Název: Name: | USS S-28 | |
Originální název: Original Name: | USS S-28 | |
Kategorie: Category: | ponorka | |
Třída: Class: | S (I skupina / třída S-1) | |
Kódové označení: Pennant Number: | SS-133 | |
Loděnice: Builder: | Fore River Plant - Bethlehem Steel Co., Quincy | |
Založení kýlu: Laid Down: | 16.04.1919 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 20.09.1922 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 13.12.1923 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 04.07.1944 potopila se při výcviku / sank during training exercise | |
Potopené lodě: Sunk Ships: | 20.09.1943 Katsura Maru (1368 GRT) | |
Velitel: Commander: | 13.12.1923-DD.MM.RRRR Christian, Kemp C. (Lieutenant) 27.09.1926-DD.MM.RRRR Ely, Harold F. (Lieutenant) 11.06.1928-DD.MM.RRRR Osborn, Donald R. Jr. (Lieutenant) 12.06.1929-DD.MM.RRRR Swanston, William A. (Lieutenant) 16.12.1930-DD.12.1930 Christensen, Waldeman N. (Lieutenant (Junior-Grade)) 29.12.1930-DD.MM.RRRR Green, Clark L. (Lieutenant) 14.06.1932-DD.MM.RRRR Acuff, Jasper T. (Lieutenant) 03.03.1933-DD.MM.RRRR Walton, Chester L. (Lieutenant) 01.06.1934-DD.MM.RRRR Johnson, Robert H. G. (Lieutenant) 29.06.1935-DD.MM.RRRR Wright, William L. (Lieutenant) 15.05.1936-DD.MM.RRRR Copping, Bennett S. (Lieutenant (Junior-Grade)) 26.02.1937-DD.MM.RRRR Coll, John O. R. (Lieutenant (Junior-Grade)) 01.07.1938-DD.05.1939 Burrows, Albert Collins (Lieutenant) DD.05.1939-02.07.1941 Stephan, Edward Clark (Lieutenant) 31.07.1941-20.03.1943 Crowley, John Daniel (Lieutenant Commander) 20.03.1943-15.10.1943 Sisler, Vincent Ambrose Jr. (Lieutenant Commander) 31.10.1943-20.06.1944 Gugliotta, Guy Frank (Lieutenant Commander) 20.06.1944-04.07.1944 Campbell, Jack Godon (Lieutenant Commander) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Poznámka: Note: | od října 1943 zařazena jako výcvikové plavidlo | |
Zdroje: Sources: | https://uboat.net/allies/warships/ship/4823.html https://en.wikipedia.org/wiki/USS_S-28_(SS-133) https://ww2db.com/ship_spec.php?ship_id=549 https://www.history.navy.mil/ |
URL : https://www.valka.cz/SS-USS-S-28-SS-133-t45885#701567Verze : 1
Siegfried
MOD
Stavba této ponorky byla schálena listinou United States Congressional Act of 4 March 1917 z 4. března 1917 kdy bylo tímto objednána stavba 18 ponorek - každá za maximálně 1 300 000 $.
Stavba byla zahájena 16. dubna 1919 a 20. září ji slavnostně pokřtila a na vodu spustila paní Williama R. Monroe.
Po zařazení do služby 13. prosince 1923 pod vedením LT Christiana C. Kempa absolvovala ponorka testy jižně od pobřeží Nové Anglie. Poté byla v březnu 1924 do Karibiku k Submarine Division 11, která se právě účastnila končících manévrů v karibské oblasti a v dubnu téhož roku se zbytkem divize doplula do Nového Londýna (Connecticut).
V zimě roku 1925 proplula Panamským průplavem a v květnu zakotvila na Havajských ostrovech. V červnu 1925 odplula do San Diega a byla následně přeřazena k Asiatic Fleet
Do roku 1931 operovala S-28 především okolo jižního pobřeží Kalifornie. V letech 1927 a 1930 se zúčastnila letních cvičení u Havaje.
