Název: Name: | Tupolev Tu-142 | |
Originální název: Original Name: | Туполев Ту-142 | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1968-DD.MM.1972 Kujbyševský letecký závod, Kujbyšev / DD.MM.1974-DD.MM.1977 Taganrožský mechanický závod G. M. Dimitrova, Taganrog / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1968-DD.MM.1977 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 19 Kujbyšev 22 Taganrog | |
První vzlet: Maiden Flight: | 18.07.1968 | |
Osádka: Crew: | 9 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 91200 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 165154 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 182000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 50,04 m | |
Délka: Length: | 49,60 m | |
Výška: Height: | 12,59 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 283,70 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | turbovrtulový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Kuzněcov NK-12MV o výkonu 11033 kW/15000 k třílisté protiběžné vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 830 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 735 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11000 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 12300 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-12, 1000 nábojů 9000 kg pum a torpéd | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X. Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006. Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04. Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04. Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#556003Verze : 0
Aubi
MOD
Tupolev Tu-142
Tupolev Tu-142 je modifikací strategického bombardéru Tupolev Tu-95 pro protilodní a protiponorkový boj. Vývoj tohoto letounu začal v roce 1966 a jako základ pro jeho konstrukci byl použit letoun Tu-95RC. Tento letoun dostal prodlouženou příď jež vznikla prodloužením trupu mezi pilotní kabinou a náběžnou hranou křídla. V tomto segmentu trupu byla umístěna prodloužená přetlaková pilotní kabina ve které byli kromě pilotů umístěni čtyři operátoři ovládající přijímací zařízení vysílačů sonobójí a zbraňových systémů. Piloti mají k dispozici nově sestavenou palubní desku s novým radiokompasem a systémy velmi daleké radionavigace. Příďový podvozek byl zesílen a překonstruován aby mohl nést větší zátěž prodloužené přídě. Do podbradku pod přídí byl umístěn citlivější námořní radar pro vyhledávání periskopů a vynořených ponorek (zprvu radar „Rubidij“, později vyhledávací a zaměřovací komplex „Berkut-95“). Hřbetní a břišní obranná věž byly z důvodů úspory hmotnosti na úkor únosnosti vybavení demontovány.
Do pumovnice jsou umístěny závěsy pro 6 protiponorkových torpéd (základní údaje pro navigaci torpéda po shozu do paměti torpéda předává datalinkem operátor zbraňových systémů) a zásobní kontejnery až pro 200 sonobójí.
V křídlech jsou umístěny čtyři nově zkonstruované motory Kuzněcov NK-12MV, které mají oproti původním motorům z Tu-95RC nižší spotřebu při zachování stejné výkonnosti (tento poměr je ale kompenován podstatně menší výškovostí). Tato jejich vlastnost umožnila s minimem konstrukčních změn prodloužit dolet letounu až o 30 procent.
První vzlet letounu Tupolev Tu-142 proběhl v červnu 1968 a testy dvojice prototypů trvaly až do konce roku 1969. Sériová výroba tohoto letounu potom začala na jaře 1970 v Kujbyševě (dnes Samara), v roce 1974 byla výroba přenesena do závodu TANTK Berijeva v Taganrogu.
Protiponorkový boj a jeho taktika u letounu Tupolev Tu-142:
Protože byl letoun Tupolev Tu-142 poměrně značně radikální, byla pro něj vypracována i nová taktika protiponorkového boje. Letoun jako takový byl určen především pro boj proti ponorkám útočícím na zásobovací a vojenské konvoje.
Byl-li tedy nasazen v roli ochránce konvojů, probíhalo vyhledávání ponorek diagonálním přelétáváním nad formací konvoje přičemž letoun shazoval sonobóje ve schématu kdy vždy tři bóje šly mimo konvoj (na obou stranách) a po jedné mezi řady lodí. V případě že došlo k navázání kontaktu s ponorkou, přesunul se letoun nad ni a zahájil shazování sonobójí, které pokračovalo až do chvíle kdy byla ponorka trigonometricky zaměřena (třemi sonobójemi). Zjištěné údaje se potom přesunuly do protiponorkového torpéda,které bylo svrženo do oblasti nálezu ponorky.
Tento postup odpovídá samostatnému vyhledávání. Pokud byly ve formaci konvoje umístěny protiponorkové fregaty a torpédoborce, mohl s nimi letoun při pátrání bez problému spolupracovat pomocí palubní radiostanice.
