Kulaté (říční) lodi?

Diskuse

Kamarad ni tvridi nejake veci o "kulatych" ricnich lodich asi prvovalecnych-nemuzete neco poradit-nejak se mi to nezda ... snad na Dněpru
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185648 Verze : 0
To existovalo, dokonce se to dělá jako model. Pohledám doma něco víc.
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185650 Verze : 0
Jde o tzv. "Popovky" podle jména admirála Popova, bylo jich postaveno několik v průběhu devatenáctého století a sloužily k ochraně ústí velkých ruských řek do Černého moře. Šlo o lodi s malým ponorem, dělostřeleckou kazematou v centru lodi a několika šrouby. U některých se půdorys opravdu jen minimálně odlišoval od kruhu a šlo o lodi určené ke konkrétní činnosti ne k boji třeba na otevřeném moři. Byly vyřazeny dávno před WWI.
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185661 Verze : 0
Asi nejznámější z těchto lodí je loď Novgorod (kdysi vyšla jako vystřihovánka v ABC).Nákres přikládám,doporučuji prolézt tento odkaz kde je historie Novgorodu


encycl.opentopia.com
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185667 Verze : 0
Plovoucí baterie Popovka


Vážení,
i když mne - jako vždy - předběhli kolegové Bitaxe a Darkfold, potvrzuji jejich názor, že se jedná o lodě pobřežní obrany takzvané "Popovky". Tato plavidla byla konstruována pro plavbu v mělkých pobřežních vodách Černého moře. I když některé ruské prameny je řadí mezi obrněnce, jednalo se vlastně o plovoucí dělostřelecké baterie.


V letech 1872-1873 byl postaven "Novgorod". Za rok následoval "Kijev". Jejich plavební schopnosti byly problematické a proto zůstaly v službě asi deset let. Bojově byly nasazeny v letech 1877-1878 na dolním toku Dunaje při akcích carské Dunajské flotily proti Turkům.


Odkaz
V. G. Andrijenko (В. Г. Андриенко): Kulaté lodě admirála Popova (Круглые суда адмирала Попова), Atus 1991, stran 40, ISBN 5-85875-011-7


Internet
http://knigite.abv.bg/rtv/rtv_3.html
http://ship.bsu.by/main.asp?id=102476
www.mil.ru
www.morflot.tsi.ru
http://www.rulex.ru/01273014.htm
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185668 Verze : 0
... Na Černém moři měly plnit úkoly pobřežní ochrany dvě velmi neobvyklé lodě, které vypadaly jako obrovský talíř, plovoucí po vodě. Podle svého kostruktéra viceadmirála Popova dostaly jméno popovky. Byl to lodě Novgorod (1883) a Viceadmiríl Popov (1875) Novgorod měl průměr 30,8m a výtlak 2491t. Byl chráněn pancéřovou palubou 70mm silnou a na čáře ponoru měl pancéřový pás tl. 229mm. Uprostřed lodi byla pancéřová barbeta. Výzbroj tvořila 2 děla ráže 279mm, 2 děla ráže 87mm a torpédomet. Loď pohánělo šest lodních vrtulí, napojených na samostatné parní stroje. Celkový výkon strojů byl 1470kW a poháněly loď rychlostí 6 uzlů Posádku tvořilo 153 mužů. Druhá loď, Viceadmirál Popov měla průměr 36,6m a výtlak 3590t. Obě lodě byly určené pro obranu ústí Dněpru. Nebyly ale díky svému tvaru schopny udržet směr plavby ani na mírných vlnách a otáčely se kolem své osy. V seznamech námořních sil se sice objevovaly až do přelomu století, ale prakticky stály v přístavu a poté byly rozebrány........
Citát z knihy Válečné lodě 2 - Mezi krymskou a rusko-japonskou válkou, autoři Hynek, Klučina, nakl. Naše vojsko 1986
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185676 Verze : 0
Bohužel se zdá že "vojenské lodi 2" se poněkud mýlí, Novgorod byl postaven Sankt Petěrburgu a po dílech přepraven do Novorossijska už v roce 1873, jeho sesterská loď Kijev (později přejmenovaná na "Viceadmirál Popov") pak o rok později v Novorosijsku. Obě měly zřejmě stejný rozměr (cca30,7 m) a výtlak kolem 2 500 tun Po pravdě se rozměry a parametry v různých zdrojích silně liší (shodují se ale v tom že lodi torpéda nenesly) liší se i počet děl, obvykle jsou udávána dve děla 11 - 12 palců v barbetě a další dvě ráže 37 mm pro obranu proti torpédovkám. Lodi sloužily do roku 1899 a v roce 1902 byly vyškrtnuty ze seznamu ruské flotily (rozebrány byly údajně až v roce 1912). Důvodem jejich stavby bylo dosáhnout co největší nosnosti (děla byla těžka a pancéřování rovněž) při co nejmenším ponoru (ten byl něco přes 3 metry). Vzhledem k tomu že šlo v podstatě o říční lodi (bývají označovány jako "river-clad") nebyly nijak zvlášť dobré na moři, ale to nebylo nikdy požadováno. Požadavek byl na nesení těžkých děl a pancéře, vzorem možná byly plovoucí baterie z Krymské války použité britsko-francouzskými vojsky. Zajímavé je že se výrazně liší i počet strojů uváděných v jednotlivých pramenech (8 - 12) lodních šroubů je díkybohu vždy uváděno 6, lodi měly možnost manévrovat pomocí šroubů a to byla jedna z potřeb na stísněných prostorách v ústí Dněpru a Bugu kam byly původně určeny.
Dalším zdrojem (krom těch od kolegy Titěry byl pro mne :
http://ship.bsu.by/main.asp?id=102476&TPL=1
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185701 Verze : 0
díval jsem se do knížky kterou uvedl kolega Tintěra a Marty má pravdu Kijev (Viceadmirál Popov) byl opravdu větší. Měl i silnější stroje (12) než původní Novgorod (ten jich měl 8) rychlost je u větší lodi kolem 8,5 uzle u menší cca 7 na nejvyšší výkon (104 obrátek).
URL : https://www.valka.cz/Kulate-ricni-lodi-t47493#185763 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více