Název: Name: | Supermarine Spitfire LF Mk.IXC | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire LF Mk.IXC | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.02.1943-DD.07.1944 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1943-DD.07.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3971 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2556 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3331 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4309 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.800 m | |
Délka: Length: | 9.470 m | |
Výška: Height: | 3.850 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.46 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 136,18 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin 66, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o vzletovém výkonu 991,8 kW, 1 271 kW v h= 1760 m, 1 178 kW v h= 3 180 m. Vrtule čtyřlistá s konstantními otáčkami typ Rotol R12/4F5/4 o průměru 3 280 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l ve vnitřních nádržích a jednu přídavnou nádrž pod trupem o těchto objemech: 136 l, 204,5 l nebo 409 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 650.2 km/h v 6401 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 521.4 km/h v 6096 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 23.9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,75 min do 6096 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12466 m | |
Dolet: Range: | 698.5 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1577.2 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech, 120 nábojů pro každý a 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm, v křídlech, po 350 nábojích. Pumový náklad: do hmotnosti 454 kg (1x 227 kg puma pod trupem a/nebo 2x 113 kg pumy pod křídly) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Varianta Spitfiru Mk.IX pro operace v malých výškách. Tato verze byly vyráběna i s rozpětím křídel 11,227 m. - Při použití benzínu s oktanovým číslem 150 bylo možno motor Merlin 66 přeplňovat tlakem 270 kPa, výkon potom stoupl až na 1 481 kW. | |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, 1985, ISBN:0-946184-186 Peter Moss and Len Bachelor, Profile Publications, Supermarine Spitfire Mk. IX, Aricraft Profile No. 206. Famous Airplanes of the world, No.3, 1975, Supermarine Spitfire Mk.I-XVI, Bunrin-Do C. Ltd., Chiyoda-ku, Tokyo, Japan, No ISBN http://www.spitfires.ukf.net/home.htm www.spitfireperformance.com http://www.raf.mod.uk/history_old/spit5.html www.xs4all.nl www.aviation-history.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit9.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#391892Verze : 2
Vláďa
MOD
Supermarine Spitfire Mk.IXB
V červnu 1942 zařadila 64. peruť do své výzbroje novou verzi stíhačky Spitfire, která byla značena Mk.IX. Stroje byly poháněny motorem Merlin 61, od jara 1943 i Merliny 63 (63A). Tyto motory byly optimalizovány pro střední výšky. V březnu 1943 se objevily Mk.IX s motory Merlin 66, které dosahovali největších výkonů v malých výškách.
Protože bylo potřeba tyto verze od sebe, a to i kvůli odlišné obsluze, odlišit, začaly jednotky značit letouny s Merliny 61 a 63 jako Mk.IXA a s Merliny 66 jako Mk.IXB.
Oficiálně byl tento chaos ukončen na jaře 1943, kdy letouny značené Mk.IXA dostaly přiděleno označení F Mk.IXC, Mk.IXB se nově značily LF Mk.IXC a právě zaváděné letounu s Merliny 70 pro velké výšky HF Mk.IXC.
Pramen:
Price, Alfred: Supermarine Spitfire, 1. část, Intermodel, Hostomice 1998
Matusiak, Wojtek: Supermarine Spitfire, 2. část, Intermodel, Hostomice 1999
http://www.spitfireperformance.com/spit9v109g.html
V červnu 1942 zařadila 64. peruť do své výzbroje novou verzi stíhačky Spitfire, která byla značena Mk.IX. Stroje byly poháněny motorem Merlin 61, od jara 1943 i Merliny 63 (63A). Tyto motory byly optimalizovány pro střední výšky. V březnu 1943 se objevily Mk.IX s motory Merlin 66, které dosahovali největších výkonů v malých výškách.
Protože bylo potřeba tyto verze od sebe, a to i kvůli odlišné obsluze, odlišit, začaly jednotky značit letouny s Merliny 61 a 63 jako Mk.IXA a s Merliny 66 jako Mk.IXB.
Oficiálně byl tento chaos ukončen na jaře 1943, kdy letouny značené Mk.IXA dostaly přiděleno označení F Mk.IXC, Mk.IXB se nově značily LF Mk.IXC a právě zaváděné letounu s Merliny 70 pro velké výšky HF Mk.IXC.
Pramen:
Price, Alfred: Supermarine Spitfire, 1. část, Intermodel, Hostomice 1998
Matusiak, Wojtek: Supermarine Spitfire, 2. část, Intermodel, Hostomice 1999
http://www.spitfireperformance.com/spit9v109g.html
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#184662Verze : 0
Reklama
Foto jednoho Spitfiru LF Mk.IXC (MK177) z první výrobní série. Letoun má nezkrácená křídla o rozpětí 11,23 m.
Obrázek pochází z publikace:Modelmania č.5 Supermarine Spitfire Mk.IX-XVI, autorů Jan HoFfmann a Wojtek Matusiak
Spitfire LF Mk.IXC
Obrázek pochází z publikace:Modelmania č.5 Supermarine Spitfire Mk.IX-XVI, autorů Jan HoFfmann a Wojtek Matusiak
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Spitfire LF Mk.IXC
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#184227Verze : 0
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IXC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | JL361 |
Taktické označení / imatrikulace | A-CD |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#538376Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IXC |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | MH809 |
Taktické označení / imatrikulace | LO-P |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 602. peruť RAF [1925-1945] |
Základna | Ford, Stanice Královských vzdušných sil Ford [1940-1945] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1944 |
Autor | Cpl Broom |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IXC-t47054#538495Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.