Supermarine Spitfire Mk.IXC

Supermarine Spitfire LF Mk.IXC
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.IXC Supermarine Spitfire LF Mk.IXC
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.IXC
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.02.1943-DD.07.1944 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1943-DD.07.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3971
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2556 kg 5634 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3331 kg 7343 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4309 kg 9500 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.800 m 32ft 2in
Délka:
Length:
9.470 m 31ft 1in
Výška:
Height:
3.850 m 12ft 7.75in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.46 m2 231,0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
136,18 kg/m2 27.89 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 66, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o vzletovém výkonu 991,8 kW, 1 271 kW v h= 1760 m, 1 178 kW v h= 3 180 m.
Vrtule čtyřlistá s konstantními otáčkami typ Rotol R12/4F5/4 o průměru 3 280 mm
Rolls-Royce Merlin 66, twelve-cylinder, liquid-cooled with a two-speed, two-stage supercharger, rated 1,330 hp for take-off, 1,705 hp at 5,790 ft, 1,580 hp at 10,433 ft,
driving a four-blade propeller Rotol R12/4F5/4 constant-speed type of 10ft 9in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386 l ve vnitřních nádržích
a jednu přídavnou nádrž pod trupem o těchto objemech: 136 l, 204,5 l nebo 409 l
85 UK gallons and
Up to 90 UK gallons in one drop tank (30, 45 or 90)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650.2 km/h v 6401 m 404 mph in 21000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
521.4 km/h v 6096 m 324 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
23.9 m/s 4700 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,75 min do 6096 m 4,75 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12466 m 40900 ft
Dolet:
Range:
698.5 km 434 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1577.2 km 980 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech, 120 nábojů pro každý a
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm, v křídlech, po 350 nábojích.
Pumový náklad: do hmotnosti 454 kg (1x 227 kg puma pod trupem a/nebo 2x 113 kg pumy pod křídly)
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons in the wing leading edge, 120 rpg and
four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II in the wing leading edge, 350 rounds each.


Bomb load: Up to 1,000 lb (one 500lb bomb under the fuselage and/or two 250lb bombs under the wing)
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
- Varianta Spitfiru Mk.IX pro operace v malých výškách. Tato verze byly vyráběna i s rozpětím křídel 11,227 m.
- Při použití benzínu s oktanovým číslem 150 bylo možno motor Merlin 66 přeplňovat tlakem 270 kPa, výkon potom stoupl až na 1 481 kW.
The Low-altitude version of the Mk IX series.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, 1985, ISBN:0-946184-186
Peter Moss and Len Bachelor, Profile Publications, Supermarine Spitfire Mk. IX, Aricraft Profile No. 206.
Famous Airplanes of the world, No.3, 1975, Supermarine Spitfire Mk.I-XVI, Bunrin-Do C. Ltd., Chiyoda-ku, Tokyo, Japan, No ISBN
http://www.spitfires.ukf.net/home.htm
www.spitfireperformance.com
http://www.raf.mod.uk/history_old/spit5.html
www.xs4all.nl
www.aviation-history.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit9.html
archiv autora

Supermarine Spitfire Mk.IXC -


Supermarine Spitfire Mk.IXC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#391892 Verze : 2
Supermarine Spitfire Mk.IXB


V červnu 1942 zařadila 64. peruť do své výzbroje novou verzi stíhačky Spitfire, která byla značena Mk.IX. Stroje byly poháněny motorem Merlin 61, od jara 1943 i Merliny 63 (63A). Tyto motory byly optimalizovány pro střední výšky. V březnu 1943 se objevily Mk.IX s motory Merlin 66, které dosahovali největších výkonů v malých výškách.
Protože bylo potřeba tyto verze od sebe, a to i kvůli odlišné obsluze, odlišit, začaly jednotky značit letouny s Merliny 61 a 63 jako Mk.IXA a s Merliny 66 jako Mk.IXB.


Oficiálně byl tento chaos ukončen na jaře 1943, kdy letouny značené Mk.IXA dostaly přiděleno označení F Mk.IXC, Mk.IXB se nově značily LF Mk.IXC a právě zaváděné letounu s Merliny 70 pro velké výšky HF Mk.IXC.


Pramen:
Price, Alfred: Supermarine Spitfire, 1. část, Intermodel, Hostomice 1998
Matusiak, Wojtek: Supermarine Spitfire, 2. část, Intermodel, Hostomice 1999
http://www.spitfireperformance.com/spit9v109g.html
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#184662 Verze : 0
Foto jednoho Spitfiru LF Mk.IXC (MK177) z první výrobní série. Letoun má nezkrácená křídla o rozpětí 11,23 m.
Obrázek pochází z publikace:Modelmania č.5 Supermarine Spitfire Mk.IX-XVI, autorů Jan HoFfmann a Wojtek Matusiak
Supermarine Spitfire Mk.IXC - Spitfire LF Mk.IXC

Spitfire LF Mk.IXC
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#184227 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.IXC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#538376 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.IXC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#538495 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více