Název: Name: | Curtiss XP-42 | |
Originální název: Original Name: | Curtiss XP-42 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1939 Curtiss-Wright Corp., Buffalo,New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (upraven z P-36A serial No. 38-004) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.03.1939 zahájeny zkoušky; 1942 - zkoušky ukončeny | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2185 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2685 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2839 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.37 m | |
Délka: Length: | 9.22 - 9.32 m | |
Výška: Height: | 3.66 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.92 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 122,49 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1830-31 Twin Wasp vzducem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 783 kW. Vrtule: Hamilton Standard třílistá s konstantní rychlostí otáček. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 397 l a 167 l v přídavné nádrži | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 553.6 km/h v 4420 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 460.3 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9601 m | |
Dolet: Range: | 1174.8 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1931.2 km | |
Výzbroj: Armament: | plánovaná: 1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 M2 ráže 12,7 mm s 200 náboji vpravo nad motorem a 1x pevný kulomet Colt-Browning AN-M2 ráže 7,62 mm s 500 náboji vlevo nad motorem. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | - Archiv autora -P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979 - Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965 - E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987 - http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html - http://www.aerofiles.com/_curtx.html |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177571Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Řekněme si rovnou, že tento letoun byl slepou cestou ve vývojové linii stíhacích Curtissů. Myšlenka na stavbu letounu, který vzejde z Modelu 75 (jehož drak měl značné výkonostní rezervy), bude poháněn hvězdicovým motorem a výkonem se vyrovná stíhačkám, které poháněl motor řadový, se zrodila v době, kdy byl zkoušen prototyp Curtiss XP-37. Tento letoun byl poháněn řadovým Allisonem, ale jeho turbokompresor byl zatím spíše na obtíž a právě tehdy mohl být a také byl prosazen názor, že než bude k dispozici Hawk 71 (Curtiss P-40), tak by bylo vhodné vyrábět jakýsi překlenovací typ s hvězdicovým motorem, ale kapotovaným tak těsně, že svým aerodynamickým odporem bude srovnatelný s motorem řadovým.
Upraven byl čtvrtý sériový letoun P-36A, koncem roku 1938 byl označen jako Hawk 75S. Úpravy spočívaly především v prodloužení hřídele vrtule o 500 mm a to umožnilo namontovat na vrtuli mohutný vrtulový kužel, který navazoval na těsný kryt motoru, obrysově se dílo zdařilo, ale logicky nám potom vyplyne problém s chlazením motoru, aby bylo možno motor dostatečně ochladit proudem vzduchu, objevil se pod motorem lapač a horní část motoru byla ochlazována zvětšenými otvory v krytech kulometů. 5. 3. 1939 byl letoun předán armádním pilotům, kteří si okamžitě začali stěžovat na nevyváženost letadla (500 mm prodloužení v přední části), rychlým řešením bylo zatížení zadní části, ale to zase způsobilo zvýšení hmotnosti a vyšší hmotnost nutně vede k poklesu výkonů. Maximální dosažená rychlost rychlost potom nepřekročila 505 km/hod a navíc motoru bylo příliš teplo. Letoun se tedy vrátil do mateřské továrny v Buffalu, kde byl upravován konstruktéry továrny Curtiss, kteří úzce spolupracovali s techniky motorářské firmy Pratt & Whitney. Výsledkem bylo zvětšení spodního lapače a horní dva po kulometech byly spojeny v jeden, mírně větší. Po několika málo vzletech bylo jasné, že ani takové chlazení není dostačující.
Pomocí mělo být ofukování v aerodynamickém tunelu NACA. Zde vzniklo několik návrhů a všechny již měly společný rys - byly v přední části alespoň minimálně otevřené a ventilátor zajišťoval nucený průtok vzduchu. Zkoušky se protáhly až do konce roku 1942, kdy bylo všem jasné, že se XP-42, to bylo vojenské označení Hawku 75S, do výroby nedostane. Maximální rychlost se pohybovala od 544 do 553 km/hod. Zkoušky s kryty motoru byly ukončeny s poznáním, že jen klasický otevřený kryt motoru dokáže zabezpečit dostatečný proud vzduchu a tak uchladit hvězdicový motor. XP-42 létal po ukončení zkoušek dále, testovaly se na něm plovoucí ocasní plochy. Jeho kariéra skončila až začátkem roku 1947 - sešrotováním.
