Název: Name: | Tupolev Tu-95MS | |
Originální název: Original Name: | Туполев Ту-95МС | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1981-DD.MM.1983 Taganrožský mechanický závod G. M. Dimitrova, Taganrog / DD.MM.1983-DD.MM.1992 Kujbyševský letecký závod, Kujbyšev / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1981-DD.MM.1992 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 88: 31 Tu-95MS-6 57 Tu-95MS-16 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.11.1952 let prototypu 95-1 DD.09.1979 let prvního prototypu přestavěného z Tu-142M | |
Osádka: Crew: | 7 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 94400 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 187700 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 50,04 m | |
Délka: Length: | 47,09 m | |
Výška: Height: | 13,20 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 289,9 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 606 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | turbovrtulový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Kuzněcov NK-12MP o výkonu 11033 kW/15000 k třílisté protiběžné vrtule AV-60M | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 87000 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 830 km/h v 11600 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 710 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 10 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10500 m | |
Dolet: Range: | 10500 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | Tu-95MS-6 2 x kanon GŠ-23L ráže 23 mm v ocasní věži 6 x Ch-55 (rotační zásobník) Tu-95MS-16 2 x kanon GŠ-23L ráže 23 mm v ocasní věži 6 x Ch-55 (rotační zásobník) 10 x Ch-55 (závěsníky pod křídly) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | https://www.airwar.ru/enc/bomber/tu95ms.html https://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95 www.arms-expo.ru https://voencom.net/index.php?id=145 https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95 www.military.cz www.fas.org img224.imageshack.us |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#368710Verze : 0
MART.in
MOD
Vznik Tupolevu Tu-95MS představuje mírný odklon od dosavadní praktiky modernizací stávajících variant nebo již vyrobených letounů. Tento typ totiž vzniknul na základě derivátu Tu-95, námořním hlídkovém a protilodním letounu Tupolev Tu-142, z něhož se vyvinula samostatná typová řada.
Popud ke vzniku tohoto letounu dal neúspěch varianty Tu-95M-55 určené pro nesení protizemních řízených střel s plochou dráhou letou Ch-55 (AS-15 Kelt). Za základ posloužil letoun Tu-142 základního provedení u něhož byla uzavřena pumovnice a (v případě subvarianty Tu-16MS-16) pod centroplán přibyly čtyři závěsy pro střely Ch-55. Příď letounu byla převzata z typu Tu-95RC (délka přídní části před náběžnou hranou křídla zůstává stejná jako u Tu-142) ale byl u ní zmenšen radom vyhledávacího a zaměřovacího radiolokátoru. Dále proběhla modernizace defenzivní výzbroje letounu kdy byla původní dvojice kanonů NR-23 z ocasního střeliště nahrazena novým dvojkanonem GŠ-23 ráže 23 mm. Letoun získal mimo radiolokátoru kompletní avionické vybavení z letounu Tu-95K-22 včetně kompletní sady rušícího zařízení.
První vzlet nového letounu a zároveň státní zkoušky nového typu proběhly v roce 1979 a o rok později se rozběhla i sériová výroba přičemž vyrobené letouny začaly nahrazovat starší letouny typů Tu-95A a M u útvarů strategického letectva SSSR. Od roku 1988 byly tyto letouny nasazovány k provokačním simulovaným útokům na USA. Při jednom provokačním letu v roce 1999 se dva letouny Tu-95MS přiblížily na tak malou vzdálenost od pobřeží Severní Ameriky že bylo nutné proti nim vzlétnout se čtyřmi hotovostními letouny F-15, které narušitele donutily změnit kurz zpět do Ruska. Zajímavostí potom je, že tyto letouny byly doprovázeny dvojicí bombardérů Tu-160 Blackjack, která se však v polovině letu z důvodu poruchy na jednom z letounů oddělila a samostatně vrátila do Ruska.
Zdroje:
Popud ke vzniku tohoto letounu dal neúspěch varianty Tu-95M-55 určené pro nesení protizemních řízených střel s plochou dráhou letou Ch-55 (AS-15 Kelt). Za základ posloužil letoun Tu-142 základního provedení u něhož byla uzavřena pumovnice a (v případě subvarianty Tu-16MS-16) pod centroplán přibyly čtyři závěsy pro střely Ch-55. Příď letounu byla převzata z typu Tu-95RC (délka přídní části před náběžnou hranou křídla zůstává stejná jako u Tu-142) ale byl u ní zmenšen radom vyhledávacího a zaměřovacího radiolokátoru. Dále proběhla modernizace defenzivní výzbroje letounu kdy byla původní dvojice kanonů NR-23 z ocasního střeliště nahrazena novým dvojkanonem GŠ-23 ráže 23 mm. Letoun získal mimo radiolokátoru kompletní avionické vybavení z letounu Tu-95K-22 včetně kompletní sady rušícího zařízení.
První vzlet nového letounu a zároveň státní zkoušky nového typu proběhly v roce 1979 a o rok později se rozběhla i sériová výroba přičemž vyrobené letouny začaly nahrazovat starší letouny typů Tu-95A a M u útvarů strategického letectva SSSR. Od roku 1988 byly tyto letouny nasazovány k provokačním simulovaným útokům na USA. Při jednom provokačním letu v roce 1999 se dva letouny Tu-95MS přiblížily na tak malou vzdálenost od pobřeží Severní Ameriky že bylo nutné proti nim vzlétnout se čtyřmi hotovostními letouny F-15, které narušitele donutily změnit kurz zpět do Ruska. Zajímavostí potom je, že tyto letouny byly doprovázeny dvojicí bombardérů Tu-160 Blackjack, která se však v polovině letu z důvodu poruchy na jednom z letounů oddělila a samostatně vrátila do Ruska.
Zdroje:
www.military.cz
www.fas.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#177955Verze : 2
Letoun Tupolev Tu-95MS "Rudá 10" ze stavu 182. těžkého bombardovacího leteckého pluku, ze základny Engels (u Saratova), nesoucí jméno Saratov (САРАТОВ).
Tupolev Tu-95MS Side view by Basil Zolotov
Source : https://basilzolotov.com
Tupolev Tu-95MS Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Source : https://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#368711Verze : 1
MART.in
MOD
Tu-95 na výlětě k břehům Skotska, fotografované z Typhoonu RAF, 23.4.2014
Zdroj :
www.defenceimagery.mod.uk
www.defenceimagery.mod.uk
© Crown copyright
Zveřejněno s laskavým svolením autora
© Crown copyright
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zdroj :
www.defenceimagery.mod.uk
www.defenceimagery.mod.uk
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 94130 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 23.04.2014 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
© Crown copyright
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 94116 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 23.04.2014 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
© Crown copyright
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#544494Verze : 4
Admin
MOD


Ruský Bear-H sledovaný britským letounem Eurofighter Typhoon F2 z Nr. XI Squadron nad severním Atlantikem (17. 8. 2007).
Zdroj: www.mod.uk
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#229202Verze : 0
gruppe.drei
MOD
Do výzbroje Vzdušných-kosmických síl Ruskej federácie pribudnú v roku 2019 štyri modernizované strategické bombardéry Tu-95MS. Lietadlá budú vybavené novým systémom riadenia a závesníkmi pre rakety Ch-101, ktoré boli úspešne použité v konflikte v Sýrii.
https://tass.ru/armiya-i-opk/5986326
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#625798Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.