Jeden z nejúspěšnějších stíhačů na západní frontě. Pilot, který nebyl nikdy poražen nepřítelem ve vzdušném souboji.
Adolf Glunz se narodil 11. června 1916 v malé vesnici Bresegard na severu Německa v okrese Lugwiglust v Mecklenburgu. Glunz vstoupil do Luftwaffe 1. září 1939. Po skončení pilotního výcviku nastoupil 9. listopadu 1940 k JG 52.
Svou kariéru bojového pilota zahájil u 4. letky JG 52. 7. května 1941 vzlétl roj 4. letky JG 52 k hloubkovému útoku na letiště Lympne v Anglii. Roj vedený Oblt. Simschem provedl několik útoků na zaparkované letouny. Gefr. Adolfu Glunzovi letícímu v Bf-109F-2 se podaří nad letištěm sestřelit jeden Spitfire. Bylo to jeho první vítězství. Dalšího úspěchu dosáhl již 19. května 1941 a přemoženým byl opět jeden Spitfire. Koncem května byla JG 52 přeložena z pobřeží kanálu na východní hranici se SSSR. Zde očekávala začátek operace Barbarossa. Po vypuknutí války s Ruskem (22.6.1941) se Glunzovi podařilo do konce června sestřelit 3 letadla protivníka.
Na základě těchto úspěchů byl přeložen zpět na frontu ke kanálu (údajně na žádost Adolfa Galanda). Glunz nastoupil 8. července 1941 k II./JG 26 a stal se členem 4. letky. 27. srpna získává svůj první sestřel u JG 26. Poraženým je opět Spitfire. Do konce roku 1941 dosáhl další dva sestřely. Přemoženými byli zase Spitfiry RAF. Prvním úspěchem Adolfa Glunze v roce 1942 byl sestřel Spitfiru dne 9.1. Během roku 1942 se Glunzovi podařilo nasbírat celkem 15 vítězství (samé Spitfiry) a jeho skóre se zastavilo na počtu 23 sestřelů.
Ve večerních hodinách 28. března 1943 byl na letišti Vitry vyhlášen poplach. Vracející rotte 6. letky pod vedením Uffz. Wilhelma Mayera zahlédla Mosquit letící v přízemní výšce směrem na Dunkerque. Z Vitry okamžitě odstartovala hotovostní dvojice Fw. Adolfa Glunze, na ochranu vlastního polního letiště. Glunz následován svým číslem vystoupal do výšky 1000 metrů a spatřil šestici Mosquit dole pod sebou. Glunz sklopil nos svého Fw-190A-4 a vrhl se z převýšení na nic netušící Mosquita. Vybral si poslední letoun ve formaci a zahájil palbu. Po krátké dávce přenesl palbu na letoun v čele formace. Po průletu přitáhl vší silou řídící páku k břichu a jeho Fockewulf vystřelil k obloze. Když se Glunz podíval dolů na zem, spatřil dva sloupy dýmu stoupající k obloze. Obě Mosquita se roztříštila o zem. Útok trval pouhou jednu minutu. Bylo to jeho 28 a 29 vítězství.
Třicáté vítězství dosáhl Glunz 3. dubna 1943. Svůj první čtyřmotorový bombardér sestřelil Glunz 5. dubna 1943. Jednalo se o B-17 z 306. BG USAAF.
29. srpna 1943 byl Feldwebel Adolf Glunz, jako jediný poddůstojník JG 26, vyznamenán Rytířským křížem. V té době měl na svém kontě čtyřicet vítězství.
Padesátého soupeře sestřelil Glunz 21. prosince 1943. Následovalo povýšení na Oberfeldwebela a od 15. ledna 1944 zastával funkci velitele 5. letky JG 26.
Nejúspěšnějším dnem Adolfa Glunze se stal 22. únor 1944. II. Skupina JG 26 se dopoledne kolem 9. hodiny shromáždila na letišti Laon-Athies. Zde čekala na přilétající formace bombardérů. Konečně dostala Glunzova jednotka kolem poledne povolení ke startu. Fockewulfy odstartovaly a začaly stoupat. Bombardéry USAAF měly za úkol bombardovat zařízení leteckého průmyslu ve středním Německu a Regensburgu. Bombardovací skupiny se díky špatnému počasí nad Anglií nedokázaly zformovat a celý svaz letěl značně roztažen. Stíhací doprovod tvořený P-47 se nacházel v nižší hladině, po souboji s letouny I. skupiny JG 26 a právě nabíral výšku, když se k osamoceným bombardérům dostala II. Skupina JG 26 v jejíž sestavě letěl i Ofw. Glunz. Bombardéry byly v té chvíli bez ochrany stíhacího doprovodu a němci toho hodlali využít. Glunz, který vedl 5. letku, si vybral osamocenou formaci šesti strojů B-17, která letěla poněkud stranou hlavního proudu formace bombardérů. Ve 12:50 Glunz zavelel k útoku. Když se v jeho zaměřovači objevil obrovský trup bombardéru, zmáčkl spouště pro odpal všech svých zbraní. Zbraně jeho Fockewulfu Fw-190A-7 začaly chrlit olovo. Střely se zavrtávaly do křídel a trupu obrovského bombardéru. Pravý vnitřní motor bombardéru začal hořet. Glunz nepřestával pálit a střely dál zasahovaly nosník pravého křídla. V momentě kdy už hrozila srážka, Glunz potlačil a ponořil svůj stroj pod břicho bombardéru. Zasažený americký stroj ještě chvíli letěl, ale potom se mu ulomilo pravé křídlo těsně u trupu a B-17 v kotrmelcích zmizela v mracích. Glunz využil své rychlosti k okamžitému nabrání výšky a začal si hledat další kořist. Ve 12:55 zaútočil na další B-17 letící