Název: Name: | De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 | |
Originální název: Original Name: | De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.07.1949-DD.03.1951 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield DD.03.1951-DD.11.1951 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hawarden DD.05.1948-DD.10.1951 The English Electric Co. Ltd., Preston DD.MM.1950-DD.MM.195R Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Est, Marignane | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1948-DD.MM.1951 Vampire FB Mk.5 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1123 de Havilland / English Electric Vampire FB Mk.5 67 de Havilland / English Electric Vampire FB Mk.51 120 SNCASE Vampire FB Mk.51 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 29.06.1948 Vampire FB Mk.5 21.12.1950 SNCASE Vampire FB Mk.51 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3290 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5606 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.58 m | |
Délka: Length: | 9.37 m | |
Výška: Height: | 2.69 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.34 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | de Havilland Goblin 2 o tahu 13.79 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1482 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 861 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 20.6 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12192 m | |
Dolet: Range: | 1882.9 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný 20mm kanon Hispano Mk.V 8x neřízená raketa RP-3 pod centroplánem 2x 225 kg bomba pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4 Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5 Mason, Francis K. The De Havilland Vampire Mk.5 & Mk.9, Profile No.48. Profile Publications, Leatherhead, 1965 Harrison, W. A. De Havilland Vampire, Warpaint No.27. Hall Park Books, Milton Keynes 2000, ISSN 1363-0369 http://www.airvectors.net/avvamp_1.html www.lietadla.com/lietadla/anglicke/vampire2.htm |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#342064Verze : 0
Aubi
MOD
V roce 1947 už bylo vedení RAF rozhodnuto používat jako hlavní stíhací typ Gloster Meteor a Vampire tak ztratil možnost uplatnit se zde ve své původní roli. De Havilland ale obratem navrhl bitevní úpravu vampiru, což se shodovalo se zájmem RAF o rok dříve projeveným o bitevní Vampire Mk.IV jako náhradu za Tempesty. Ministerstvo zásobování ovšem požadovalo použití motoru Rolls-Royce Nene, v té době už pokusně vestavěného do prototypů Vampire Mk.II. Problémy se zástavbou o 150 kg těžšího motoru nakonec vedly k tomu, že byl projekt Vampire Mk.IV navzdory silnému zájmu Kanady ukončen. Nový bitevník proto měl být založen na stíhací verzi F.3 s osvědčeným motorem Goblin, na kterém měly být uplatněny ostatní změny, původně zamýšlené pro Vampire IV. To znamenalo zesílená křídla bez koncových oblouků, zesílený podvozek, vystřelovací sedadlo, pancíř okolo motoru a výzbroj jednak původními čtyřmi kanony v přídi, jednak dvěma petisetliberními bombami pod křídly a osmi neřízenými raketami. Práce na maketě nové verze, označené GA Mk.5 a poté FB Mk.5, se ale zastavily v červenci 1947 po smrti Geoffreye de Havillanda mladšího v troskách pokusného letounu D.H.108 Swallow. Nakonec byl tedy první stroj nové verze hotov až v příštím roce a 23. června 1948 provedl VV214 první vzlet. Navzdory zadání se nepodařilo vestavět do vampiru vystřelovací sedadlo, protože na tehdejší typy byl trup příliš úzký. Jeden stroj dostal původně požadovaný motor Nene, aby byl poté prodán do Francie jako prototyp FB Mk.51. Hlavním výrobcem měla být společnost English Electric, ovšem výroba se rozeběhla i v Hatfieldu, kde bylo postaveno asi 300 kusů. První sériové stroje převzala RAF ještě v roce 1948.
Vzhledem k zhoršování mezinárodní situace po Berlínské krizi bylo rozhodnuto významně modernizovat a rozšířit jednotky taktického letectva umístěného v Německu. FB.5 byl jedním ze základních typů této modernizace, takže se nakonec dostal k celkem 19 perutím, např. 3., 4., 67. a 266. Na konci roku 1952 byly peruti 2. taktické letecké armády ve Wunstorfu přezbrojen na Venom FB.1 a do roku 1954 byly postupně všechny jednotky v Německu přezbrojeny na Venomy a Sabre. Vampiry FB.5 také sloužily u šesti perutí na Středním východě a u dvou na Dálném východě. 60. peruť na základně Tengah v Singapuru dostala FB.5 v prosinci 1950 a již počátkem příštího roku zasahovala proti komunistickým povstalcům v Malajsii.