Prameny:
The Curtiss Hawk 75, Aircraft in Profile No. 80, Profile Publications, Ltd. rok 1966
Marek Ryś:“Curtiss P-36 Hawk“; AJ-Press rok 2002 ISBN 83-7237-057-5
Václav Němeček: "Vojenská letadla 3.díl"; Naše vojsko; Praha rok 1992
P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979
Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965
E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987
http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
http://www.aerofiles.com/_curtx.html
archiv autora
Řekněme si rovnou, že tento letoun byl slepou cestou ve vývojové linii stíhacích Curtissů. Myšlenka na stavbu letounu, který vzejde z Modelu 75 (jehož drak měl značné výkonostní rezervy), bude poháněn hvězdicovým motorem a výkonem se vyrovná stíhačkám, které poháněl motor řadový, se zrodila v době, kdy byl zkoušen prototyp Curtiss XP-37. Tento letoun byl poháněn řadovým Allisonem, ale jeho turbokompresor byl zatím spíše na obtíž a právě tehdy mohl být a také byl prosazen názor, že než bude k dispozici Hawk 71 (Curtiss P-40), tak by bylo vhodné vyrábět jakýsi překlenovací typ s hvězdicovým motorem, ale kapotovaným tak těsně, že svým aerodynamickým odporem bude srovnatelný s motorem řadovým.
Upraven byl čtvrtý sériový letoun P-36A, koncem roku 1938 byl označen jako Hawk 75S. Úpravy spočívaly především v prodloužení hřídele vrtule o 500 mm a to umožnilo namontovat na vrtuli mohutný vrtulový kužel, který navazoval na těsný kryt motoru, obrysově se dílo zdařilo, ale logicky nám potom vyplyne problém s chlazením motoru, aby bylo možno motor dostatečně ochladit proudem vzduchu, objevil se pod motorem lapač a horní část motoru byla ochlazována zvětšenými otvory v krytech kulometů. 5. 3. 1939 byl letoun předán armádním pilotům, kteří si okamžitě začali stěžovat na nevyváženost letadla (500 mm prodloužení v přední části), rychlým řešením bylo zatížení zadní části, ale to zase způsobilo zvýšení hmotnosti a vyšší hmotnost nutně vede k poklesu výkonů. Maximální dosažená rychlost rychlost potom nepřekročila 505 km/hod a navíc motoru bylo příliš teplo. Letoun se tedy vrátil do mateřské továrny v Buffalu, kde byl upravován konstruktéry továrny Curtiss, kteří úzce spolupracovali s techniky motorářské firmy Pratt & Whitney. Výsledkem bylo zvětšení spodního lapače a horní dva po kulometech byly spojeny v jeden, mírně větší. Po několika málo vzletech bylo jasné, že ani takové chlazení není dostačující.
Pomocí mělo být ofukování v aerodynamickém tunelu NACA. Zde vzniklo několik návrhů a všechny již měly společný rys - byly v přední části alespoň minimálně otevřené a ventilátor zajišťoval nucený průtok vzduchu. Zkoušky se protáhly až do konce roku 1942, kdy bylo všem jasné, že se XP-42, to bylo vojenské označení Hawku 75S, do výroby nedostane. Maximální rychlost se pohybovala od 544 do 553 km/hod. Zkoušky s kryty motoru byly ukončeny s poznáním, že jen klasický otevřený kryt motoru dokáže zabezpečit dostatečný proud vzduchu a tak uchladit hvězdicový motor. XP-42 létal po ukončení zkoušek dále, testovaly se na něm plovoucí ocasní plochy. Jeho kariéra skončila až začátkem roku 1947 - sešrotováním.
Prameny:
The Curtiss Hawk 75, Aircraft in Profile No. 80, Profile Publications, Ltd. rok 1966
Marek Ryś:“Curtiss P-36 Hawk“; AJ-Press rok 2002 ISBN 83-7237-057-5
Václav Němeček: "Vojenská letadla 3.díl"; Naše vojsko; Praha rok 1992
P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979
Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965
E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987
http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
http://www.aerofiles.com/_curtx.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177572Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie z různých etap zkoušek:
nahoře: první řešení
druhý obrázek: druhé řešení - zbraně jsou odstraněny
snímky dole: dvě verze z pozdních zkouček
www.geocities.com
http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
http://www.aerofiles.com/curt-p42tail.jpg
archiv autora
nahoře: první řešení
druhý obrázek: druhé řešení - zbraně jsou odstraněny
snímky dole: dvě verze z pozdních zkouček
www.geocities.com
http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
http://www.aerofiles.com/curt-p42tail.jpg
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#184038Verze : 0
Vláďa
MOD
Náčrty pohled z boku na první a pozdější provedení. Zdroj: archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177786Verze : 0
Vláďa
MOD
Pohled z boku na barevné provedení.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177685Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.