Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F]

Tupolev Tu-142
Туполев Ту-142
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-142 Tupolev Tu-142
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-142
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1968-DD.MM.1972 Kujbyševský letecký závod, Kujbyšev /
DD.MM.1974-DD.MM.1977 Taganrožský mechanický závod G. M. Dimitrova, Taganrog /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1968-DD.MM.1977
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
19 Kujbyšev
22 Taganrog
První vzlet:
Maiden Flight:
18.07.1968
Osádka:
Crew:
9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
91200 kg 201062 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
165154 kg 364102 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
182000 kg 401241 lb
Rozpětí:
Wingspan:
50,04 m 164ft 2,07in
Délka:
Length:
49,60 m 162ft 8,75in
Výška:
Height:
12,59 m 41ft 3,67in
Plocha křídla:
Wing Area:
283,70 m2 3053.72 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-12MV o výkonu 11033 kW/15000 k
třílisté protiběžné vrtule
Kuznetsov NK-12MV, power 14795 hp
three-bladed counter-rotating propellers
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
830 km/h v ? m 515.7 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
735 km/h v ? m 456.7 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m 36089 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
12300 km 7642.9 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-12, 1000 nábojů


9000 kg pum a torpéd
2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-12 tail turret, 1000 rounds


19842 lb of bombs or torpedoes
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X.
Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006.
Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04.
Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#556003 Verze : 0
Tupolev Tu-142




Tupolev Tu-142 je modifikací strategického bombardéru Tupolev Tu-95 pro protilodní a protiponorkový boj. Vývoj tohoto letounu začal v roce 1966 a jako základ pro jeho konstrukci byl použit letoun Tu-95RC. Tento letoun dostal prodlouženou příď jež vznikla prodloužením trupu mezi pilotní kabinou a náběžnou hranou křídla. V tomto segmentu trupu byla umístěna prodloužená přetlaková pilotní kabina ve které byli kromě pilotů umístěni čtyři operátoři ovládající přijímací zařízení vysílačů sonobójí a zbraňových systémů. Piloti mají k dispozici nově sestavenou palubní desku s novým radiokompasem a systémy velmi daleké radionavigace. Příďový podvozek byl zesílen a překonstruován aby mohl nést větší zátěž prodloužené přídě. Do podbradku pod přídí byl umístěn citlivější námořní radar pro vyhledávání periskopů a vynořených ponorek (zprvu radar „Rubidij“, později vyhledávací a zaměřovací komplex „Berkut-95“). Hřbetní a břišní obranná věž byly z důvodů úspory hmotnosti na úkor únosnosti vybavení demontovány.


Do pumovnice jsou umístěny závěsy pro 6 protiponorkových torpéd (základní údaje pro navigaci torpéda po shozu do paměti torpéda předává datalinkem operátor zbraňových systémů) a zásobní kontejnery až pro 200 sonobójí.


V křídlech jsou umístěny čtyři nově zkonstruované motory Kuzněcov NK-12MV, které mají oproti původním motorům z Tu-95RC nižší spotřebu při zachování stejné výkonnosti (tento poměr je ale kompenován podstatně menší výškovostí). Tato jejich vlastnost umožnila s minimem konstrukčních změn prodloužit dolet letounu až o 30 procent.


První vzlet letounu Tupolev Tu-142 proběhl v červnu 1968 a testy dvojice prototypů trvaly až do konce roku 1969. Sériová výroba tohoto letounu potom začala na jaře 1970 v Kujbyševě (dnes Samara), v roce 1974 byla výroba přenesena do závodu TANTK Berijeva v Taganrogu.



Protiponorkový boj a jeho taktika u letounu Tupolev Tu-142:


Protože byl letoun Tupolev Tu-142 poměrně značně radikální, byla pro něj vypracována i nová taktika protiponorkového boje. Letoun jako takový byl určen především pro boj proti ponorkám útočícím na zásobovací a vojenské konvoje.


Byl-li tedy nasazen v roli ochránce konvojů, probíhalo vyhledávání ponorek diagonálním přelétáváním nad formací konvoje přičemž letoun shazoval sonobóje ve schématu kdy vždy tři bóje šly mimo konvoj (na obou stranách) a po jedné mezi řady lodí. V případě že došlo k navázání kontaktu s ponorkou, přesunul se letoun nad ni a zahájil shazování sonobójí, které pokračovalo až do chvíle kdy byla ponorka trigonometricky zaměřena (třemi sonobójemi). Zjištěné údaje se potom přesunuly do protiponorkového torpéda,které bylo svrženo do oblasti nálezu ponorky.
Tento postup odpovídá samostatnému vyhledávání. Pokud byly ve formaci konvoje umístěny protiponorkové fregaty a torpédoborce, mohl s nimi letoun při pátrání bez problému spolupracovat pomocí palubní radiostanice.


V případě že letoun vyhledával ponorky samostatně probíhalo toto pátrání především pomocí příďového radiolokátoru. Letoun se pohyboval v pravoúhlých zatáčkách (vzdálenost mezi zatáčkami byla přibližně 5 kilometrů) přičemž v každé zatáčce svrhnul jednu sonobóji. V případě zaměření ponorky byl potom postup stejný jako v předchozím případě.



Zdroje:
www.military.cz
www.fas.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#178036 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#556004 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/sea/tu142.html

Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] -


Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] -


Tupolev Tu-142 [kód NATO: Bear-F] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-142-kod-NATO-Bear-F-t45647#556005 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více