Tupolev Tu-95M [kód NATO: Bear-A]

Tupolev Tu-95M / Туполев Ту-95М
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-95M Tupolev Tu-95M
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-95М
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1957-DD.MM.1958 Kujbyševský letecký závod č. 18 Vorošilova, Kujbyšev /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1957-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
19
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
84300 kg 185850 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
165154 kg 364102 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
182000 kg 401241 lb
Rozpětí:
Wingspan:
50,04 m 164ft 2,07in
Délka:
Length:
46,17 m 151ft 5,72in
Výška:
Height:
12,50 m 41ft 0,12in
Plocha křídla:
Wing Area:
283,70 m2 3053.72 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-12M o výkonu 11033 kW/15000 k
třílisté protiběžné vrtule AV-60M
Kuznetsov NK-12M, power 14795 hp
three-bladed counter-rotating propellers AV-60M
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
88500 kg 195109 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
905 km/h v ? m 562.3 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
750 km/h v ? m 466 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
36,9 min do 10000 m 36,9 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11900 m 39042 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
13200 km 8202.1 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné hřbetní věži DT-V12, 700 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné břišní věži DT-N12, 800 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-12, 1000 nábojů

5000-12000 kg pum
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled retractable DT-V12 dorsal turret, 700 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled retractable DT-N12 ventral turret, 800 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-12 tail turret, 1000 rounds

11023-26455 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X.
Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006.
Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04.
Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95M-kod-NATO-Bear-A-t45563#555935 Verze : 0
Tupolev Tu-95M představuje provedení Tu-95A vybavené motory Kuzněcov NK-12M, které měly oproti motorům NK-12 větší výškovost. V roce 1957 byl postaven jeden prototyp, který sice prokázal schopnost operovat ve větších výškách ale vývoj tohoto letounu byl nakonec pozastaven po masivním zavádění řízených střel a stíhaček schopných operovat ve výškách na 10 000 metrů v USA a západní Evropě.


Zdroje:
www.fas.org
www.military.cz
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95M-kod-NATO-Bear-A-t45563#177676 Verze : 1

Tupolev Tu-95M-5


V letech 1976-1977 probíhaly v SSSR vývojové práce na nové variantě osvědčeného bombardéru Tu-95, které mu měly umožnit nesení dvojice protilodních střel KSR-5 (AS-6 Kingfish). Tyto střely měly být neseny na dvojici závěsů pod centroplánem. Dále měl nový letoun nést na palubě modernizovaný vyhledávací a zaměřovací radiolokátor a v prodloužené přetlakové kabině pilotů měl být umístěn operátor radiolokátoru. Projekt byl ale nakonec po zahájení stavby prototypu (byl přestavěn z řadového Tu-95M) zrušen a přednost dostal perspektivnější typ Tu-95K-22.


Tupolev Tu-95M-55


Současně se zahájením vývoje dálkových protilodních a protizemních střel s plochou dráhou letu Ch-55 (AS-15 Kelt) se pro ně hledal i vhodný nosič. Jako základní nosné letouny byly zvoleny nadzvukové bombardovací letouy Tupolev Tu-22M Backfire a Tu-160 Blackjack, ale následně padlo rozhodnutí zařadit tuto střelu i do výzbroje letounu Tu-95. Jako základní letoun pro konverzi měl posloužit Tu-95M, přičemž došlo k úpravě prototypu Tu-95M-5 s možností nosit dvě střely Ch-55. Prototyp ale nevykazoval dobré letové vlastnosti takže jeho vývoj byl následně zrušen a přednost dostal vývoj nového bombardéru Tupolev Tu-95MS.


Poznámka: Protože se západním rozvědkám nepodařilo zjistit vznik tohoto letounu, bylo mu kódové označení NATO Bear-G přiděleno až dodatečně.


Zdroje:
www.fas.org
www.military.cz
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95M-kod-NATO-Bear-A-t45563#177954 Verze : 2
ruslet.webnode.cz

Tupolev Tu-95M [kód NATO: Bear-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95M-kod-NATO-Bear-A-t45563#555936 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více