Největším zahraničním uživatelem této verze se stala Francie, která, po zkušebním provozu Vampirů F.1, od roku 1949 koupila od RAF celkem 94 FB.5. Vampiry FB.5 a francouzské licenční FB.51 se účastnily boje proti povstalcům v Tunisu v roce 1951 a také proti Alžířanům v letech 1955-1961. Ve stejném období několik vampirů převzalo i francouzské námořnictvo, které je používalo jako cvičné. Také Italové si pořídili FB.5, šlo ale jen o pět strojů pro ověření, následovaných už exportními a licenčními verzemi.
Deset strojů v roce 1950 koupila Jižní Afrika, kde se staly prvními stroji poměrně veliké vampíří flotily. Jeden Vampire FB.5 se navzdory embargu v roce 1949 dostal dokonce do Egypta. Venezuela podobně získala v letech 1949-1952 hned 24 strojů, později doplněných cvičnými T.55, a venezuelské vampiry patřily mezi stroje použité při vojenské vzpouře v roce 1958. Posledními dvěma známými uživateli Vampire FB.5 byl Nový Zéland, který koupil v roce 1952 8 vyřazených a zgenerálkovaných strojů pro doplnění stavu svých FB.52, a v letech 1955-1956 koupil dalších 21. Další čtyři vyřazené britské vampiry FB.5 a tři FB.9 si našly za americké peníze v roce 1958 cestu do Libanonu.
Vzhledem k zhoršování mezinárodní situace po Berlínské krizi bylo rozhodnuto významně modernizovat a rozšířit jednotky taktického letectva umístěného v Německu. FB.5 byl jedním ze základních typů této modernizace, takže se nakonec dostal k celkem 19 perutím, např. 3., 4., 67. a 266. Na konci roku 1952 byly peruti 2. taktické letecké armády ve Wunstorfu přezbrojen na Venom FB.1 a do roku 1954 byly postupně všechny jednotky v Německu přezbrojeny na Venomy a Sabre. Vampiry FB.5 také sloužily u šesti perutí na Středním východě a u dvou na Dálném východě. 60. peruť na základně Tengah v Singapuru dostala FB.5 v prosinci 1950 a již počátkem příštího roku zasahovala proti komunistickým povstalcům v Malajsii.
Největším zahraničním uživatelem této verze se stala Francie, která, po zkušebním provozu Vampirů F.1, od roku 1949 koupila od RAF celkem 94 FB.5. Vampiry FB.5 a francouzské licenční FB.51 se účastnily boje proti povstalcům v Tunisu v roce 1951 a také proti Alžířanům v letech 1955-1961. Ve stejném období několik vampirů převzalo i francouzské námořnictvo, které je používalo jako cvičné. Také Italové si pořídili FB.5, šlo ale jen o pět strojů pro ověření, následovaných už exportními a licenčními verzemi.
Deset strojů v roce 1950 koupila Jižní Afrika, kde se staly prvními stroji poměrně veliké vampíří flotily. Jeden Vampire FB.5 se navzdory embargu v roce 1949 dostal dokonce do Egypta. Venezuela podobně získala v letech 1949-1952 hned 24 strojů, později doplněných cvičnými T.55, a venezuelské vampiry patřily mezi stroje použité při vojenské vzpouře v roce 1958. Posledními dvěma známými uživateli Vampire FB.5 byl Nový Zéland, který koupil v roce 1952 8 vyřazených a zgenerálkovaných strojů pro doplnění stavu svých FB.52, a v letech 1955-1956 koupil dalších 21. Další čtyři vyřazené britské vampiry FB.5 a tři FB.9 si našly za americké peníze v roce 1958 cestu do Libanonu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#349655Verze : 0
Aubi
MOD
Perutě RAF používající Vampire FB Mk.5
Další jednotlivé stroje létaly u 45., 111. a 151. peruti, 226, 229, 233, 236 Operational Conversion Units, 202, 203, 206, 208, 210 Advanced Flying Schools, Central Flying School, Central Navigation and Control School, Central Navigation School, Far East Training Squadron, 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Flying Training Schools, 102, 103 Flying Refresher Schools, Royal Air Force Ferry Command a u mnoha dalších jednotek a na jednotlivých základnách jako spojovací.
Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
Peruť | Kódová písmena | Období | Peruť | Kódová písmena | Období |
3 | J5 | 05.1949-05.1953 | 118 | A | 05.1951-06.1954 |
4 | B | 07.1950-10.1953 | 130 | - | 08.1953-02.1954 |
5 | B | 03.1952-06.1954 03.-06.1954 | 145 | B | 03.1952-08.1954 |
6 | - | 09.1949-02.1954 | 185 | - | 09.1951-05.1953 |
11 | EX, L | 08.1950-12.1952 | 213 | AK | 12.1949-05.1952 |
14 | CX | 02.1951-07.1954 | 234 | W | 08.1952-01.1954 |
16 | EG | 12.1948-06.1954 | 247 | - | 11.1949-05.1952 |
20 | L | 11.1952-01.1954 | 249 | - | 01.1950-05.1952 |
26 | XC, J | 04.1949-12.1953 | 266 | L, A | 08.1952-03.1953 04.1954-07.1954 |
28 | - | 02.1951-04.1952 | 501 | - | 03.1951-03.1957 |
32 | - | 06.1950-06.1952 | 502 | V9 | 04.1951-02.1957 |
54 | - | 10.1949-04.1952 | 602 | LO | 01.1951-02.1957 |
60 | - | 12.1950-04.1952 | 603 | - | 04.1951-02.1957 |
67 | - | 09.1950-06.1953 | 605 | - | 03.1951-031957 |
71 | L | 09.1950-10.1953 | 607 | - | 06.1951-03.1957 |
72 | FG | 11.1949-05.1953 | 608 | - | 03.1951-03.1957 |
73 | - | 05.1950-02.1952 | 609 | PR | 11.1950-01.1951 |
93 | - | 11.1950-04.1954 | 612 | - | 06.1951-03.1957 |
94 | A | 12.1950-06.1954 | 613 | - | 02.1951-03.1957 |
98 | L | 02.1951-08.1953 | 614 | - | 12.1951-03.1957 |
112 | T, A | 05.1951-02.1954 | - | - | - |
Další jednotlivé stroje létaly u 45., 111. a 151. peruti, 226, 229, 233, 236 Operational Conversion Units, 202, 203, 206, 208, 210 Advanced Flying Schools, Central Flying School, Central Navigation and Control School, Central Navigation School, Far East Training Squadron, 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Flying Training Schools, 102, 103 Flying Refresher Schools, Royal Air Force Ferry Command a u mnoha dalších jednotek a na jednotlivých základnách jako spojovací.
Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#352284Verze : 0
Aubi
MOD
Zahraniční uživatelé Vampiru FB Mk.5
Foreign users of Vampire FB Mk.5
* zkušební pro vývoj FB.31
** další v licenci jako SNCASE Mistral
*** předváděcí letoun zakoupený vládou
Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/nz-serials/
Foreign users of Vampire FB Mk.5
Země/Country | Období/Period | Počet/Number | Jednotky/Units |
Austrálie | 1949-1952 | 1 | 21. peruť* |
Egypt | 1949-1951 | 1 | ? |
Francie | 1949-1961 | 126 | ?** |
Itálie | 50/55 | 16 | ? |
Libanon | 58-? | 1 | ?*** |
Nový Zéland | 1956-1971 | 29 | No.1 TTS, ... |
Jihoafrická unie | 1950-1960 | 10 | ? |
Venezuela | 1950-1975 | 24 | ? |
* zkušební pro vývoj FB.31
** další v licenci jako SNCASE Mistral
*** předváděcí letoun zakoupený vládou
Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/nz-serials/
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#342395Verze : 0
Aubi
MOD
http://www.airwar.ru/enc/fighter/vampfb6.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire FB Mk.5 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
FB.5 v barvách No.3/4 Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit, 1959.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-FB-Mk-5-t46343#635560Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.