SOV - Zvezda K-36DM

К-36ДМ
Zvezda K-36DM



Zvezda K-36DM je sedadlo upravené z původní sedačky K-36D pro potřeby letounů MiG-29 a Su-17/22.


Sedadlo je vybaveno silnějším raketovým motorem pro zrychlení celé katapultážní sekvence (zároveň i pro zvýšení výšky, do které je sedačka z letounu vystřelena) a v pozdějších provedeních má sjednocené poutací a padákové popruhy na celkový popruhový poutací systém (nevyžaduje aby si pilot před nástupem do letounu musel navlékat padákový postroj). Vzhledem k předpokladu použití v malých výškách je sedačka dále vybavena většími stabilizačními padáky pro rychlejší stabilizaci a zbrzdění letu sedačky před jejím oddělením od pilota.


Tato sedačka byla montována i v letounech Československého letectva na typech MiG-29 (modernější provedení) a Su-22 (u prvních letounů starší provedení, později modernizované).



Zdroje:
www.ejectionsite.com
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#181942 Verze : 0
Katapultážní sedačka K-36DM. Fotografie je převzata ze serveru home.snafu.de .
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#181943 Verze : 0
Několik fotografií katapultáže z nulové výšky prováděné na křesle K-36DM


Křeslo K-36DM se používá prakticky na všech nových ruských letadlech, např. MiG29, MiG31, Su-25, Su-27, Su-34 a mnohá další.


Zdroj:
Testpilots.ru

SOV - Zvezda K-36DM - Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - 1.fáze

Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - 1.fáze
SOV - Zvezda K-36DM - Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - 2.fáze

Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - 2.fáze
SOV - Zvezda K-36DM - Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - pohled z boku

Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - pohled z boku
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#359610 Verze : 0
Katapultáž zadního pilota z letícího dvojmístného letounu Su-27UB


Zdroj ani autora fotografie bohužel neznám
SOV - Zvezda K-36DM - Katapultáž křeslem K-36DM z dvojmístného letounu Su-27UB

Katapultáž křeslem K-36DM z dvojmístného letounu Su-27UB
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#363109 Verze : 0
Musím začít tím, že upřesním pořadí fotografií (právě jsem je přehodil, takže pořadí je již správné):


1.pořadí - fotografie SOV_KK_K-36DM_003_prubeh_katapultu_nul_H.jpg
2.pořadí - fotografie SOV_KK_K-36DM_002_prubeh_katapultu_nul_H.jpg


Třetí a čtvrtý raketový motor, které jsou umístěny v hlavové opěrce, slouží právě k vychýlení ze směru kolmého k ose letu.


Zapálen je vždy pouze jeden z nich.


Hoří velmi krátce, sklon o cca 10° je z hlediska bezpečnosti dostačující.


Používá se to při tandemovém uspořádání kokpitu.


Jako první se odpaluje pilot na zadním sedadle, jako druhý pilot na předním sedadle (kvůli výtokovým plynům raketových motorů - kdyby se jako první odpálil pilot z předního sedadla, tak by toho na zadním výtokové plyny sežehly).


Zadní (první) pilot se odpaluje zpravidla vlevo, přední (druhý) se odpaluje vpravo.


Odpálení zadní sedačky (jde ven jako první) je směrováno vlevo od osy letu, opálení přední sedačky (jde ven druhá) je pak směrováno vpravo od osy letu - je to kvůli bezpečnosti, aby se sedačky ve vzduchu nestřetly a tím nedošlo ke zranění nebo usmrcení pilotů.



Nyní k vlastním fotografiím:


- fotografie SOV_KK_K-36DM_003_prubeh_katapultu_nul_H.jpg - situace bezprostředně po dopálení křesla, vychylovací raketový motor pracuje a mění osu sklonu vzhledem k ose letu o cca 10° vlevo


- fotografie SOV_KK_K-36DM_002_prubeh_katapultu_nul_H.jpg - vychylovací raketový motor již nepracuje, křeslo stoupá žádaným směrem do výšky bezpečné k použití padáku


- fotografie SOV_KK_K-36DM_001_prubeh_katapultu_nul_H_upr.jpg - vychylovací raketový motor již nepracuje, je z něj ale vidět oblak kouře (označený červeně), oblaka kouře od hlavních raketových motorů jsou označenz žlutě


- fotografie SOV_KK_K-36DM_004_katapultaz_z_Su-27UB.jpg - za katapultovaným pilotem je také vidět oblak kouře z vychylovacího raketového motoru, který v tomto okamžiku již nepracuje a pokud se podíváte pozorněji, je vidět, že křeslo je skloněno vlevo od osy letu
SOV - Zvezda K-36DM - Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - vyznačení oblaků kouře z raketových motorů

