Main Menu
User Menu

Tupolev Tu-95K-22 [kód NATO: Bear-G]

Tupolev Tu-95K-22 / Туполев Ту-95К-22

     
Název:
Name:
Tupolev Tu-95K-22
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-95К-22
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1981-DD.MM.198R Kujbyševský letecký závod, Kujbyšev /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1981-DD.MM.1986
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
65 konverzí Tu-95KM
První vzlet:
Maiden Flight:
30.10.1975
Osádka:
Crew:
8
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
81898 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
182000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
50,04 m
Délka:
Length:
~49,70 m
Výška:
Height:
12,50 m
Plocha křídla:
Wing Area:
289,90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-12MV o výkonu 11033 kW/15000 k
třílisté protiběžné vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
870 km/h v 7500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
32 min do 10000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11500 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné hřbetní věži DT-V12, 700 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné břišní věži DT-N12, 800 nábojů


3x řízená střela Ch-22
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X.
Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006.
Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04.
Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95K-22-kod-NATO-Bear-G-t45629#555984Verze : 0
MOD
Vzhledem k zavádění protilodních střel Ch-22 (AS-3 Kitchen) do výzbroje námořního letectva SSSR bylo počátkem 70.let rozhodnuto modifikovat bombardér Tu-95 i pro nesení těchto střel. Jako základ pro nové letouny byly vybrány starší letouny Tu-95KM, kterým měly být modernizací na standard Tu-95K-22 prodloužen provozní resurs.


Při modernizaci byl původní příďový radiolokátor demontován a na jeho místo přišel vyhledávací a zaměřovací radiolokátor PNA-B (označení NATO Down Beat) přičemž jeho dielektrický radom prošel jen malou modifikací týkající se především jeho vyklenutí, protože původní radiolokátor z Tu-95K měl o 15 cm menší průměr antény. Pro obsluhu radiolokátoru byl na palubě umístěn operátor sedící v prodloužené pilotní přetlakové kabině.
Střely Ch-22 měl letoun nosit buď po jedné, zavěšené v pumovnici s dvířky, v nichž byl umístěn výřez pro svislou ocasní plochy střely, nebo po dvou, přičemž střely byly zavěšeny na závěsech pod centroplánem.
Současně s modifikací pro nesení střel Ch-22 proběhla i první rozsáhlá modernizace celého avionického systému letounu. Do výstroje letounu přibyla kompletní sada radioelektronických rušiček z letounu Tu-95RC ovládaných druhým operátorem v prodloužené pilotní kabině a navigační systém letounu byl celkově modernizován použitím zcela nových přístrojů a nového dálkového radiokompasu.
Uvedené úpravy (především instalace nového radiolokátoru a podvěšených střel) si pochopitelně vyžádaly daň v podobě zvýšené hmotnosti letounu a tudíž i snížení doletu. Tento nárůst hmotnosti byl kompenzován redukcí defenzivní výzbroje (vzhledem k rozsáhlému používání dálkových řízených střel již prakticky zbytečné) demontáží hřbetní střelecké věže a redukcí počtu kanonů NR-23 ve spodní věži ze dvou na jeden kus.


Vzlet prvního takto modifikovaného letounu Tupolev Tu-95 proběhl v říjnu 1975. Program modernizací skončil v roce 1986 a o rok později byl letoun oficiálně uveden do služeb letectva SSSR. Většina strojů byla po roce 1991 sešrotována v rámci plnění smlouvy o omezení strategických zbraní START 1.


Zdroje:
www.military.cz
www.fas.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95K-22-kod-NATO-Bear-G-t45629#177953Verze : 1
Tupolev Tu-95K-22 (Ту-95К-22), červená 42 v múzeu diaľkového letectva na základni Engels, Rusko (Россия, Энгельс, Музей ДА при авиабазе Энгельс).
Autor Arťom Chačaturov (Артём Хачатуров), fotografia je z októbra 2006. Zo stroja je odstránená väčšina výzbroje a výstroje.


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95K-22-kod-NATO-Bear-G-t45629#197551Verze : 0
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20467.htm

Tupolev Tu-95K-22 [kód NATO: Bear-G] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95K-22-kod-NATO-Bear-G-t45629#555998Verze : 0
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20467.htm

Tupolev Tu-95K-22 [kód NATO: Bear-G] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95K-22-kod-NATO-Bear-G-t45629#555999Verze : 0
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20467.htm

Tupolev Tu-95K-22 [kód NATO: Bear-G] -


Tupolev Tu-95K-22 [kód NATO: Bear-G] -


Tupolev Tu-95K-22 [kód NATO: Bear-G] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95K-22-kod-NATO-Bear-G-t45629#556000Verze : 0
MOD