M24 Chaffee

Light Tank M24
     
Název:
Name:
M24 Chaffee M24 Chaffee
Originální název:
Original Name:
M24 Chaffee
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.04.1944-DD.MM.1945 Cadillac Motor Car Division General Motors Co., Warren
DD.07.1944-DD.MM.1945 Massey-Harris Co. Inc., Racine
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1944-DD.08.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4070 - 4371 - 4731 (different data from different sources)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.10.1943 T24
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
17577 kg 38750 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5486 mm 18ft
Délka korby:
Hull Length:
4953 mm 16ft 3in
Celková šířka:
Overall Width:
2845 mm 9ft 4in
Celková výška:
Overall Height:
2540 mm 8ft 4in
Světlá výška:
Ground Clearance:
432 mm 17in
Šířka pásu:
Track Width:
406 mm 16in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0.07 MPa 10.7 psi
Pancéřování:
Armour:
Trup:
- predný horný: 25 mm
- predný spodný: 25 mm
- bočný spredu: 25 mm
- bočný vzadu: 19 mm
- zozadu, zvrchu: 19 mm
- zozadu, zospodu: 19 mm
- zvrchu: 13 mm
- zospodu (prvých 914 mm): 13 mm
- zospodu (zvyšok): 10 mm

Veža:
- spredu a zboku: 25 mm
- zozadu: 25 mm
- zvrchu: 13 mm
- štít kanónu, horný: 38 mm
- štít kanónu, dolný: 38 mm
Hull:
- Front, Upper: 1in
- Front, Lower: 1in
- Sides, Forward: 1in
- Sides, Rear: 0,75in
- Rear, Upper: 0,75in
- Rear, Lower: 0,75in
- Top: 0.5in
- Bottom (first 36in): 0.5 in
- Bottom: 0.375in

Turret:
- Front and sides: 1in
- Rear: 1in
- Roof: 0.5in
- Gun shield, upper: 1.5in
- Gun shield, lower: 1.5in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
2 x Cadillac Series 44T24 2 x Cadillac Series 44T24
Výkon:
Power:
164.1 kW při 3400 ot/min 220 bhp at 3400 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
samočinné, synchronizované typu Hydra-Matic (8 rýchlosti vpred, 4 vzad)

Prevodový pomer:
1. stupeň - 9,19:1
2. stupeň - 5,96:1
3. stupeň - 3,62:1
4. stupeň - 2,34:1
5. stupeň - 4,05:1
6. stupeń - 2,62:1
7. stupeň - 1,59:1
8. stupeň - 1,03:1

1. stupeň späť - 9,57:1
2. stupeň späť - 6,17:1
3. stupeň späť - 3,75:1
4. stupeň späť - 2,44:1
Hydra-Matic with transfer unit and synchronizer

Gear ratios:
First speed - 9.19:1
Second speed - 5.96:1
Third speed - 3.62:1
Fourth speed - 2.34:1
Fifth speed - 4.05:1
Sixth speed - 2.62:1
Seventh speed - 1.59:1
Eighth speed - 1.03:1

Reverse:
Firsth speed - 9.57:1
Second speed - 6.17:1
Third speed - 3.75:1
Fourth speed - 2.44:1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
56 km/h 35 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
27 km/h 17 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
282 km 175 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
161 km 100 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1.98 m 78 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.91 m 36 in
Brodivost:
Fording Depth:
1.02 m 40 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1 x 75-mm kanón M6 (48 nábojov)
1 x guľomet kalibru .30 M1919A4 (sprahnutý)

obe zbrane uložené v lafete M64 s námerom -10°- 15°vo veži
1 x 75-mm gun M6 (48 rounds)
1 x cal .30 machine gun M1919A4 (coaxial)

both in combination mount M64 in turret, elevation -10° - 15°

Vedlejší:
Secondary:
1 x guľomet kalibru .50 M2HB na veži (protilietadlový) (440 nábojov)
1 x guľomet kalibru .30 M1919A4 v guľovej lafete v čele korby
1 x 50mm mínomet M3 vo veži
1 x držiak guľometu kalibru .30 M2

celkom 3750 nábojov kalibru .30, 720 nábojov kalibru .45, 14 mínometných dymových granátov Mk. 1/L
1 x machine gun cal .50 M2HB na veži (antiaircraft on turret) (440 rounds)
1 x machine gun cal .30 M1919A4 in bow
1 x 2in mortar M3 in turret
1 x cal .30 tripod mount M2

3750 rounds cal .30
720 rounds cal .45
14 smoke bombs (mortar) Mk. 1/L
Uživatelské státy:
User States:


1)


























1)
























Poznámka:
Note:
Takticko-technické údaje sú platné k 1.6.1945. Zmeny v konštrukcii v priebehu povojnovej služby nie sú zahrnuté.


1) NM-116
Technical data are to 1st June 1945.


