Main Menu
User Menu

Supermarine Spitfire Mk.XVI

Supermarine Spitfire LF Mk.XVI

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.XVI
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.XVI
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.08.1945 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1944-DD.08.1945 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
asi 750 z celkem 1 054 vyrobených Spitfirů Mk.XVI
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2715 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3906 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4309 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,230 m
Délka:
Length:
9,550 m
Výška:
Height:
3.850 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
173,75 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Packard Merlin 266, kapalinou chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o výkonu 1 282 kW.
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
554 l v interních nádržích a max. 409 l v přídavné nádrži pod trupem (v praxi tato velká nádrž nebyla použita)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
667.9 km/h v 7620 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
403.9 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,66 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13900 m
Dolet:
Range:
708.1 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1279.4 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech (120 granátů pro každý) a
4x pevný kulomet Browning II ráže 7,69 mm v křídlech (300 nábojů pro každý).
Pumový náklad: do hmotnosti 454 kg (2x 113 kg pod křídly a/nebo 1x 227 kg pod trupem).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Všechny Spitfiry Mk.XVI byly vyrobeny pro boj v nízkých operačních výškách označení LF, toto určení není dáno rozpětím křídla, ale je zde určující motor, který byl optimalizován pro tyto výšky.
Spitfiry Mk.XVI většinou měly křídla s "useknutými" konci křídel (rozpětí 9,930 m).
Oproti verzi LF Mk.XVIE (vyráběné od 02. 1945) měla tato verze křídla typu "C" a neměla snížený trup, kapkovitou kabinu a zahrocenou SOP. V praxi se však zahrocená SOP s větší plochou dostala i na zde uvedenou verzi (při větších opravách).
Ještě jeden rozdíl zde byl - horní trupová nádrž paliva měla u verze LF Mk.XVIE objem o 41 l menší.
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit16.html
www.boris.elknet.pl
www.sprucegoose.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#214426Verze : 0
MOD
Letouny Spitfire Mk.XVI odpovídaly verzi Mk.IX. Jedinou změnou byl americký motor Packard Merlin 266, který byl licenční verzí motoru Rols-Royce Merlin 66. Původně se plánovalo, že obě verze budou označeny stejně (tedy Mk.IX), americký motor ale vyžadoval speciální sadu nářadí a měl několik odlišných dílů, že bylo nakonec rozhodnuto označit tyto letouny jako Mk.XVI.
Většina letounů byla dokončena s křídlem typu E se zkráceným rozpětím, protože se letoun používal hlavně jako stíhací bombardér. Letouny pozdějších sérií též dostaly kapkovitý překryt kabiny.
Výroba letounu začala v říjnu 1944 a jako první je dostaly v listopadu perutě čísel 66., 127., 229., 322., 453. a 602.
První letoun tohoto typu byl ztracen 26. listopadu, když byl během ozbrojeného průzkumu zasažen flakem stroj SM178 F/Sgt Wadeho od 127. perutě. Pilot doletěl do spojeneckých linií, kde pro nedostatek paliva havaroval a zranil se.
V květnu 1945 tvořily Spitfiry Mk.XVI výzbroj jedenácti perutí 2nd TAF a tří perutí Fighter Command.
Poslední prvoliniovou jednotkou RAF, která typ používala, byla 63. peruť, která je vyřadila v květnu 1948, Royal Auxiliary Air Force (RAuxAF - Pomocné letecké síly) je používaly do června 1951 (612. peruť).



Prameny:
Franks N.: Fighter Command Losses of WW2, volume 3, Midland Publishing, Leiceter, 2000
Price A.: Late Marque Spitfire Aces 1942-45, Osprey Pub., Oxford, 2000
www.vflintham.demon.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#214441Verze : 0
MOD
Nahoře Spitfire F Mk.XVIE (plné rozpětí, kanóny a velkorážné kulomety, kapkovitá kabina a zahrocená SOP).
Dolní fotografie Spitfire F Mk.XVI s křídlem typu "C"
Zdroj uveden výše
Supermarine Spitfire Mk.XVI -


Supermarine Spitfire Mk.XVI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#214428Verze : 0
MOD
FMTS Halmstad, vlastni foto
vlastnikem je Biltema
Supermarine Spitfire Mk.XVI -


Supermarine Spitfire Mk.XVI -


Supermarine Spitfire Mk.XVI -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVI-t45032#539440Verze : 0
MOD