23. února 1931 doplula do Pearl Harboru, kde operovala do poloviny roku 1939, kdy byla znovu převelena se svojí Submarine Division 41 k Pacific Fleet a do San Diega a kotvila tam až do útoku na Pearl Harbor.
Od 7. prosince 1941 do 22. ledna 1942 podstoupila generální údržbu na Mare Island a poté se vrátila do San Diega, kde sloužila už před válkou pro výcvik v Underwater Sound Training School. Ale záhy -20. května 1942- pod velením LCDR Johna D. Crowleyho vyplula na sever k Aleutským ostrovům.
1. června došlo k požáru hlavního motoru, ten byl ale včas uhašen a způsobil jen lehká poškození, a ještě týž večer se spojila s sesterskými ponorkami a dalšího dne společně dorazily do její hlídkové oblasti severozápadně od Cold Bay. 12. června 1942 připlula do Dutch Harbor a doplnila palivo a zásoby a okamžitě znovu vyplula.
18. června mezi ostrovy Kiska a Attu vypálila svá první torpéda na japonský torpédoborec, ale bez úspěchu a naopak následovalo několikahodinové skrývání, a nakonec, po několika dnech bouří, zakotvila 28. června znovu v Dutch Harboru.
Na další plavbu vyplula 15. července 1942 a zamířila znovu do oblasti mezi ostrovy Kiska a Attu. 18. srpna se bez jakéhokoliv úspěchu v boji vrátila zpět do Dutch Harboru.
16. září 1942 vyplula na 3. bojovou plavbu znovu do oblasti ostrova Kisko. 10. října při návratu zpět došlo údajně při přípravě palby na neidentifikovaný cíl k závadě, která způsobila odpálení torpéda a proto cíl unikl. Ještě téhož dne dorazila S-28 zpět do do Dutch Harboru. Odtud následovala cesta do San Diega, kde byla od 26. října do 13. listopadu 1942 znovu používána pro protiponorková cvičení a následně prošla generální údržbou, při níž bylo do ponorky namontováno několik nových přístrojů a 9. prosince již znovu vyplouvá na moře. Vánoce již tráví znovu v Dutch Harboru.
O několik dní později vyplouvá na svoji 4. válečnou plavbu do oblasti severně od Kurilských ostrovů. 20. ledna 1943 míjí nejsevernější ostrov Kuril, Shumshu, a vyráží k návratu - stále bez jediné potopené lodi.
Na 5. válečné plavbě od 6. do 28. února 1943 hlídkuje v oblasti mezi ostrovy Attu-Buldir-Kiska, avšak špatné počasí a nízká rychlost znemožňuje jakékoliv akce.
Poté od 15. března do 15. dubna 1943 provádí na základně v Esquimalt v Britské Kolumbii v Kanadě protiponorkový výcvik kanadského námořnictva a letectva. Následně odplouvá do doků Puget Sound Navy Yard v Bremertonu(stát Washington), kde je provedena údržba a modifikace nástavby. Po dokončení prací odplouvá 27. června zpět do Dutch Harboru.
N svou 6. bojovou plavbu, nyní již s novým kapitánem -LCDR Vincentem A. Sislerem- vyplouvá 13. července 1943 do oblasti Paramushiro, ale 16. srpna se vrací bez úspěchu na základnu v zálivu Massacre u ostrova Attu, kde kotví kvůli vyřešení opakujících se závad a opravám. Ty jsou sice zpožděny čekáním na součástky, ale 8. září S-28 vyplouvá na 7. bojovou plavbu znovu do oblasti severně od Kuril.
15. září ale kouř a jiskření motoru ji donutí zastavit a podrobit motor více než půldenním opravám.
19. září napadá nechráněnou loď, ale torpéda minou cíl a loď se otočí a nedlouho poté zaútočí hlubinnými pumami také bez úspěchu a proto odplouvá pryč.
20. září objevuje S-28 přestavěný dělový člun IJN Katsura Maru No.2 o výtlaku 1368 BRT a krátce po sedmé hodině večer pálí 4 torpéda - 2 zasáhnou cíl a vybuchnou. Poté pokračuje v hlídce okolo Kuril, ale 10. října 1943 dochází ke z zranění jednoho člena posádky a následuje zánět slepého střeva a proto loď pluje zpět a o 3 dny později se vrací na Attu a 14. října připlouvá do Dutch Harboru.
