SS - I-25 (1940)

I-25
イー25
     
Název:
Name:
I-25 I-25
Originální název:
Original Name:
イー25
Kategorie:
Category:
oceánská ponorka submersible ship, ocean
Třída:
Class:
Džunsen Ocu
Kódové označení:
Pennant Number:
I-25
Loděnice:
Builder:
Micubiši, a. s., Kóbe
Založení kýlu:
Laid Down:
03.02.1939
Spuštění na vodu:
Launched:
08.06.1940
Uvedení do služby:
Commissioned:
15.10.1941
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
25.08.1943 potopena / sunk by DD-392 USS Patterson
Potopené lodě:
Sunk Ships:
04.10.1942 Camden (6653 t)
06.10.1942 Larry Doheny (7038 t)
11.10.1942 L-16 (1039 t)
18.05.1943 H. M. Storey (10763 t)
Velitel:
Commander:
15.10.1941-07.07.1943 Meidži, Tagami (Kajgun Čúsa / Kaigun Chusa)
07.07.1943-15.07.1943 Cuneo, Šičidži (Kajgun Čúsa / Kaigun Chusa)
15.07.1943-25.08.1943 Masaru, Kohiga (Kajgun Čúsa / Kaigun Chusa)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Poznámka:
Note:
potopena 4 plavidla (25.493 t)

poškozena 2 plavidla (15.810 t)

01.12.1943 - vyřazena ze stavu japonského námořnictva.
sunk 4 ships (25,493 t)

damaged 2 ships (15,810 t)

01.12.1943 - removed from the Japanese Navy
Zdroje:
Sources:
https://www.combinedfleet.com/ ; https://military.sakura.ne.jp/ ; https://www.wikipedia.org/
URL : https://www.valka.cz/SS-I-25-1940-t45641#368466 Verze : 1
I-25


I-25 byla šestou lodí třídy Džunsen Ocu (v anglosaské literatuře známá jako typ B1, resp. třída I-15). Postavena byla u firmy Micubiši v Kobe, dokončena a předána námořnictvu byla v říjnu 1941. Zúčastnila se i útoku na Pearl Harbour 07.12.1941, ale plnila jen průzkumné úkoly. Při nich byla poškozena letadly.

Ponorka krom výzbroje 17 torpéd a palubního děla ráže 5,5 palce nesla jako jedna z jedenácti japonských ponorek na palubě i letoun. To a její dojezd cca 14.000 námořních mil ji předurčilo k jednomu z nejzvláštnějších úkolů v dějinách námořnictva. Měla bombardovat území Spojených států. Japoncům bylo jasné že bombardování jedním letounem navíc s nosností jen kolem 150 kg pum nemůže způsobit vážné ztráty, rozhodli se proto úmyslně bombardovat velké lesní masivy ve státě Oregon kde vzhledem k neprostupnosti lesa očekávali že se požáry založené bombardováním rozšíří a následně tak zaměstnají velké množství sil. V ideálním případě by pak Američané museli držet síly na odvracení podobných útoků což by jim samozřejmě ubralo síly v průmyslu. I-25 podnikla v roce 1942 tři průzkumné mise, k západnímu pobřeží USA mezi řekou Columbia a San Franciscem, k australskému pobřeží v oblasti Sydney a Melbourne a do oblasti Fidži

20.06.1942 napadla ponorka u jižního pobřeží státu Washington dopravní loď SS Fort Camosun po několika výstřelech z palubního děla se loď dokázala vzdálit, další den pak ponorka vypálila 17 ran z děla na Fort Stevens pobřežní stanici na severním pobřeží Oregonu (jediným hlášeným poškozením bylo prý baseballové hřiště) to stačilo, aby americká veřejnost byla překvapena, že japonské námořnictvo dokázalo zaútočit na americkou pevninu. Po této úspěšné operaci byla ponorka uvítána na základně v Jokosuce 27.07.1942, Američané jí mylně připisovali potopení ponorky USS Grunion, ale k její ztráte došlo až 30.07. poblíž ostrova Kiska a to už byla I-25 několik dnů v přístavu.

Po předchozí plavbě, která byla z pohledu Japonců úspěšná, byla ponorka vybavena šesti zápalnými pumami pro svůj letoun (šlo o typ Jokosuka E14Y1 Glen) a vydala se 15.08.1942 opět k pobřeží Oregonu do oblasti Port Orford Heads, kam dorazila počátkem září. Počasí ale bylo špatné a letoun nebylo možno použít, zlepšení začalo až 09.09. ponorka se tedy vynořila, letoun byl složen a pilot Nobuo Fudžita s ním odstartoval, řídil se podle majáku na Capo Blanco. Fudžita svrhl svou první zápalnou pumu asi po 50 mílích letu v oblasti hory Mount Emily a druhou o několik minut později východně od té první. Špatné počasí předchozích dní ale způsobilo, že les byl velmi mokrý a požáry se tedy nepovedlo založit. Fudžita se i se svým letounem vrátil nízkým letem zpět k čekající ponorce, která byla mezi tím napadena hlídkujícím letounem A-29 z letiště McChord Field. Letoun sice na ponorku zaútočil, ale bez úspěchu. Další útok byl proveden v noci na 29.09., přestože pobřeží bylo zatemněné maják na Capo Blanco stále svítil a Fudžita ho opět použil jako orientační bod, letěl podél pobřeží a po asi 90 minutách svrhl své bomby opět na lesní masiv, podle japonské zprávy pozoroval Fudžita požár, Američané to ale nepotvrzují. Poslední dvě pumy už nebyly použity a ponorka se rozhodla útočit na lodní dopravu. 04.10.1942 potopila SS Camdenu jižního pobřeží Oregonu, jeden námořník při útoku zahynul ostatní byli zachráněni. O dva dny později napadla I-25 tanker SS Larry Doheny při útoku zahynuli dva členové posádky a čtyři příslušníci U.S. Navy Armed Guards, kteří obsluhovali dělo na tankeru. Brzy poté ponorka pobřeží Oregonu opustila a při plavbě do Jokosuky potopila 11.10.1942 sovětskou ponorku L-16, která plula do San Franciska. Šlo o omyl, protože Japonsko a SSSR nebyly spolu ve válečném stavu a Japonci považovali ponorku za americkou.

Další osudy ponorky už byly běžnější, 18.05.1943 torpédovala a ostřelovala americký tanker HM Storey. Její konec nastal v témže roce, když ji potopily torpédoborce USS Ellet (DD-398) a USS Patterson (DD-392) asi 150 mil severovýchodně od Espiritu Santo.


Zdroj : www.portorfordlifeboatstation.org
Submarine of the Imperial Japanese Navy 1904 - 1945,
autoři : Norman Polmar a Dorr B Carpenter, nakladatelství : Conway Maritime Press Ltd., první britské vydání z roku 1986,
ISBN 0 85177 3966
URL : https://www.valka.cz/SS-I-25-1940-t45641#177997 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více