Avia BH-21

     
Název:
Name:
Avia BH-21 Avia BH-21
Originální název:
Original Name:
Avia BH-21
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.02.1925-DD.09.1928 Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla, Praha-Holešovice /
DD.09.1927-DD.12.1928 Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Brusel
DD.MM.192R-DD.MM.192R Société d'Études Generale d'Aviation, Gosselies
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1925-DD.19.1928
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
139 Avia
39 SABCA
5 SEGA
- přehled vyrobených letadel / overview of manufactured aircraft
První vzlet:
Maiden Flight:
25.02.1925
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
720 kg 1587 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1085 kg 2392 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,90 m 29ft 2,38in
Délka:
Length:
6,87 m 22ft 6,47in
Výška:
Height:
2,74 m 8ft 11,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,96 m2 236.38 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
49,4 kg/m2 10.12 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano Suiza 8Fb o výkonu 221 kW/300 k
Vrtule dvoulistá dřevěná
Hispano Suiza 8Fb, power 296 hp
Propeller wooden two-blade
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
200 l 44 Imp gal / 52.8 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
245 km/h v 3000 m 152.2 mph in 9843 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
180 km/h v ? m 111.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
16 min do 5000 m 16 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5500 m 18045 ft
Dolet:
Range:
440 km 273.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Vickers vz. 09 ráže 7,7 mm (600 nábojů) 2x .303 Vickers vz. 09 machine gun, 300 rpg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Konstruktér: Pavel Beneš, Miroslav Hajn Designer: Pavel Beneš, Miroslav Hajn
Zdroje:
Sources:
Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986.
V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968
J.Fidler a V.Sluka, Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2
V. Šorel, Letadla československých pilotů, Albatros 1986
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#12355 Verze : 0
Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.


Přepracováním několika konstrukčních prvků BH-17 vznikla jedna z nejúspěšnějších konstrukcí Avie. Ministerstvo národní obrany si postupně objednalo čtyři série v počtu 139 kusů. Na základě úspěchů v mezinárodních soutěžích došlo k sjednání licenční výroby v Belgii a to továrnami SABCA a SEGA, které vyrobili dalších 44 kusů.


Tento letoun byl hojně využíván i k předvádění akrobacie pro širokou veřejnost. Určitě nejznámějším pilotem dvacetjedničky je štkpt. František Malkovský, který na ní jako druhý pilot na světě předvedl tři obrácené přemety (28.6.1928), pro rudou barvu jeho stroje jej publikum překřtilo na "rudého ďábla". Náš první král bohužel na BH-21 zahynul, když při předvádění vývrtky na leteckém dnu v Karlových Varech 8.6.1930 tuto nevybral.


Ze základní BH-21 se postupně vyvinulo několik variant :
BH-21R - úprava pro rychlostní závod
BH-22 - cvičný letoun
BH-22N - během vývoje přeznačen na BH-23
BH-21J - později vyráběn pod označením BH-33
Bš-21 - cvičný letoun vyrobený v roce 1934.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#27048 Verze : 3
Avia BH-21 vyrobená v licenci u belgické společnosti SABCA. Letoun nese zbarvení, v němž sloužil v řadách 1ere Escadrille de Chasse belgického letectva. Stroje BH-21 vydržely v belgické službě pouze velmi krátkou dobu - belgické letectvo je provozovalo zhruba mezi léty 1926 až 1930.
Avia BH-21 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#531281 Verze : 0
.
Avia BH-21 - Avia BH 21 s označením G8, která někdy po roce 1926 sloužila u Leteckého pluku 3 na Slovensku. Stroj nese kamufláž tvořenou na horních a bočních plochách světlou khaki, spodní plochy jsou světle šedé.

Avia BH 21 s označením G8, která někdy po roce 1926 sloužila u Leteckého pluku 3 na Slovensku. Stroj nese kamufláž tvořenou na horních a bočních plochách světlou khaki, spodní plochy jsou světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Avia BH-21 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#606943 Verze : 0
Boční pohled letounu BH-21 na kolovém podvozku z roku 1924.

Zdroj

Avia BH-21 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#336960 Verze : 0
První z licenčních letadel postavených firmou SABCA (T1 byl vzorový kus dodaný Avií), používané 1. eskadrillou I. skupiny 2. leteckého pluku. Její symbol, kometa, je červený s bílým lemem. Vojenské označení T2 bylo pouze na obou polovinách spodního křídla.


http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh21.html

Avia BH-21 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#433206 Verze : 0
V rámci dokumentárního seriálu "Hledání ztraceného času" je jeden díl věnován z části i výrobě letounu Avia BH-21. Znázorněna je prakticky kompletní výroba od práce inženýrů, dále výroby jednotlivých dílů, přes kompletaci jejich částí (nádrž, křídlo, trup, podvozek) a celkovou kompletaci a finální dokončení. V daném díle končí v okamžiku přebírání vojenskou komisí. Začátek v čase 4:50.


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-21-t4765#688524 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více