Následně dostává rozkaz plout do Pearl Harboru na další údržbu, na kterou nastupuje 16. listopadu 1943 a poté slouží jako při cvičných plavbách v okolí Havaje.
3. července 1944 vyplouvá s novým velitelem, záložním důstojníkem námořnictva LCDR Jackem G. Campbellem, na cvičnou plavbu s kutrem pobřežní stráže Reliance (WPC-150) 4. července v 18.20 byl navázán poslední krátký kontakt s S-28, ale i ten byl okamžitě ztracen. Přivolané posily nebyly schopny nalézt přesnou polohu ponorky. O dva dny později - 6. července 1944, se objevila olejová skvrna na hladině nad místem předpokládané polohy. Hloubka moře (asi 2560 m) znemožnila pokusy o záchranu a vyzdvižení.
Při následném vyšetřování se nepodařilo zjistit příčinu ztráty S-28
USS S-28 (SS-133) dostala 1 bojovou hvězdu za svou 7. válečnou plavbu.
více informací ohledně potopení USS S-28 (SS-133) najdete na
http://www.csp.navy.mil/ww2boats/s28.htm
použité zdroje:
Holmes,Harry,Poslední plavba, Praha:Baronet 1998 ISBN 80-7214-080-9
http://www.history.navy.mil/danfs/s1/s-28.htm
www.historycentral.com
http://www.thesaltysailor.com/s-boats/s28.htm
http://www.csp.navy.mil/
Stavba byla zahájena 16. dubna 1919 a 20. září ji slavnostně pokřtila a na vodu spustila paní Williama R. Monroe.
Po zařazení do služby 13. prosince 1923 pod vedením LT Christiana C. Kempa absolvovala ponorka testy jižně od pobřeží Nové Anglie. Poté byla v březnu 1924 do Karibiku k Submarine Division 11, která se právě účastnila končících manévrů v karibské oblasti a v dubnu téhož roku se zbytkem divize doplula do Nového Londýna (Connecticut).
V zimě roku 1925 proplula Panamským průplavem a v květnu zakotvila na Havajských ostrovech. V červnu 1925 odplula do San Diega a byla následně přeřazena k Asiatic Fleet
Do roku 1931 operovala S-28 především okolo jižního pobřeží Kalifornie. V letech 1927 a 1930 se zúčastnila letních cvičení u Havaje.
23. února 1931 doplula do Pearl Harboru, kde operovala do poloviny roku 1939, kdy byla znovu převelena se svojí Submarine Division 41 k Pacific Fleet a do San Diega a kotvila tam až do útoku na Pearl Harbor.
Od 7. prosince 1941 do 22. ledna 1942 podstoupila generální údržbu na Mare Island a poté se vrátila do San Diega, kde sloužila už před válkou pro výcvik v Underwater Sound Training School. Ale záhy -20. května 1942- pod velením LCDR Johna D. Crowleyho vyplula na sever k Aleutským ostrovům.
1. června došlo k požáru hlavního motoru, ten byl ale včas uhašen a způsobil jen lehká poškození, a ještě týž večer se spojila s sesterskými ponorkami a dalšího dne společně dorazily do její hlídkové oblasti severozápadně od Cold Bay. 12. června 1942 připlula do Dutch Harbor a doplnila palivo a zásoby a okamžitě znovu vyplula.
18. června mezi ostrovy Kiska a Attu vypálila svá první torpéda na japonský torpédoborec, ale bez úspěchu a naopak následovalo několikahodinové skrývání, a nakonec, po několika dnech bouří, zakotvila 28. června znovu v Dutch Harboru.
Na další plavbu vyplula 15. července 1942 a zamířila znovu do oblasti mezi ostrovy Kiska a Attu. 18. srpna se bez jakéhokoliv úspěchu v boji vrátila zpět do Dutch Harboru.