V případě že letoun vyhledával ponorky samostatně probíhalo toto pátrání především pomocí příďového radiolokátoru. Letoun se pohyboval v pravoúhlých zatáčkách (vzdálenost mezi zatáčkami byla přibližně 5 kilometrů) přičemž v každé zatáčce svrhnul jednu sonobóji. V případě zaměření ponorky byl potom postup stejný jako v předchozím případě.
Zdroje:
www.military.cz
www.fas.org
Archiv autora
Tupolev Tu-142 je modifikací strategického bombardéru Tupolev Tu-95 pro protilodní a protiponorkový boj. Vývoj tohoto letounu začal v roce 1966 a jako základ pro jeho konstrukci byl použit letoun Tu-95RC. Tento letoun dostal prodlouženou příď jež vznikla prodloužením trupu mezi pilotní kabinou a náběžnou hranou křídla. V tomto segmentu trupu byla umístěna prodloužená přetlaková pilotní kabina ve které byli kromě pilotů umístěni čtyři operátoři ovládající přijímací zařízení vysílačů sonobójí a zbraňových systémů. Piloti mají k dispozici nově sestavenou palubní desku s novým radiokompasem a systémy velmi daleké radionavigace. Příďový podvozek byl zesílen a překonstruován aby mohl nést větší zátěž prodloužené přídě. Do podbradku pod přídí byl umístěn citlivější námořní radar pro vyhledávání periskopů a vynořených ponorek (zprvu radar „Rubidij“, později vyhledávací a zaměřovací komplex „Berkut-95“). Hřbetní a břišní obranná věž byly z důvodů úspory hmotnosti na úkor únosnosti vybavení demontovány.
Do pumovnice jsou umístěny závěsy pro 6 protiponorkových torpéd (základní údaje pro navigaci torpéda po shozu do paměti torpéda předává datalinkem operátor zbraňových systémů) a zásobní kontejnery až pro 200 sonobójí.
V křídlech jsou umístěny čtyři nově zkonstruované motory Kuzněcov NK-12MV, které mají oproti původním motorům z Tu-95RC nižší spotřebu při zachování stejné výkonnosti (tento poměr je ale kompenován podstatně menší výškovostí). Tato jejich vlastnost umožnila s minimem konstrukčních změn prodloužit dolet letounu až o 30 procent.
První vzlet letounu Tupolev Tu-142 proběhl v červnu 1968 a testy dvojice prototypů trvaly až do konce roku 1969. Sériová výroba tohoto letounu potom začala na jaře 1970 v Kujbyševě (dnes Samara), v roce 1974 byla výroba přenesena do závodu TANTK Berijeva v Taganrogu.
Protiponorkový boj a jeho taktika u letounu Tupolev Tu-142:
Protože byl letoun Tupolev Tu-142 poměrně značně radikální, byla pro něj vypracována i nová taktika protiponorkového boje. Letoun jako takový byl určen především pro boj proti ponorkám útočícím na zásobovací a vojenské konvoje.
Byl-li tedy nasazen v roli ochránce konvojů, probíhalo vyhledávání ponorek diagonálním přelétáváním nad formací konvoje přičemž letoun shazoval sonobóje ve schématu kdy vždy tři bóje šly mimo konvoj (na obou stranách) a po jedné mezi řady lodí. V případě že došlo k navázání kontaktu s ponorkou, přesunul se letoun nad ni a zahájil shazování sonobójí, které pokračovalo až do chvíle kdy byla ponorka trigonometricky zaměřena (třemi sonobójemi). Zjištěné údaje se potom přesunuly do protiponorkového torpéda,které bylo svrženo do oblasti nálezu ponorky.
Tento postup odpovídá samostatnému vyhledávání. Pokud byly ve formaci konvoje umístěny protiponorkové fregaty a torpédoborce, mohl s nimi letoun při pátrání bez problému spolupracovat pomocí palubní radiostanice.
V případě že letoun vyhledával ponorky samostatně probíhalo toto pátrání především pomocí příďového radiolokátoru. Letoun se pohyboval v pravoúhlých zatáčkách (vzdálenost mezi zatáčkami byla přibližně 5 kilometrů) přičemž v každé zatáčce svrhnul jednu sonobóji. V případě zaměření ponorky byl potom postup stejný jako v předchozím případě.
Zdroje:
www.military.cz
www.fas.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#178036Verze : 0
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#556004Verze : 0
Aubi
MOD
http://www.airwar.ru/enc/sea/tu142.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#556005Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.