Název: Name: | Avia BH-21 | |
Originální název: Original Name: | Avia BH-21 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.02.1925-DD.09.1928 Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla, Praha-Holešovice / DD.09.1927-DD.12.1928 Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Brusel DD.MM.192R-DD.MM.192R Société d'Études Generale d'Aviation, Gosselies | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1925-DD.19.1928 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 139 Avia 39 SABCA 5 SEGA - přehled vyrobených letadel / overview of manufactured aircraft | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.02.1925 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola/lyže | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 720 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1085 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,90 m | |
Délka: Length: | 6,87 m | |
Výška: Height: | 2,74 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,96 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 49,4 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano Suiza 8Fb o výkonu 221 kW/300 k Vrtule dvoulistá dřevěná | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 200 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 245 km/h v 3000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 180 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 16 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5500 m | |
Dolet: Range: | 440 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet Vickers vz. 09 ráže 7,7 mm (600 nábojů) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Konstruktér: Pavel Beneš, Miroslav Hajn | |
Zdroje: Sources: | Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986. V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968 J.Fidler a V.Sluka, Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2 V. Šorel, Letadla československých pilotů, Albatros 1986 |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#12355Verze : 0
Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.
Přepracováním několika konstrukčních prvků BH-17 vznikla jedna z nejúspěšnějších konstrukcí Avie. Ministerstvo národní obrany si postupně objednalo čtyři série v počtu 139 kusů. Na základě úspěchů v mezinárodních soutěžích došlo k sjednání licenční výroby v Belgii a to továrnami SABCA a SEGA, které vyrobili dalších 44 kusů.
Tento letoun byl hojně využíván i k předvádění akrobacie pro širokou veřejnost. Určitě nejznámějším pilotem dvacetjedničky je štkpt. František Malkovský, který na ní jako druhý pilot na světě předvedl tři obrácené přemety (28.6.1928), pro rudou barvu jeho stroje jej publikum překřtilo na "rudého ďábla". Náš první král bohužel na BH-21 zahynul, když při předvádění vývrtky na leteckém dnu v Karlových Varech 8.6.1930 tuto nevybral.
Ze základní BH-21 se postupně vyvinulo několik variant :
BH-21R - úprava pro rychlostní závod
BH-22 - cvičný letoun
BH-22N - během vývoje přeznačen na BH-23
BH-21J - později vyráběn pod označením BH-33
Bš-21 - cvičný letoun vyrobený v roce 1934.
Přepracováním několika konstrukčních prvků BH-17 vznikla jedna z nejúspěšnějších konstrukcí Avie. Ministerstvo národní obrany si postupně objednalo čtyři série v počtu 139 kusů. Na základě úspěchů v mezinárodních soutěžích došlo k sjednání licenční výroby v Belgii a to továrnami SABCA a SEGA, které vyrobili dalších 44 kusů.
Tento letoun byl hojně využíván i k předvádění akrobacie pro širokou veřejnost. Určitě nejznámějším pilotem dvacetjedničky je štkpt. František Malkovský, který na ní jako druhý pilot na světě předvedl tři obrácené přemety (28.6.1928), pro rudou barvu jeho stroje jej publikum překřtilo na "rudého ďábla". Náš první král bohužel na BH-21 zahynul, když při předvádění vývrtky na leteckém dnu v Karlových Varech 8.6.1930 tuto nevybral.
Ze základní BH-21 se postupně vyvinulo několik variant :
BH-21R - úprava pro rychlostní závod
BH-22 - cvičný letoun
BH-22N - během vývoje přeznačen na BH-23
BH-21J - později vyráběn pod označením BH-33
Bš-21 - cvičný letoun vyrobený v roce 1934.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#27048Verze : 3
Avia BH-21 vyrobená v licenci u belgické společnosti SABCA. Letoun nese zbarvení, v němž sloužil v řadách 1ere Escadrille de Chasse belgického letectva. Stroje BH-21 vydržely v belgické službě pouze velmi krátkou dobu - belgické letectvo je provozovalo zhruba mezi léty 1926 až 1930.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-21 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 2 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 2 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.192R |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#531281Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
.
Avia BH 21 s označením G8, která někdy po roce 1926 sloužila u Leteckého pluku 3 na Slovensku. Stroj nese kamufláž tvořenou na horních a bočních plochách světlou khaki, spodní plochy jsou světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-21 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | G8 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letecký pluk 3, velitelství [1920-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia BH 21 s označením G8, která někdy po roce 1926 sloužila u Leteckého pluku 3 na Slovensku. Stroj nese kamufláž tvořenou na horních a bočních plochách světlou khaki, spodní plochy jsou světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia BH-21 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | G8 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letecký pluk 3, velitelství [1920-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#606943Verze : 0
Rad
MOD
Boční pohled letounu BH-21 na kolovém podvozku z roku 1924.
Zdroj
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#336960Verze : 0
První z licenčních letadel postavených firmou SABCA (T1 byl vzorový kus dodaný Avií), používané 1. eskadrillou I. skupiny 2. leteckého pluku. Její symbol, kometa, je červený s bílým lemem. Vojenské označení T2 bylo pouze na obou polovinách spodního křídla.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh21.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Avia BH-21 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | T2 |
Taktické označení / imatrikulace | 2 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#433206Verze : 0
Aubi
MOD
V rámci dokumentárního seriálu "Hledání ztraceného času" je jeden díl věnován z části i výrobě letounu Avia BH-21. Znázorněna je prakticky kompletní výroba od práce inženýrů, dále výroby jednotlivých dílů, přes kompletaci jejich částí (nádrž, křídlo, trup, podvozek) a celkovou kompletaci a finální dokončení. V daném díle končí v okamžiku přebírání vojenskou komisí. Začátek v čase 4:50.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#688524Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.