16. září 1942 vyplula na 3. bojovou plavbu znovu do oblasti ostrova Kisko. 10. října při návratu zpět došlo údajně při přípravě palby na neidentifikovaný cíl k závadě, která způsobila odpálení torpéda a proto cíl unikl. Ještě téhož dne dorazila S-28 zpět do do Dutch Harboru. Odtud následovala cesta do San Diega, kde byla od 26. října do 13. listopadu 1942 znovu používána pro protiponorková cvičení a následně prošla generální údržbou, při níž bylo do ponorky namontováno několik nových přístrojů a 9. prosince již znovu vyplouvá na moře. Vánoce již tráví znovu v Dutch Harboru.
O několik dní později vyplouvá na svoji 4. válečnou plavbu do oblasti severně od Kurilských ostrovů. 20. ledna 1943 míjí nejsevernější ostrov Kuril, Shumshu, a vyráží k návratu - stále bez jediné potopené lodi.
Na 5. válečné plavbě od 6. do 28. února 1943 hlídkuje v oblasti mezi ostrovy Attu-Buldir-Kiska, avšak špatné počasí a nízká rychlost znemožňuje jakékoliv akce.
Poté od 15. března do 15. dubna 1943 provádí na základně v Esquimalt v Britské Kolumbii v Kanadě protiponorkový výcvik kanadského námořnictva a letectva. Následně odplouvá do doků Puget Sound Navy Yard v Bremertonu(stát Washington), kde je provedena údržba a modifikace nástavby. Po dokončení prací odplouvá 27. června zpět do Dutch Harboru.
N svou 6. bojovou plavbu, nyní již s novým kapitánem -LCDR Vincentem A. Sislerem- vyplouvá 13. července 1943 do oblasti Paramushiro, ale 16. srpna se vrací bez úspěchu na základnu v zálivu Massacre u ostrova Attu, kde kotví kvůli vyřešení opakujících se závad a opravám. Ty jsou sice zpožděny čekáním na součástky, ale 8. září S-28 vyplouvá na 7. bojovou plavbu znovu do oblasti severně od Kuril.
15. září ale kouř a jiskření motoru ji donutí zastavit a podrobit motor více než půldenním opravám.
19. září napadá nechráněnou loď, ale torpéda minou cíl a loď se otočí a nedlouho poté zaútočí hlubinnými pumami také bez úspěchu a proto odplouvá pryč.
20. září objevuje S-28 přestavěný dělový člun IJN Katsura Maru No.2 o výtlaku 1368 BRT a krátce po sedmé hodině večer pálí 4 torpéda - 2 zasáhnou cíl a vybuchnou. Poté pokračuje v hlídce okolo Kuril, ale 10. října 1943 dochází ke z zranění jednoho člena posádky a následuje zánět slepého střeva a proto loď pluje zpět a o 3 dny později se vrací na Attu a 14. října připlouvá do Dutch Harboru.
Následně dostává rozkaz plout do Pearl Harboru na další údržbu, na kterou nastupuje 16. listopadu 1943 a poté slouží jako při cvičných plavbách v okolí Havaje.
3. července 1944 vyplouvá s novým velitelem, záložním důstojníkem námořnictva LCDR Jackem G. Campbellem, na cvičnou plavbu s kutrem pobřežní stráže Reliance (WPC-150) 4. července v 18.20 byl navázán poslední krátký kontakt s S-28, ale i ten byl okamžitě ztracen. Přivolané posily nebyly schopny nalézt přesnou polohu ponorky. O dva dny později - 6. července 1944, se objevila olejová skvrna na hladině nad místem předpokládané polohy. Hloubka moře (asi 2560 m) znemožnila pokusy o záchranu a vyzdvižení.
