Main Menu
User Menu

Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H]

Tupolev Tu-95MS / Туполев Ту-95МС

     
Název:
Name:
Tupolev Tu-95MS
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-95МС
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1981-DD.MM.1983 Taganrožský mechanický závod G. M. Dimitrova, Taganrog /
DD.MM.1983-DD.MM.1992 Kujbyševský letecký závod, Kujbyšev /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1981-DD.MM.1992
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
88:
31 Tu-95MS-6
57 Tu-95MS-16
První vzlet:
Maiden Flight:
12.11.1952 let prototypu 95-1
DD.09.1979 let prvního prototypu přestavěného z Tu-142M
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
94400 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
187700 kg
Rozpětí:
Wingspan:
50,04 m
Délka:
Length:
47,09 m
Výška:
Height:
13,20 m
Plocha křídla:
Wing Area:
289,9 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
606 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-12MP o výkonu 11033 kW/15000 k
třílisté protiběžné vrtule AV-60M
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
87000 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
830 km/h v 11600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
710 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10500 m
Dolet:
Range:
10500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
Tu-95MS-6
2 x kanon GŠ-23L ráže 23 mm v ocasní věži
6 x Ch-55 (rotační zásobník)

Tu-95MS-16
2 x kanon GŠ-23L ráže 23 mm v ocasní věži
6 x Ch-55 (rotační zásobník)
10 x Ch-55 (závěsníky pod křídly)
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://www.airwar.ru/enc/bomber/tu95ms.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95
www.arms-expo.ru
https://voencom.net/index.php?id=145
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95
www.military.cz
www.fas.org
img224.imageshack.us
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#368710Verze : 0
MOD
Vznik Tupolevu Tu-95MS představuje mírný odklon od dosavadní praktiky modernizací stávajících variant nebo již vyrobených letounů. Tento typ totiž vzniknul na základě derivátu Tu-95, námořním hlídkovém a protilodním letounu Tupolev Tu-142, z něhož se vyvinula samostatná typová řada.

Popud ke vzniku tohoto letounu dal neúspěch varianty Tu-95M-55 určené pro nesení protizemních řízených střel s plochou dráhou letou Ch-55 (AS-15 Kelt). Za základ posloužil letoun Tu-142 základního provedení u něhož byla uzavřena pumovnice a (v případě subvarianty Tu-16MS-16) pod centroplán přibyly čtyři závěsy pro střely Ch-55. Příď letounu byla převzata z typu Tu-95RC (délka přídní části před náběžnou hranou křídla zůstává stejná jako u Tu-142) ale byl u ní zmenšen radom vyhledávacího a zaměřovacího radiolokátoru. Dále proběhla modernizace defenzivní výzbroje letounu kdy byla původní dvojice kanonů NR-23 z ocasního střeliště nahrazena novým dvojkanonem GŠ-23 ráže 23 mm. Letoun získal mimo radiolokátoru kompletní avionické vybavení z letounu Tu-95K-22 včetně kompletní sady rušícího zařízení.

První vzlet nového letounu a zároveň státní zkoušky nového typu proběhly v roce 1979 a o rok později se rozběhla i sériová výroba přičemž vyrobené letouny začaly nahrazovat starší letouny typů Tu-95A a M u útvarů strategického letectva SSSR. Od roku 1988 byly tyto letouny nasazovány k provokačním simulovaným útokům na USA. Při jednom provokačním letu v roce 1999 se dva letouny Tu-95MS přiblížily na tak malou vzdálenost od pobřeží Severní Ameriky že bylo nutné proti nim vzlétnout se čtyřmi hotovostními letouny F-15, které narušitele donutily změnit kurz zpět do Ruska. Zajímavostí potom je, že tyto letouny byly doprovázeny dvojicí bombardérů Tu-160 Blackjack, která se však v polovině letu z důvodu poruchy na jednom z letounů oddělila a samostatně vrátila do Ruska.

Zdroje:
www.military.cz
www.fas.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#177955Verze : 2
Letoun Tupolev Tu-95MS "Rudá 10" ze stavu 182. těžkého bombardovacího leteckého pluku, ze základny Engels (u Saratova), nesoucí jméno Saratov (САРАТОВ).



Tupolev Tu-95MS Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] - Source : https://basilzolotov.com

Source : https://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#368711Verze : 1
MOD
Tu-95 na výlětě k břehům Skotska, fotografované z Typhoonu RAF, 23.4.2014


Zdroj :


www.defenceimagery.mod.uk


www.defenceimagery.mod.uk
Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] - © Crown copyright

© Crown copyright
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] - © Crown copyright

© Crown copyright
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#544494Verze : 4
MOD






Ruský Bear-H sledovaný britským letounem Eurofighter Typhoon F2 z Nr. XI Squadron nad severním Atlantikem (17. 8. 2007).


Zdroj: www.mod.uk
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#229202Verze : 0
MOD
Do výzbroje Vzdušných-kosmických síl Ruskej federácie pribudnú v roku 2019 štyri modernizované strategické bombardéry Tu-95MS. Lietadlá budú vybavené novým systémom riadenia a závesníkmi pre rakety Ch-101, ktoré boli úspešne použité v konflikte v Sýrii.


https://tass.ru/armiya-i-opk/5986326

Tupolev Tu-95MS [kód NATO: Bear-H] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95MS-kod-NATO-Bear-H-t45631#625798Verze : 0
MOD