1) NM-116
Zdroje:
Sources:
Catalogue of standard ordnance items, second editions 1944, vol. 1 Tank and Automotive; Office of the Chief of Ordnance Technical Division, Washington D.C.; 1 june 1945
Барятинский, М.Б. - Бронетанковая техника США. 1939-1945 гг (Бронеколлекция 2009/01)
https://afvdb.50megs.com/usa/m24chaffee.html
URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#466074 Verze : 1
M24 Chaffee (T330553, "TRIGGER HAPPY"), Bovington Tank Museum, 2003. Vozidlo nese kamufláž tanku operujícího u britské 7. obrněné divize, která obdržela na sklonku války několik těchto vozidel, s nimiž se následně zúčastnila vítězné vojenské přehlídky v Berlíně dne 7. září 1945. Zobrazený tank se ve sbírkách muzea nachází od roku 1951.



URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#2945 Verze : 0
M24 Chaffee dánské armády vystavený v muzeu Oksbøl. Tyto tanky (celkem 67 kusů) byly do výzbroje dánského vojska zavedeny v roce 1953 a byly používány u průzkumných a lehkých tankových rot. Z výzbroje byly vyřazeny v roce 1962, některé z těchto M24 pak byly zakoupeny řeckou armádou.














URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#372750 Verze : 0
M24 Chaffee (T330553, "TRIGGER HAPPY"), Bovington Tank Museum, 2005 a M24 Chaffee (52512, 719, "Lt. Lemercier"), Musée Royal de l'Armée et d'Histoire Militaire, Brusel.
M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#379563 Verze : 1
M24 Chaffee (late) vystavený v US Army Museum of Hawaii.

Zdroj: vlastné foto

M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

M24 Chaffee -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

M24 Chaffee -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

M24 Chaffee -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#401689 Verze : 0
Čtyřdílná podrobná prohlídka M24 ze sbírek MVTF. Občas si říkáme, že Nickovi schválně vybírají co nejstísněnější tanky Smile


Zajímavost obsažená ve videu: Tabulkově měl M24 pouze 4 členy osádky, pomocník řidiče se měl před bojem přesunout na pozici nabíječe ve věži.


EDIT: Vypadá to že se mnou tagy nechtějí spolupracovat, tak radši přidávám i přímé odkazy.


1. díl



2. díl



3. díl



4. díl
URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#504270 Verze : 0
Tank M24 Chaffee francouzské armády bojově nasazený při protipovstaleckých oepracích v Indočíně. 10 těchto vozidel se také zúčastnilo bitvy o Dien Bien Phu.


zdroj:
https://www.pinterest.com/pin/338614465707128250/
dienbienphuredstarminiatures.blogspot.be

M24 Chaffee -


URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#540657 Verze : 2
zdroj:
www.reddit.com



v Čiernej rieke, počas prvej vojny v Indočíne
M24 Chaffee -


URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#542136 Verze : 0
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


M24 Chaffee -


URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#586674 Verze : 0

Diskuse

poznamka:ty fotky z Belgie to je late verze pouzivana v koreji, poznas ji podle dvou drzaku na kulomet a gumovych pasu, a ty z Anglie jsou fotky early s kovovymi pasy a jednim drzakem.
URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#3543 Verze : 1
Ohledně určování "early" tedy válečné verze a "late" či po válce modernizované verze jsem přesvědčen spíše o tom, že nejen pásy (celoocelové či s pryžovými patkami) se dají přehodit z vozidla na vozidlo a spoléhat se jen na druh montovaného držáku na kulomet také není zcela jisté..., proto bych preferoval rozlišení podle přítomnosti patek pro montáž buldozerové radlice (u "domečků" koncových převodů hnacích kol).
Jinak řečeno, teprve po válce byla (údajně) většina amerických M-24 modifikována pro použití buldozerové radlice (navařením zmiňovaných montážních patek). Přitom podle zdrojů použití buldozerové radlice není nijak intenzivně zdokumentováno (bylo tedy vzácné)...
URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#144183 Verze : 0
Pro srovnání vzhled korby, resp. čelního pancíře verze válečné (early) bez patek pro montáž buldozerové radlice, puze s "stupačkami" a poválečné (late) verze, která již byla modifikována...


Zdroj: Squadron-Signal M-24 Chaffee
M24 Chaffee -


URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#144271 Verze : 0
dalsi vec, ktera odlisovala "early" verzi je absence podobnych "patek" (momentalne si nepamatuju, na co tam byly) na zadni strane korby (ctvercova plocha s kulatym otvorem uvnitr).
Je to videt na obrazcich z manualu ( http://www.ferreamole.it/images/m24/m24_01.htm
). Je treba ale poznamenat, ze i na evropskem bojisti se jiz vyskytovaly (i kdyz vzacne) stroje s touto upravou (jak vpredu, tak vzadu) provadenou v poli (tato informace je z fora Missing Links).
URL : https://www.valka.cz/M24-Chaffee-t479#144288 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více