Při následném vyšetřování se nepodařilo zjistit příčinu ztráty S-28
USS S-28 (SS-133) dostala 1 bojovou hvězdu za svou 7. válečnou plavbu.
více informací ohledně potopení USS S-28 (SS-133) najdete na
http://www.csp.navy.mil/ww2boats/s28.htm
použité zdroje:
Holmes,Harry,Poslední plavba, Praha:Baronet 1998 ISBN 80-7214-080-9
http://www.history.navy.mil/danfs/s1/s-28.htm
www.historycentral.com
http://www.thesaltysailor.com/s-boats/s28.htm
http://www.csp.navy.mil/
URL : https://www.valka.cz/SS-USS-S-28-SS-133-t45885#179120Verze : 0
Reklama
použitý zdroj:
http://www.navsource.org/archives/08/08133.htm
http://www.navsource.org/archives/08/08133.htm
URL : https://www.valka.cz/SS-USS-S-28-SS-133-t45885#179161Verze : 0
STANDARTNÍ POSÁDKA PONORKY (všichni zahynuli) |
JMÉNO | HODNOST |
James I. Appling | Boatswain's Mate Second Class** |
James K. Bennett Junior | Gunner's Mate Third Class |
Levi Bolton* | Signalman First Class |
Hugh D. Brown | Motor Machinist's Mate Second Class |
John F. Brown | Seaman Second Class |
Howard M. Bullard | Torpedoman's Mate Second Class |
Rudolph F. Buzek | Electrician's Mate Third Class |
Jack H. Campbell | Lieutenant Commander (KAPITÁN) |
Arthur G. Chapman | Motor Machinist's Mate Third Class |
Claude W. Covington | Lieutenant Junior Grade |
Gene A. Cox | Electrician's Mate Third Class |
John F. Durant | Fireman Second Class |
Donald A. Durkee | Fireman First Class |
John Gresswell Junior | Motor Machinist's Mate Third Class |
John R. Haney | Motor Machinist's Mate First Class |
R. F. Harsma | Ensign |
H. L. Hester | Ensign |
Leonard E. Highfill | Seaman Second Class |
Norbert J. W. Hizer | Motor Machinist's Mate First Class |
Neal K. Johnson | Motor Machinist's Mate Third Class |
Keithe Keirn | Motor Machinist's Mate Second Class |
A. J. Kunkel Junior | Seaman First Class |
Steve Likevich Junior | Pharmacist's Mate First Class |
Robert Madsen | Ensign |
Marvin R. McMillan | Radioman Third Class |
Robert T. McNeela | Radio Technician Third Class |
Chester M. Moffitt | Signalman First Class |
Edward J. Morrison | Fireman First Class |
Charles E. Nelson | Lieutenant Junior Grade |
George V. Peet | Motor Machinist's Mate Second Class |
John F. Purcell | Electrician's Mate First Class |
George R. Runnels | Torpedoman's Mate Third Class |
Joseph J. Salerno | Electrician's Mate Third Class |
Earle C. Schreier | Motor Machinist's Mate Second Class |
Frank S. Smith | Ship's Cook Second Class |
Jake Spurlock | Cook Second Class |
Walter J. Weis | Motor Machinist's Mate First Class |
Walter T. Whitted | Motor Machinist's Mate Second Class |
Alexander W. Wolf | Radioman Third Class |
Kenneth A. Wurtz | Fireman First Class |
POZNÁMKY
*Signalman First Class Levi Bolton se v některých zdrojích uvádí, jako nepotrvrzen, že byl v době neštěstí na palubě
**někde je uváděno Electrician's Mate Second Class
JMÉNO | HODNOST |
E. F. Anderson | Fireman Second Class |
J. L. Connell | Fireman First Class |
E. W. Gardner | Quartermaster Third Class |
J. D. Garza | Motor Machinist's Mate Second Class |
C. H. Gerbensky | Motor Machinist's Mate Third Class |
J. F. McGuinness | Pharmacist's Mate Second Class |
W. Nottage | Gunner's Mate Third Class |
D. M. Ouderkirk | Motor Machinist's Mate Third Class |
J. W. Spradley | Seaman Second Class |
E. Vaughn | - |
použité zdroje:
http://www.oneternalpatrol.com/uss-s-28-133.htm
http://www.thesaltysailor.com/s-boats/s28.htm
http://www.csp.navy.mil/
URL : https://www.valka.cz/SS-USS-S-28-SS-133-t45885#180481Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.