Northrop BT-1

     
Název:
Name:
Northrop BT-1 Northrop BT-1
Originální název:
Original Name:
Northrop BT-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1938 Northrop Corp., El Segundo, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
55
První vzlet:
Maiden Flight:
19.08.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2094 kg 4616 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3164 kg 6975 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3271 kg 7211 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,650 m 41ft 6in
Délka:
Length:
9.650 m 31ft 8in
Výška:
Height:
3.020 m 9ft 11in
Plocha křídla:
Wing Area:
29.63 m2 318,935 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
106,748 kg/m2 21.86 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1535-94 Twin Wasp Junior, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec přeplňovaný motor, o vzletovém výkonu 615 kW při 2 650 ot/min.
Vrtule dvoulistá s nastavitelným úhlem náběhu.
Pratt & Whitney R-1535-94 Twin Wasp Junior, fourteen-cylinder two-row supercharged air-cooled radial engine, rated at 825 hp for take-off,
driving a two-blade variable-speed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
357.3 km/h v 2896 m 222 mph in 9500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
309 km/h v 1829 m 192 mph in 6000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.5 m/s 1270 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7711 m 25300 ft
Dolet:
Range:
885 km 550 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1850.7 km 1150 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Colt-Browning ráže 12,7 mm a
1x pohyblivý kulomet Colt-Browning ráže 7,62 mm.
Pumový náklad: puma do hmotnosti 454 kg.
One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning machine-gun and
one flexible rearward-firing 0.3 inch Colt-Browning machine-gun.
Bomb load: 1,000 lb bomb under fuselage.
Uživatelské státy:
User States:
USA (US Navy) United States (United States Navy)
Poznámka:
Note:
Northrop BT-1 byl užíván americkým námořnictvem v druhé polovině třicátých let dvacátého století. John Northrop se tehdy spojil s Donaldem Willsem Douglasem, Sr. a jejich konstruktér Edward Heinemann v roce 1934 navrhl dvoumístný jednomotorový palubní bombardér Northrop XBT-1. Projekt byl navržen na základě požadavku US Navy, první prototyp byl poháněn motorem Pratt & Whitney R-1535-66 Twin Wasp Junior o výkonu 700 koní, zanedlouho byl nahrazen výkonnější verzí R-1535-94, která poskytovala 825 koní. US Navy v roce 1936 objednala celkem 54 letouny typu BT-1. Toto stroje vstoupily do služby v roce 1938 na palubách letadlových lodí USS Yorktown a USS Enterprise. Nový letoun však nebyl úspěšný ani oblíbený. Při malé rychlosti letu se projevovaly špatné letové vlastnosti, letoun nečekaně přecházel do vývrtky, nebo se prostě propadl. Tyto špatné vlastnosti měla na svědomí chybná konstrukce. Dosti vysoký počet letounů byl ztracen při nehodách. Od roku 1939 byl tento útočný bombardér postupně převáděn k výcvikovým jednotkám.

Jeden námořní BT-1 byl upraven do podoby armádního bombardéru Douglas DB-19, tento letoun byl testován japonským námořním letectvem, označen byl jako DXD1 (Námořní Experimentální útočný letoun typ D). Před prodejem do Japonska byl DB-19 upraven do podoby námořních BT-1.
The BT-1 was a pre-war dive bomber used by the US Navy. It was a product of the first Northrop air craft company, formed by John Northrop in 1932 with support from Douglas Aircraft.
The XBT-1 was designed in 1934 in response to a navy request for a dive bomber.
The prototype was powered by a 700hp Pratt & Whitney R-1535-66 Twin Wasp Jr. engine, later replaced by a 825 hp R-1535-94.
The US Navy placed an order for 54 BT-1s in 1936. The aircraft entered service during 1938, and served on the USS Yorktown and USS Enterprise. The aircraft was not a success in service.
It had poor handling characteristics, especially at low speeds, a fatal flaw in a carrier based aircraft. It was also prone to dangerously unexpected roles. A number of aircraft were lost in crashes.

One BT-1 was modified as the Douglas DB-19 which was tested by the Imperial Japanese Navy as the DXD1 (Navy Experimental Type D Attack Plane).
Zdroje:
Sources:
Phil H. Listemann, Allied Wings, No 3 Northrop BT-1, Philedition, Bklt edition, June 2008, ISBN-13: 978-29526-3817-3
Bill Gunston, The Illustrated History of McDonnell Douglas Aircraft: From Cloudster to Boeing, London, Osprey Publishing, 1999, ISBN 1-85532-924-7.
Gordon Swanborough and Peter M. Bowers, United States Navy Aircraft since 1911, London, Putnam, Second edition, 1976, ISBN 0-370-10054-9.
http://www.aviastar.org/air/usa/northrop_bt.php
upload.wikimedia.org - fotografie
http://www.airwar.ru/enc/bww2/bt1.html
http://www.aero-web.org/specs/northrop/bt-1.htm
archiv autora

Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#435377 Verze : 0
.
Northrop BT-1 - BT-1 sériového čísla 0595 patřil do výzbroje squadrony VB-5, operující z paluby letadlové lodi USS Yorktown. Letoun nesl  hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá.  Červené ocasní plochy zančily příslušnost letounu k USS Yorktown, na přední části trupu pod kabinou znak VB-5. Kód 5B5 znamená číslo squadrony (5), určení jednotky (B - bomber) a číslo stroje v útvaru (5). Stroj sloužil jako číslo dvě ve druhém roji, což naznačuje bílý pruh horní části kapoty motoru. na horní ploe křídla se nacházely výsostné znaky a čísla letounu v útvaru. Zobrazený letoun byl zničen při havárii 7. ledna 1939.

BT-1 sériového čísla 0595 patřil do výzbroje squadrony VB-5, operující z paluby letadlové lodi USS Yorktown. Letoun nesl hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá. Červené ocasní plochy zančily příslušnost letounu k USS Yorktown, na přední části trupu pod kabinou znak VB-5. Kód "5B5" znamená číslo squadrony (5), určení jednotky (B - bomber) a číslo stroje v útvaru (5). Stroj sloužil jako číslo dvě ve druhém roji, což naznačuje bílý pruh horní části kapoty motoru. na horní ploe křídla se nacházely výsostné znaky a čísla letounu v útvaru. Zobrazený letoun byl zničen při havárii 7. ledna 1939.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460400 Verze : 0
.
Northrop BT-1 - BT-1 sériového čísla 0606 z výzbroje perutě VB-5 operující z USS Yorktown. Letoun nesl hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá. Červené ocasní plochy značily příslušnost letounu k USS Yorktown. Černě natřený kryt motoru a černý pruh na trupu naznačují, že stroj používal velitel čtvrté (černé) sekce perutě. Zobrazený stroj byl vyřazen z inventáře U.S. Navy 29. 4. 1943.

BT-1 sériového čísla 0606 z výzbroje perutě VB-5 operující z USS Yorktown. Letoun nesl hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá. Červené ocasní plochy značily příslušnost letounu k USS Yorktown. Černě natřený kryt motoru a černý pruh na trupu naznačují, že stroj používal velitel čtvrté (černé) sekce perutě. Zobrazený stroj byl vyřazen z inventáře U.S. Navy 29. 4. 1943.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460404 Verze : 0
.
Northrop BT-1 - BT-1, jenž byl v roce 1940 opatřený experimentální kamufláží poručíka v záloze McClellanda Barclaye, což byl slavný americký meziválečný malíř (je kupříkladu autorem loga cigaret Camel). Kamufláž byla tvořena bílou barvou na spodních plochách a ostře lomenými plochami světlé a tmavé šedé na horních a bočních plochách.

BT-1, jenž byl v roce 1940 opatřený experimentální kamufláží poručíka v záloze McClellanda Barclaye, což byl slavný americký meziválečný malíř (je kupříkladu autorem loga cigaret Camel). Kamufláž byla tvořena bílou barvou na spodních plochách a ostře lomenými plochami světlé a tmavé šedé na horních a bočních plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460406 Verze : 0
.
Northrop BT-1 - BT-1 sériového čísla 0615 patřil k peruti VB-6, operující z paluby USS Enterprise, přelom 30. a 40. let. Stroj nese standardní kamufláž U.S Navy té doby. Na všech plochách je hliníkový nátěr, kromě horní plochy křídla, které je žluté. Modré ocasní plochy označují příslušnost letounu k USS Enterprise.  Stroj sloužil jako číslo 1 (stroj velitele roje) v první sekci perutě. Letouny velitelů rojů měly barvu sekce aplikovánu na celém krytu motoru v podobě pruhu na trupu a dvou diagonálních pruhů na horní ploše křídla. na přední části trupu pod kabinou znak perutě. Stroj dosloužil jako cvičný a byl vyřazen 21. 9. 1943.

BT-1 sériového čísla 0615 patřil k peruti VB-6, operující z paluby USS Enterprise, přelom 30. a 40. let. Stroj nese standardní kamufláž U.S Navy té doby. Na všech plochách je hliníkový nátěr, kromě horní plochy křídla, které je žluté. Modré ocasní plochy označují příslušnost letounu k USS Enterprise. Stroj sloužil jako číslo 1 (stroj velitele roje) v první sekci perutě. Letouny velitelů rojů měly barvu sekce aplikovánu na celém krytu motoru v podobě pruhu na trupu a dvou diagonálních pruhů na horní ploše křídla. na přední části trupu pod kabinou znak perutě. Stroj dosloužil jako cvičný a byl vyřazen 21. 9. 1943.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Northrop BT-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460409 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více