Main Menu
User Menu

Tupolev Tu-95RC [kód NATO: Bear-D]

Tupolev Tu-95RTs / Туполев Ту-95РЦ

     
Název:
Name:
Tupolev Tu-95RC
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-95РЦ
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1963-DD.MM.1969 Kujbyševský letecký závod č. 18 Vorošilova, Kujbyšev /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1963-DD.MM.1969
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
53
První vzlet:
Maiden Flight:
21.09.1962
Osádka:
Crew:
9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
182000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
50,04 m
Délka:
Length:
48,501) m
Výška:
Height:
12,50 m
Plocha křídla:
Wing Area:
283,70 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-12MV o výkonu 11033 kW/15000 k
třílisté protiběžné vrtule AV-60M
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
910 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
770 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10300 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
13460 km
Výzbroj:
Armament:
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné hřbetní věži DT-V12, 700 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné břišní věži DT-N12, 800 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-12, 1000 nábojů
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X.
Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006.
Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04.
Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95RC-kod-NATO-Bear-D-t45574#555951Verze : 0
MOD
Tupolev Tu-95RC je původní letoun Tu-95M přestavěný pro potřeby námořního radioelektronického průzkumu (tento průzkum je potom primárně zaměřen na vyhledávání a sledování nepřátelských svazů letadlových lodí). Práce na vývoji této konverze začaly v roce 1961 a první přestavěný letoun vzlétl v září 1962. Po skončení letových a státních zkoušek byla v listopadu roku 1963 zahájena sériová výroba, ze které vzešlo přibližně 50 strojů této varianty (dle smlouvy START I musely být počty všech letounů Tu-95 všech variant sníženy, takže zůstalo zachováno jen 37 letounů, které jsou dle dvanáctého dodatku smlouvy START II vyjmuty z kategorie útočných bombardérů). První operační jednotky vyzbrojené letouny Tupolev Tu-95RC se do sestavy námořního letectva SSSR začaly zařazovat v roce 1964.
Jak už bylo řečeno vychází konstrukce letounu z typu Tupolev Tu-95M. Oproti němu má demontovanou pumovnici (závěsy pro veškeré útočné zbraně jsou demontovány, ponechány jsou pouze obranné střelecké věže) a na jejím místě umístěné pohonné a napájecí agregáty mohutného vyhledávacího protizemního radiolokátoru Uspěch-1A (v kódu NATO je tento radiolokátor nazýván Big Bulge A), jehož dielektrický kryt antény je nejmarkantnějším rysem tohoto letounu. Další tři kapkovité dielektrické kryty se nachází na bocích zadní části trupu (2 kryty,na každé staně jeden) a jeden tvoří podbradek pod přídí. Tyto kryty ukrývají antény průzkumového radioelektronického systému SRS-5 Višně, jehož aparatura je ukryta v zadní části trupu. Příďový kryt navíc obsahuje anténu systému Arfa, která zprostředkovává datový přenos mezi letounem a ponorkami či námořními bombardéry, kterým může předávat údaje zjištěné palubním radiolokátorem.
Pilotní přetlaková kabina je prodloužená (kvůli tomuto prodloužení bylo nutné demontovat jednu hřbetní střeleckou věž) a jsou v ní umístěni 4 operátoři obsluhující radiolokátor Big Bulge a dva obsluhující průzkumové zařízení ELINT.
Vzhledem k tomu, že vybavení letounu bylo dlouhou dobu považováno za tajné, obsahují kontejnery se zařízením ELINT speciální vstupy pro vložení detonačních náloží pro případ jejich zničení při neúmyslném pádu letounu do rukou nepřítele. Tyto nálože se již v současnosti nepoužívají.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95RC-kod-NATO-Bear-D-t45574#177731Verze : 1
https://www.airwar.ru/enc/spy/tu95rc.html

Tupolev Tu-95RC [kód NATO: Bear-D] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95RC-kod-NATO-Bear-D-t45574#555952Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org

Tupolev Tu-95RC [kód NATO: Bear-D] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95RC-kod-NATO-Bear-D-t45574#555953Verze : 0
MOD
https://www.airwar.ru/enc/spy/tu95rc.html

Tupolev Tu-95RC [kód NATO: Bear-D] -


Tupolev Tu-95RC [kód NATO: Bear-D] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95RC-kod-NATO-Bear-D-t45574#555954Verze : 0
MOD