná do činnosti pneumatickým systémem. Ocasní plochy byly rovněž ze slitiny D - 1. Podvozek letadla byl tříkolový příďového typu, přední noha se zatahovala vzad do trupu za pilotem, hlavní nohy se zatahovaly k sobě naplocho do kořenů křídel a spodku trupu. Výzbroj měly tvořit dva výkonné letecké kanony Vja-23 (ВЯ-23) ráže 23 mm.
Přetlakový pilotní prostor vybavený radiostanicí byl na předku trupu letadla, za ním následovaly prostory s kyslíkovými bombami a zásobníkem střeliva, následované nádržemi se značnou zásobou kyseliny a o něco menší zásobou leteckého petroleje.
Popis
Konstrukce: OKB N.N.Polikarpova
Označení: Maljutka
Určení: přepadová stíhačka
Posádka: 1
Rozměry
Délka: 7,3 (7) m
Rozpětí: 7,5 m
Plocha křídla: 8 m2
Hmotnosti
Letová, 2795 kg
Prázdná, 1016 kg
Vzletová: 1779 kg
Specifické zatížení na křídlo: 350 kg/ m2
Specifické zatížení na výkon: 2,8 kg/KS
Pohonná jednotka
Počet motorů: 1
Motor: ŽRD NII- 1
Tah motoru: 1000 kp
Letové údaje (vypočtené)
Rychlost letu: u země 890 km/h
ve výši 15 km: 845 km/h
přistávací: 135 km/h
Doba výstupu do 5000 m: 1 min
Dostup praktický: 16000 km
Výzbroj
Děla: 2 x VJa-23 ráže 23 mm
prameny:
Němeček, Václav, Vojenská letadla díl 4., období 1945-1950, NV Praha, 1978, vydání 1.
http://xplanes.free.fr/florov/afr-13.html
http://xplanes.free.fr/florov/afr-6.html
http://www.astronautix.com/craft/malyutka.htm
www.daviddarling.info
http://www.aeronautics.ru/nws001/bi/history.htm
http://hangaril.iespana.es/aviones/bi-1/bi-1.htm
www.geocities.com
sergib.agava.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: v textu
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-Maljutka-t48304#188550Verze : 0
Ještě několik podkladů podle Soviet rocket aircraft.
pramen.
http://aircraft.host.sk/rocket/rocket.html
jiná verze bokorysu
lepší verze jednoho z horních obrázků
pramen.
http://aircraft.host.sk/rocket/rocket.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
jiná verze bokorysu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
lepší verze jednoho z horních obrázků
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-Maljutka-t48304#188612Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.