Katapultáž z nulové výšky a nulové rychlosti na křesle K-36DM - vyznačení oblaků kouře z raketových motorů
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#363141 Verze : 0
Katapultážne kreslo K-36DM používané v slovenských lietadlách MiG-29AS. Katapultážne kreslo slúži ako pracovné miesto pilota a súčasne ako prostriedok núdzového opustenia lietadla katapultážou. Kreslo K-36DM zabezpečuje záchranu pilota v širokom rozmedzí rýchlostí a výšok letu. Ržim H=0 a v= lm/hod sa používa spolu s ochrannou výstrojou KKO-5, VMSK-2M, MSK-3M a VMSK-4. Minimálna výške letu pre úšpešnú katapultáž s kabínou proti zemi je 150 m. Pri lete pod uhlom 90° proti zemi je 90°. Počas letu je pútaný v kresle systémom fixácie v ramenách a v páse, plynulú reguláciu výšky sedu zabezpečuje pilotovi dobré pracovné podmienky v kabíne lietadla a dobrý výhľad. Ochranu pilota proti preťaženiu pri katapultáži (max. 20g pri t=0,02 s), proti účinku rýchlostného náporu vzduchu je zabezpečená ochrannou výstrojou, nútenou fixáciou pilota k sedadlu, ustálenou stabilizáciou a pri rýchlosti prevyšujúcej 800 - 900 km/hod aj deflektorom (systémom doplnkovej ochrany pred náporom vzduchu). Katapultáž sa vykonáva zatiahnutím za zdvojenú katapultážnu rukoväť, pričom všetky systémy sedadla i plaubný systém núdzového odhodu prekrytu pracujú automaticky až do vypustenia záchranného padáka PSU-36 a oddelenia pilota od lietadla.


Základné časti:
- kombinovaný vystreľovací mechanizmus KSMU-36-Š
- skrinka mechanizmov
- záhlavník
- systém riadenia katapultáže
- systém fixácie
- systém stabilizácie
- systém doplnkovej ochrany pilota pred náporom vzduchu


KSMU-36-Š zabezpečuje:
- vystrelenie a vynesenie sedadla do bezpečenej výšky (cca 75 m)
- vypustenie deflektora
- vypustenie záchranného padáku PSU-36
- odpútanie pilota od lietadla.


V skrinke mechanizmov sú umiestnené mechanizmus ramenného pripútania, mechanizmus zdvihu sedadla s reduktorom systému regulácie výšky sedu, teleskopické tyče a pyromechanizmus a potrubie systému stabilizácie sedadla.


Záhlavník slúži na fixáciu hlavy pilota a v puzdre záhlavníku je umiestnený záchranný padák PSU-36. Po oboch stranách záhlavníku sú v konzolách umiestnené padákové poloautomaty PPK-1M-T424 (vpravo) a PPK-U-T424 (vľavo).


Systém riadeni akatapultáže zabezpečuje:
- elektrické a mechanické zapnutie pyromechanizmu systému fixácie,
- elektrické a mechanické zapnutie pyromechanizmu I. stupňa KŠMU,
- elektrické a mechanické zapnutie mechanizmu systému núdzového odhodu prekrytu
- elektrické zapnutie pyromechanizmu setelného štítku prilby pilota,
- elektrické zapnutie pyromechanizmu defloktora,
- elektrické zapnutie okruhu signálu palubného zapisovača TESTER.


Systém fixácie prevádzkovo fixuje pilota v sedadle, pri katapultáži zabezpečuje nútenú fixáciu v ramenách, v páse, v nohách a obmedzuje rozhodenie rúk.


Systém stabilizácie zabezpečuje sedadlu stabilizovanú polohu pri katapultáži od oddelenia lietadla do odpútani apilota od sedadla.


Systém doplnkovej ochrany pilota pred náporom vzduchu znižuje pôsobenie rýchlostného náporu vzduchu na pilota pri katapultáži pri rýchlosti letu vyššej 800-900 km/hod.







Zdroj: vlastné foto na IDEB 2012
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#457728 Verze : 0

Diskuse

Na fotografii forum.valka.cz je použitá sedačka K-36 značne odlišná od sedačiek na ostatných fotografiách - je zreteľne vidieť plameň dvoch raketových motorov, ktoré tlačia sedačku do strany.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#363130 Verze : 0
Zaujímal by ma zdroj týchto tvrdení: "Třetí a čtvrtý raketový motor, které jsou umístěny v hlavové opěrce, slouží právě k vychýlení ze směru kolmého k ose letu.Zapálen je vždy pouze jeden z nich.
Hoří velmi krátce, sklon o cca 10° je z hlediska bezpečnosti dostačující.Používá se to při tandemovém uspořádání kokpitu. "



Resp.hocijaký zdroj ktorý pojednáva o nejakých vychyľovacích raketových motoroch.


K Vami uvádzaným fotkám. Katapultáž na obrázku 1 a 4 je jedna a tá istá katapultáž. Mimochodom vykonaná v nulovej výške a následne upravená aby vyzerala ako za letu. Bola vykonaná pre film Mirror wars http://www.imdb.com/media/rm4259877632/tt0337678


Tu je možné vidieť aj video: gizmodo.com
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zvezda-K-36DM-t46553#426164 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více