ve formaci s dalšími několika stroji. Glunz zahájil palbu ze vzdálenosti tří set metrů a nepřestal pálil až do okamžiku, kdy už musel uhnout, aby se se svým cílem nesrazil. Zasaženému bombardéru začaly kouřit dva motory, vypadl z formace a začal ztrácet výšku. Nakonec zmizel v mracích. Glunz opět začal nabírat výšku a přibližovat se k další skupině bombardérů. Svůj předchozí útok zopakoval ve 13:10 a další čtyřmotorový stroj vypadl z formace a s poškozenými motory zmizel v mracích. To už Glunzovi a jeho kolegům začínalo docházet střelivo a paliva měli také jen akorát pro bezpečný návrat. Jeden za druhým se začali střemhlav odpoutávat z boje. Po přistání byly Fockewulfy okamžitě opět vyzbrojeny a jejich nádrže naplněny vysokooktanovým palivem. Když se začal svaz bombardérů vracet, odstartovali piloti JG 26 proti vracejícím se strojům znovu. Tentokráte startoval Glunz v čele své letky z letiště Venlo. Když se Fockewulfy vyšplhaly k bombardérům, setkaly se s jejich doprovodem tvořeným letouny P-47. Glunzovi se podařilo hned při prvním útoku v 15:30 sestřelit v plamenech jeden Thunderbold z 78. FG. O pět minut později, jen co nabral potřebnou výšku, v 15:35 už útočil na formaci bombardérů B-17. Jeden se mu podařilo po dlouhé dávce sestřelit. Bombardér se zřítil jihozápadně od Grevensbroichu. O dalších pět minut později v 15:40 napadl další B-17 a vypálil do ní zbytek své munice. Po devadesáti minutách letu Ofw. Glunz v pořádku přistál na svém letišti. Ofw. Glunz si za tento den nárokoval celkem šest sestřelů z toho dvě tzv. oddělení od formace. Glunzovi nakonec bylo oficiálně přiznáno sestřelení B-17 ve 12:50, oddělení ze sestavy v 13:10, sestřel P-47 v 15:30 a sestřel B-17 v 15:35.
V období od 3. března do 18. března 1944 velel Glunz 6. letce JG 26. Začátkem dubna 1944 byl Glunz povýšen do hodnosti poručík. 10. června 1944 sestřelil Glunz během jednoho letu tři P-47 Thunderbolty od 365. FG USAAF.
Svůj poslední sestřel dosáhl Adolf Glunz dne 1.ledna 1945 během operace Bodenplatte. Cílem II./JG 26 bylo belgické letiště Brussels-Evcre. Když jednotka dorazila nad letiště, zrovna startovala ranní hlídka tří Spitfirů z 403. squadrony RAF. Glunz spatřil vzlétající stroje a vrhl se střemhlav na vzlétající stroje. V zaměřovači jeho Fw-190D-9 se zvětšoval jeden ze Spitfirů. V momentě, kdy se zasunula podvozková kola vzlétajícího stroje, zasáhla ho přesná dávka z Glunzových zbraní. Zasažený Spitfire se zřítil na konci vzletové dráhy a explodoval v záplavě plamenů. Bylo to Glunzovo celkové 71. vítězství. Potom Glunz provedl celkem devět náletů na letiště při nichž zapálil pět spojeneckých letounů a další dva těžce poškodil.
18. března 1945 byl Lt. Glunz přeložen k III./EJG 2 k přeškolení na proudový letoun Me 262. Po ukončení přeškolení byl Glunz zařazen k JG 7 vyzbrojené těmito moderními stroji. Zda uskutečnil nějaké bojové lety na Me 262 mě není známo.
Glunz odlétal během války celkem 574 bojových misí. Z toho se ve 238 případech utkal s protivníkem. Dosáhl celkem 71 úředně uznaných vítězství (dalších více jak 15 neuznaných), z toho 19 čtyřmotorových bombardérů. Jeho štěstěna jej nikdy neopustila, takže nebyl nikdy raněn ani sestřelen. Kuriózní je, že jediné zranění, které utrpěl během války, bylo pořezání sklem z roztříštěného okna během nepřátelského náletu na Abbeville v dubnu 1942. Za toto zranění obdržel odznak za zranění.
Prameny: Donald Caldwell - Válečný deník JG 26, Silverbird 2001 Josef Priller - Stíhací eskadra JG 26, Mustang 1995 Pavel Berger - 10800 sestřelů, Ares s.r.o. 2001 Werner Girbig - Soumrak stíhačů, Mustang 1995 www.luftwaffe.cz
Barevná foto Adolfa Glunze
Zdroj: můj E-archiv
URL : https://www.valka.cz/Glunz-Adolf-t46977#183674
Verze : 1
Několik foto Adolfa Glunze z mého E-archivu.
URL : https://www.valka.cz/Glunz-Adolf-t46977#183675
Verze : 0
Bokarys Glunzova Fw-190A-7 z mého E-archivu.
URL : https://www.valka.cz/Glunz-Adolf-t46977#183676
Verze : 0
Reklama
Foto ze serevru luftwaffe.cz zachycuje Adolfa glunze před jeho Fw-190A-7 W.Nr. 642 527 "bílá 9" po šesti sestřelech ze dne 22.2.1944.
Glunz u svého FW-190A-7 W.Nr. 642 527 "bílá 9" dne 22.2.1944
foto pochází z webu luftwaffe.cz
URL : https://www.valka.cz/Glunz-Adolf-t46977#183857
Verze : 0
Glunz v leteké výstroji se záchrannou plovací vestou 1944
Obrázek A. Glunze pochází z mého E-archivu.
URL : https://www.valka.cz/Glunz-Adolf-t46977#185209
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Glunz-Adolf-t46977#348067
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.